Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af C-X » 30. sep 2021, 21:05

Jo, det er ret praktisk :mrgreen:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Bobo » 30. sep 2021, 21:30

Jeg har været ret tæt på at blive løbet over af krondyr og elg (ikke samme jagt forståes) og der ville det måske være at foretrække ikke at have bukser på. Just saying :oops:
Bobo ------ Igen uden billeder

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Cpt » 30. sep 2021, 21:47

Refraktorius skrev:
29. sep 2021, 08:47
100Radsbar skrev:
28. sep 2021, 23:44
I Tyskland bruger de (så vidt jeger informeret) ofte en pistol når de er ude med hunden på eftersøgning af et vildsvin. Min tidligere chef havde en SIG i .40SW (mener jeg det var) til at have klar hvis de fandt grisen, og den skulle aflives.
Ifølge ham var 9mm for svag, og .45ACP for langsom/svag til at lægge dyret ned.
Mundingsenergien på sådan en er 600-700 joule.
Det er mindre end en gennemsnitlig .22 Hornet.

Pistoler er IMHO den nødløsning man har med, når man ikke kan have en riffel eller et haglgevær.
For lidt energi og alt for let at ramme andre steder end der hvor man gerne vil i en presset situation.
(En halvautomatisk riffel i mindst .308 eller et dobbeltløbet haglgevær med slugs ville være mit foretrukne)
En 357 magnum er som andre nævner mere oplagt.. evt varme 45LC ladninger - de kan sgu rykke i armen, men så skal der også stå Ruger på tromleskyderen.. :biggrin:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Lassescout » 1. okt 2021, 07:25

Det giver ikke helt mening.
Brennekekuglen har aldrig været billig og der er en masse frække detaljer i konstruktion og produktion.

På kort hold ville en almindelig dum rundkugle uden problemer løse opgaven til en brøkdel af besværet og prisen.
Der er ingen grund til at bruge kræfter på alle de ting som forsøger at give brennekekuglen præcision på længere afstand.
Altså så vidt jeg husker var det min jagttegnslærer der udlagde det på den måde. Det var i 1980, og han kan nemt have været forkert på den. Men jeg syntes det gav god mening, for de første slugs var netop ikke særligt avancerede, og det behøvede de heller ikke være, som du også er inde på. Men straks de kom frem begyndte jægerne at bruge dem på længere afstand end de var beregnet til med det forventelige dårlige resultat. Det gav feed-back til branchen som gik i gang med at videreudvikle patronen til det vi kender i dag. Så i mit hoved giver det fint mening.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2021, 07:46

Lassescout skrev:
1. okt 2021, 07:25
Det giver ikke helt mening.
Brennekekuglen har aldrig været billig og der er en masse frække detaljer i konstruktion og produktion.

På kort hold ville en almindelig dum rundkugle uden problemer løse opgaven til en brøkdel af besværet og prisen.
Der er ingen grund til at bruge kræfter på alle de ting som forsøger at give brennekekuglen præcision på længere afstand.
Altså så vidt jeg husker var det min jagttegnslærer der udlagde det på den måde. Det var i 1980, og han kan nemt have været forkert på den. Men jeg syntes det gav god mening, for de første slugs var netop ikke særligt avancerede, og det behøvede de heller ikke være, som du også er inde på. Men straks de kom frem begyndte jægerne at bruge dem på længere afstand end de var beregnet til med det forventelige dårlige resultat. Det gav feed-back til branchen som gik i gang med at videreudvikle patronen til det vi kender i dag. Så i mit hoved giver det fint mening.
Din jagttegnslærer var 80 år bagefter.
Wilhelm Brenneke begyndte at sælge dem i 1898 i stort set den form de stadig produceres.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Elbæk » 1. okt 2021, 16:43

PSindrup skrev:
29. sep 2021, 13:56
Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter
Flere af medlemmerne af St. Hubert's Rangers jager svin med lanse, sværd og kniv; https://sites.google.com/view/sthuberts ... 9cttFf-PDk

Broderskabets formål er at eksperimentere med middelalderlige jagtmetoder og kopier af middelalderligt jagtudstyr.

Jeg har været medlem af St. Hubert's Rangers siden 2011 - og har en stående invitation til at komme med på lansejagt efter svin.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Greyberd63 » 1. okt 2021, 17:23

Elbæk skrev:
1. okt 2021, 16:43
PSindrup skrev:
29. sep 2021, 13:56
Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter
Flere af medlemmerne af St. Hubert's Rangers jager svin med lanse, sværd og kniv; https://sites.google.com/view/sthuberts ... 9cttFf-PDk

Broderskabets formål er at eksperimentere med middelalderlige jagtmetoder og kopier af middelalderligt jagtudstyr.

Jeg har været medlem af St. Hubert's Rangers siden 2011 - og har en stående invitation til at komme med på lansejagt efter svin.
Undlad venligst dette, du ville blive savnet herinde.

mvh
grey

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af FrederikF » 1. okt 2021, 19:19

Elbæk skrev:
1. okt 2021, 16:43
PSindrup skrev:
29. sep 2021, 13:56
Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter
Flere af medlemmerne af St. Hubert's Rangers jager svin med lanse, sværd og kniv; https://sites.google.com/view/sthuberts ... 9cttFf-PDk

Broderskabets formål er at eksperimentere med middelalderlige jagtmetoder og kopier af middelalderligt jagtudstyr.

Jeg har været medlem af St. Hubert's Rangers siden 2011 - og har en stående invitation til at komme med på lansejagt efter svin.
Gad godt.
Hvordan bliver man medlem?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Elbæk » 1. okt 2021, 19:38

FrederikF skrev:
1. okt 2021, 19:19
Elbæk skrev:
1. okt 2021, 16:43
PSindrup skrev:
29. sep 2021, 13:56
Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter
Flere af medlemmerne af St. Hubert's Rangers jager svin med lanse, sværd og kniv; https://sites.google.com/view/sthuberts ... 9cttFf-PDk

Broderskabets formål er at eksperimentere med middelalderlige jagtmetoder og kopier af middelalderligt jagtudstyr.

Jeg har været medlem af St. Hubert's Rangers siden 2011 - og har en stående invitation til at komme med på lansejagt efter svin.
Gad godt.
Hvordan bliver man medlem?
Man sender et foto af sig selv i komplet middelalderligt udstyr (inkl. jagtvåben), med en grundig beskrivelse af den historiske baggrund for samme, og beder om at blive optaget. Det er ikke et krav at man har en uddannelsesmæssig baggrund inden for de historiske videnskaber - ej heller at man har erfaring som historisk formidler/re-enactor - men det hjælper.

Optages modtager man sådan et her:

92840631_1807322346071852_7358990380781535232_n.jpg
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af FrederikF » 1. okt 2021, 20:21

Well, det kræver lidt mere end vilje, dolk og bindeslips.
Men interessant koncept.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Lassescout » 1. okt 2021, 21:30

FrederikF skrev:
1. okt 2021, 20:21
Well, det kræver lidt mere end vilje, dolk og bindeslips.
Men interessant koncept.
Hvis du stiller dig op i bar dolk og bindeslips bliver du da helt sikkert optaget :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar