Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af NSander » 30. jul 2021, 16:17

Hej

Jeg bor i Grønland, hvor rensdyrjagten går ind på Søndag. I den forbindelse har jeg fundet ud af, at langt de fleste jager med spidsskarp ammunition, fremfor blødnæset. Som dansker virker det jo helt bagvendt. Jeg har fået forklaret, at de mener man skal ramme dem på halsen, hvis man bruger blødnæset, men hvis man bruger spidsskarp kan man skyde dem i hjerte/lunge region.

Kravet til rensdyr er .222 og op, men ingen krav til ammunition. Jeg synes jo et .222 hul er meget lille, og selvom det er en hurtig kugle, så efterlader den jo en lillebitte sårkanal, hvis man ikke bruger ekspanderende ? Det tager vel noget tid for et rensdyr at forende, medmindre man har ramt den lige i hjertet, (eller hjernen).

Nogen tanker om dette ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af C-X » 30. jul 2021, 16:36

Jeg sad og undrede mig over nogle amerikanere der jagede med Lapua Scenar, på langdistance. Efter sigende skulle kuglen tumble, når der kommer gennem nok masse, så til større vildt, virkede den fint.
Det var sikkert minimum .264 eller .308 ish.

Jeg skyder ikke vildt på langdistance og jeg skyder ikke med FMJ.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af Raptor357 » 30. jul 2021, 17:36

De lokale syntes blødnæset giver for meget kødspild. Og så skyder de jo generelt sindsvagt godt.
Rammer du hjertet rent så er flugt afstanden ikke voldsom.
Men om den render 0m eller 200m er teknisk set ikke så stort et problem da træer og buske den kan gemme sig bag er en mangelvare.
Etisk, så skyd den.med hvad du selv syntes.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7727
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af T-REX » 30. jul 2021, 18:44

Regn med, at de fleste fangere, skyder deres dyr, på 50-80 meter, så der er ikke de helt store udfordringer, med at ramme.

Personligt er jeg helt enig i, at en 222/223 er i underkanten, specielt med spidsskarp.

Jeg bruger selv en .243 Win med blødnæset, og har ingen planer, om andet end et bladskud, med mindre vi taler om maks. 50 meter.

Til Moskus tager jeg min 30-06'er med, også med blødnæset, der nu har fået lydpotte, ligesom min 243 også har. :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7727
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af T-REX » 30. jul 2021, 18:46

Det skal også siges, at Rensdyr ikke er særligt skudstærke, ligesom de ofte, bare går rundt i ring, selvom der bliver skudt, på dem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af FrederikF » 30. jul 2021, 19:23

JRexA skrev:
30. jul 2021, 18:46
Det skal også siges, at Rensdyr ikke er særligt skudstærke, ligesom de ofte, bare går rundt i ring, selvom der bliver skudt, på dem.
Der er ikke en verden til forskel på virkningen af spidskarp afskudt fra 5,56 og 7,62, hvis der altså er gennemskud.
Hvis dyrene nu brugte fragvest og armor så ville det større kaliber være at foretrække.
Personligt ofrer jeg gerne lidt kød og bruger ekspanderende ammolade. Når man skyder gennem tremmekassen så er det altså ikke mange gram det koster, men dyret dør relativt hurtigere med det større traume fra ekspanderende ammunition.
Bare fordi grønlænderne altid har gjort sådan behøver det ikke være det bedste :blink:
Min bedstefars generation brugte også spidsskarp - eller hjemmelavet jagt anmo, hvor det spidsskarpe lige havde været en tur på slibestenen.
Det virker (soldater har succes med skidtet, men det er en anden drabs etik der hersker).

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af Ras.Killing » 30. jul 2021, 21:25

Jeg vil tror at en 222 o.lign. vil tumble i en ren.

Hvis du rammer hjerte/lunge region, så vil jeg ikke være i tvivl om at den nok skal lægge sig før eller siden… Spørgsmålet er hvor langt den løber, men deroppe er man jo nok ikke så nervøs for, om den smutter ind til naboen :oops:

Det sikre valg, specielt i en dansk kontekst, er en nogenlunde slagkraftig kaliber med et ekspanderende projektil.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af NWF » 30. jul 2021, 21:28

JRexA skrev:
30. jul 2021, 18:44
Personligt er jeg helt enig i, at en 222/223 er i underkanten, specielt med spidsskarp.

Jeg bruger selv en .243 Win med blødnæset, og har ingen planer, om andet end et bladskud, med mindre vi taler om maks. 50 meter.
Hvad er din erfaring så med .243 på rensdyrerne? Hvor tung kugle bruger du? Dør de i knaldet eller er der lidt flugtafstand? :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af KKA » 30. jul 2021, 22:11

Det er næppe et spørgsmål om økonomi; men jeg har fået fortalt, at man i forne tider bevidst skød dyrene med spidsskarpe waidkugler, velvidende at de sårede dyr instinktivt gik ned mod vandet og dermed sparede fangerne for en fysisk, krævende transport af kødet…..
Det lyder inhumant og det er også som skrevet, decideret von hören sagen

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af Lassescout » 30. jul 2021, 22:55

Brug ubetinget blødnæset.

Jeg har én gang set et rensdyr skudt med spidsskarpt. Det var fandme grimt. Først gik det lidt rundt og ømmede sig. Efter lang tid lagde det sig ned, og så blev det aflivet med et hovedskud. Det ønsker du ikke at opleve. Den smule kød det koster at gøre det ordentligt er en billig pris for en god samvittighed.

Forøvrigt er det en myte at grønlændere skyder sindssygt godt. Nogle gør, nogle gør ikke. Fuldstændig som alle andre folkeslag.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7727
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af T-REX » 30. jul 2021, 23:28

NWF skrev:
30. jul 2021, 21:28
JRexA skrev:
30. jul 2021, 18:44
Personligt er jeg helt enig i, at en 222/223 er i underkanten, specielt med spidsskarp.

Jeg bruger selv en .243 Win med blødnæset, og har ingen planer, om andet end et bladskud, med mindre vi taler om maks. 50 meter.
Hvad er din erfaring så med .243 på rensdyrerne? Hvor tung kugle bruger du? Dør de i knaldet eller er der lidt flugtafstand? :)
Min erfaring er, at JEG ikke kan finde de :evil: :mad: :evil: :mad: dyr. 7 jagtture sidste år, uden at komme på skudhold, en eneste gang.
Så kun dyr, EN gang, og de var mindst 2 km væk.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Rensdyrjagt: Spidsskarp eller blødnæset?

Indlæg af Lassescout » 31. jul 2021, 00:43

Det var også min erfaring at der var mange 0-ture. Og så kunne man en gang imellem gå i land og finde dem efter 5 minutter. En lille flok på 7-12 stykker og så var der kød til hele vinteren til en bådfuld kammerater.

Jeg tænkte den gang på, at det ikke kan være nemt at arrangere jagtturisme under de forhold. Betalende jægere bryder sig hverken om at det er for nemt eller for svært.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar