Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Ras.Killing » 29. jul 2021, 16:57

KKA skrev:
29. jul 2021, 16:50
Iflg hende medførte det kun lammelse/ kvælning; men ikke øjeblikkeligt bevidsthedstab…..
Er du sikker på at du har fanget den helt rigtigt så?

Jeg vil mene det bør medføre øjeblikkelig hjernedød (når det gøres rigtigt).

Så hovedafbryderen er taget, men kroppen køre videre så længe den kan.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Lycon » 29. jul 2021, 17:00

KKA skrev:
29. jul 2021, 16:50
Fik at vide af Marianne Chriél, DTU, at det var inhumant at stikke et skadet rådyr i nakkehullet:
Iflg hende medførte det kun lammelse/ kvælning; men ikke øjeblikkeligt bevidsthedstab…..
Hvilket er korrekt, men stadig en accepteret metode. Jeg bryder mig ikke om at stikke dem i nakken, det kræver en stærk og smal klinge, og alligevel kan man stå og bakse med det inden man kommer igennem.

Nu har jeg 3 gange skulle aflive påkørt vildt, og hver gang har jeg lagt et hurtigt snit på hver side af halsen så hovedpulsårene blev overskåret. Det kan gøres med en hobbykniv. Den mister hurtig bevidstheden, men smertefrit eller særligt kønt er det jo ikke.

Den eneste måde at slukke lyset på øjeblikkeligt er et voldsomt traume på hjernen, enten ved skud eller slag med en tung, hård og stump genstand.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af KKA » 29. jul 2021, 17:12

Ras.Killing skrev:
29. jul 2021, 16:57
KKA skrev:
29. jul 2021, 16:50
Iflg hende medførte det kun lammelse/ kvælning; men ikke øjeblikkeligt bevidsthedstab…..
Er du sikker på at du har fanget den helt rigtigt så?

Jeg vil mene det bør medføre øjeblikkelig hjernedød (når det gøres rigtigt).

Så hovedafbryderen er taget, men kroppen køre videre så længe den kan.
Godt er det mange år siden, jeg havde anatomi på studiet, men kniven når næppe længere ind end den forlængede rygmarv( medulla oblongata), hvor åndedrætscenteret sidder.
Har efterfølgende holdt mig til stik i slipseknuden, hvis muligt, og så få skåret aortabuen over.
Man skal jo lære hele tiden, og det selv om jeg har nedlagt flere hundrede stk råvildt - med nakkestik fra tid til anden -før jeg fik dét råd, for få år siden.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Kortmentyk » 29. jul 2021, 17:55

Det har altid for mig været en gåde, hvorfor man som jæger, partout skulle stikke et stykke råvildt i nakken med en (speciel) smalbladet kniv? Uanset om dyret forrender øjeblikkeligt synes jeg det er dyrplageri at begynde og bryde med et vildt og bange dyr i stedet for at skyde den igen.
Hvis man har et gevær til rådighed er det uden tvivl den hurtigste og mest humane måde at ombringe et stykke råvildt på.
Da jeg var dreng var der en jæger der altid deltog i andejagterne, som aflivede dem ved at bide hjerneskalden i smadder på dem. Det var hurtigt og effektivt, men ikke noget Jeg har haft lyst til at praktisere.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af TheDarkSide » 29. jul 2021, 18:08

Lycon skrev:
29. jul 2021, 17:00
KKA skrev:
29. jul 2021, 16:50
Fik at vide af Marianne Chriél, DTU, at det var inhumant at stikke et skadet rådyr i nakkehullet:
Iflg hende medførte det kun lammelse/ kvælning; men ikke øjeblikkeligt bevidsthedstab…..
Hvilket er korrekt, men stadig en accepteret metode. Jeg bryder mig ikke om at stikke dem i nakken, det kræver en stærk og smal klinge, og alligevel kan man stå og bakse med det inden man kommer igennem.

Nu har jeg 3 gange skulle aflive påkørt vildt, og hver gang har jeg lagt et hurtigt snit på hver side af halsen så hovedpulsårene blev overskåret. Det kan gøres med en hobbykniv. Den mister hurtig bevidstheden, men smertefrit eller særligt kønt er det jo ikke.

Den eneste måde at slukke lyset på øjeblikkeligt er et voldsomt traume på hjernen, enten ved skud eller slag med en tung, hår og stump genstand.
Jeg bruger en smal foldekniv med spinkelt blad. Den har dælme klaret mange rådyr (også sika og krondyr) uden problemer.
Jeg stikker dog ikke i blinde, men laver et snit lige under ørene, så skind, muskler og den store nakkesene skæres over (som når man skærer hovedet af et dyr, men uden at løsne nakkeledet helt) og derved blottes nakkehullet. Så rammer man rigtigt i første forsøg og jeg kan nemt stikke min 8 cm foldekniv i bund på et rådyr og så er man altså godt nede i hjernen og lave ravage. To snit mere og så er hovedet skilt fra kroppen, men de kræver lidt mere præcision :blink:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Lycon » 29. jul 2021, 19:35

Saze skrev:
29. jul 2021, 18:19
Mon nogen har videoen 😉
Nu skal du ikke komme her og afspore tråden med ligegyldige spørgsmål. :twisted:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af FrederikF » 29. jul 2021, 19:54

Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 17:55
Det har altid for mig været en gåde, hvorfor man som jæger, partout skulle stikke et stykke råvildt i nakken med en (speciel) smalbladet kniv? Uanset om dyret forrender øjeblikkeligt synes jeg det er dyrplageri at begynde og bryde med et vildt og bange dyr i stedet for at skyde den igen.
Hvis man har et gevær til rådighed er det uden tvivl den hurtigste og mest humane måde at ombringe et stykke råvildt på.
Da jeg var dreng var der en jæger der altid deltog i andejagterne, som aflivede dem ved at bide hjerneskalden i smadder på dem. Det var hurtigt og effektivt, men ikke noget Jeg har haft lyst til at praktisere.
Enig, Men… :oops:
Kommer man på jagter med drivende hunde (terrier, gravhunde, etc), så har de det med at være ophidsede og “over det hele”. Det kan være særdeles vanskeligt at afgive et forsvarligt skud i sådanne situationer (hvor jeg jager - er det typiske situationer).
Jeg bruger kniv, hvis der er risiko for at ramme hunde.
Men foretrækker klart et ekstra skud hvis muligt.
Kender mere end en jæger der er kommet grimt til skade efter aflivning af hjortevildt med kniv (en fik skåret senerne over i flere fingre, idet råbukken sparkede og ramte spidsen af dolken), en anden fik skåret inderlåret op af en gal orne, det var friskere end først antaget, et par stykker har skåret sig selv i venstre hånd/arm i forsøget på at skære/stikke henholdsvis ræv og rå.
Jeg har selv snittet lidt i mine fingre når jeg har brækket vildt, altid når der har været tilskuere der har samtalet med mig under arbejdet - pinligt (ikke mindst når man har en fortid på slagteri :giggle: )

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af C-X » 29. jul 2021, 20:00

Ny fremgangsmåde, for mit vedkommende, efter at have set nok rådyr "leve" efter stikket, er at have en kniv med, der er lang nok til at nå hjertet. Så kan andre pive over det, hvis de vil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Kenned » 29. jul 2021, 20:19

KKA skrev:
29. jul 2021, 16:50
No offend. Steen Andersen er IMO meget ,,københavnerisk”; men en dygtig skytte.
Det her aparte indslag har jeg set, og jeg har svært ved at se formålet med at ombringe vildtet på denne måde, især fordi ænder ofte har salmonella…
Aflivning kan gøres lige så hurtigt på en mere hygiejnisk. måde.
Så analogt Søren Ryge aflive en due ved at klemme fast om den, så vejrtrækningen blev forhindret. Det kostede ham en politianmeldelse( ikke mig!)
Vi skal nok gøre op med vores gamle aflivningsmetoder, som allerede sket med drukning af kattekillinger.
Fik at vide af Marianne Chriél, DTU, at det var inhumant at stikke et skadet rådyr i nakkehullet:
Iflg hende medførte det kun lammelse/ kvælning; men ikke øjeblikkeligt bevidsthedstab…..
Det kostede Søren Ryge en bøde - og velsagtens en plet på straffeattesten.

Jeg vil dog sige at da jeg tog jagttegn - (ca 1985)så var kvælning den metode man lærte til at forende anskudte duer.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Kortmentyk » 29. jul 2021, 21:22

Hvis der er risiko for at ramme en hund eller man ikke har et gevær, så forstår jeg brugen af kniv, men ellers kan det simpelthen ikke forsvares.
Hvis man selv var tvunget til at aflive sin hund under en jagt tror jeg det var de færreste der valgte kniven frem for riflen/haglbøssen! Og det på trods af at hunden ville være rolig og tryg i menneskehænder.....

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af TheDarkSide » 29. jul 2021, 22:02

Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 21:22
Hvis der er risiko for at ramme en hund eller man ikke har et gevær, så forstår jeg brugen af kniv, men ellers kan det simpelthen ikke forsvares.
Hvis man selv var tvunget til at aflive sin hund under en jagt tror jeg det var de færreste der valgte kniven frem for riflen/haglbøssen! Og det på trods af at hunden ville være rolig og tryg i menneskehænder.....
Det ser træls ud at skyde en stykke vildt på kort hold i hovedet med bøssen - Et rådyr der har fået skudt hovedet af pynter ikke på paraden!

Skyder man på kroppen eller på halsen så ødelægger man en masse kød. Det samme når man løber et anskudt dyr op, så skyder man jo ikke dyret i bagskud eller hen over ryggen og ødelægger al kødværdi.

Men ja, der er mange der fumler med en kniv til aflivning, hvor de nok bare burde ofre et skud mere. Jeg aflivede et dyr for en driver sidste år, som i flere minutter forsøgte at stikke dyret i halshvirvlerne, ca. midt på halsen :wall: Det var ikke kønt, men det blev hurtigt afsluttet da jeg opdagede hvad han lavede + han fik en hurtig instruktion i hvordan man måske kunne gøre det en anden gang :blink:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Kortmentyk » 29. jul 2021, 22:11

TheDarkSide skrev:
29. jul 2021, 22:02
Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 21:22
Hvis der er risiko for at ramme en hund eller man ikke har et gevær, så forstår jeg brugen af kniv, men ellers kan det simpelthen ikke forsvares.
Hvis man selv var tvunget til at aflive sin hund under en jagt tror jeg det var de færreste der valgte kniven frem for riflen/haglbøssen! Og det på trods af at hunden ville være rolig og tryg i menneskehænder.....
Det ser træls ud at skyde en stykke vildt på kort hold i hovedet med bøssen - Et rådyr der har fået skudt hovedet af pynter ikke på paraden!

Skyder man på kroppen eller på halsen så ødelægger man en masse kød. Det samme når man løber et anskudt dyr op, så skyder man jo ikke dyret i bagskud eller hen over ryggen og ødelægger al kødværdi.

Men ja, der er mange der fumler med en kniv til aflivning, hvor de nok bare burde ofre et skud mere. Jeg aflivede et dyr for en driver sidste år, som i flere minutter forsøgte at stikke dyret i halshvirvlerne, ca. midt på halsen :wall: Det var ikke kønt, men det blev hurtigt afsluttet da jeg opdagede hvad han lavede + han fik en hurtig instruktion i hvordan man måske kunne gøre det en anden gang :blink:
[/quote

Dyrevelfærd går forud for paraden for mig :blink:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Lycon » 29. jul 2021, 22:15

C-X skrev:
29. jul 2021, 20:00
Ny fremgangsmåde, for mit vedkommende, efter at have set nok rådyr "leve" efter stikket, er at have en kniv med, der er lang nok til at nå hjertet. Så kan andre pive over det, hvis de vil.
Problemet er at man med den fantastiske danske våbenlov, ikke til dagligt kan medbringe en kniv til formålet. Og det giver et problem med ved pludselig opstået situationer hvor man er nødt til at aflive et påkørt stykke vildt.

Jeg har dog altid som minimum denne Gerber på mig her i svampesæsonen. Og så sent i november sidste år aflivede jeg en Rå der havde fået knust bækkenpartiet ved en påkørsel.

Udenfor sæsonen har jeg den altid på mig, så jeg kan skrælle mit frokostæble og skære de brune pletter af.
IMG_20210729_215629_387.jpg
Det er jo et anerkendelsesværdigt formål som den daværende Justitsminister Morten Brødskovl selv fremdrog som eksempel, da man skulle have befolkningen til at sluge de nye stramninger. Blot fordi 0,1% af befolkningen ikke kan administre at bære kniv i dagligdagen.

Det gav 9,6kg. dejligt kød til fryseren. Og ja det var på privat vej, og med grundejers velsignelse at jeg tog dyret med hjem.
IMG_20210729_215959_442.jpg
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Gerdson39 » 29. jul 2021, 22:34

I gårs har jeg aflivet en hare. Den må være bleven påkørt og lammet i bagløb. Vi så den slæbte sig et stykke hen over en vej. Staklen må allerede have ligget sådan i et stykke tid, vel i skjul, der var fluer og andre insekter især på dens bagløb, hvor den tilsyneladende havde ligget i sin egen afføring. Havde kun en hammer og slå to gange på panden, kraniet knækkede. Jeg kan kun håbe den ikke var ved bevidsthed mere, men hjertet blev ved at slå, jeg hentede så en skovl og brækkede halsen. Så var der slut. Var det korrekt... jeg aner det ikke. Det var min første gang.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Raptor357 » 29. jul 2021, 23:15

Gerdson39 skrev:
29. jul 2021, 22:34
I gårs har jeg aflivet en hare. Den må være bleven påkørt og lammet i bagløb. Vi så den slæbte sig et stykke hen over en vej. Staklen må allerede have ligget sådan i et stykke tid, vel i skjul, der var fluer og andre insekter især på dens bagløb, hvor den tilsyneladende havde ligget i sin egen afføring. Havde kun en hammer og slå to gange på panden, kraniet knækkede. Jeg kan kun håbe den ikke var ved bevidsthed mere, men hjertet blev ved at slå, jeg hentede så en skovl og brækkede halsen. Så var der slut. Var det korrekt... jeg aner det ikke. Det var min første gang.
Men du gjorde noget kudos for det.

På jagt har jeg en stor kniv som kan skære halsen eller stikke i hjertet. Jeg har heldigvist ikke haft behov for at affange et pattedyr, en anskudt gås har jeg engang svunget i hovedet og på den måde knækket dens nakke. Om det var en god metode ved jeg ikke, men det virkede.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af HR » 29. jul 2021, 23:24

Dem der mener at et stik i nakken på råvildt kun tager den forlængede rygmarv skal absolut holde sig fra at gøre det, for de ved med al tydelighed ikke hvordan man gør det korrekt :evil: . Ja, jeg vil altid skyde hvis jeg kan. Det kan jeg så bare aldrig, for min hund er maksimalt 30 meter fra mig og han ankommer altid før mig. Nedenstående billede er en tilfældig skalle fra skabet og den kniv jeg konkret har med på jagt. Det er ikke noget specielt, men en ganske almindelig Löwenmesser med fast blad. Læg lige mærke til hvor bladet ligger i hjernekassen når den er skubbet i bund.
HR
EDEF6FC1-F381-42CF-B18B-1AC0AC1417D9.jpeg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Kortmentyk » 29. jul 2021, 23:33

Man skal gøre hvad der er hurtigst, sikrest og forvolder dyret mindst lidelse. I de situationer hvor det er muligt at skyde skal man gøre det og ikke lade forfængeligheden råde......
Et dyr der aldrig har været i menneskehænder før er uden tvivl rædselsslagent når der ligger en og roder rundt oven på det med en kniv.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af NWF » 30. jul 2021, 08:40

Har kun en gang aflivet et større dyr med stik i nakken - synes det er noget rod, og tog mig længere tid end jeg brød mig om.

Kugle i hovedet/hjerte er for mig at foretrække - så må forfængeligheden, kødtab, og udseende på en evt parade vige for den hurtige aflivning :)

7-9-13 har jeg ikke skulle aflive et dyr uden for jagt - men håber da min feltspade bag i bilen kan gør tricket hvis det skulle ske og dyret ikke er for stort
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af PSindrup » 30. jul 2021, 08:54

Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 17:55
Hvis man har et gevær til rådighed er det uden tvivl den hurtigste og mest humane måde at ombringe et stykke råvildt på.
Da jeg var dreng var der en jæger der altid deltog i andejagterne, som aflivede dem ved at bide hjerneskalden i smadder på dem. Det var hurtigt og effektivt, men ikke noget Jeg har haft lyst til at praktisere.
Hvor skyder du den så?
I panden, i nakken, på halsen eller på bladet (som bladskud ved jagt) hvis alle muligheder er tilstede og er lige sikre?

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af PSindrup » 30. jul 2021, 09:03

Lycon skrev:
29. jul 2021, 22:15
C-X skrev:
29. jul 2021, 20:00
Ny fremgangsmåde, for mit vedkommende, efter at have set nok rådyr "leve" efter stikket, er at have en kniv med, der er lang nok til at nå hjertet. Så kan andre pive over det, hvis de vil.
Problemet er at man med den fantastiske danske våbenlov, ikke til dagligt kan medbringe en kniv til formålet. Og det giver et problem med ved pludselig opstået situationer hvor man er nødt til at aflive et påkørt stykke vildt.

Jeg har dog altid som minimum denne Gerber på mig her i svampesæsonen. Og så sent i november sidste år aflivede jeg en Rå der havde fået knust bækkenpartiet ved en påkørsel.

Udenfor sæsonen har jeg den altid på mig, så jeg kan skrælle mit frokostæble og skære de brune pletter af.
IMG_20210729_215629_387.jpg

Det er jo et anerkendelsesværdigt formål som den daværende Justitsminister Morten Brødskovl selv fremdrog som eksempel, da man skulle have befolkningen til at sluge de nye stramninger. Blot fordi 0,1% af befolkningen ikke kan administre at bære kniv i dagligdagen.

Det gav 9,6kg. dejligt kød til fryseren. Og ja det var på privat vej, og med grundejers velsignelse at jeg tog dyret med hjem.
IMG_20210729_215959_442.jpg
Men den lille svampe- eller æblesnittekniv kan du da ikke nå ind til hjertet med, hvis du vælger at stikke dyret?

Hvad gør du så? Skærer halspulsåren?

Peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Lycon » 30. jul 2021, 10:17

PSindrup skrev:
30. jul 2021, 09:03
Lycon skrev:
29. jul 2021, 22:15
C-X skrev:
29. jul 2021, 20:00
Ny fremgangsmåde, for mit vedkommende, efter at have set nok rådyr "leve" efter stikket, er at have en kniv med, der er lang nok til at nå hjertet. Så kan andre pive over det, hvis de vil.
Problemet er at man med den fantastiske danske våbenlov, ikke til dagligt kan medbringe en kniv til formålet. Og det giver et problem med ved pludselig opstået situationer hvor man er nødt til at aflive et påkørt stykke vildt.

Jeg har dog altid som minimum denne Gerber på mig her i svampesæsonen. Og så sent i november sidste år aflivede jeg en Rå der havde fået knust bækkenpartiet ved en påkørsel.

Udenfor sæsonen har jeg den altid på mig, så jeg kan skrælle mit frokostæble og skære de brune pletter af.
IMG_20210729_215629_387.jpg

Det er jo et anerkendelsesværdigt formål som den daværende Justitsminister Morten Brødskovl selv fremdrog som eksempel, da man skulle have befolkningen til at sluge de nye stramninger. Blot fordi 0,1% af befolkningen ikke kan administre at bære kniv i dagligdagen.

Det gav 9,6kg. dejligt kød til fryseren. Og ja det var på privat vej, og med grundejers velsignelse at jeg tog dyret med hjem.
IMG_20210729_215959_442.jpg
Men den lille svampe- eller æblesnittekniv kan du da ikke nå ind til hjertet med, hvis du vælger at stikke dyret?

Hvad gør du så? Skærer halspulsåren?

Peter
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=992845#p992845
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af FrederikF » 30. jul 2021, 10:38

PSindrup skrev:
30. jul 2021, 08:54
Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 17:55
Hvis man har et gevær til rådighed er det uden tvivl den hurtigste og mest humane måde at ombringe et stykke råvildt på.
Da jeg var dreng var der en jæger der altid deltog i andejagterne, som aflivede dem ved at bide hjerneskalden i smadder på dem. Det var hurtigt og effektivt, men ikke noget Jeg har haft lyst til at praktisere.
Hvor skyder du den så?
I panden, i nakken, på halsen eller på bladet (som bladskud ved jagt) hvis alle muligheder er tilstede og er lige sikre?

Peter
Kan selvfølgelig ikke sige hvor den korte og tykke skyder skadet vildt, men du må gerne vide hvad jeg gør.
Det afhænger lidt af om jeg har haglgevær, lille riffel eller stor riffel med.
Med haglgevær vil jeg skyde på halsen eller hovedet.
Med riflen vil jeg normalt også skyde på halsen - medmindre dyret er uroligt, så får den et fangstskud hvor det er mest effektivt og med mindst mulig kødødelæggelse - det kunne sagtens være hjerte/lungeskud.
Det sidste har ofte været proceduren på eftersøgninger, hvor vildtet er gået i sårleje - her ønsker man ikke at skræmme det op igen, men skyder når der er kontakt.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Søges video med Steen Andersen afliver and ved at bide den i hovedet

Indlæg af Sierra13 » 30. jul 2021, 11:41

Lycon skrev:
29. jul 2021, 17:00
KKA skrev:
29. jul 2021, 16:50
Fik at vide af Marianne Chriél, DTU, at det var inhumant at stikke et skadet rådyr i nakkehullet:
Iflg hende medførte det kun lammelse/ kvælning; men ikke øjeblikkeligt bevidsthedstab…..
Hvilket er korrekt, men stadig en accepteret metode. Jeg bryder mig ikke om at stikke dem i nakken, det kræver en stærk og smal klinge, og alligevel kan man stå og bakse med det inden man kommer igennem.

Nu har jeg 3 gange skulle aflive påkørt vildt, og hver gang har jeg lagt et hurtigt snit på hver side af halsen så hovedpulsårene blev overskåret. Det kan gøres med en hobbykniv. Den mister hurtig bevidstheden, men smertefrit eller særligt kønt er det jo ikke.

Den eneste måde at slukke lyset på øjeblikkeligt er et voldsomt traume på hjernen, enten ved skud eller slag med en tung, hård og stump genstand.
Du skulle vel aldrig have et billede, tegning eller noget der viser hvor du skærer halsen over? Jeg har ikke selv anvendt denne metode da jeg har været i tvivl om hvor meget der skulle til, samt hvor det var mest effektfuldt.

Det er måske en wierd request, men dengang jeg tog jagttegn, så lærte vi de skulle stikkes i nakken, men må indrømme det virker som en risky procedure, især hvis man ikke har trænet det. Heldigvis da jeg skulle aflive et påkørt råvildt så havde ham der påkørte dyret en "rambo kniv" liggende, så jeg affangede med stik i hjertet efterfult med tvistning af kniven mens den var i fuld dybde, det virkede ganske udmærket, men kræver man har en kniv med en del længde.

Deraf kunne jeg godt tænke mig andre teknikker, der kan benyttes med kortere knive, feks. hvad en håndværker eller lignende lige kan tilbyde éen når han holder i vejsiden

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af Sierra13 » 30. jul 2021, 11:49

NWF skrev:
30. jul 2021, 08:40
Har kun en gang aflivet et større dyr med stik i nakken - synes det er noget rod, og tog mig længere tid end jeg brød mig om.

Kugle i hovedet/hjerte er for mig at foretrække - så må forfængeligheden, kødtab, og udseende på en evt parade vige for den hurtige aflivning :)

7-9-13 har jeg ikke skulle aflive et dyr uden for jagt - men håber da min feltspade bag i bilen kan gør tricket hvis det skulle ske og dyret ikke er for stort
Jeg har ikke selv gjort det, men året hvor jeg tog jagttegn, så jeg en gøre det.
Fuld smæk på, ingen tøven og slå bukken lige i nakken, hvor lyset slukkes, for at garantere affangningen så blev halsen åbnet ved et par slag med den "skarpe" siden af skovlen.
Effektivt, omend jeg nok ikke selv ville gøre det, hvis jeg kunne slippe. Eller havde tilskuere.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Etiske overvejelser i forbindelse med affangning (split fra Steen Andersen tråd)

Indlæg af TheDarkSide » 30. jul 2021, 12:01

Kortmentyk skrev:
29. jul 2021, 23:33
Man skal gøre hvad der er hurtigst, sikrest og forvolder dyret mindst lidelse. I de situationer hvor det er muligt at skyde skal man gøre det og ikke lade forfængeligheden råde......
Et dyr der aldrig har været i menneskehænder før er uden tvivl rædselsslagent når der ligger en og roder rundt oven på det med en kniv.
Nu tager det ikke længere tid at stikke et dyr i nakken end det tager et dyr at forbløde af et stik i hjertet. Man skal jo ikke "ligge og rode rundt oven på" dyret :what:

Besvar