,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Refraktorius » 18. maj 2021, 20:49

Lassescout skrev:
18. maj 2021, 11:37
"Det er ikke jægere der skyder ulve: "

https://dbrs.dk/artikel/jægerformand-af ... TI9LxLPbC8

Det er egentlige meget smart. Det kan godt være, at du har jagttegn og våbentilladelse, men hvis du skyder en ulv, er du ikke jæger. Bim, bam, bum: forskerne tager fejl, det er ikke jægere der skyder ulve :rolf: :rolf: :rolf:
Det er vist den der hedder "No true scotsman -fallacy".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af S200 » 20. maj 2021, 20:25

Jeg ved ikke, hvad det hedder. Men meningen i DJ artiklen er spot on; Forbryder du dig bevidst mod jagtloven er du IKKE jæger. Med jagttegnet følger ansvaret for en etisk og lovlydig adfærd i naturen. Hvis man så oven i købet tror man bare kan gemme sine ulovligheder i den jyske muld, når alle har et HD kamera i lommen - så har man ikke kun forbrudt sig mod alle skrevne og uskrevne jagtlove. Så er man ovenikøbet - bim, bam bum; Dum som et hul i den jyske muld!

Med ægte jægerhilsen;

S200
:razz:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 21. maj 2021, 07:10

S200 skrev:
20. maj 2021, 20:25
Jeg ved ikke, hvad det hedder. Men meningen i DJ artiklen er spot on; Forbryder du dig bevidst mod jagtloven er du IKKE jæger. Med jagttegnet følger ansvaret for en etisk og lovlydig adfærd i naturen. Hvis man så oven i købet tror man bare kan gemme sine ulovligheder i den jyske muld, når alle har et HD kamera i lommen - så har man ikke kun forbrudt sig mod alle skrevne og uskrevne jagtlove. Så er man ovenikøbet - bim, bam bum; Dum som et hul i den jyske muld!

Med ægte jægerhilsen;

S200
:razz:
  • Betingelsen for at køre bil er at du overholder færdselsloven
  • Folk der bryder færdselsloven er derfor ikke rigtige bilister
  • Altså er der ingen bilister der bryder færdselsloven
Kan du se hvorfor det argument ikke holder vand?

Det er en retorik man skal holde sig fra, for selv om man mener det som en afstandtagen så kan det nemt opfattes som en benægtelse. :smile:

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af S200 » 21. maj 2021, 20:31

Nope!

Skulle jeg følge dit ræsonnement, så er man per definition “Jæger” fordi du har jagttegn og skyder dyr med et våben. Med jagttegnet følger imidlertid en række skrevne og uskrevne love - herunder et sæt etiske regler. Derfor er jagttegnet og nedlæggelsen af vildt en nødvendig - men ikke tilstrækkelig - betingelse for at kunne kalde sig jæger. En “jæger” opfører sig ansvarligt og etisk rigtigt i naturen. Derfor har jeg i mine 35 år med jagttegn kun delt konsortie med ægte “jægere” - de andre har jeg smidt ud undervejs.

Med JÆGER-hilsen;

S200

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af FBN » 21. maj 2021, 21:46

Tænkt scenarie !

Børnefamilie far uden jagttegn med små hunde
Eller
Hobby hønse / fårefarmer uden jagttegn

har en skunkvåben som vedkommende skyder
en ulv med den.

Man finder den døde ulv men aldrig manden.

Så vil man forbyde jagt der i et år.

Det holder jo ikke…….

Uanset jeg er jæger men vil ikke sammenlignes
med dem som “måske” ulovligt skyder dyr med
fuld overlæg uanset race eller som krybskytte.

Så må man straffe dem, og ikke alle os andre..

At jeg så mener man bør se på og få lavet nogle
regler med de ulve, og jeg ikke er overbevist
om at det er super fint vi har fået ulve igen,
er en anden sag, men det skal gå ordentlig for
sig…

Samt de burde sørge for at alle de ulvekigger lader
ulvene få fred, det er heller ikke en fordel de vælter
rundt i tide og utide….

Nå så fik jeg lidt luft :blink:

God pinse til alle :razz:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 22. maj 2021, 07:45

S200 skrev:
21. maj 2021, 20:31
Nope!

Skulle jeg følge dit ræsonnement, så er man per definition “Jæger” fordi du har jagttegn og skyder dyr med et våben. Med jagttegnet følger imidlertid en række skrevne og uskrevne love - herunder et sæt etiske regler. Derfor er jagttegnet og nedlæggelsen af vildt en nødvendig - men ikke tilstrækkelig - betingelse for at kunne kalde sig jæger. En “jæger” opfører sig ansvarligt og etisk rigtigt i naturen. Derfor har jeg i mine 35 år med jagttegn kun delt konsortie med ægte “jægere” - de andre har jeg smidt ud undervejs.

Med JÆGER-hilsen;

S200
Det er ikke bare mig, prøv at google definitionen ifølge ordbogen.

Du kan opstille nogle krav man skal overholde for at være S200-autoriseret jæger, men den almindelige betydning af ordet "jæger" kan ikke sådan indskrænkes efter egne definitioner.

Jeg har stor sympati for at man forsøger at holde folk til en højere etisk standard, men dårlige jægere er også jægere.


I mine øjne så skulle svaret have været:
"Nu er det ikke bevist at de forsvunde dyr er blevet skudt, men skulle det være sket så tager vi selvfølgelig afstand til det."

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af KKA » 22. maj 2021, 17:05

Der bør nok snarest laves en realistisk forvaltningsplan for at komme de påståede ulvedrab til livs.
Denne ulv tog en kalv i går og gik efter koen tillige, iflg JV:
https://jv.dk/artikel/stor-ulv-dr%C3%A6 ... skallingen

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Marius » 22. maj 2021, 17:42

Med afsæt i den tidligere nævnte 'forskningsartikel' er der nu en privat indsamlet dusør på over 100.000kr til anmelder af ulovlig regulering af ulve som fører til domsfældelse.

https://jv.dk/artikel/dus%C3%B8r-vokser ... -2021-5-19

Mon ikke det vil give de jydske jægere endnu mere opmærksomhed?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af S200 » 22. maj 2021, 20:21

ReneKJ skrev:
22. maj 2021, 07:45
S200 skrev:
21. maj 2021, 20:31
Nope!

Skulle jeg følge dit ræsonnement, så er man per definition “Jæger” fordi du har jagttegn og skyder dyr med et våben. Med jagttegnet følger imidlertid en række skrevne og uskrevne love - herunder et sæt etiske regler. Derfor er jagttegnet og nedlæggelsen af vildt en nødvendig - men ikke tilstrækkelig - betingelse for at kunne kalde sig jæger. En “jæger” opfører sig ansvarligt og etisk rigtigt i naturen. Derfor har jeg i mine 35 år med jagttegn kun delt konsortie med ægte “jægere” - de andre har jeg smidt ud undervejs.

Med JÆGER-hilsen;

S200
Det er ikke bare mig, prøv at google definitionen ifølge ordbogen.

Du kan opstille nogle krav man skal overholde for at være S200-autoriseret jæger, men den almindelige betydning af ordet "jæger" kan ikke sådan indskrænkes efter egne definitioner.

Jeg har stor sympati for at man forsøger at holde folk til en højere etisk standard, men dårlige jægere er også jægere.


I mine øjne så skulle svaret have været:
"Nu er det ikke bevist at de forsvunde dyr er blevet skudt, men skulle det være sket så tager vi selvfølgelig afstand til det."
Jeg tror jeg ved, hvad du mener. Der findes imidlertid mig bekendt ikke en universel definition af hvad en jæger er?Nu har jeg fulgt dit råd og googlet flere danske og udenlandske præciseringer af begrebet. Ingen af disse nævner jagttegnet som en nødvendig betingelse for at kunne kalde sig jæger.

Mener du, man kan være jæger - efter vore danske begreber - uden at have et jagttegn? (hvis ikke så ka’ jeg ikke rigtigt bruge din ordbogsfilosofi/ordkløveri til noget...)

Den danske jægerstand står sig bedst ved at sætte baren højt for, hvornår vi anvender betegnelsen jæger. Det er en betegnelse jeg selv har båret med stolthed i 37 år. Den politiske virkelig er den, at du og jeg kun kan gå på jagt så længe hr. og fru Danmark hjemme ved kakkelbordet har tillid til, at vi som jægere har det moralske kompas i orden - at vi formår at forvalte det store ansvar der følger med jagttegnet. Det er denne virkelighed som DJ adresserer i artiklen. Og den linje støtter jeg 100 procent!

Med jægerhilsen;

S200

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Langenge » 22. maj 2021, 21:06

S200 skrev:
22. maj 2021, 20:21
.......Den politiske virkelig er den, at du og jeg kun kan gå på jagt så længe hr. og fru Danmark hjemme ved kakkelbordet har tillid til, at vi som jægere har det moralske kompas i orden ........
Med jægerhilsen;

S200
:thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 23. maj 2021, 09:48

S200 skrev:
22. maj 2021, 20:21
ReneKJ skrev:
22. maj 2021, 07:45
Det er ikke bare mig, prøv at google definitionen ifølge ordbogen.

Du kan opstille nogle krav man skal overholde for at være S200-autoriseret jæger, men den almindelige betydning af ordet "jæger" kan ikke sådan indskrænkes efter egne definitioner.

Jeg har stor sympati for at man forsøger at holde folk til en højere etisk standard, men dårlige jægere er også jægere.


I mine øjne så skulle svaret have været:
"Nu er det ikke bevist at de forsvunde dyr er blevet skudt, men skulle det være sket så tager vi selvfølgelig afstand til det."
Jeg tror jeg ved, hvad du mener. Der findes imidlertid mig bekendt ikke en universel definition af hvad en jæger er?Nu har jeg fulgt dit råd og googlet flere danske og udenlandske præciseringer af begrebet. Ingen af disse nævner jagttegnet som en nødvendig betingelse for at kunne kalde sig jæger.

Mener du, man kan være jæger - efter vore danske begreber - uden at have et jagttegn? (hvis ikke så ka’ jeg ikke rigtigt bruge din ordbogsfilosofi/ordkløveri til noget...)
Jeg tænkte faktisk selv over det da jeg så definitionen, så det er et rimeligt spørgsmål. :smile:

Teknisk set er svare vel ja. Det er ikke en beskyttet titel, så hvis man jager så er man jæger. Også selv om man er krybskytte, regulere mus i laden med et luftgevær eller andre ting der ikke involvere et jagttegn.

Men i praksis så er det nok implicit at når man beder nogen udtale sig på vegne af jægerne, så mener man de autoriserede jægere. Altså dem med jagttegn.
S200 skrev:
22. maj 2021, 20:21
Den danske jægerstand står sig bedst ved at sætte baren højt for, hvornår vi anvender betegnelsen jæger. Det er en betegnelse jeg selv har båret med stolthed i 37 år. Den politiske virkelig er den, at du og jeg kun kan gå på jagt så længe hr. og fru Danmark hjemme ved kakkelbordet har tillid til, at vi som jægere har det moralske kompas i orden - at vi formår at forvalte det store ansvar der følger med jagttegnet. Det er denne virkelighed som DJ adresserer i artiklen. Og den linje støtter jeg 100 procent!

Med jægerhilsen;

S200
Og det skal i bare blive ved med, det er fint internt at have en etisk debat. :thumbup:

Men lad os nu sige at du er på jagt med en fyr som bevidst laver et eller andet uetisk, f.eks. skyder en fredet fugl.
Du siger til ham "Sådan gør en ægte jæger ikke", hvilket sender en signal til ham og andre på jagten om at det ikke er i orden.
Problemet er hvis pressen bagefter spørger om sagen og du siger "Han er ikke jæger". Jo, det er han, og det var han da det skete. Det ved alle, og man skader bare sin egen troværdighed.

Jeg mener, det er vel ikke mere end et par år siden at en jæger med jagtegn og det hele blev dømt for at skyde en ulv?
Så vidt jeg kan læse så blev han bagefter ekskluderet fra jægerforbundet, hvilket efter min mening sender et meget bedre signal end at benægte at han var jæger.

Og for at gøre det klart, så kan jægerne selvfølgeligt ikke lastes for hvad et enkelt medlem har foretaget sig.

Disclaimer: Det eneste jagt jeg selv laver er med musefælde, jeg forventer ikke at andre skal stå til ansvar for mine handlinger på det område :smile:

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Bionørden » 10. jun 2021, 19:58

Udover ulvene, så er der jo også de tosser, der forgifter rovfugle. For ja selvfølgelig vil havørnene jagte og æde opdræts-fasaner/-ænder. (NOT) De burde fame stilles op på det lokale torv til skam og skræk!
Det middel, der bruges, er skrækkeligt giftigt ikke bare for rovfugle, men for alle dyr. Carbofuran har siden 2008 været ulovligt at besidde, eje og bruge i hele EU-land.

Men når folk synes det er okay, at forgifte rovfugle, så undrer det mig desværre ikke, at visse synes ulve, skal skydes.

Ulve æder forresten meget andet end hjortevildt, svampe, bær, gnavere mv. Men når husdyr er spærret inde, så de ikke kan komme væk, så reagerer rovdyr ved at gå amok. Som en ræv, mår, hermelin, ilder (eller for den sags skyld rotter!) går amok i et hønsehus/kaningård. Det er jo ikke rovdyret skyld: Hvis byttet kunne stikke af, ville rovdyret nappet 1-2 stykker.

Det er ikke natures uorden, men os menneskers! :freak:

Mvh
Tine- og jo rævene har nok nappet nogle katte- men vejen var værre.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Agamemnon » 10. jun 2021, 21:16

Og så finder vi lige kammertonen, ellers får tråden en tur med det helt store viskelæder.

:impatient:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Marius » 10. jun 2021, 22:02

Så vil jeg skynde mig at oplyse, at æsler til min store overraskelse i mange lande bruges som ulveværn. De er åbenbart nogle hidsige krabater der går amok på hunde, ræve og ja, altså også ulve.
Så en fåreejer kan snildt lidt et enkelt mellemstort æsel ind i indhegningen, så er ulvefaren overstået.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af FBN » 10. jun 2021, 22:45

Marius skrev:
10. jun 2021, 22:02
Så vil jeg skynde mig at oplyse, at æsler til min store overraskelse i mange lande bruges som ulveværn. De er åbenbart nogle hidsige krabater der går amok på hunde, ræve og ja, altså også ulve.
Så en fåreejer kan snildt lidt et enkelt mellemstort æsel ind i indhegningen, så er ulvefaren overstået.
Men forsøget man lavede i 2019 så ikke ud
til at være et succes..

https://www.tvmidtvest.dk/tv-2/miljosty ... ulveangreb
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 11. jun 2021, 05:38

FBN skrev:
10. jun 2021, 22:45
Marius skrev:
10. jun 2021, 22:02
Så vil jeg skynde mig at oplyse, at æsler til min store overraskelse i mange lande bruges som ulveværn. De er åbenbart nogle hidsige krabater der går amok på hunde, ræve og ja, altså også ulve.
Så en fåreejer kan snildt lidt et enkelt mellemstort æsel ind i indhegningen, så er ulvefaren overstået.
Men forsøget man lavede i 2019 så ikke ud
til at være et succes..

https://www.tvmidtvest.dk/tv-2/miljosty ... ulveangreb
Det syntes jeg er alt for tyndt grundlag at konkludere noget på.
Een mark med eet æsel, tilsyneladende ingen overvågning så de aner ikke hvor mange angreb æslet har afværget, men efter eet vellykket angreb er de klar til at sige at det ikke virker.

Jo, ultimativt så mistede landmanden dyr. Men måske skal ideen bare forfines i stedet for at blive droppet efter første fejl. Måske er det ikke ligemeget hvilket æsel man vælger, måske skal der være et par for at kunne håndtere dyr der jager i flok. Måske er det en del af en samlet løsning med andre tiltag.

Hvis man dropper alle ideer der ikke har 100% succesrate i første forsøg så kommer man aldrig videre.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af KKA » 11. jun 2021, 06:34

Jeg har under jagt i de tyrkiske bjerge haft fornøjelse af at møde en kangal, en tyrkisk hyrdehund på str med en mindre shetlandspony, og den skulle være effektiv analogt med Marimmaracen, blot noget mere udfarende.

Hyrdehunde er fordyrende for avlerne, og det er nok også problematisk ift gæster, der entrer et naturareal, der afgræsses af får….
En ulv skal have 30x30km areal til sit homerange, og mig bekendt er det kun i Vendsyssel, at GW781 i snart 3 år har opholdt sig uden at komme på kant med mennesker.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af FBN » 11. jun 2021, 07:59

ReneKJ skrev:
11. jun 2021, 05:38
FBN skrev:
10. jun 2021, 22:45
Marius skrev:
10. jun 2021, 22:02
Så vil jeg skynde mig at oplyse, at æsler til min store overraskelse i mange lande bruges som ulveværn. De er åbenbart nogle hidsige krabater der går amok på hunde, ræve og ja, altså også ulve.
Så en fåreejer kan snildt lidt et enkelt mellemstort æsel ind i indhegningen, så er ulvefaren overstået.
Men forsøget man lavede i 2019 så ikke ud
til at være et succes..

https://www.tvmidtvest.dk/tv-2/miljosty ... ulveangreb
Det syntes jeg er alt for tyndt grundlag at konkludere noget på.
Een mark med eet æsel, tilsyneladende ingen overvågning så de aner ikke hvor mange angreb æslet har afværget, men efter eet vellykket angreb er de klar til at sige at det ikke virker.

Jo, ultimativt så mistede landmanden dyr. Men måske skal ideen bare forfines i stedet for at blive droppet efter første fejl. Måske er det ikke ligemeget hvilket æsel man vælger, måske skal der være et par for at kunne håndtere dyr der jager i flok. Måske er det en del af en samlet løsning med andre tiltag.

Hvis man dropper alle ideer der ikke har 100% succesrate i første forsøg så kommer man aldrig videre.
Ikke mere tynd og ævl end du højt og flot skriver at
sætter man en æsel ind er ulvefaren overstået..

Med dyrker intet sort og hvidt men gråt meget gråt
og ingen nemme løsninger.

Man må løse problemet så godt man kan og økonomi
kan klare det, men nan bliver også nødtil på en
eller anden saglig måde at nedsætte nogle teams
som følger vurdere og regulere de ulve som giver
store problemer, evt ved at forflytte dem til
andre områder / lande.

Der må være en mode det kan komme til at fungere
på, vi alle kan leve med…
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af ReneKJ » 11. jun 2021, 08:14

FBN skrev:
11. jun 2021, 07:59
Ikke mere tynd og ævl end du højt og flot skriver at
sætter man en æsel ind er ulvefaren overstået..

Med dyrker intet sort og hvidt men gråt meget gråt
og ingen nemme løsninger.

Man må løse problemet så godt man kan og økonomi
kan klare det, men nan bliver også nødtil på en
eller anden saglig måde at nedsætte nogle teams
som følger vurdere og regulere de ulve som giver
store problemer, evt ved at forflytte dem til
andre områder / lande.

Der må være en mode det kan komme til at fungere
på, vi alle kan leve med…
Intet af det du siger der står i det du citerer mig for, jeg har kun kritiseret at de afviser det ud fra eet mangelfuldt forsøg

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af FBN » 11. jun 2021, 10:13

ReneKJ skrev:
11. jun 2021, 08:14
FBN skrev:
11. jun 2021, 07:59
Ikke mere tynd og ævl end du højt og flot skriver at
sætter man en æsel ind er ulvefaren overstået..

Med dyrker intet sort og hvidt men gråt meget gråt
og ingen nemme løsninger.

Man må løse problemet så godt man kan og økonomi
kan klare det, men nan bliver også nødtil på en
eller anden saglig måde at nedsætte nogle teams
som følger vurdere og regulere de ulve som giver
store problemer, evt ved at forflytte dem til
andre områder / lande.

Der må være en mode det kan komme til at fungere
på, vi alle kan leve med…
Intet af det du siger der står i det du citerer mig for, jeg har kun kritiseret at de afviser det ud fra eet mangelfuldt forsøg
Sorry fik dig lige blandet sammen med Marius, da det
jo var hans indlæg jeg reagerede på :oops: :giggle:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Refraktorius » 11. jun 2021, 12:42

ReneKJ skrev:
21. maj 2021, 07:10
S200 skrev:
20. maj 2021, 20:25
Jeg ved ikke, hvad det hedder. Men meningen i DJ artiklen er spot on; Forbryder du dig bevidst mod jagtloven er du IKKE jæger. Med jagttegnet følger ansvaret for en etisk og lovlydig adfærd i naturen. Hvis man så oven i købet tror man bare kan gemme sine ulovligheder i den jyske muld, når alle har et HD kamera i lommen - så har man ikke kun forbrudt sig mod alle skrevne og uskrevne jagtlove. Så er man ovenikøbet - bim, bam bum; Dum som et hul i den jyske muld!

Med ægte jægerhilsen;

S200
:razz:
  • Betingelsen for at køre bil er at du overholder færdselsloven
  • Folk der bryder færdselsloven er derfor ikke rigtige bilister
  • Altså er der ingen bilister der bryder færdselsloven
Kan du se hvorfor det argument ikke holder vand?

Det er en retorik man skal holde sig fra, for selv om man mener det som en afstandtagen så kan det nemt opfattes som en benægtelse. :smile:

Argumentet kaldes formelt for "no true Scotsman"-fallacy.
https://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Slettes3 » 12. jun 2021, 09:29

Det er sådan lidt sjovt med sådan et emne. Dem der ikke har ulveproblemet i baghaven har de stærke holdinger. Det lykkes også igennem debatten at få os til at skyde på os selv fordi i gruppe såkaldte forskere i Aarhus kan sidde i tryghed og konkludere en masse ting.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Gryphon » 12. jun 2021, 12:06

Rigbymauser skrev:
12. jun 2021, 09:29
Det er sådan lidt sjovt med sådan et emne. Dem der ikke har ulveproblemet i baghaven har de stærke holdinger. Det lykkes også igennem debatten at få os til at skyde på os selv fordi i gruppe såkaldte forskere i Aarhus kan sidde i tryghed og konkludere en masse ting.
Well. 50% af alle kendte døde ulve i DK, er dræbt af danske jægere. Så det er jo ikke ligefrem modstridende med dataen.

Og ulvedrab har jo modtaget stor støtte fra lokale jagtforbund i område, så det er også tydeligt at der ligger motivation til at dræbe ulvene.

Vi som jægere kommer til at se latterlige ud, hvis vi forsøger at påstå at vi ikke har brodne kar i egne rækker der ikke skyr muligheden for at aflive ulvene. Det er komiske ali om igen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af C-X » 12. jun 2021, 13:03

Ja, hvis det er det statistiske grundlag for debat, så kan man jo ikke klandre "forskerne" i DCU for at være særligt uredelige.

Vi kan jo så også konkludere, at halvdelen af danske ulve er døde af cancer i hjernen. Vi skal nok passe på, at de resterende ulve ikke læser DCUs konklusioner, så får de også cancer i hjernen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: ,,Vi dræber ulve i Danmark”!

Indlæg af Gryphon » 13. jun 2021, 06:39

C-X skrev:
12. jun 2021, 13:03
Ja, hvis det er det statistiske grundlag for debat, så kan man jo ikke klandre "forskerne" i DCU for at være særligt uredelige.

Vi kan jo så også konkludere, at halvdelen af danske ulve er døde af cancer i hjernen. Vi skal nok passe på, at de resterende ulve ikke læser DCUs konklusioner, så får de også cancer i hjernen.
Du kunne jo læse artiklen :giggle:

Så ville du vide det statistiske grundlag

Besvar