Tak og beklagelse......

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Tak og beklagelse......

Indlæg af SHR 30.06 » 9. maj 2007, 15:03

Hej alle brugere.

Jeg har gennem de sidste par måneder kunne følge mange af jeres interesante diskussioner herinde og jeg har i den forbindelse en seriøs klage og tak til jer alle........

Lige siden jeg læste de første par indlæg på dette forum har jeg været smittet af en sygdom .............

Jeg kan ikke nøjes med en riffel mere :-)

Det kan min kæreste jo kun beklage pga de store huller i budgettet, men jeg kan takke jer for de store huller jeg skal ud og lave i diverse skiver/bukke/vildsvin/hjort/etc. etc. :-)


Tillad mig at præsentere mig selv:

Jeg er en kaliber 30.06 mand. Jeg er ikke hjemmelader men jeres diskussioner herinde har givet mig mod på at prøve det en gang. Men det bliver ikke lige nu. Jeg passer et aftenstudie ved siden af mit fuldtidsarbejde.

Jeg har pt. ikke noget jagt der kræver en større kaliber end 30.06. Men når nu man er blevet bidt af bacillen: "jeg må da ha en ny riffel", hvad synes i så jeg skal ud og ha.?

Pt. er jeg på mit lille lod i midtjylland med rådyr og en smule krondyr og en (for området) stor bestand af hare.

Omvendt så skal jeg afsted til Tyskland ultimo September efter kronhjort (og svin hvis de skulle komme forbi) og det kunne jo være en glimrende lejlighed til at indvie en 338win. eller en 9,3x62. Hvilken en af dem skal jeg vælge?

Ellers vil jeg glæde mig til at tage del i de mange spændende emner der bliver berørt dette forum :-)

Lige et spørgsmål mere: Hvordan s*** virker de smileys? Jeg kan ikke få det til at fungere?!?!?!.

MVH

SHR 30.06
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Bissen » 9. maj 2007, 15:11

Velkommen til :mad: :razz:

Hvis du vil have vores hjælp til valg af riffel må du nok hellere komme med en uddbybelse af hvad du ønsker.. Taler vi rifler til 3000 kr eller 50.000? :lol:

Hvilke overvejelser har du gjort dig om hvad du ønsker?

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 9. maj 2007, 15:12

Hej, og velkommen til. Med hensyn til smiles, saa clicker du bare paa den du vil have og saa kommer den der i teksten hvor du er paa det tidspunkt.

w:)

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 9. maj 2007, 15:25

Jeg har fået et bud på en tikka T3 med en Leupold VX III ill. 4,5-14x50 hos østjysk våbenhandel til 10-11 stærke...... Han ville ikke sige det nøjagtigt før jeg kom ned og handlede. Men jeg kan se at der er mange remington-fans herinde, så måske det var en mulighed. Jeg ville selvfølgelig gerne have en Blaser Attache, men det kan der ikke lige blive til i den her omgang (!!), så jeg har vel et budget omk. 12 kilo.
Men det er nu ikke så meget fabrikatet i første omgang. Det er mere kaliberen jeg er interesseret i.

Jeg skal (engang) afsted til både afrika efter antiloper og canada efter sortbjørn, men det er bestemt ikke lige nu...... Det er vist rigeligt at jeg skal ha ny riffel. Tror hun flytter hvis jeg også skal på to jagtrejser i løbet af et år hehe. Anyway, det er på den baggrund at spørgsmålet rejser sig.

Og jeg har været igennem de fleste tråde herinde, så jeg er klar over at diskussionen hurtigt kan tage en religgiøs drejning. :-)

De smileys må jeg lige arbejde på. De vil ikke som jeg vil.

SHR 30.06
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Bissen » 9. maj 2007, 15:42

SHR 30.06 skrev:Jeg har fået et bud på en tikka T3 med en Leupold VX III ill. 4,5-14x50 hos østjysk våbenhandel til 10-11 stærke...... Han ville ikke sige det nøjagtigt før jeg kom ned og handlede. Men jeg kan se at der er mange remington-fans herinde, så måske det var en mulighed. Jeg ville selvfølgelig gerne have en Blaser Attache, men det kan der ikke lige blive til i den her omgang (!!), så jeg har vel et budget omk. 12 kilo.
Men det er nu ikke så meget fabrikatet i første omgang. Det er mere kaliberen jeg er interesseret i.

Jeg skal (engang) afsted til både afrika efter antiloper og canada efter sortbjørn, men det er bestemt ikke lige nu...... Det er vist rigeligt at jeg skal ha ny riffel. Tror hun flytter hvis jeg også skal på to jagtrejser i løbet af et år hehe. Anyway, det er på den baggrund at spørgsmålet rejser sig.

Og jeg har været igennem de fleste tråde herinde, så jeg er klar over at diskussionen hurtigt kan tage en religgiøs drejning. :-)

De smileys må jeg lige arbejde på. De vil ikke som jeg vil.

SHR 30.06
Du går aldrig rigtig galt med en Tikka så det kunne være et yderst kvalifiseret bud.. T3´eren har sågar et pænt godt rygte..

Så hvis jeg var dig ville jeg da klart tage ned og se på den og måske endda se om du kunne få en endnu bedre pris ud af ham.. :mad:

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 9. maj 2007, 15:50

Den han tilbød var i 338 win.

Hvad ville du tage med til canada, hvis du engang skulle derover og skyde en bamse?

9,3x62 eller 338win.?

Dejligt hurtigt svar forresten :-)
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Bissen » 9. maj 2007, 15:53

SHR 30.06 skrev:Den han tilbød var i 338 win.

Hvad ville du tage med til canada, hvis du engang skulle derover og skyde en bamse?

9,3x62 eller 338win.?

Dejligt hurtigt svar forresten :-)
Puhaa den var svær.. Sådan en bamse bliver jo hurtigt meget grum hvis den ikke falder i første skud.. <>\:

Jeg tror jeg ville gå efter 338´eren men det som egentlig tæller er jo at du rammer hvor du skal. :neutral: hehe

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 9. maj 2007, 16:00

Ja der har du fat i noget :-)

Det var nu også mest et tænkt eksempel. Skåret ind til benet så vil jeg på sigt have 3 rifler. En bette til småvildt og råvildt. En generel til "det meste" (den har jeg jo allerede i min 30.06) og så kommer den store så til rejsebrug...... Det er den jeg først vil ud og købe. Ikke nødvendigvis fornuftigt, men det er jo så sjowww......... :-)

Den skal jo så kunne klare det hele (ikke de 4 store. Dem får jeg vist ikke råd til nogensinde alligevel).
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joe_black » 9. maj 2007, 20:51

Tja, jeg har selv en T3 og syntes det er en dejlig riffel.
Men min gode ven og jagt buddy har læst en del om jagt i afrika, og hvis du overvejer at skyde farligt vildt i et varmt land, anbefaler han en mauser lås. Det handler om udtrækkeren.
Når en patron bliver antændt, stiger trykket, og krudtet brænder bedre/hurtigere. Tryk hænger sammen med temperatur, så når man tager sin ammo med til de varme lande, stiger trykket i patronen, og den kan finde på at "klæbe" i kammeret.
Hvis det sker er det vigtigt at bundstykket kan trække hylsteret ud, og der er det mauseren der vinder.
Men som sagt er det kun når det handler om farligt vildt, holder du dig til hjorte vildt er det ikke så vigtigt.
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Indlæg af Olsen71 » 9. maj 2007, 22:04

Var det ikke en ide og bytte den ene riffel du har ud med en du kan skifte løb på :???:

Så slipper du med en tilladelse,eller du betaler ikke for veksel løbene og det er da smart :eek:

9,3x62 er betydelig bedre at skyde med end 338 rekyl mæssigt,men det er jo smag og behag.......

Knæk og bræk med :-;>/

Olsen

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 10. maj 2007, 00:46

SHR 30.06 skrev:Jeg har fået et bud på en tikka T3 med en Leupold VX III ill. 4,5-14x50 hos østjysk våbenhandel til 10-11 stærke...... Han ville ikke sige det nøjagtigt før jeg kom ned og handlede. Men jeg kan se at der er mange remington-fans herinde, så måske det var en mulighed.
Hvis du rigtig vil give den gas i udlandet, vil jeg nok gå efter en 338 Win. Sådan en, har jeg skudt en del skrald med. En Browning Bar halvautom. og en Tikka. Den har en noget heftig rekyl, hvis du ikke er vant til det, er det bestemt ingen nydelse. På skydebanen kan jeg holde til 30-35 skud, så er skulderen ved at være blodprikket, og dagen efter, skifter det som regel til blå, og ender helt ned til albuen i gult. Det står som regel på i en uge. 338eren er fladtskydende, og vil være helt super til sortbjørn i Canada. Det er som regel noget lange afstande der skydes på, her kommer kalibret rigtig til sin ret.
SHR 30.06 skrev: Jeg ville selvfølgelig gerne have en Blaser Attache, men det kan der ikke lige blive til i den her omgang (!!), så jeg har vel et budget omk. 12 kilo.
Men det er nu ikke så meget fabrikatet i første omgang. Det er mere kaliberen jeg er interesseret i.

Tja!! så kan du nøjes med den ene, og tre løse piber, og et par kikkerter med montager. Det bliver ikke billigere end tre rifler i skabet, men systemet er unikt, og fungerer rigtig godt, så der er ikke noget at være bange for, bortset fra prisen.

Siger man ikke:Kommer tid kommer råd!!
SHR 30.06 skrev: Jeg skal (engang) afsted til både afrika efter antiloper og canada efter sortbjørn, men det er bestemt ikke lige nu...... Det er vist rigeligt at jeg skal ha ny riffel. Tror hun flytter hvis jeg også skal på to jagtrejser i løbet af et år hehe. Anyway, det er på den baggrund at spørgsmålet rejser sig.
Du skal endelig ikke gå og tro, at du er den eneste i verden der har det problem, det tror jeg vi alle kender til!!! Jeg vil tage hende med, så bliver de så glade.
SHR 30.06 skrev: Og jeg har været igennem de fleste tråde herinde, så jeg er klar over at diskussionen hurtigt kan tage en religgiøs drejning. :-)
Nej-nej nu ikke flere Muhammedkriser, vi går skam ikke med burka!!! :lol:
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 10. maj 2007, 08:15

[/Zubra] Den har en noget heftig rekyl, hvis du ikke er vant til det, er det bestemt ingen nydelse. På skydebanen kan jeg holde til 30-35 skud, så er skulderen ved at være blodprikket, og dagen efter, skifter det som regel til blå.

Jeg er ikke ligefrem en rekylling, så det klarer jeg nok. Har prøvet en 375, som ikke skræmte mig og pt. skyder jeg med 13 g. Lapua Mega i SHR'en, den håndterer jeg også uden problemer.

I hedensted fik jeg anbefalet at man kunne indbygge et eller andet rekylabsorberende i skæftet. Han foreslog også en mundingsbremse, men sådan en har jeg ligget ved siden af på banen og den laver da et pokkers spetakel, så den betakker jeg mig for. Men den i skæftet, er der nogen af jer der ved hvor meget den ville kunne hjælpe på rekylen?

Så rekylen er ikke noget der skræmmer mig.

Med hensyn til de der takedown-rifler........ Jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke kunne tænke mig en Sauer 202 TD eller en S & L Ditto. Det er da ypperligt værktøj. Ingen tvivl om det, men jeg synes godt nok at priserne er til at føle på!!! Tænk på at for den pris kan man få en ordinær Sako 75 (skøn riffel hvis i spørger mig) og så en Sauer 202 Classic (ligeså skøn riffel).

Og den Blaser Attache skal vi vist ikke snakke mere om....... Ikke før jeg finder lottokuponen med de 7 rigtige :-)

Når du nu skriver om at hun kan komme med....... Det er meget sjovt for hun har fået budet, men det var som om at udsigten til 4 nætter, 5m over jorden, i en lille kasse, og Eisbein mit Sauerkraut til frokost, ikke gjorde hende mildere stemt...... Mystisk, ......jeg glæder mig da helt vildt hehe. Desuden kom hun ved et uheld til at læse en historie i et af mine gamle jægerblade, hvor en Polak blev slået ihjel af en orne. Så de svin tør hun ikke komme i nærheden af, og hvis hun ellers havde noget at sige på den front, så måtte jeg heller ikke........ Men der er da grænser for selv den mest undertrykte mand :-)
Det mest mystiske er, at hun ikke tør være i nærheden af et vildsvin, men min bjørnejagt har jeg fuld opbakning til, og der vil hun gerne med?!?!!?!?!
Sommetider er det vist ikke meningen at vi skal forstå hvordan de tænker :-)

Er der ellers nogen af jer herinde der skal afsted på en rejse i år? Hvor skal i hen og hvad for en riffel tager i med?

Forresten i må undskylde mine kedelige indlæg, men mine smileys og alt det andet interaktive med citater osv. fungerer slet ikke. Tror det er min firewall der driller.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 10. maj 2007, 10:17

Med hensyn til smilyes. Gå ind i din profil og kontrolere at du ikke har mærket af under nej til smilyes. :)
_______
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 10. maj 2007, 21:13

:eek: Nu virker de :D :) :razz:

>>::/ :-;>/ <-:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 11. maj 2007, 08:33

SHR 30.06 skrev::eek: Nu virker de :D :) :razz:

>>::/ :-;>/ <-:
Nemli Ja!!
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 19. maj 2007, 15:19

Olsen71 skrev:Var det ikke en ide og bytte den ene riffel du har ud med en du kan skifte løb på :???:
Nemlig. Køb en Sauer 202!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Hotshot
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. maj 2007, 23:46
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af Hotshot » 20. maj 2007, 21:09

Hej

Jeg er i Tyskland 8-10 gange om året og bruger med stor succes en Team Sauer 202 i kaliber 300 WM den har efterhånden en del svin på samvittigheden bare et bud. Men glæd til det tyske det er rigtig godt.

:-;>/
50 Cal. because God loves You

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 21. maj 2007, 16:55

Jeg glæder mig også. Det kan du bide spids på :eek:

Mh. til riflen, jeg har indtil videre skudt 30.06eren ind med 13g Lapua. Siden jeg sidst har skrevet, har 2 unavngivne forretninger faktisk sagt direkte at jeg er tosset at købe sådan en kanon. 30.06eren klarer opgaven udmærket, så de sagde direkte at jeg skulle gemme pengene til jeg havde sparet op til en sauer i 300 win. Den kan næsten det samme som en 338 win. Så jeg er faktisk lidt i vildrede lige nu.

Ved ikke om jeg skal vente et års tid og så købe sådan en karl i stedet for. :???:

Til gengæld er jeg så meget glad for at jeg købte de 13grams. De laver ikke et stort hul i rådyret heller.

Men i bliver holdt informeret herinde :cool:

Hvor går du på jagt henne dernede?
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Hotshot
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. maj 2007, 23:46
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af Hotshot » 21. maj 2007, 22:00

Hej
Vi er på jagt ca. 50 km øst for Berlin 800 ha.

og ja en 300 wm vælter det meste og en dejlig flad kuglebane også på større afstande. største der skudt dernede keiler 160 kilo brækket 19 cm tænder. Glæd dig hvis du endnu ikke har skudt svin.

:-;>/ >>/:
50 Cal. because God loves You

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Explorer » 21. maj 2007, 22:18

Jeg ville gå efter 338wm da den udenbys er den nemmeste at skaffe ammo til samt hvis du blir hjemmelader er kuglerne også knap så dyre plus et større udvalg og specielt af premiumkuglerne.

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 22. maj 2007, 08:05

Jeg har ikke skudt svin endnu, så jeg glæder mig. Men samtidig er det lige i hjortebrunsten vi skal derned, så jeg håber også at få min første hjort på turen :)
BlazerGun: Jeg ville gå efter 338wm da den udenbys er den nemmeste at skaffe ammo til samt hvis du blir hjemmelader er kuglerne også knap så dyre plus et større udvalg og specielt af premiumkuglerne.

Jeg har også prøvet at gøre mit hjemmearbejde, og så vidt som jeg kan se, er der også det mere energi i en 338wm. Det kunne jeg jo godt bruge hvis den famøse bjørn på et tidspunkt bliver relevant. Men jeg læste i en amerikansk artikel, at en 300 wm. er mere end rigeligt til Nordamerikas sortbjørne.

http://www.gunsandhunting.com/blackbear.html

Mh. til ammunitionen er det så ikke ligegyldigt? Er en 300wm. ikke ligeså almindelig ude i den store verden?
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af CO » 22. maj 2007, 08:33

Til sortbjørn er 300Win. mere end rigeligt. Der er skudt hundreder af sortbjørne med 30-30win :shock:

Til brune bjørne derimod vil du måske ønske dig noget større, f. eks. 338Win.
Er en 300wm. ikke ligeså almindelig ude i den store verden?
Endnu mere almindelig, 300Win. ligger på hylderne de fleste steder.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 22. maj 2007, 14:29

SHR 30.06 skrev:
Mh. til riflen, jeg har indtil videre skudt 30.06eren ind med 13g Lapua. Siden jeg sidst har skrevet, har 2 unavngivne forretninger faktisk sagt direkte at jeg er tosset at købe sådan en kanon. 30.06eren klarer opgaven udmærket, så de sagde direkte at jeg skulle gemme pengene til jeg havde sparet op til en sauer i 300 win. Den kan næsten det samme som en 338 win. Så jeg er faktisk lidt i vildrede lige nu.
Hvis du har en 30-06 og en 300 VM så tjener det ikke nogen formål at købe en 300 Win Mag.

Der er noget mere potienale i 338eren, hvis du ikke vil have en 375er.

Det er meget mulig at dine våben handlere har andre argumenter, men det er ude i marken at erfaringerne skal hentes, og ikke bag en skrank i blanke sko og slips.
_______________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af SHR 30.06 » 22. maj 2007, 16:33

Zubra
Der er noget mere potienale i 338eren, hvis du ikke vil have en 375er.
Nej det har også været mit udgangspunkt indtil jeg snakkede med to "eksperter" der mente at der ikke var noget en 338wm kan som en 300wm ikke kan. Og så har 300wm åbenbart en mere flad kuglebane. Men jeg har fundet ud af, at en winchester failsafe falder kun 1,6cm. mere på 200m i en 338wm og det kan jeg sgu ikke se forskel på, ude på 200m.

Men 375eren, der begynder vi vel næsten at snakke om overkill på vildsvin (og sortbjørn) når jeg ikke selv lader? >>_: :-;>/
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af CO » 22. maj 2007, 17:28

Nej det har også været mit udgangspunkt indtil jeg snakkede med to "eksperter" der mente at der ikke var noget en 338wm kan som en 300wm ikke kan.
Det må være selvudnævnte "eksperter" :lol:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar