Reguleringsperioden på ræv.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Reguleringsperioden på ræv.

Indlæg af Bofhenator » 12. apr 2021, 09:08

I bekendtgørelse om vildtskader står følgende om ræv:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1006
Stk. 4. I egne, hvor ræv volder skade på den øvrige fauna, må denne reguleres i perioden 1. - 29. februar.
Hvis jeg kigger i min kalender, så har det været d. 1. februar, men det har ikke været d. 29. februar endnu... Så vi er i perioden mellem de. 1. februar og d. 29. februar, så ræv må reguleres?

(Jeg forestiller mig de har taget d. 29. med i teksten så man må regulere i hele februar måned også i skudår. Men når jeg tænker på hvor tekstnært der ellers bliver fortolket, feks om det er genladning hvis man bruger nye hylstre, så er det da muligt jeg tager fejl ;-) . Og ja, jeg sidder hjemme med ikke ret meget at tage mig til...)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Reguleringsperioden på ræv.

Indlæg af Peter » 12. apr 2021, 09:27

Bofhenator skrev:
12. apr 2021, 09:08
I bekendtgørelse om vildtskader står følgende om ræv:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1006
Stk. 4. I egne, hvor ræv volder skade på den øvrige fauna, må denne reguleres i perioden 1. - 29. februar.
Hvis jeg kigger i min kalender, så har det været d. 1. februar, men det har ikke været d. 29. februar endnu... Så vi er i perioden mellem de. 1. februar og d. 29. februar, så ræv må reguleres?

(Jeg forestiller mig de har taget d. 29. med i teksten så man må regulere i hele februar måned også i skudår. Men når jeg tænker på hvor tekstnært der ellers bliver fortolket, feks om det er genladning hvis man bruger nye hylstre, så er det da muligt jeg tager fejl ;-) . Og ja, jeg sidder hjemme med ikke ret meget at tage mig til...)
Det er godt set!

Hvis en sag skulle komme så langt, så kunne det faktisk være lidt sjovt at se, hvordan den ville ende. Jeg tror ikke, at nogen er i tvivl om hvad der menes, men det er klodset formuleret, og i en lovtekst, hvor alt er enten lovligt eller ulovligt uden kontekst, taler ovenstående jo sit tydelige sprog!

Det kunne eksempelvis blot været formuleret ....."må denne reguleres i hele februar måned".

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Reguleringsperioden på ræv.

Indlæg af Krung » 12. apr 2021, 10:12

Hehe, fint fanget.

Men mon ikke der er jurister, der ser den slags til hverdag og ved at det bare betyder hele februar?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Reguleringsperioden på ræv.

Indlæg af Sortseer » 12. apr 2021, 18:21

Fantastisk, og da godt at de ikke har taget livet helt af dig.

Djævlen ligger som bekendt i detaljen - og her er sagen klar. Der er fri regulering det næste lange stykke tid.

Besvar