Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Ventrup05
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2021, 11:05
Interesser: jagt
Geografisk sted: Skibby
Has thanked: 1 time

Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Ventrup05 » 24. mar 2021, 11:10

Hej, jeg er en jagttegns aspirant og jeg er selvfølgelig godt igang med at læse op på det.
Jeg er meget i tvivl om hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmoden. Alle de steder jeg har læst om det + min bog står der at de er kønsmodne som 1. årig, men min jagttegnslærer siger at det er 2. årig.
Jeg er udemærket klar over at de først sætter som 2. årige, men efter min forståelse beslåes de som 1. årig = kønsmodne som 1. årig.

Så hvad skal jeg svare til jagtprøven?

Håber i vil hjælpe

Mvh en forvirret aspirant...

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Refraktorius » 24. mar 2021, 11:13

:welcome:

Jeg har udbygget din overskrift så det er tydeligt hvad du vil med indlægget.

Det giver flere og bedre svar.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4081
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Caspian1911 » 24. mar 2021, 11:30

Sakset fra DJs hjemmeside:

Rå og buk bliver kønsmodne i deres andet leveår
https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... r/ravildt/

Dåvildt kønsmodne: Andet leveår.
https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... r/davildt/

Krondyr kønsmodne: Andet leveår
https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... kronvildt/

Dvs de kan ikke beslåes i deres første leveår, men om de kan, når de er 366 dage gamle er jo et godt spørgsmål.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af HR » 24. mar 2021, 12:44

Er det ikke bare ordkløveri? Det andet leveår starter når dyret er et år gammelt. Det vil sige at et rålam er ca 2 måneder gammel første gang den oplever en brunsttid. Her er den selvfølgelig ikke kønsmoden. Anden gang er den 14 måneder, i sit andet år og kønsmoden.

Kronvildt går et år som smalhind, og er først kønsmoden i sit tredje år (host Caspian, retter du lige dit indlæg?). Det skulle ikke undre mig om hjortene er fertile i deres 2. år, men der kommer de ikke til fadet.

Dåvildt ligger midt mellem råvildt og kronvildt og hinnerne sætter første kalv i 2. eller 3. år. Du kan finde denne information på forbundets hjemmeside som Caspian linker til. Og prøv så at se om det ikke er det samme der står i lærebogen.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Ventrup05
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2021, 11:05
Interesser: jagt
Geografisk sted: Skibby
Has thanked: 1 time

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Ventrup05 » 24. mar 2021, 12:51

Det er derfor jeg er meget forvirret, fordi jeg for afvide, som du selv skriver at det er senere... Men i min bog (Som er "Jagttegn 2020-2021") står der klart og tydeligt at de er kønsmodne som 1 årig :smile:

Men tak for svar.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4081
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Caspian1911 » 24. mar 2021, 13:38

HR skrev:
24. mar 2021, 12:44
Kronvildt går et år som smalhind, og er først kønsmoden i sit tredje år (host Caspian, retter du lige dit indlæg?). Det skulle ikke undre mig om hjortene er fertile i deres 2. år, men der kommer de ikke til fadet.

/HR
Nej, det gør jeg ikke :Hug:
Som jeg skriver, har jeg bare sakset, hvad der står på DJs hjemmeside.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Epae » 24. mar 2021, 13:50

Ventrup05 skrev:
24. mar 2021, 12:51
Det er derfor jeg er meget forvirret, fordi jeg for afvide, som du selv skriver at det er senere... Men i min bog (Som er "Jagttegn 2020-2021") står der klart og tydeligt at de er kønsmodne som 1 årig :smile:

Men tak for svar.
Til selve jagtprøven (teori) skal du følge 100% hvad der står i lærebogen/lovteksten for den årgang du tager prøve til. Spørgsmålene til prøven er normalt ikke grænsetilfælde eller noget der kan misforstås og er ofte ret kontant og ligetil - og er der alligevel en tvist så er det bedre at kunne henvise til det skriftlige materiale brugt i undervisningen.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af Boryx » 24. mar 2021, 14:13

HR skrev:
24. mar 2021, 12:44
Er det ikke bare ordkløveri? Det andet leveår starter når dyret er et år gammelt. Det vil sige at et rålam er ca 2 måneder gammel første gang den oplever en brunsttid. Her er den selvfølgelig ikke kønsmoden. Anden gang er den 14 måneder, i sit andet år og kønsmoden.

Kronvildt går et år som smalhind, og er først kønsmoden i sit tredje år (host Caspian, retter du lige dit indlæg?). Det skulle ikke undre mig om hjortene er fertile i deres 2. år, men der kommer de ikke til fadet.

Dåvildt ligger midt mellem råvildt og kronvildt og hinnerne sætter første kalv i 2. eller 3. år. Du kan finde denne information på forbundets hjemmeside som Caspian linker til. Og prøv så at se om det ikke er det samme der står i lærebogen.
/HR
Du er forkert på den - både råvildt, dåvildt og kronvildt har titlen “smal” altså rå, då og hind.

De bliver beslået året efter de er født, dvs. i en alder af 14-17 mdr. ca.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Hvornår råvildt, dåvildt, kronvildt er kønsmodne?

Indlæg af HR » 24. mar 2021, 20:09

Jeg ved nu godt at smaldyr bruges om alle hjortearter. Men jeg mente, fejlagtigt, at kronvildt gik et år længere end råvildt. Delvist vildledt af at den refererede side fra DJ skriver at kronvildt har en sen kønsmodning. Lettere forvirret måtte jeg lige en tur ned i faglitteraturen og tá-daaa Caspian har ret. Hundyr af alle danske hjorte beslås i andet leveår når de er ca 14 måneder gamle, og sætter lam/kalv når de er 2.

Jeg tror at forvirringen mellem jagttegnslærer og bog er en sammenblanding mellem kønsmodning (1. brunst) og kælving.

Og i øvrigt, så er det svar der kan læses i lærebogen Per definition rigtigt, uanset om det så måtte være forkert (hvilket det så,ikke er).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar