Rævekald og kaliber?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Rævekald og kaliber?

Indlæg af Ingsorsi » 6. mar 2021, 22:27

På min jagt har vi været plaget af en meget tæt rævebestand. Vi har heller ikke rigtigt gjort noget for at få akudt rævene. Men nu tænker jeg det skal være. Jeg har derfor besluttet at købe et rævekald og om nødvendigt en riffel i en passende kaliber.

Så spørgsmålet er hvor får jeg et godt og effektivt rævekald?
Og hvilken kaliber skal jeg gå efter? Er det 222?
Jeg har kun 308w og 22lr. Og den ene er for lille og den anden lidt overkill.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af TheDarkSide » 6. mar 2021, 23:09

Jeg har gode erfaringer med Nordic Crying bird og foxcaller (som det her: https://dangate.dk/produkt/raevekald-fo ... -til-raev/).
Rævehvalpe om sommeren er ofte bedst at muse ind med munden. Men det virker faktisk fint året rundt :smile:

308W er da ganske fin til ræv. Især med en lettere og dermed hurtigere kugle (f.eks. 130-150 grain).
Jeg har i mange år brugt og bruger stadig 6,5x55 med Lapua Mega 10 gram til rævejagt/regulering. En rigtig "kartoffelkaster" som nogen vil sige, men det har nu virket ganske fint til ræve fra 0-200 meter. Har også forsøgt med lette FMJ projektiler, men det er grænsende til dyrplageri :thumbdown: Der skal bruges ekspanderende ammo til ræv efter min mening.

Jeg kan ikke se hvad fordelen ved fx en 223 skulle være. Tværtimod vil 223 næsten altid være mere vindfølsom og det betyder en del når man skyder til relativt små dyr.

Min grundregel ved rævejagt er at man ikke må lokke en ræv ind og så ikke skyde den! De lærer alt for nemt at et rævekald er farligt, hvis de overlever mødet, enten pga. forbiskud eller hvis de opdager en og stikker af.
Derfor er jeg måske lidt overforsigtig med at bruge lokkekald. Men jeg vil hellere vente til forholdene er rigtige og så være effektiv. Her handler det om at kende terrænet og vide hvor rævene typisk vil komme fra og så ellers sørge for at man sidder rigtigt i forhold til vind, sol, skygger og har god mulighed for at skyde hvor ræven kommer. Jeg foretrækker at ræven kommer for på en afstand på minimum 50 meter (for at den ikke opdager mig for hurtigt) og ikke længere væk end godt 100 meter (for at jeg er meget sikker på at jeg kan ramme den).
Ræven vil ofte gerne nærme sig med vinden i snuden og holder sig i dækning så langt tid som muligt. Det har enormt stor betydning for hvordan man bør placere sig i terrænet, hvis man vil skyde ræven og ikke bare skræmme den væk og dermed gøre ræven væsentlig sværere at skyde en anden dag.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af Gryphon » 6. mar 2021, 23:09

Der findes mange gode kalibre til ræv, men hvorfor ikke starte med 308? Den fungere fimt til ræv. Brug heller noget tid og penge på forskellige rævekald. Og så er det ellers tid til at øve.

Jeg bruger selv nordik crying bird og mouse call. Det virker men huske at kald ikke er magi.

Det bedste du kan gøre er at tage ud nogle sene aftner med en stærk lygte og spot ræve, så du finder ud af hvor i terrænet de bevæger sig. Og du kan også teste dine kald her.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af FrederikF » 7. mar 2021, 08:17

Ingsorsi skrev:
6. mar 2021, 22:27
På min jagt har vi været plaget af en meget tæt rævebestand. Vi har heller ikke rigtigt gjort noget for at få akudt rævene. Men nu tænker jeg det skal være. Jeg har derfor besluttet at købe et rævekald og om nødvendigt en riffel i en passende kaliber.

Så spørgsmålet er hvor får jeg et godt og effektivt rævekald?
Og hvilken kaliber skal jeg gå efter? Er det 222?
Jeg har kun 308w og 22LR. Og den ene er for lille og den anden lidt overkill.
En 222rem er fin til formålet.
Er principielt enig i det andre påpeger med vindafdrift på længere afstande og små mål. Men jeg skyder ræve ud til 150m. Hvis det blæser meget skyder jeg helst ikke lange skud til små dyr. En 222rem larmer ikke meget, er ultra præcis, har nærmest ingen rekyl, er billig i ammolade og kan indkøbes til latterligt små penge (fordi de fleste hellere vil have en 223, lidt af samme grunde som kvinder i dette årti skal være bredrøvede allerede når man møder dem første gang).
Med andre ord, en 222rem er et virkelig godt rævebasker valg.
9 ud af 10 herinde (påstand), laver en bedre gruppe med min Vixen i 222rem, end de gør med deres egen 308/3006 etc, alene på grund af fravær af støj/rekyl.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af Sortseer » 7. mar 2021, 08:46

Mit foretrukne rævekald er https://bestfoxcall.co.uk/product/best- ... -original/, der er let at anvende og det mest effektive jeg har prøvet.

Ræven er måske tættere på end man tror, og bliver let skræmt af for meget lyd. Start derfor med små piv fra munden (altså uden rævekald) og vent. Gentag med kraftigere lyd og vent igen. Sker der ikke noget efter en 5 minutters tid, så prøv kaldet. Sker der stadig ingenting, så vent en halv time. Overdreven brug af kald fremmer ikke jagten.

Hvad kaliber angår, er en 308 udmærket, men måske lidt vel støjende. En dæmpet 223 er yderst diskret, men ikke optimal på lidt længere hold. Er der mulighed for lange skud, ville jeg kigge i retning af noget 6 mm.

God fornøjelse

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af PSindrup » 7. mar 2021, 09:52

Jeg læste din overskrift som om at du spurgte om kaliber på rævekald :giggle:
(Sorry, kunne ikke stå for fristelsen) :Hug:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af C-X » 7. mar 2021, 10:01

Hvis du savner en undskyldning for, at fylde en riffel mere i skabet, så lyder det som en valid grund. Kaliber må vel også afhængig af dine lokale forhold, mht. kuglefang, opspringere, bevoksning, afstande mv., samt hvilke kalibre en ønsket riffel leveres i.

Jeg savner selv en afstandsmåler, da ræve kan variere så meget i størrelse, og man tit møder dem i svag belysning, hvilket bare gør afstandsbedømmelse endnu sværere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af PSindrup » 7. mar 2021, 10:18

C-X skrev:
7. mar 2021, 10:01
Hvis du savner en undskyldning for, at fylde en riffel mere i skabet, så lyder det som en valid grund. Kaliber må vel også afhængig af dine lokale forhold, mht. kuglefang, opspringere, bevoksning, afstande mv., samt hvilke kalibre en ønsket riffel leveres i.

Jeg savner selv en afstandsmåler, da ræve kan variere så meget i størrelse, og man tit møder dem i svag belysning, hvilket bare gør afstandsbedømmelse endnu sværere.
Hvordan korrigerer du for varierende afstand?
På "øjemål" eller klikker du om på kikkerten alt efter afstand, eller en helt tredje metode?

På forhånd tak

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af FrederikF » 7. mar 2021, 10:32

PSindrup skrev:
7. mar 2021, 10:18
C-X skrev:
7. mar 2021, 10:01
Hvis du savner en undskyldning for, at fylde en riffel mere i skabet, så lyder det som en valid grund. Kaliber må vel også afhængig af dine lokale forhold, mht. kuglefang, opspringere, bevoksning, afstande mv., samt hvilke kalibre en ønsket riffel leveres i.

Jeg savner selv en afstandsmåler, da ræve kan variere så meget i størrelse, og man tit møder dem i svag belysning, hvilket bare gør afstandsbedømmelse endnu sværere.
Hvordan korrigerer du for varierende afstand?
På "øjemål" eller klikker du om på kikkerten alt efter afstand, eller en helt tredje metode?

På forhånd tak

Peter
Forestiller mig at CX gør som vi andre.
Klikker hvis han har riffel med kikkert der har kliktårn og afstanden lang/målet småt.
Holder over/under, hvis det skal gå hurtigt og afstand/målstørrelse/kaliber tillader det.

Hvis kikkerten har et sigte med markeringer for afstande i trådkorset, så kan det være rigtig godt - det er hurtigere end kliktårne og mere “sikkert” for de mindre øvede. Der skal efter min mening mange skud på papir til før man er rigtig “dus” med kliktårn.
Du sidder i et læbælte, ser en ræv. Vurderer afstanden til 200m.
Det blæser 8 m/s i en vinkel på 80 grader. Du klikker 5 klik op og 2 til venstre.
Ræven løber ned imod dig og du mister den af syne.
Pludselig ser du den 65 m til Venstre for dig.
Hvad gør du? Klikker tilbage for at nulstille. Eller prøver at huske at du skal holde lidt lavt og lidt til højre.
Til jagtbrug på længere afstande foretrækker jeg et relativt fladtskydende kaliber og et kikkertsigte der understøtter lidt hold over/under.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af C-X » 7. mar 2021, 11:06

Jeg skyder ikke på særligt lange hold* og tjekker gerne lige min ballistiske app, inden jeg skal ud efter noget, fordi jeg generelt skyder så lidt, at jeg ikke kan huske kuglebanen for diverse kalibre (* faktisk er det ikke helt korrekt, for fra tid til anden, hvis det er en anskudt rågeunge, der er fløjet til et andet træ, så kan vi godt komme ud på de 60 meter, hvilket vel egentligt er ret langt for .22 luft med fjeder.).

Dertil kommer at jeg skyder med små kalibre, eller noget stort og, ballistisk set, håbløst. Min våbengarderobe springer fra </=.224 - .458 og så bare for god ordens skyld, er der en almindelig, kedelig, men også yderst alsidig .308 Win. stoppet ind i mellem.
Derudover er jeg et legebarn, der foretrækker MIL sigte eller MRAD/MRAD på min optik, hvor det er muligt og giver mening.

Skyder jeg på afstande, på papir, så korrigerer jeg med tårnene. Skifter jeg mellem ammunition eller dæmper on/off, så korrigerer jeg med tårnene. Henved alt andet er hold over/under, med mindre jeg f.eks. har et fast setup efter noget jeg ved, skal komme på en bestemt afstand (tænk rotte ud af hullet på 8 meters distance).

Mine luftvåben har True Mildot ved x10, og 1/4 eller 1/8 MOA tårne, og det er dybt åndsvagt, så der holder jeg altid for afstand. Det kan godt pisse min OCD fuldstændig af, men jeg er for nærig til, at få skiftet til FFP MRAD/MRAD, indtil videre.

Og så skal vi vist tilbage til rævene! :biggrin:

.308 Win,. og opefter, er vist kun overkill, hvis kuglefanget siger det. Men der er bare så mange sjovere, mindre kalibre at vælge mellem. Jeg drømmer stadig om en .204 Ruger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af C-X » 7. mar 2021, 11:21

Bonus-tanke: mange sælger ud af deres lagre af blyholdige standard ammunition, så indtil forbuddet rammer, kan det måske være en god idé at bruge .308'eren, og så købe nogle partier god ammunition til den. Så længe det er ekspanderende kugler, skal de nok virke, hvis de sættes det rigtige sted.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af Ingsorsi » 7. mar 2021, 11:36

Tusind tak for mange gode svar.

Jeg kan se, at jeg nok bare skal holde mig til 308'eren. Og jo, jeg har da også noget blyholdigt ammo som skal bruges før forbuddet...

Så må jeg bare have fat i et godt rævekald. Jeg undersøger lige de forslag der er kommet nærmere.

Hvordan er det egentlig med rævejagt: hvis man har skudt en ræv går man så hjem, fordi der ingen chance er for at der kommer en ræv mere, hvis der allerede er skudt en? Eller kan man godt være heldig at der kommer en til? De er jo forholdsvist intelligente.

PS. Nogen der har en god vejledning til at pelse en ræv og garve pelsen?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af Bofhenator » 7. mar 2021, 11:43

Ingsorsi skrev:
7. mar 2021, 11:36
Tusind tak for mange gode svar.

Jeg kan se, at jeg nok bare skal holde mig til 308'eren. Og jo, jeg har da også noget blyholdigt ammo som skal bruges før forbuddet...

Så må jeg bare have fat i et godt rævekald. Jeg undersøger lige de forslag der er kommet nærmere.

Hvordan er det egentlig med rævejagt: hvis man har skudt en ræv går man så hjem, fordi der ingen chance er for at der kommer en ræv mere, hvis der allerede er skudt en? Eller kan man godt være heldig at der kommer en til? De er jo forholdsvist intelligente.

PS. Nogen der har en god vejledning til at pelse en ræv og garve pelsen?
Jeg læste en beretning på FB for ikke så længe siden om en der havde skudt to ræve med 10-12 minutters mellemrum samme sted. Så jeg tror bare jeg ville blive hængende :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af C-X » 7. mar 2021, 11:46

#MeToo :goodpost:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Rævekald og kaliber?

Indlæg af Peter » 7. mar 2021, 13:40

C-X skrev:
7. mar 2021, 10:01
Hvis du savner en undskyldning for, at fylde en riffel mere i skabet, så lyder det som en valid grund.
Og det er bare et rigtigt godt argument!

Men ellers er .308 helt fin til ræv - og dermed udelukker du heller ikke dig selv for en eventuel "sidegevinst" hvis andet skudbart dukker op (naturligvis såfremt det er i jagttiden og I internt har aftalt det er ok), men vi ved jo ikke, om der fx er større hjortevildt på strejf i dit revir.

Besvar