Er lokkeænder med roterende vinger pengene værd?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Er lokkeænder med roterende vinger pengene værd?

Indlæg af CasperB » 18. feb 2021, 10:38

Hej Alle

Jeg overvejer at købe en lokkemad eller to med roterende vinger. Om det skal være “mojo” typen eller bare en der roterer i vinden er jeg ikke sikker på endnu.
Har noget trækjagt, hvor ænderne ved lavvande trækker ret langt fra kysten, og dermed uden for skud :tmg: Derfor håber jeg lidt, at jeg kan lokke dem lidt ind ved at ligge lidt lokkere ud, og deriblandt sådan en bandit med roterende vinger, da det eftersigende skulle være godt blikfang.

Men er det noget, som er værd at bruge penge på, eller er det noget amerikaniseret hejs, som kun virker på oversvømmede majsmarker, hvor der i forvejen vælter ned med ænder etc.

Håber der er nogen med erfaringer der kan hjælpe.

Mvh Casper
Senest rettet af Refraktorius 2. mar 2021, 13:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs gerne opslaget i small talk

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af Ras.Killing » 18. feb 2021, 11:47

De virker i den forstand at de skaber blikfang - altså at ænderne nemmere for øje på den og resten af dine lokkere.

Jeg har hørt strandjægere sige, at en roterende lokker kan gøre det ud for mindst ti alm. lokkeænder.

Men du skal ligge et sted hvor ænderne i forvejen vil have lyst til at slå sig ned, så det er heller ikke fordi at den skaber mirakler.

Jeg ville vælge med motor. Har selv en der rotere i blæsten, men den er IMO for ustabil, og fungere selvsagt kun hvis der er nok blæst. En motoriseret køre helt jævnt... men prisen er også derefter.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af CasperB » 20. feb 2021, 11:50

Hej Ras
Tak for svaret. Meningen er at den skal stå i rørkanten 5-10m ude, sammen med mine andre lokkere, og som du siger skabe blikfang, og forhåbentligt trække dem ind til kysten. Eller i et lille fladvandet vandhul 20m inde bagved rørene, hvor der allerede ligger sig lidt krikænder, men der måtte gerne trækkes lidt flere til :blink:

Jeg har læst en del fra amerikanske jægere, som næsten alle siger at de “kun” virker i solskin, og ikke i overskyet vejr. 9/10 gange når jeg er på træk, så er det overskyet og blæsende, så kan ikke rigtigt finde ud af hvad man gør der?

Det ender nok med at jeg køber en “mini mojo” i krikand, og prøve med den til at starte med, og måske senere købe en i grå eller pibeand.
Medmindre der er andre, som kan anbefales?

Mvh Casper

Karl0433
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. apr 2017, 11:02
Interesser: Langdistance skydning og jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af Karl0433 » 20. feb 2021, 15:15

Hejsa

Jeg har gode erfaringer dem med motor, virker rigtig godt, i sær i starten af sæsonen. Krikænderne er helt tossede med dem.

Med venlig hilsen

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af CasperB » 20. feb 2021, 20:12

Det lyder godt :biggrin:
Så er det bare med at finde dem billigst.
Mvh Casper

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af Raptor357 » 21. feb 2021, 00:12

Jeg har den erfaring at det skaber måske blikfang, men når fuglene kommer tættere på, så kan de se at noget er galt. Det kan være at den jeg havde var for dårlig, det var dog en and og ikke en gås som jeg forsøgte mig med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af Joffes » 22. feb 2021, 12:40

Min erfaring er, at de nogle gange virker de perfekt, og ænderne har lyst til at lande direkte ovenpå dem, hvorimod de andre gange skræmmer alt væk inden for en radius af 500 meter :giggle:
Så det er ikke et vidundermiddel, men kan være rigtig godt på de gode dage. Men hvis du tager afsted efter gæs, så lad den for guds skyld blive hjemme! De kan slet ikke klare, at der er så meget bevægelse i dine lokkere :smile:

Men hvis du køber en, så prøv dig frem - Hav den tændt i skumringen, og begynder de så at slå af, når der kommer mere lys, så pak den sammen. Du kan eventuelt overveje, at starte med at have den stående 20 meter ude, og så rykke den tættere og tættere på dig. Når så det er helt lyst, kan du måske stille den bag dig, da den så stadig fungerer som blikfang, men er så langt væk fra "The landing zone", at den måske ikke skræmmer så meget. Det sidste er selvfølgelig kun muligt, hvis du ligger på åbent vand, eller stiller den tilbage i den vandhul bag dig :razz:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Erfaringer med lokkeænder med roterende vinger.

Indlæg af CasperB » 26. feb 2021, 19:36

Det lyder da helt sikkert til, at jeg må have fingrene i en mojo eller to. Så må jeg prøve mig lidt frem.
Tak for rådene :thumbup:
Mvh Casper

Besvar