En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bionørden » 1. feb 2021, 23:20

I går stod jeg og kiggede over imod mine naboers hus (de var ikke hjemme) ud af mit åbne vindue, og så kom der en ræv luskende ved højlys dag! (Lidt over 12 middag). Først så jeg den i silhouet, så jeg tænkte en ræv, silhouetten og gangarten. Men så kom den ud i solen, og den var mere sortrød/mørk rødbrun - end en rød ræv. Desudden var den meget lådden, mere som en pelsræv.

Men det VAR en ræv. Det er jeg 100 på. Men lådden og i en sær farve. Jeg undrer mig. Jeg så den på 15-20 meters afstand, og det var ikke en mårhund. Halen var lang og ørene spidse. Og pelsen var flot lang og meget lådden. Gangarten var også ræv- ikke hund.

Og halespidsen var ikke hvid. Render der pelsrævekryds rundt- eller er den bare melanistisk?

Jeg har hørt om "moseræve"- men efter de billeder, jeg har kunnet finde- er den for mørk/ensfarvet.

Eller har jeg bare set en UFO?

Mvh
Tine

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af KKA » 2. feb 2021, 06:39

Brandræv!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Boerge » 2. feb 2021, 09:06

Ræven kan optræde med forskellige farver. Moseræv er blot betegnelsen for en mørk ræv, og har intet med moser at gøre.

https://naturguide.dk/findes-sorte-raeve/
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af C-X » 2. feb 2021, 09:09

Varræv, ikke at forveksle med varulv, som bortskudt af omrejsende jyske jægere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af HR » 2. feb 2021, 11:39

Det er formodentligt bare en stor flot hanræv i vinterpels du har set. Rævens farve går fra ravgul, over rød og helt til sort. Tæverne er i løbetid nu og det er ikke usædvanligt at se hannerne ude midt på dagen på denne årstid. Der er noget der trækker...
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af C-X » 2. feb 2021, 11:44

Kulden gør dem også mere fødesøgende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bionørden » 9. feb 2021, 00:30

Jeg går med brandræven, selvom jeg lige måtte slå udtrykket op- tak! :10:

Jeg ved sørme godt, at en moseræv er en betegnelse for en farvefordeling. Tak for svaret, :respekt:

Nå, nu ved jeg, der en ræv, så min gamle trebende væltekat, der vil tisse udendørs, er ret irriterende. Hun har altid villet ud, og hun kommrt og hakker mig i skinnebenet for at fortælle dette. Men hun vil ikke kunne forsvare sig mod en ræv nu. Så åben døren- i iskulde og vente. Eller lukke hende ud og vente- og lukke hende ind af den anden dør.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bionørden » 12. feb 2021, 20:43

Desværre kom min mand til at nævne ræven, for min genbo. :evil: Og hun har så mistet 2 høns ( hun har iøvrigt også ladet kræene løse under fugleinfluenzaen!! :argue: ).

Nu har hun så bedt en anden nabo om at skyde, den stakkels sagesløse ræv. Denne nabo har racehøns, men de får ikke lov til at flintre rundt.

Hun kunne jo holde sine høns inde og i en ordentlig indhegning! Hun har tidligere ment, mine katte har ædt hendes elendige høns/kyllinger. :giggle:

Men, at lade sine fjerkræ rende løs under begge omgange fugleinfluenza- er dumt. Hun påstod, hun ikke kunne kalde dem til sig! Hvad jeg kunne gøre med foder og kaldelyd i løbet af tre dage. Det er ikke svært! :DancingBanana:

Jeg håber ræven overlever, selvom den nok har indtaget et par af mine kattte.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af KKA » 14. feb 2021, 12:30

Bionørden skrev:
1. feb 2021, 23:20
I går stod jeg og kiggede over imod mine naboers hus (de var ikke hjemme) ud af mit åbne vindue, og så kom der en ræv luskende ved højlys dag! (Lidt over 12 middag). Først så jeg den i silhouet, så jeg tænkte en ræv, silhouetten og gangarten. Men så kom den ud i solen, og den var mere sortrød/mørk rødbrun - end en rød ræv. Desudden var den meget lådden, mere som en pelsræv.

Men det VAR en ræv. Det er jeg 100 på. Men lådden og i en sær farve. Jeg undrer mig. Jeg så den på 15-20 meters afstand, og det var ikke en mårhund. Halen var lang og ørene spidse. Og pelsen var flot lang og meget lådden. Gangarten var også ræv- ikke hund.

Og halespidsen var ikke hvid. Render der pelsrævekryds rundt- eller er den bare melanistisk?

Jeg har hørt om "moseræve"- men efter de billeder, jeg har kunnet finde- er den for mørk/ensfarvet.

Eller har jeg bare set en UFO?

Mvh
Tine
Halespidsen er ikke altid hvid!:
Regulerede dette ,,ægtepar” i går.
31D18920-1B41-484B-A7FF-B8B778214D4A.jpeg

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bionørden » 14. feb 2021, 23:48

Stakkels ræve!
Det billede, blev jeg da ked af at se. Men nu er de "reguleret" til glæde for hvem?

Som jeg sagde, jeg har mistet katte til ræven, men hellere det, end den :mob: nabo, der kørte dem ud "in the middle of nowhere", han havde endda jagttegn og bøsse, jeg kunne bedre have tilgivet ham, hvis han havde skudt dem! Nu sultede de sikkert ihjel- og det er fame ikke iorden. DEn rø... :mob:

Ræven følger jo bare sin natur, og så må man jo holde sin tamdyr indelukket.

Til videre information, så var den ræv, jeg så heller ikke hvid i hovedet. Så ikke alene uden hvid halespids, men den var faktisk lådden. Der, hvor jeg så den, går mine naboer med deres lille lysebrune retriverhvalp, så havde ræven set skabet ud, havde jeg omgående underrettet dem.
Men han var en flot lådden mikkel!
Mvh
Tine

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bofhenator » 14. feb 2021, 23:52

Bionørden skrev:
14. feb 2021, 23:48
Stakkels ræve!
Det billede, blev jeg da ked af at se....
Nu er det jo ikke en Disney-film du er med i.

Du er med på hvor på nettet du har skrevet dit indlæg?
nvf.png
nvf.png (85.7 KiB) Vist 4475 gange
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Agamemnon » 15. feb 2021, 00:54

Bionørden skrev:
14. feb 2021, 23:48
Stakkels ræve!
Det billede, blev jeg da ked af at se. Men nu er de "reguleret" til glæde for hvem?

Som jeg sagde, jeg har mistet katte til ræven, men hellere det, end den :mob: nabo, der kørte dem ud "in the middle of nowhere", han havde endda jagttegn og bøsse, jeg kunne bedre have tilgivet ham, hvis han havde skudt dem! Nu sultede de sikkert ihjel- og det er fame ikke iorden. DEn rø... :mob:

Ræven følger jo bare sin natur, og så må man jo holde sin tamdyr indelukket.

Til videre information, så var den ræv, jeg så heller ikke hvid i hovedet. Så ikke alene uden hvid halespids, men den var faktisk lådden. Der, hvor jeg så den, går mine naboer med deres lille lysebrune retriverhvalp, så havde ræven set skabet ud, havde jeg omgående underrettet dem.
Men han var en flot lådden mikkel!
Mvh
Tine
Jeg skyder af princip kun dyr, som jeg kan spise og jeg hænger af princip ikke trofæer på mine vægge. Jeg skyder ikke ræve, fordi jeg synes at de ligner små hunde (og dem har jeg et dybt Disneyficeret forhold til) og fordi de formentlig smager af pis.

Men dét er MINE principper og hvad andre gør, indenfor rammerne af dansk jagtlovgivning og egne principper, må være deres sag.

Jeg accepterer fuldt ud at der kan findes gode grunde til at skyde stort set alle dyr, i den danske fauna, på lige fod med at jeg accepterer, at smag og behag er forskellig, i forhold til jagtmåde, våben, beklædning, blodindsmøring og kyssen i røv på udvalgte stykker fjerkræ.

Alle mennesker er forskellige og de forskelle eksisterer også jægere imellem.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Agamemnon » 15. feb 2021, 01:03

Bionørden skrev:
12. feb 2021, 20:43

Hun kunne jo holde sine høns inde og i en ordentlig indhegning! Hun har tidligere ment, mine katte har ædt hendes elendige høns/kyllinger. :giggle:
Det samme kunne du jo gøre med din kat. Så ville du endda overholde mark- og vejfredsloven samtidig.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210215-010129.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af KKA » 15. feb 2021, 07:26

Bionørden skrev:
14. feb 2021, 23:48
Stakkels ræve!
Det billede, blev jeg da ked af at se. Men nu er de "reguleret" til glæde for hvem?

Som jeg sagde, jeg har mistet katte til ræven, men hellere det, end den :mob: nabo, der kørte dem ud "in the middle of nowhere", han havde endda jagttegn og bøsse, jeg kunne bedre have tilgivet ham, hvis han havde skudt dem! Nu sultede de sikkert ihjel- og det er fame ikke iorden. DEn rø... :mob:

Ræven følger jo bare sin natur, og så må man jo holde sin tamdyr indelukket.

Til videre information, så var den ræv, jeg så heller ikke hvid i hovedet. Så ikke alene uden hvid halespids, men den var faktisk lådden. Der, hvor jeg så den, går mine naboer med deres lille lysebrune retriverhvalp, så havde ræven set skabet ud, havde jeg omgående underrettet dem.
Men han var en flot lådden mikkel!
Mvh
Tine
Reguleret til glæde for den øvrige fauna! Der er derfor, at reguleringsordningen er indført! De er nedlagt med riffel, og de har på ingen måde været stressede inden skudafgivelsen.
I vores plantage er rævene hårde ved rålammene og markvildtet.
Vi er så heldige at have skovmårer, en halvtam musvåge, ravne og et duehøgpar, der også skal være plads til!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af C-X » 15. feb 2021, 09:53

Hej Tine,

Hvis du ikke kan lide billeder af døde dyr, endda bragt som information til et spørgsmål du selv har rejst, så er et jagtforum måske ikke stedet for dig?

Jeg skal på ingen måder være den, der skal sige, at du ikke er velkommen, men du vil uvægerligt se flere billeder af døde dyr, herinde, da det ligesom er et tema vi dyrker, ligesom vi begejstres over de levende dyr også.

Jeg bliver lidt ærgerlig, når jeg læser kommentarer, som den du kom med her, og følte, helt ukrænket, at den kunne have været formuleret bedre.

Jeg har selv indfanget en ung ræv, med hænderne og et håndklæde, i en hestestald, som alternativ til at den blev ædt af hunde, for så at køre den nogle kilometer væk og slippe den fri, uskadt.
Ud over at jeg kort overvejede at den skulle have snor og halsbånd på, så tænkte jeg også på, om det var bedre at have aflivet den. Men da ræve er ressourcefulde og tilpasningsdygtige af natur, så fik den en ny chance for livet.
Måske sultede den ihjel, måske er jeg også et røvhul... Jeg tror og håber den tilpassede sig, for selv om jeg ynder rævejagt, så er den også et af de dyr, i den danske natur, som jeg holder mest af.

Nogle ræve er ganske lodne, langhårede og ikke typisk malede.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Centurion » 15. feb 2021, 11:04

Hej Tine.
Jeg håber bestemt ikke, at du forsvinder fra dette forum, for jeg læser altid med fornøjelse dine indlæg.
Nu har du fået på hattepulden i lige denne sammenhæng, men det skal du ikke lade dig gå på af.
Du skal bare forstå, at ræven i århundreder har været en torn i øjet på landbefolkningen, fordi den var en konkurrent til bønderne, og (endnu værre) til bøndernes koner.
Mange steder var der tradition for, at konerne betragtede hønsene som deres specielle ejendom og eneste mulighed for at få kontanter mellem fingrene var, når "æggemanden" med mellemrum kom forbi, og købte de æg som var lagt til side til ham. Hønsene fik madrester, og resten måtte de (hønsene) finde om dagen, når de gik frit udenfor hønsegården.
Hvis ræven gjorde indhug i hønseflokken, blev konen arrig, og så var manden ikke i kridthuset, før han havde skaffet skadedyret/ræven af vejen.
Tingenes tilstand har heldigvis ændret sig på dette område, men ræven må stadig stå for skud, for den tager jo også æg og unger fra det fuglevildt, som jægerne vil have for sig selv.
Det tager laaang tid at ændre på nogle folks opfattelse i sådanne sager, så du må lære at gå mere stille med dørene. (- eller tage øretæverne i stiv arm.)
Senest rettet af Centurion 15. feb 2021, 15:23, rettet i alt 1 gang.
"In case of panic: don't panic"

Jor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 23. sep 2012, 18:03
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: vestfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Jor » 15. feb 2021, 13:01

Super indlæg Centurion kan ikke være mere enig :goodpost:

Har også altid betragtet Tines indlæg som et frisk pust
I forhold til alle de andre jagt og våben relateret indlæg
Håber da heller ikke at Tine bliver skræmt helt væk pga af dette

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Flugteren » 15. feb 2021, 13:45

Enig. Der skal være plads til alle, der overholder reglementet herinde. :thumbup: Og det er nu ikke helt dårligt at få indspark fra folk, som hverken er jægere eller skytter som de fleste herinde. Jeg synes selv, det er herligt at se indlæg fra Tine og andre, som ikke er prægede af at være jægere, skytter eller samlere (for nu at quote NVF selv). :biggrin:

Jeg kan omvendt godt forstå, hvorfor andre brugere stiller sig lidt på bagbenene, for især vi jægere hører ofte i medierne eller blandt almindelige mennesker, at jagt og regulering er "unødvendigt" i en eller anden form. Denne påstånd bliver ofte afgivet af personer, som ikke helt har sat sig ind i, hvorfor vi jager og regulerer dyr i Danmark og hvor meget, at jagten egentlig gør for at sikre, at de forskellige dyrebestande kan leve i harmoni med hinanden og leve gode liv uden, at der er mangel på plads eller mad til det enkelte dyr.

Det samme princip gælder, hvis nogle udtaler sig på et område, hvor det er tydeligt, at de ikke har ret stor indsigt i det. Det er helt ok ikke at vide så meget om et emne, men så må man spørge eller undersøge, inden man udtaler sig skråsikkert. F.eks. på våbentekniske eller juridiske område, hvor misinformation meget hurtigt kan sprede sig, og hvor korrekt, nøgtern information skal være i højsædet.

For mig at se er må det være en prioritet, at man som ikke-jæger (for nu at holde mig til dette emne) har et åbent sind overfor jagt og regulering, når man bevæger sig blandt jægere, både fysisk og online. Det betyder ikke, at man skal være i orden med alt, men omvendt kan det også virke snæversynet, hvis man udtrykker tristhed over, at et rævepar er blevet reguleret.

Fortsat god dag herfra, og jeg håber at se flere indlæg fra Tine herinde :razz:

Monas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26. jan 2021, 19:43
Interesser: riffeljagt, natur, fluefiskeri
Geografisk sted: østlige midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Monas » 15. feb 2021, 21:40

Jeg synes at det er en styrke her i NVF at der er tråde om alt muligt. Jokes, virus, sidste køb, m.v., altså noget der bestemt ikke har med jagt at gøre. Derfor er indslag som bionørdens heller ikke helt til en side. Det er med til gøre forummet værd at gæste. Og det har jeg gjort med mellemrum i snart 10 år. Og fået viden som jeg ikke kunne være foruden. Men passer på med hvad jeg skriver, fordi jeg uhyre nemt vil kunne dumme mig med mit trods alt manglende våbenkendskab. Så I gamle NVF'ere er nødt til at bære lidt over med os nye medlemmer. Også selvom der kommer andre nørder ind med andre holdninger.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bionørden » 15. feb 2021, 22:54

Nå, for katten, der fik jeg vist jokket i myretuen. :cry:

Det var overhovedet ikke meningen, jeg blev ked af at se rævene ligge døde, ligesom jeg bliver ked af at se overkørte dyr, anderledes er det ikke!
Mht regulering, så er jeg skeptisk fordi, det i mit biologiske sind let kan oversætttes til, dyr vi mennesker synes er generende, og som æder "vores vildt".
For nu at citere Anders Fomsgaard, så har vi en hjorteplage i Danmark, og her er Borrelia endda det mindste, TBE kan man dø af! Ligesom rødmus på Sydfyn (og iøvrigt i vore nordiske broderlande) er bærere af hantavirus, så pas lige på med at rydde op i sommerhuse/skure/brændestabler og shelters! (Det kan der læses mere om i "Det er bare en virus").

Jeg har katte, da vi ellers vil drukne i mus- og rotter fra naboernes hønsehold, og de kloakker, de 10 år senere end alle andre fik bragt iorden. Gift har fanden skabt, hvis man har prøvet mus, der dør underlige steder og stinker, eller en rotte, der lægger sig i den evige hvile under gulvbrædderne. (Som mine forældre oplevede, kors en stank! Og et opbrækket gulv var heller ikke billigt dengang!)

Men, du kunne måske med fordel have citeret mark- og vejfredsloven for de omliggende bondegårde, da vi flyttede hertil. Der var ikke under 50 katte, da vi anskaffede vores hankat, og der kom mange flere til, da jeg dumt nok fodrede mine udendørs, det skulle jeg ikke have gjort! Jeg forsøgte så at låne/leje kattefælder, og det fik jeg bare at vide af "Inges Katteværn": Guuud, hvor HAR du mange kattte, i et yderst fordømmende svar.

Men, jeg tog ansvar, og det var skrigdyrt. Derfor var det heller ikke videre morsomt, at få at vide at genboen havde kørt de i dyre domme neutraliserede katte ud i det blå... :???: :cry:

Tak til dem, der ikke mener jeg er en jægerhadende idiot :Hug: , for det er jeg faktisk ikke. Jeg synes, jagt er spændende, men jeg kan ikke få mig selv til at skyde dyr. Selv dræbersnegle holder det hårdt med...

Nå, det er nok næppe første eller sidste gang, jeg får formuleret mig uheldigt/for skarpt.

Mvh
Tine

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af FBN » 15. feb 2021, 23:42

Padder 3.000.000
Fugle 1.100.000
Katte 70.000
Pindsvin 55.000
Harer 55.000
Ræve 30.000
Grævlinge. 1.500
Hjortevildt. 25.000
Andre pattedyr 20.000

Dette er tal fra 2007 på trafik dræbt vildt...
Jeg kan som stor dyreven, slet ikke forstå
at man ikke holder sin kat hjemme på egen grund
hegnet ind så de ikke løber frit, jeg ville sgu blive
ked af hvis mit kæledyr blev kørt ned... :cry:

I øvrigt er jeg også pisse træt af alle de tam og vild
katte som spiser af de fugle som jeg foder fordi jeg
gerne vil havde dem i haven, der fjernes hvert år
mellem 3-10 inden for radius af ca 800 meter hvor jeg
bor. I sommers kunne jeg side og se dem springe op og
fange fuglene på mit foderbræt :director:

Jeg håber der snart kommer en politiker, med
no**er der tør indføre en lige så stram katteloven
som med hunde, men de bliver pisse bange for
deres taburet hver gang de forsøger ....

Katte er desværre imø blevet mindst lige så stort
problem i den Danske fauna som mink og de høre
ikke hjemme der naturligt nogen af dem...
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af Bionørden » 16. feb 2021, 00:51

Også fik vi kattehaderen på banen... Nå, det kunne man jo bare forvente. Fugleelskere kan de godt være, de ved bare forsvindende lidt om de kræ, som de åbenbart elsker. :wall
Moder Natur en dum kælling; Små fugleungers skæbne er i langt de flestes tilfælde, at de sulter ihjel, bukker under for skadedyr/sygdomme, bliver jaget væk af artsfæller- eller bliver ædt af en rovfugl/et rovdyr. :modbat:

Efter, hvad jeg har set mine katte gøre, så skal de ind på 70 cm´s afstand eller derunder for at kunne nedlægge en fugl, det er så tæt på, at de fugle, de eventuelt måtte nedlægge- ikke kan være sunde og raske. De får faktisk ikke noget ud af foderpladsjagten, da der er nok af fugle til at skrige op!

Skal du ikke også forbyde spurvehøgen, dværgfalkene og deslige, nu du er i gang?! Og egernet, husskaden og kragerne.

Hvis kattene toller ved dit foderbræt, så står det nok ikke nær buske og træer, men på en terrasse/plæne, i en have, der ikke tilbyder fuglene noget som helst af foder, ly, læ- eller redepladser. Skab rum til fuglene udover at fodre om vinteren, SÅ skal de nok være der, og mange og forskellige arter. Da jeg havde flest katte, havde jeg faktisk også flest fugle i haven.

Men sådan er der så meget! :thumbup:

Jeg fodrer på jorden og fra automater, så det er nok derfor, jeg aldrig har set en kat plyndre foderbrættet. Råbukken nu, han kom og åd, og stangede efter kattene, så deet. :twisted:
Mvh
Tine

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af FBN » 16. feb 2021, 01:40

Nej jeg er er ikke katte hader tvært imod,
jeg har familie og venner med katte, som jeg da
kan side og nusse og hygge med i sofaen, nogle
af dem da så fornuftige at havde bygget kattegård.

Det var skam helt raske og friske voksne fugle
kattene tog på foderbrættet, de gemte sig under
en busk og sprang op og tog fuglene.....
Og nej mine foderbrætte stor i have med masser
af træer og buske omkring.

Jeg foder fra 2 foderbrætte, 8 foder automater i træer.
Samt fodertønde og foderrør til fasaner, agerhøns duer m.m
Og har masser af træer, buske m.m på min grund.

Har ca 40 forskellige redekasser sat op rundt omkring.

Har hjørne på grunden hvor alt grene og blade samles,
til glæde for insekter og pindsvin, som har adgang til
vand året rundt i min havebassin.

Men det ændre jo ikke ved at kattene, da de ikke
er mine, har ikke en skid at gøre på min grund....

Agerhøns og fasan kyllinger lever på jorden, dem tager
de osse, har jeg set....

Ja rovfugle og rovdyr som høre til i den Danske natur
tager også fugle og yngel, men de høre til der,
det gør løse mink,katte ja sågar hunde IKKE.

Dine undskyldninger viser klart at det ikke er kattene
som er problemet, det er deres ejer.....

Men prøv at sætte dig ind i hvor meget skade dine
søde katte reelt gør.

https://www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=291
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af KKA » 16. feb 2021, 07:50

Regulering er af hensyn til den øvrige FAUNA, hvor rævene øver skade, blåstemplet af Naturstyrelsen!

Diskussionen om katte/katteejere hører til under Mark- og vejfredsloven!

Selvfølgelig skal man ikke skyde katte på Den frie Vildtbane! Der er ofte en familie, der holder af den kat.
I stedet kan man indfange den og aflevere den til nærmeste internat evt ved Etatens hjælp.
Så er jeg sikker på, at hvis den har et hjem, giver ejeren lyd fra sig, også selvom en internatopholdet, incl vaccinationer mv løber op i flere tusinde kroner.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: En øhm ræv? Meget lådden. Spørgsmål!

Indlæg af FBN » 16. feb 2021, 09:56

KKA skrev:
16. feb 2021, 07:50
Regulering er af hensyn til den øvrige FAUNA, hvor rævene øver skade, blåstemplet af Naturstyrelsen!

Diskussionen om katte/katteejere hører til under Mark- og vejfredsloven!

Selvfølgelig skal man ikke skyde katte på Den frie Vildtbane! Der er ofte en familie, der holder af den kat.
I stedet kan man indfange den og aflevere den til nærmeste internat evt ved Etatens hjælp.
Så er jeg sikker på, at hvis den har et hjem, giver ejeren lyd fra sig, også selvom en internatopholdet, incl vaccinationer mv løber op i flere tusinde kroner.
Helt enig kunne aldrig finde på at skyde en kat..
Jo ved nød aflivning som ved alle andre dyr....

Jeg må eksempelvis ikke opsætte fælde for at fange
vildkatte og så kontakte kattenesværn når der var
fanget en, jeg kan ansøge om det men fik at vide
at det er meget sjældent for lov....

Det jeg syntes er mest ærgelig er mange folk, slet
ikke kan se problemet, og passer bedre på deres
kæledyr og holder dem hjemme, jeg ville personlig
hvis jeg havde kat, lavet en fin løbegård til den.

Og derfor behøver vi en kattelov som kræver de
bl.a. registreres, og ejer kan stilles til ansvar
økonomisk for skader og udgifter til internater m.m
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Besvar