Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Sunscale » 28. dec 2020, 13:04

Det drejer sig om et fabriksny haglgevær med udskiftelige chokes, og efter en del søgen på internettet og herinde, syntes jeg ikke at komme frem til noget brugbart hvad angår hvilke chokes man forsvarligt kan anvende med stålhalg i forskellige størrelser og hastigheder.

Når jeg skriver forsvarligt, er det i forhold til skyttens sikkerhed.

Det generelle billede jeg har fået efter en del søgen er, at det anbefales at bruge max 1/2 choke til stålhagl, men der er jo som bekendt lige så mange meninger, som der er jægere. Og jeg har da også en kammerat der lader selv, som skyder med 1/1 i begge løb med stor succes, og har gjort det i ca. 7 år.

Og så er der jo også den der "indlægs seddel" i kassen på nogle haglpatroner, hvorpå der står, at ved haglstørrelser over 3,25 mm (str. 4) må man max anvende 1/2 choke. Betyder det så, at str. 4 og der under (5, 6, 7) må man gerne anvende strammere choke end 1/2 ?

Kan jeg forsvarligt anvende 1/2 og 3/4 choke med nogle "standard" haglpatroner der går under 450 m/s ? Og hvilke haglstørrelser vil være forsvarligt at anvende ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Lassescout » 28. dec 2020, 15:05

Der vil efter min mening aldrig være fare for skyttens sikkerhed. Der er ikke noget der sprænges af og kan flyve nogen steder hen.

Som jeg ser det, er der risiko for to ulemper ved at bruge en hård trangboring: skade på det yderste af løbet og dårlig dækning i haglsværmen. Når patronfabrikanten advarer mod hård trangboring er det for at sikre sig mod erstatningssager hvis der kommer skader på løbet i form af en sæk, altså en udvidelse af løbet der hvor trangboringen er. Som din kammerat har erfaret, er der ikke nogen lovmæssighed der siger, at disse skader vil komme. Der er bare nogen der har oplevet det, og så tænker patronproducenterne " better safe than sorry".

Den anden del: Dårlig dækning i haglsværmen, må du tjekke ved prøveskydning med det aktuelle gevær, de patroner du vil bruge og så de forskellige chokes. Det kan nemt tænkes, at du får dårligere dækning når du går op i trangboringsgrad, så der ikke rigtigt er noget argument for at gøre det.

At din kammerat har succes, kan nemt skyldes at han simpelthen skyder godt. Han ville måske opleve samme succes med en mere åben bøsse ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Bobo » 28. dec 2020, 15:21

Lassescout skrev:
28. dec 2020, 15:05
Der vil efter min mening aldrig være fare for skyttens sikkerhed. Der er ikke noget der sprænges af og kan flyve nogen steder hen.

Som jeg ser det, er der risiko for to ulemper ved at bruge en hård trangboring: skade på det yderste af løbet og dårlig dækning i haglsværmen. Når patronfabrikanten advarer mod hård trangboring er det for at sikre sig mod erstatningssager hvis der kommer skader på løbet i form af en sæk, altså en udvidelse af løbet der hvor trangboringen er. Som din kammerat har erfaret, er der ikke nogen lovmæssighed der siger, at disse skader vil komme. Der er bare nogen der har oplevet det, og så tænker patronproducenterne " better safe than sorry".

Den anden del: Dårlig dækning i haglsværmen, må du tjekke ved prøveskydning med det aktuelle gevær, de patroner du vil bruge og så de forskellige chokes. Det kan nemt tænkes, at du får dårligere dækning når du går op i trangboringsgrad, så der ikke rigtigt er noget argument for at gøre det.

At din kammerat har succes, kan nemt skyldes at han simpelthen skyder godt. Han ville måske opleve samme succes med en mere åben bøsse ?
Der vil heller ikke efter min mening være fare for skyttens sikkerhed ved en ny bøsse. Der er ikke noget der sprænges af og kan flyve nogen steder hen. Men lidt spænding giver jo en ekstra dimmension på jagt ( er det mig eller andens sidste dag :blink: )

Skudbilledet er vigtig og der er stålhagl mere kræsne med boringen, jeg har en cal 16 der havde et skudbillede som en halvmåne, men da den fik lidt mere åbning blev det en fuldmåne, uden væsentlig større spredning - og ikke mindst uden strittere af betydning
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af PSindrup » 28. dec 2020, 15:40

Lassescout skrev:
28. dec 2020, 15:05

Den anden del: Dårlig dækning i haglsværmen, må du tjekke ved prøveskydning med det aktuelle gevær, de patroner du vil bruge og så de forskellige chokes. Det kan nemt tænkes, at du får dårligere dækning når du går op i trangboringsgrad, så der ikke rigtigt er noget argument for at gøre det.
Hvis jeg må highjacke tråden en lille smule. :Hug:

Hvordan prøveskyder du/I et haglgevær?

Den ene gang jeg prøvede det, var ved at skyde et enkelt skud mod en papplade på ca 25 meters afstand

Peter

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af T-REX » 28. dec 2020, 16:00

½ Choke med Stålhagl, giver ca. samme dækning, som 1/1 med blyhagl.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Sunscale » 28. dec 2020, 16:38

Lassescout skrev:
28. dec 2020, 15:05
Der vil efter min mening aldrig være fare for skyttens sikkerhed. Der er ikke noget der sprænges af og kan flyve nogen steder hen.

Som jeg ser det, er der risiko for to ulemper ved at bruge en hård trangboring: skade på det yderste af løbet og dårlig dækning i haglsværmen. Når patronfabrikanten advarer mod hård trangboring er det for at sikre sig mod erstatningssager hvis der kommer skader på løbet i form af en sæk, altså en udvidelse af løbet der hvor trangboringen er. Som din kammerat har erfaret, er der ikke nogen lovmæssighed der siger, at disse skader vil komme. Der er bare nogen der har oplevet det, og så tænker patronproducenterne " better safe than sorry".

Den anden del: Dårlig dækning i haglsværmen, må du tjekke ved prøveskydning med det aktuelle gevær, de patroner du vil bruge og så de forskellige chokes. Det kan nemt tænkes, at du får dårligere dækning når du går op i trangboringsgrad, så der ikke rigtigt er noget argument for at gøre det.

At din kammerat har succes, kan nemt skyldes at han simpelthen skyder godt. Han ville måske opleve samme succes med en mere åben bøsse ?
Tak for et brugbart svar :thumbup:

Kernen i mit indlæg er i virkeligheden også bare, om jeg kan teste trangboring uden at skulle frygte skade på gevær og skytte til følge. Jeg er ikke lige typen der tager chancer når det kommer til våben, dels fordi de kan sprænges og dels fordi jeg ikke vil risikere at ødelægge et forholdvis dyrt stykke værktøj. Og jeg er godt klar over, at uanset hvordan man vender og drejer det, så kan man aldrig helgardere sig.

Min kammerat har nørdet en del i det med hagl, størrelse og hastighed, og det der fungere for ham er en hurtig patron med str. 5 eller 6 hagl, og en stram trangboring, fordi han tror på, at det handler om god dækning.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Ras.Killing » 28. dec 2020, 16:48

Der korte svar er at du kigger i manualen til din bøsse :smile: der står nok et sted hvad de anbefaler.


Her er hvad der står for min:

74AD3DC5-39C6-4CA9-8191-0BEF6C0DD0BC.jpeg
74AD3DC5-39C6-4CA9-8191-0BEF6C0DD0BC.jpeg (162.95 KiB) Vist 3860 gange
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Sunscale » 28. dec 2020, 16:50

PSindrup skrev:
28. dec 2020, 15:40
Lassescout skrev:
28. dec 2020, 15:05

Den anden del: Dårlig dækning i haglsværmen, må du tjekke ved prøveskydning med det aktuelle gevær, de patroner du vil bruge og så de forskellige chokes. Det kan nemt tænkes, at du får dårligere dækning når du går op i trangboringsgrad, så der ikke rigtigt er noget argument for at gøre det.
Hvis jeg må highjacke tråden en lille smule. :Hug:

Hvordan prøveskyder du/I et haglgevær?

Den ene gang jeg prøvede det, var ved at skyde et enkelt skud mod en papplade på ca 25 meters afstand

Peter
Når jeg skal teste om en patron kan lave et tilfredsstillende skudbillede i det gevær jeg vil bruge den i, så skyder jeg på noget pap, papir eller andet man lige har på hånden. Jeg skyder på 35, 25 og 15 meter. Det kræver mere end 1 skud at få en fornemmelse af, om der bliver leveret et godt skudbillede.

Der er nogen, som tegner en cirkel med en diameter på 75 cm, for så at tælle antal hagl i cirkelen, og vurdere om antal hagl i cirkelen er tilfredsstillende i forhold til det antal hagl der var i patronen før den blev skudt af. Det gør jeg ikke selv, jeg vurdere bare om der er en tilfredsstillende dækning uden huller.

Når jeg vurdere dækningen forestiller jeg mig, om der kunne flyve en due, and eller andet igennem det hul der er i hagl sværmen. Hvis der kan flyve noget igennem, så skal man ændre på noget, afstand, choke eller patron i sidste ende. Selvfølgeligt kun hvis den samme tendens viser sig f.eks. 5 gange i træk.

Vurderingen handler om at finde ud af, om patronen laver et godt skudbillede på den afstand du regner med at skyde på, og om det vildt du regner med at skyde til bliver dækket godt nok ind.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Sunscale » 28. dec 2020, 16:57

Ras.Killing skrev:
28. dec 2020, 16:48
Der korte svar er at du kigger i manualen til din bøsse :smile: der står nok et sted hvad de anbefaler.


Her er hvad der står for min:
Der står nemlig lige nøjagtigt, at de medfølgende originale chokes over 1/2 frarådes til stål, men jeg har lidt på fornemmelsen, at det handler om forsigtighedprincippet, ligesom der også er nævnt ovenfor :???:

Det er en Beretta
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Ras.Killing » 28. dec 2020, 17:02

Sunscale skrev:
28. dec 2020, 16:57
Ras.Killing skrev:
28. dec 2020, 16:48
Der korte svar er at du kigger i manualen til din bøsse :smile: der står nok et sted hvad de anbefaler.


Her er hvad der står for min:
Der står nemlig lige nøjagtigt, at de medfølgende originale chokes over 1/2 frarådes til stål, men jeg har lidt på fornemmelsen, at det handler om forsigtighedprincippet, ligesom der også er nævnt ovenfor :???:

Det er en Beretta
100% :thumbup:

Hvis du gør sådan her, så går dit våben ikke i stykker

Hvis du ikke følger vejledningen, så skal det nok også holde, men spørgsmålet er hvor længe.

Du risikere jo ikke at bøssen ryger i luften, men måske på sigt en udposning i løbet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Raptor357 » 28. dec 2020, 17:18

Sunscale skrev:
28. dec 2020, 16:57
Ras.Killing skrev:
28. dec 2020, 16:48
Der korte svar er at du kigger i manualen til din bøsse :smile: der står nok et sted hvad de anbefaler.


Her er hvad der står for min:
Der står nemlig lige nøjagtigt, at de medfølgende originale chokes over 1/2 frarådes til stål, men jeg har lidt på fornemmelsen, at det handler om forsigtighedprincippet, ligesom der også er nævnt ovenfor :???:

Det er en Beretta
Hvis du køber nogle briley eller carlson chokes til den, gerne forlængede, det giver mere plads til en lang konus og en lang fast del. En anden fordel er at det er let at montere og afmontere samt efterspænde chokes når de er forlængede.
Jeg har skudt hypersteel str 1 af i min winchester sx3 med forlængede briley chokes der var tættere på 1/1 end 1/2.
Jeg fik ok skudbillede, på de patroner som fabrikken ikke havde lavet fejl på. Der manglede en slids på flere af dem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af T-REX » 28. dec 2020, 19:06

For det sæt Carlson Waterfowl Extended Mossberg M835/M935 chokes, jeg har, skriver de:
Skyd ikke hagl større end BB gennem Full eller Extra Full Chokes
Brug aldrig stålhagl hurtigere end 1550 fps(472 m/s)

Black Cloud har samme begrænsninger, men andre af deres Chokes har ingen begrænsninger.

Her er der en lille artikkel, om hagl hastighed contra størrelse
https://www.fieldandstream.com/truth-ab ... un-shells/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Styer SSG » 28. dec 2020, 23:00

Her er lidt en simpel men alligevel god forklaring om emnet fra en af Gould Brothers.
Og hans har en godt pointe til sidst.
https://www.youtube.com/watch?v=QbcZJm9 ... ldBrothers

Ja ja jeg ved det godt, men jeg kunne ikke få det til at virke med [youtube][/youtube]

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Lassescout » 29. dec 2020, 08:52

Nu bliver det min tur til at stille et spørgsmål: Er der nogen som kan redegøre ædrueligt for de forskellige betegnelser her?

I videoen ovenfor arbejder han med 4 forskellige : Cylinder - Imp. cylinder - Modified - Full.
Jeg er vant til at bruge en skala med 5-(6) forskellige: Cylinder - (Forbedret cylinder) - 1/4 - 1/2 - 3/4 - Fuld.

Som jeg husker jagttegnsundervisningen, så ligger en forbedret cylinder et sted imellem ren cylinder og 1/4 trangboring. Men han har forbedret cylinder (Improved) rangeret som 1/2. Det er dog noget af en forskel. Er jeg galt på den? Det er alligevel 40 år siden jeg lærte det, så det kan have ændret sig siden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Ras.Killing » 29. dec 2020, 10:07

Styer SSG skrev:
28. dec 2020, 23:00
Ja ja jeg ved det godt, men jeg kunne ikke få det til at virke med [youtube][/youtube]


youtu.be/QbcZJm9VNX8
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Hjælp til valg af chokes og stålhagl

Indlæg af Styer SSG » 30. dec 2020, 00:06

Ras.Killing skrev:
29. dec 2020, 10:07
Styer SSG skrev:
28. dec 2020, 23:00
Ja ja jeg ved det godt, men jeg kunne ikke få det til at virke med [youtube][/youtube]

[youtube[/youtube]
Aha- nu kan jeg se, hvor fejlen er: QbcZJm9VNX8&ab Jeg havde for meget.

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Besvar