Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Dansken » 27. dec 2020, 14:33

Ras.Killing skrev:
27. dec 2020, 14:01
Klassisk dansk møghund, hul i hegnet hund, rundkørsel.. Kald det hvad du vil :biggrin: men en blanding a& rottweiler, lab, golden retriver og meget andet.
Jeg kunne se det: Min første hund var efter en tæve som var Schäfer/Labrador og hanhunden var Rotweiler/Doberman, og han lignede din hund. Balder var den klogeste hund jeg har haft: Man kunne tale med ham, og han forstod hvad man sagde og han løste alle opgaver med bravour. Dog ville han ikke have vand på poterne, så han stod ligesom din i vandkanten og ventede på ænderne og gæssene skulle drive ind til land. På land apporterede han alt. Og da jeg så din film kom jeg til at skrupgrine og sendte atter en god tanke til min gamle ven Balder.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Ras.Killing » 27. dec 2020, 15:18

C-X skrev:
27. dec 2020, 14:22
Nu har du selv lagt videoen op, Ras.K, og derved bedt om kritikken. Jeg hæfter mig ved, at din hund er meget lidt entusiastisk og jagtloven foreskriver jo en egnet jagthund, ved hagljagt. Om din hund er egnet, må være din vurdering. Til den pågældende jagtform havde jeg valgt salonriflen, uanset hundens engagement.
Uden tvivl :smile: jeg har ikke været et sekund i tvivl om, at der før eller siden ville være nogen, som er uenig med en af de videoer jeg ligger op - dog syntes jeg selv, at jeg gør meget ud af at vise sådan her gør jeg og ikke du skal gøre sådan her. Jeg er meget åben og ærlig omkring min jagt :smile:

Mht. til hunden :biggrin: jeg indrømmer gerne at han ikke ser super engageret ud i de par klip der er med her... Generelt har han større interesse i levende fugle end døde. Men han går gerne i vandet og henter en fugl, og vigtigst af alt kan han afgange en anskudt fugl. Det er selvfølgelig ikke noget at prale af :oops: men han har (på egen hånd) nakket både fasaner og høns.

Han er ikke nogen fint trænet jagthund :smile: men han gør det han skal hvis det bliver nødvendigt, og det er nok til mig. Han er på ingen måde materiale til en fællesjagt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af C-X » 27. dec 2020, 15:25

Jamen, så er jeg straks mere tryg ved din flotte jagtkammerat. :razz:

Jeg har set adskillige jagthunde, også af fine afstamninger, der gjorde mere skade end gavn, og da jeg selv startede mit jagtliv med hundene, så er der ikke meget der kan :mad: :evil: :angry: mig mere end det :blink:

Så længe din hund udfylder den rolle du giver den, så er alt godt. Han ligner en der godt kunne lokke frikadellen ud af min madpakke :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Bjarne41 » 27. dec 2020, 17:32

Han er ikke nogen fint trænet jagthund :smile: men han gør det han skal hvis det bliver nødvendigt, og det er nok til mig. Han er på ingen måde materiale til en fællesjagt.
Både hunde og deres ejer kan være specielle - bare de har det godt sammen og får mange gode stunder sammen :biggrin:

Har set andre hunde, som ikke var velkommen på fællesjagter ( og enkelte ejeren ej heller )

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af TheDarkSide » 27. dec 2020, 22:52

Jeg har før skudt en enkelt brunnakke på vandet på aftentrækket og jeg vil ikke afvise det kan ske igen, men det er ikke noget jeg synes er specielt sjovt og jeg vil meget hellere skyde ænderne i luften. Det er da kun hvis der lige skal ske noget at jeg kan finde på at nappe en på vandet.

Jeg ville dog aldrig kunne finde på at liste hen til et vandhul og skyde en tam parkand (gråand) på vandet. Ligeledes vil jeg heller ikke skyde en fasan på jorden. Det synes jeg er for tamt og for nemt. Jeg vil gerne skyde den samme parkand, når den er lettet og kommet op i fart, men det er kun fordi det er sjovt.

Jeg går heller ikke på andejagt for at fylde fryseren, men udelukkende fordi jeg synes det er sjovt :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Ras.Killing » 27. dec 2020, 23:35

TheDarkSide skrev:
27. dec 2020, 22:52
Jeg går heller ikke på andejagt for at fylde fryseren, men udelukkende fordi jeg synes det er sjovt :smile:
Ja og det er sjovt som vi er forskellige hvad det angår :smile: for det gipper jo lidt i mig, når du skriver du udelukkende går på jagt fordi det er sjovt.

Misforstå mig ikke, jeg syntes da også det er sjovt at gå på jagt. Vildtet/byttet er for mig bare en rigtig stor del af den oplevelse og skuddet i sig selv er egentlig mere en nødvendighed - der kommer ikke vildt på bordet, hvis ikke anden få et skud hagl :duckshot:

Jeg er også typen der står hovedrystende efter en fællesjagt, når folk ikke er interesseret i at få det vildt med hjem de har skudt. Ikke at jeg dømmer dem, andre folk tager jo glædeligt imod vildtet... Men jeg kan bare ikke sætte mig ind i lysten til at skyde noget, hvis ikke det er for at få byttet med hjem.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af TheDarkSide » 28. dec 2020, 01:21

Ras.Killing skrev:
27. dec 2020, 23:35
TheDarkSide skrev:
27. dec 2020, 22:52
Jeg går heller ikke på andejagt for at fylde fryseren, men udelukkende fordi jeg synes det er sjovt :smile:
Ja og det er sjovt som vi er forskellige hvad det angår :smile: for det gipper jo lidt i mig, når du skriver du udelukkende går på jagt fordi det er sjovt.

Misforstå mig ikke, jeg syntes da også det er sjovt at gå på jagt. Vildtet/byttet er for mig bare en rigtig stor del af den oplevelse og skuddet i sig selv er egentlig mere en nødvendighed - der kommer ikke vildt på bordet, hvis ikke anden få et skud hagl :duckshot:

Jeg er også typen der står hovedrystende efter en fællesjagt, når folk ikke er interesseret i at få det vildt med hjem de har skudt. Ikke at jeg dømmer dem, andre folk tager jo glædeligt imod vildtet... Men jeg kan bare ikke sætte mig ind i lysten til at skyde noget, hvis ikke det er for at få byttet med hjem.
Jeg spiser det meste af det jeg skyder, noget bliver dog også foræret væk. Så det ryger altså ikke bare i en plovfure.
Men jeg går på jagt for sjov. Kødet er værdsat og jeg vil nødig undvære f.eks. rådyr/dådyr/krondyr i fryseren og et par ænder, snepper og duer er da også fint, men jeg går altså ikke på jagt for at fylde fryseren, men det kommer jo også helt af sig selv :giggle:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Ras.Killing » 28. dec 2020, 16:35

TheDarkSide skrev:
28. dec 2020, 01:21
...men jeg går altså ikke på jagt for at fylde fryseren.
Nej nej :biggrin: det gør jeg skam heller ikke. For at sætte det lidt i perspektiv, så har jeg skudt 8 ænder i år.

Jeg siger bare at for mig er fokus lige så meget på råvaren, som det at skyde noget. Begge aspekter vægter højt i oplevelsen af jagten :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Lassescout » 2. jan 2021, 09:24

Dejlig video Ras.killing. herligt slow-tv.

Jeg synes det er en meget sympatisk jagtform du driver i videoen. Du ved hvad du vil, du har gjort dit forarbejde og du gennemfører med en overbevisende skudstatistik. To ænder med to patroner, hvor mange kan slå den?

Din jagtform minder mere om pyrsch end om traditionel haglgeværjagt, men det ser jeg intet galt i. Jeg kunne sagtens finde på det samme hvis jeg havde muligheden. Jeg kan også sagtens være med på en fællesjagt hvor jeg ikke kunne drømme om at skyde fuglene på vandet, men det er bare noget helt andet. Man kan ikke overføre traditioner og uskrevne regler 1:1 fra den ene jagtform til den anden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Jagtvideo: Andejagt ved vandhullet

Indlæg af Bofhenator » 2. jan 2021, 09:45

Lassescout skrev:
2. jan 2021, 09:24
...
Man kan ikke overføre traditioner og uskrevne regler 1:1 fra den ene jagtform til den anden.
Det er en fin pointe, at der nogle ting der er fine når man selv er afsted og målet er et og andre ting der er i spil når den sociale del af jagten kommer i spil også, med alle de traditioner der er der.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar