Hvor meget eller lidt signalfarve på jagt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Hvor meget eller lidt signalfarve på jagt?

Indlæg af Skaði » 14. okt 2020, 02:40

Jeg er i færd med at reducere mit grej. Ikke helt Marie Kondo radikal :blink: men lidt derhenad, at jeg allerhelst ikke vil eje for mange varianter af hver brugsgenstand. (Våben er undtaget :giggle: ).

Nu kigger jeg så på mit jagttøj og tænker, hvad hvis jeg kun skulle have én yderjakke, så bliver jeg nød til at forholde mig til signalfarver. Jeg har aldrig brudt mig om vest over en reel jakke, det kan gå an med en fleece og vest, men over en jakke synes jeg det bliver for klumset. Jeg har endvidere selv oplevet jægere hvor signalfarven kun bestod af hue/cap og måske en halsedisse. Men altid syntes at det ikke kan være nok - har jeg ret?

Så hvis jeg ikke gider rode med vest, og en cap/halsedisse kombination ikke er nok(?), hvordan er det så med at vælge en jakke med signalfarver og altid bruge den? Klovbærende vildt kan jo ikke se de farver, så er der nogen her som bruger en jakke med en del orange til det meste, også selvom det ikke er selskabsjagt?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor meget eller lidt signalfarve på jagt?

Indlæg af Kleth » 14. okt 2020, 05:51

Skaði skrev:
14. okt 2020, 02:40
Nu kigger jeg så på mit jagttøj og tænker, hvad hvis jeg kun skulle have én yderjakke, så bliver jeg nød til at forholde mig til signalfarver. Jeg har aldrig brudt mig om vest over en reel jakke, det kan gå an med en fleece og vest, men over en jakke synes jeg det bliver for klumset. Jeg har endvidere selv oplevet jægere hvor signalfarven kun bestod af hue/cap og måske en halsedisse. Men altid syntes at det ikke kan være nok - har jeg ret?
Det er jeg enig med dig i! Især når drevet går gennem krat, så både for makkerne til højre og venstre, men også for skytterne, bliver høreværn, hat/hue/kasket og halsedisse en relativt lille flade. Hovedbeklædningen er dog vigtig, da hovedet typisk er det første der kommer til syne i kuperet terræn.
Skaði skrev:
14. okt 2020, 02:40
Så hvis jeg ikke gider rode med vest, og en cap/halsedisse kombination ikke er nok(?), hvordan er det så med at vælge en jakke med signalfarver og altid bruge den? Klovbærende vildt kan jo ikke se de farver, så er der nogen her som bruger en jakke med en del orange til det meste, også selvom det ikke er selskabsjagt?
IMHO er det fint, der er primært fuglene; gæs og duer, som reagerer på orange. I en del år anvendte jeg en orange vest over mine jakker, uanset om jeg var på driv- eller anstandsjagt, det var der ingen problemer i. Min hustru har/havde en Seeland jakke der kunne vendes,; den var mat grøn på den ene side og orange/woodland på den anden.

Jeg anvender en orange jagtvest når jeg er på jagt med andre, hvor det ikke er trækjagt, den kan jeg have over en varm jakke eller en regnjakke afhængigt af vejr og årstid. Jeg synes en ren orange vest som dem fra jagttegnsforsikringen begrænser min anvendelse af lommer for meget :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvor meget eller lidt signalfarve på jagt?

Indlæg af HR » 14. okt 2020, 09:56

Jeg syntes at den gule og gratis cap fra dansk jagtforsikring er passende som driver. Den er lys og hovedet er altid i bevægelse. Der ud over har jeg en af de tynde orange veste i lommen som kommer op hvis jeg mener at en cap ikke er nok (det sker en gang eller to om året).

Bemærk at en dyb orrange ikke virker for de 16% af de danske jægere der er farveblinde. Slet ikke i en real tree camo.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvor meget eller lidt signalfarve på jagt?

Indlæg af NWF » 14. okt 2020, 12:17

Ser desværre jægere på fællesjagter alene kun med tynde orange hattebånd og armbind - og det er efter min mening hellere ikke nok. Har oplevet folk gå mere eller mindre i et med baggrunden når lyset lige er rigtigt og at drivere er meget tæt på før man ser dem - så klare signalfarver er burde være et ufravigelig krav på disse jagt.

Bruger selv en skrigende orange cap fra Dansk Jagtforsikring - den er skitsme ikke køn, men den lyser godt op i åben landskab. Og en af de orange overtræksveste når det er påkrævet, primært i skov og ved drev - så jeg føler at jeg er dækket ok ind.

Havde jeg meget fællesjagt i skov så ville jeg nok investere i en orange jakke pga sikkerhed - men ville aldrig bruge den til fuglejagt. Så en vendebar eller 2 jakker er nok løsningen.... 2 jakker til 2 behov.. det må selv hende Kondo da kunne forstå :giggle:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar