Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 21. sep 2020, 15:41

https://www.foxnews.com/science/rising- ... rts-report

Som de skriver i artiklen, så har disse vildsvin "det bedste af to verdner" (set fra vildsvinets synspunkt, nemlig overlevelsesevnen fra de oprindelige vilde svin og grisen vi bruger i landbrugets formeringsevne, da den er i løbetid året rundt.

Peter

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Tangloppen » 21. sep 2020, 21:32

De går så osse ret hårdt til værks mod dem derovre. Motorbøsser og seriøst termisk optik og en flok skæggede vildmænd. Gad fandme godt prøve sådan en tur!
De har vel osse snart prøvet alt derovre for at stoppe plagen.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 265 times
Been thanked: 88 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Øboen » 21. sep 2020, 22:35

Tangloppen skrev:
21. sep 2020, 21:32
De går så osse ret hårdt til værks mod dem derovre. Motorbøsser og seriøst termisk optik og en flok skæggede vildmænd. Gad fandme godt prøve sådan en tur!
De har vel osse snart prøvet alt derovre for at stoppe plagen.
Der findes en del videoer på YouTube, hvor der anvendes helikopter og AR15 til at holde bestanden nede i Texas. Det er jo egentligt sygt, men på en "det kunne jeg godt tænke mig at prøve" måde :neutral:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Tangloppen » 22. sep 2020, 07:08

Haha, ja.
Det eneste der nager mig ved diverse videoer er det jagtetiske. Man skal altid stræbe efter at forkorte dyrenes lidelse mest muligt. Dét kan mange af dem vidst ikke prale af at tage hensyn til.

Men videoerne hvor 5-7 mand med motorbøsser og natgrej går til værks, nøøøøj det gad jeg godt.

Man kan dog godt få en kedelig fornemmelse af at det er mallninjaer/sofawarriors der ikke turde/kunne komme i militæret, som nu udlever deres drømme om at kunne være “special ops”.

Og skægt er det sikkert :fun:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2020, 07:30

Ja, jeg kan huske første gang jeg så en video af det blev jeg forarget over den måde at drive jagt på, men da det gik op for mig hvor stor en plage vildsvinene udgør, så forsvandt forargelsen lige så stille.
Lidt groft sagt, så betragter de det som skadedyrsbekæmpelse "af meget store rotter"

Der hvor jagten bedrives fra helikopter, der kører der et "kill team" på jorden og affanger de anskudte dyr.
Det gjorde der i hvert fald i den film jeg så.

Peter

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Tangloppen » 22. sep 2020, 07:39

Helikopter turene har jeg nu ingen respekt eller noget i den dur for. Det er rigmandshillbilly fornøjelser, og har intet med jagt at gøre. Store rotter eller ej, så er det respektløst over for dyrene. Det er bare reenactment ala Vietnam med levende mål. At der så køre et hold og “rydder op” bagefter hjælper ikke i min optik.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2020, 10:38

Tangloppen skrev:
22. sep 2020, 07:39
Helikopter turene har jeg nu ingen respekt eller noget i den dur for. Det er rigmandshillbilly fornøjelser, og har intet med jagt at gøre. Store rotter eller ej, så er det respektløst over for dyrene. Det er bare reenactment ala Vietnam med levende mål. At der så køre et hold og “rydder op” bagefter hjælper ikke i min optik.
Hvis man ser det som "skadedyrsbekæmpelse" (som det jo reelt er) så syntes jeg at man kan se det i et lidt andet lys.

Hvis man så samtidig kan få (skydegale hillbillies) til at betale for bekæmpelsen, så ser jeg intet galt i det.

Havde der været tale om almindeligt jagtbart vildt, så ville det have været en helt anden historie - og dybt uanstændigt

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2227
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Kenned » 22. sep 2020, 12:21

PSindrup skrev:
22. sep 2020, 10:38
Tangloppen skrev:
22. sep 2020, 07:39
Helikopter turene har jeg nu ingen respekt eller noget i den dur for. Det er rigmandshillbilly fornøjelser, og har intet med jagt at gøre. Store rotter eller ej, så er det respektløst over for dyrene. Det er bare reenactment ala Vietnam med levende mål. At der så køre et hold og “rydder op” bagefter hjælper ikke i min optik.
Hvis man ser det som "skadedyrsbekæmpelse" (som det jo reelt er) så syntes jeg at man kan se det i et lidt andet lys.

Hvis man så samtidig kan få (skydegale hillbillies) til at betale for bekæmpelsen, så ser jeg intet galt i det.

Havde der været tale om almindeligt jagtbart vildt, så ville det have været en helt anden historie - og dybt uanstændigt

Peter
Kunne ikke være mere enig - ellers skulle vi også til at behandle vores kloakrotter bedre herhjemme.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Bofhenator » 22. sep 2020, 12:27

Det er pudsigt at man etisk kan vælge at skælne på den måde.

Den gris (eller rotte) der står og modtager en kugle i vommen eller løber i en fælde, er jo ikke mere eller mindre bevidst om smerte alt efter om den bliver jaget eller reguleret...

Jeg har ikke nogen løsning, hverken på rotter i DK eller grise i Texas. Begge steder er det skadedyr der i den grad er behov for bliver reguleret!

Men det er pudsigt at man bilder sig selv ind der er forskel, ikke for dyrets skyld, men for sin egen samvittigheds skyld...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Kleth » 22. sep 2020, 12:46

Jeg var på et tidspunkt en tur på vej til Texas og kiggede derfor bl.a. på HeliHunt - Jeg elsker at flyve i helikopter.
Det firma jeg kiggede på, skrev at de havde en kvote de skulle levere i.flg. kontrakt med jordejerne. Firmaet skrev også at de GPS-taggede kills, så følgekøretøjer kunne sikre det leverede vildt, som blev doneret til div. veteran hjem og hospitaler. Måske de var fulde af bull...... Men jeg var ikke afskrækket eller afskyet.
Da jeg var på trykjagt i Jylland med naturstyrelsen, der af de fire krondyr jeg observerede nedlagt, der skulle de tre hetzes og affanges af hundeførere, så rent etisk kan jeg ikke se at Helihunt skulle udskille sig væsentligt; de skyder til dyret ikke løber, så den har ikke tre ruhår i bagdelen.

Jeg kan ikke fortænke dem i gerne at ville tjene penge eller blive kompenseret for udgifterne til regulering; de gigantiske monokultur marker de har, kan der IMHO kun udføres regulering på med helikopter, fælder eller gift. Min oplevelse er at det er gæsternes behov for "Vietnam reenactment" der driver det cirkus. Et af firmaerne jeg kiggede på havde bl.a. et tilkøb med at flyve med Bell UH-1 Iroquois og man kunne ligeledes tilkøbe at starte ud med at skyde xx antal skud med et M60 LMG inden jagten. . . . .
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2020, 13:04

Ja, der er helt klart etiske aspekter der skal med I overvejelserne ...

Og så er amerikanernes indstilling til både våben og jagt også en anelse mere "gung ho" end den er i Danmark.

Jeg forstår også til fulde Texanernes ønske om at få gjort bugt med "skadedyrene" - også selv om de er på størrelse med et dansk dådyr (eller større)

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2227
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 351 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Kenned » 22. sep 2020, 13:51

Bofhenator skrev:
22. sep 2020, 12:27
Det er pudsigt at man etisk kan vælge at skælne på den måde.

Den gris (eller rotte) der står og modtager en kugle i vommen eller løber i en fælde, er jo ikke mere eller mindre bevidst om smerte alt efter om den bliver jaget eller reguleret...

Jeg har ikke nogen løsning, hverken på rotter i DK eller grise i Texas. Begge steder er det skadedyr der i den grad er behov for bliver reguleret!

Men det er pudsigt at man bilder sig selv ind der er forskel, ikke for dyrets skyld, men for sin egen samvittigheds skyld...
Jeg tror ikke det er fordi man bilder sig ind at det er ok at behandle såkaldte skadedyr "mindre etisk korrekt", men simpelthen at det er en nødvendighed at tage mere effektive midler i brug for at kunne bekæmpe dem da de udgør et problem. Man tilsidesætter derfor etikken i stedet for at ændre sine etiske grænser - ikke ulig hvad man gør i krig, hvor man accepterer at to stridende parter skyder løs på hinanden, hvilket vi jo ikke bryder os om i fredstid.

Det nytter ikke at en <indsæt problematisk skadedyr i voldsomme mængder her> skal stå placeret så man kan give den en korrekt kugle på bladet før man vil afgive skud.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Bofhenator » 22. sep 2020, 20:01

Kenneth Jensen skrev:
22. sep 2020, 13:51
Bofhenator skrev:
22. sep 2020, 12:27
Det er pudsigt at man etisk kan vælge at skælne på den måde.

Den gris (eller rotte) der står og modtager en kugle i vommen eller løber i en fælde, er jo ikke mere eller mindre bevidst om smerte alt efter om den bliver jaget eller reguleret...

Jeg har ikke nogen løsning, hverken på rotter i DK eller grise i Texas. Begge steder er det skadedyr der i den grad er behov for bliver reguleret!

Men det er pudsigt at man bilder sig selv ind der er forskel, ikke for dyrets skyld, men for sin egen samvittigheds skyld...
Jeg tror ikke det er fordi man bilder sig ind at det er ok at behandle såkaldte skadedyr "mindre etisk korrekt", men simpelthen at det er en nødvendighed at tage mere effektive midler i brug for at kunne bekæmpe dem da de udgør et problem. Man tilsidesætter derfor etikken i stedet for at ændre sine etiske grænser - ikke ulig hvad man gør i krig, hvor man accepterer at to stridende parter skyder løs på hinanden, hvilket vi jo ikke bryder os om i fredstid.

Det nytter ikke at en <indsæt problematisk skadedyr i voldsomme mængder her> skal stå placeret så man kan give den en korrekt kugle på bladet før man vil afgive skud.

Hilsen Kenneth
Gode pointer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 23. sep 2020, 13:08

Vildsvinejagt på amerikansk - rent “skydetelt” - hvor man ikke altid sikrer sig et velplaceret dræbende skud.
Det er selvfølgelig også nemmere når man skyder med halvautomat med “ubegrænsede” antal skud i magasinet.

Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Langenge » 23. sep 2020, 15:42

Men de må da udgøre et stort "madpotentiale" :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 23. sep 2020, 16:00

Langenge skrev:
23. sep 2020, 15:42
Men de må da udgøre et stort "madpotentiale" :???:
Jeg ved ikke om Amerikanerne har tradition for at spise vildsvin :???:

De ser dem jo - måske i langt højere grad end vi - som skadedyr, og det er vel ikke "almindeligt" at spise skadedyr?

Men ja, der er "gris på gaflen" (eller skulle man sige grillspyddet) til mangen en god grillaften :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Langenge » 23. sep 2020, 16:03

PSindrup skrev:
23. sep 2020, 16:00
Langenge skrev:
23. sep 2020, 15:42
Men de må da udgøre et stort "madpotentiale" :???:
Jeg ved ikke om Amerikanerne har tradition for at spise vildsvin :???:

De ser dem jo - måske i langt højere grad end vi - som skadedyr, og det er vel ikke "almindeligt" at spise skadedyr?

Men ja, der er "gris på gaflen" (eller skulle man sige grillspyddet) til mangen en god grillaften :thumbup:

Peter
Næee jeg ved ikke. Men da jeg så overskriften, var min første reaktion, at begynde at savle :oops:
Men det er da lækker mad, og man har da stor tradition for at spise gris i USA.
Jeg spiser selv, med stor fornøjelse, vildsvin.
Men måske det kan være et problem med forskellige parasitter?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 23. sep 2020, 18:57

Langenge skrev:
23. sep 2020, 16:03
PSindrup skrev:
23. sep 2020, 16:00
Langenge skrev:
23. sep 2020, 15:42
Men de må da udgøre et stort "madpotentiale" :???:
Jeg ved ikke om Amerikanerne har tradition for at spise vildsvin :???:

De ser dem jo - måske i langt højere grad end vi - som skadedyr, og det er vel ikke "almindeligt" at spise skadedyr?

Men ja, der er "gris på gaflen" (eller skulle man sige grillspyddet) til mangen en god grillaften :thumbup:

Peter
Næee jeg ved ikke. Men da jeg så overskriften, var min første reaktion, at begynde at savle :oops:
Men det er da lækker mad, og man har da stor tradition for at spise gris i USA.
Jeg spiser selv, med stor fornøjelse, vildsvin.
Men måske det kan være et problem med forskellige parasitter?
Jeg har ingen ide om at man har tradition for at spise vildsvin i USA :???:

Kender vi nogle amerikanere vi kan spørge?

Jeg har stadig til gode at smage vildsvin, men det siges at det smager endnu bedre end lyserøde danske industrisvin.

Peter
PS: Her i huset kan vi også bedre lide fasan, gråand og rådyr, end det kød vi finder i køledisken i det lokale supermarked. :thumbup:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af ReneKJ » 23. sep 2020, 19:55

PSindrup skrev:
23. sep 2020, 13:08
Vildsvinejagt på amerikansk - rent “skydetelt” - hvor man ikke altid sikrer sig et velplaceret dræbende skud.
Det er selvfølgelig også nemmere når man skyder med halvautomat med “ubegrænsede” antal skud i magasinet.

Peter
Det er ikke jagt men regulering. Det kan godt være det ikke er kønt, men det er gift og fælder vel heller ikke?
Hvad er alternativet, når man taler om så store flokke af skadedyr?

Det nytter nok ikke meget hvis en jæger skal bruge en dags tid på at snige sig ind på flokken for så at nedlægge et enkelt dyr med et perfekt skud.

Fun fact: Australierne forsøgte på et tidspunkt at bekæmpe Emuer med maskingeværer

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af PSindrup » 23. sep 2020, 20:40

ReneKJ skrev:
23. sep 2020, 19:55
PSindrup skrev:
23. sep 2020, 13:08
Vildsvinejagt på amerikansk - rent “skydetelt” - hvor man ikke altid sikrer sig et velplaceret dræbende skud.
Det er selvfølgelig også nemmere når man skyder med halvautomat med “ubegrænsede” antal skud i magasinet.

Peter
Det er ikke jagt men regulering. Det kan godt være det ikke er kønt, men det er gift og fælder vel heller ikke?
Hvad er alternativet, når man taler om så store flokke af skadedyr?

Det nytter nok ikke meget hvis en jæger skal bruge en dags tid på at snige sig ind på flokken for så at nedlægge et enkelt dyr med et perfekt skud.

Fun fact: Australierne forsøgte på et tidspunkt at bekæmpe Emuer med maskingeværer
Enig, der er tale om regulering.

Men der bliver "skudt igennem" kan man sige ...

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Bestanden af vildsvin eksploderer i Texas og resten af USA

Indlæg af Refraktorius » 9. okt 2020, 09:55

Vi har haft det oppe at vende før.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke bortskydning har den store reelle effekt.
Det er formodentligt underholdende for skytterne, men som en økonomisk bekæmpelsesform, giver jeg ikke meget for den.


Det er også sjovt at skyde rotter, men man får kun ram på dem der kommer ud i det åbne mens man er der, og "timeforbrug pr. rotte" er stort, specielt set i forhold til populationens størrelse og det areal de findes på.


Jeg tror væsentligt mere på fælder, hvis målet er at reducere antallet.


youtu.be/Rcxow7lBr3Q
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar