Håndtering af kød, hjortevildt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Håndtering af kød, hjortevildt

Indlæg af aurc1980 » 17. sep 2020, 10:24

Der går forhåbentligt ikke længe før jeg nedlægger min første hjort, og jeg vil gerne være parat, så jeg kan håndtere kødet rigtigt.

Når I hænger hjorten til modning, gør I det så ude eller inde (fx skur/kælder ell lign), tager i skindet af før eller efter modning og bruger I vildtsæk?

God dag derude!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Håndtering af kød, hjortevildt

Indlæg af HR » 17. sep 2020, 10:28

aurc1980 skrev:
17. sep 2020, 10:24
Der går forhåbentligt ikke længe før jeg nedlægger min første hjort, og jeg vil gerne være parat, så jeg kan håndtere kødet rigtigt.

Når I hænger hjorten til modning, gør I det så ude eller inde (fx skur/kælder ell lign), tager i skindet af før eller efter modning og bruger I vildtsæk?

God dag derude!
Søg i de gamle tråde og du skal finde :blink:
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Håndtering af kød, hjortevildt

Indlæg af Kleth » 17. sep 2020, 10:36

Vi forlægger hurtigst muligt efter at dyret er leveret - Oftest dagen efter! For vi har ikke faciliteter, hvor vi kan styre temperaturen og med de varme efterår og vintre vi har haft, så er 40 grad-dage vældigt hurtigt gået. Jeg havde for en del tid siden et rådyr der mugnede for mig, selv om det hang frit og udendørs under halvtag.

Men indtil vi forlægger, så hænger dyret med en vildtsæk over udendørs og med pels fra en bom; vi sørger for at bughulen er åben så der er bedst mulig ventilation og nedkøling. Regner det eller bliver det regn hænger vi et stykke plastik over, men det er ikke godt for ventilationen omkring dyret.

Hvis dit revir er nogen kørsel fra din bolig vil det være en god ide at have en tæt gummimåtte eller vildtbalje til at have vildtet i under transport, så der ikke kommer skidt og blod i bilen. Et vildtnet om dyrekroppen er glimrende til at der ikke kommer kryb ud i bilen.

Til at hænge dyret op bruger vi en baggagestrop, man kan også få nogle vildt-bomme med taljer men vi foretrækker at flå og forlægge når dyret hænger med hovedet opad.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Håndtering af kød, hjortevildt

Indlæg af aurc1980 » 17. sep 2020, 13:34

Hej Kleth

Tak!

Ja det er netop det fordærvede kød jeg gerne ville undgå - og tænkte nemlig selv, at kobinationen af at have pelsen til at blive på under modningen + et vildtnet udover dyret ville beskytte bedst muligt ifht at undgå insekter/råd.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Håndtering af kød, hjortevildt

Indlæg af Kleth » 17. sep 2020, 14:23

Jeg vil anbefale dig at tage Hygiejne og Vildtsygdomme:
https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... tsygdomme/

Her lærer man bl.a. at lade hinder m.m. blive siddende indtil lige før tilberedning, da det virker som barriere mod bakterier.
Ligeledes lærer man kendetegnene på forskellige vildtsygdomme, så man selv har en ide om det er et sundt eller dårligt dyr man har nedlagt og om det kan/bør spises.

Og som sagt modner vi ikke kødet mere end til vi har tid til at forlægge det.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar