Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af Styer SSG » 27. aug 2020, 22:54

Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.
Ved godt at det er på den grimme bog, men der skulle være offentlig adgang.
https://www.facebook.com/26111608484270 ... 625304950/

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af Peter » 30. aug 2020, 11:14

Styer SSG skrev:
27. aug 2020, 22:54
Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.
Ved godt at det er på den grimme bog, men der skulle være offentlig adgang.
https://www.facebook.com/26111608484270 ... 625304950/

Styer ssg
Han har i dén grad en pointe!

Jeg tror generelt, de fleste jægere har indset økonomien i den type jagt, som JUH her taler om - at udover godserne tjener penge, så skaber det også arbejdspladser (skytter/skyttemedhjælpere), omsætning til køb af foder, kyllinger, den lokale slagter (som leverer mad til jagterne) osv. osv.

Men jeg tror tit det bliver underkendt, hvor meget godserne egentlig gør for naturen - for at skabe god jagt, er man nødt til at skabe god natur - hvilket kommer mange andre dyrearter til gode. Bortfalder det (og det gør det jo, hvis udsætninger forbydes), vil det helt klart også have en konsekvens for mange andre arter, bl.a. DOF's elskede fugle.
Derudover tilfører denne type jagter en enorm og uvurderlig erfaring til alle de hunde og frivillige hundefolk, som ofte deltager, hvilket de kan nyde godt af på de mindre jagter, som de selvsamme kritiske jægere som regel synes er ok.

Der hvor godserne måske har en opgave, er at være bedre til at synliggøre, at de fugle der nedlægges på disse jagter rent faktisk bidrager til noget efter paraden. Om de så ender på jægernes middagsbord, gives væk til venner og bekendte eller de sælges til en vildthandler er sekundært - det vigtigste er, at vores nedlagte vildt bliver brugt, så vi undgår skadelige rygter om, at de ender i en plovfure.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af Centurion » 30. aug 2020, 13:13

J.U.Høgh og Peter udtrykker præcist, hvad udsætningerne drejer sig om: Penge, tjent ved at slippe tamme fugle ud i naturen, så de kan blive skudt i et "skydetelt", på samme måde som når man sætter opdrættede fisk ud i et vandhul, hvor de så kan hives op igen og igen ved put and take fiskeri.
At hævde, at fasanvolierer og fiskedamme gør ret meget godt for naturen, er helt ved siden af skiven. Underholdningsværdien er godt nok et plus for de mennesker, der finder traditionel jagt og fiskeri for besværlig, men helt ærligt: er der ikke for meget Tivoli/skydetelt/fiskedam over det? Alle de fugle, der ligger tilbage efter vildtparaderne, kunne tyde på det.
Argumenter i retning af at vildfuglene trives bedre, hvis der er flere fasanvolierer, er lidt tyndbenede. Faktisk mister nogle rovfugle livet, når de prøver at snuppe en fasan, som skulle være skudt.
Derimod er det rigtigt, at både jordejere og alle andre sjældent spilder arbejdstimer på brødløse kunster - selvfølgelig ikke.
Men kan vi ikke kalde tingene ved deres rette navn?
"In case of panic: don't panic"

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af Lassescout » 30. aug 2020, 13:22

Jeg synes også det er alt for forenklet blot at tale om at være for eller imod udsætning.

Jeg synes bestemt udsætning har sin plads i naturforvaltningen, men der er eksempler på, at der er gået mere industri i den end naturen kan bære, med f.eks. voldsom eutrofiering af små vandhuller til følge. Så vi kan vel godt diskutere måderne det kan foregå på, uden at vi absolut skal deles op i for eller imod?

Jeg synes også udsætninger i andre lande sagtens kan foregå på en forsvarlig måde. Det er velkendt at de forskellige ejere at jagtfarme i Sydafrika køber og sælger eksemplarer af de store antiloper, giraffer, zebraer mm. for at få en god diversitet og fine dyr på farmen. Ingen problemer i det. Derimod anses det for meget meget forkert at sætte en løve ud til afskydning, men hvorfor i grunden det? Hvis løven har haft et godt liv i fangenskab, og så dræbes med en velrettet kugle er der vel ikke væsentlig forskel på det og så al den anden udsætning der foregår ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af TheDarkSide » 30. aug 2020, 14:16

Centurion skrev:
30. aug 2020, 13:13
J.U.Høgh og Peter udtrykker præcist, hvad udsætningerne drejer sig om: Penge, tjent ved at slippe tamme fugle ud i naturen, så de kan blive skudt i et "skydetelt", på samme måde som når man sætter opdrættede fisk ud i et vandhul, hvor de så kan hives op igen og igen ved put and take fiskeri.
At hævde, at fasanvolierer og fiskedamme gør ret meget godt for naturen, er helt ved siden af skiven. Underholdningsværdien er godt nok et plus for de mennesker, der finder traditionel jagt og fiskeri for besværlig, men helt ærligt: er der ikke for meget Tivoli/skydetelt/fiskedam over det? Alle de fugle, der ligger tilbage efter vildtparaderne, kunne tyde på det.
Argumenter i retning af at vildfuglene trives bedre, hvis der er flere fasanvolierer, er lidt tyndbenede. Faktisk mister nogle rovfugle livet, når de prøver at snuppe en fasan, som skulle være skudt.
Derimod er det rigtigt, at både jordejere og alle andre sjældent spilder arbejdstimer på brødløse kunster - selvfølgelig ikke.
Men kan vi ikke kalde tingene ved deres rette navn?
Det er langt fra alle udsætninger der har til formål at tjene penge. Der er masser af konsortier der udsætter fasaner og ænder blot for egen fornøjelse. Det kommer så også naboerne til gavn, da de kan skyde "vilde" fasaner :giggle: Det foregår i vid udstrækning uden at der går "skydetelt" i det..

Hvad er forskellen på at skyde 10 fasaner på fællesjagt, hvor man har sat fasaner ud kontra at skyde 10 fasaner på en fællesjagt hvor man ikke har sat fasaner ud? Svar: I sidstnævnte tilfælde skyder man bare fasaner som nogle andre har udsat :blink:

De steder der rent faktisk tjener penge på fasanudsætning bliver der lagt mere arbejde i det end bare det at bestille kyllinger og lave voliere. Der skal laves seriøse natur- og vildtpleje tiltag for at kunne holde fasanerne på reviret. Der er det ikke nok bare at fodre lidt og så lidt majsstriber..
Med det sagt er det er nu ikke mange steder man kan tjene penge på fasanudsætning i Danmark. Det er også derfor man ser at mange godser har opgivet at have egne fasanjagter, men i stedet udlejer jagten til konsortier.

Selvfølgelig giver det bedre vilkår for andet vildt at der udsættes fasaner. Der er etableret mange remiser og levende hegn for at kunne sætte fasaner ud. Desuden vildtagre osv. Hvis man ikke har muligheden for at sætte lidt fugle ud, så forsvinder ideen i at have disse landskabelementer i det åbne land. Så er det hurtigt en bedre forretning for landmanden bare at fælde lortet og lave det til gold mark i stedet.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af Peter » 30. aug 2020, 16:32

Centurion skrev:
30. aug 2020, 13:13
J.U.Høgh og Peter udtrykker præcist, hvad udsætningerne drejer sig om: Penge, tjent ved at slippe tamme fugle ud i naturen, så de kan blive skudt i et "skydetelt", på samme måde som når man sætter opdrættede fisk ud i et vandhul, hvor de så kan hives op igen og igen ved put and take fiskeri.
At hævde, at fasanvolierer og fiskedamme gør ret meget godt for naturen, er helt ved siden af skiven. Underholdningsværdien er godt nok et plus for de mennesker, der finder traditionel jagt og fiskeri for besværlig, men helt ærligt: er der ikke for meget Tivoli/skydetelt/fiskedam over det? Alle de fugle, der ligger tilbage efter vildtparaderne, kunne tyde på det.
Argumenter i retning af at vildfuglene trives bedre, hvis der er flere fasanvolierer, er lidt tyndbenede. Faktisk mister nogle rovfugle livet, når de prøver at snuppe en fasan, som skulle være skudt.
Derimod er det rigtigt, at både jordejere og alle andre sjældent spilder arbejdstimer på brødløse kunster - selvfølgelig ikke.
Men kan vi ikke kalde tingene ved deres rette navn?
Ja, naturligvis handler det om penge, når de store fasanudsætninger finder sted, og at sammenligne det med put and take, synes jeg absolut ikke er fair. En put and take fiskesø bidrager ikke til noget biodiversitet, men det gør fasanudsætningerne i det omfang, at man ikke kan lave fasanudsætninger uden at have biotopplaner, lave fodermarker, remiser/pleje remiser, oprette bunddække, levende hegn og meget meget mere. Alt det kommer mange andre arter til gode. Alternativet til det er en ørken af ager, hvor biodiversiteten er brat nedadgående, for hvorfor skulle agerbrugeren ikke gøre det?

Jeg vil aldrig definere hvad der er jagt og hvad der ikke er, og det er nok her problemet ligger hos mange jægere - nemlig at mange har en mening hvorvidt det er jagt eller ej at deltage i disse typer for jagt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af Ras.Killing » 30. aug 2020, 17:03

Jeg syntes faktisk også det er forkert at sige, at en put&take ikke bidrager til biodiversiteten.

Jeg er udmærket klar over at formålet med søen ikke er biodiversitet - det er helt klar penge! Men det ene udelukker ikke det andet.

Der må ikke fodres i put&take søer, så man er nød til at have en sund sø med naturlige fødeemner. Vandkvaliteten skal også være i orden osv.

Det kommer mange andre dyr til gode, end lige ørrederne i søen.

Det er det samme med udsætning af fasaner. Sætter du fasaner ud på en pløjemark, så holder du ikke på dem... du er nød til at have gode naturlige forhold, hvis ikke de skal smutte over til naboen.

Hvis ikke godserne kunne tjene penge på jagten... mon så ikke bare jorden blev omlagt til at indgå i landbruget, juletræsplantage ell. lign. Og hvordan er det godt for biodiversiteten?

#EDIT: Og lad mig lige understrege at jeg hader den jagtform som pesten... jagt på udsatte fasaner siger mig absolut intet! Men jeg ser ingen grund til hvorfor det skulle gøres ulovligt.
Senest rettet af Ras.Killing 30. aug 2020, 22:47, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 30. aug 2020, 20:43

Centurion skrev:
30. aug 2020, 13:13
J.U.Høgh og Peter udtrykker præcist, hvad udsætningerne drejer sig om: Penge, tjent ved at slippe tamme fugle ud i naturen, så de kan blive skudt i et "skydetelt", på samme måde som når man sætter opdrættede fisk ud i et vandhul, hvor de så kan hives op igen og igen ved put and take fiskeri.
Jeg har været med i et konsortie hvor vi, for egne penge, satte 800 fasaner ud. Vi skød så, i løbet af 5 jagter, ca. 400. Og det med mellem 30 og 40 mand til hver jagt. Så altså lidt over 2 fugle pr. mand pr. jagt. Det vil jeg på INGEN måde kalde for skydetelt. Og det var bestemt ikke for at tjene penge, at vi satte fuglene ud.

Og ja, vores parader blev tømt for fugle hver gang og ikke en røg i skraldespanden.

Og ud fra mine erfaringer på Sjælland, så er dette på ingen måde en unik konstruktion eller tilgang til fællesjagt. Tværtimod er der rigtig mange jægere der nyder denne form for jagt, hvor jagthåndværket ikke bare består i at ramme et dyr, men handler om at organisere et samarbejde mellem mange mennesker og hunde for at få det hele til at lykkedes.

Vores fasankyllinger ankom midt i bukkejagten i juni, og så blev de sat ud i to voliere hvor de blev fodret og passet. Og til dem der ikke ved hvordan en typisk voliere ser ud, så er den altså fuld åben for fuglene, der kan gå eller flyve ud, tilgengæld er der lukket af for diverse rov pattedyr. Så fuglene kan altså vælge at smutte over til naboen eller et helt andet sted hen, hvis de vil. Pasningen af fuglene indebære at de bliver fodret og vandet en gang om dagen, og dette stoppet ikke når sæsonen starter, eller for den sags skyld slutter, så fremt der er fugle tilbage.

Alle disse fordomme omkring hvad udsætning af fugle er, synes jeg ikke passer på det jeg selv har oplevet og her forsøgt at beskrive. Så derfor vil jeg mene at et forbud er helt ramt ved siden af skiven og jeg mener det lugter lidt af manglende viden og smagsdommeri når folk udtaler sig negativt om udsætning.

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af MortenV » 31. aug 2020, 07:56

Centurion skrev:
30. aug 2020, 13:13
Faktisk mister nogle rovfugle livet, når de prøver at snuppe en fasan, som skulle være skudt.
Jeg er med på at der en skytte, der for nylig har fejlet på dette punkt. Men derudover, er det min oplevelse at man i 2020 anerkender rovfuglenes ret til at være her. Man får aldrig (heldigvis) 100% afskydning.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Jens Ulrik Høgh har en kommentar om holdninger til udsætninger. Jeg synes han har en pointe.

Indlæg af NWF » 31. aug 2020, 09:36

Jeg tilslutter mig koret om at udsætning kan have positiv effekt for det er også det jeg selv har oplevet med det arbejde jeg har været involveret i.

Jeg nyder en god fasanjagt med godt selskab, god frokost, gl. traditioner osv., men har intet behov for at skyde ret meget. Skyder jeg 1-2 fugle er jeg glad, skyder jeg intet har dagen temmelig sikkert også været god. Ergo nyder jeg mest det sociale i det og det er vigtigt for mig at det som skydes bliver brugt - og da jeg ikke er den store fuglespiser så har jeg hellere ingen grund til at skyde meget.

Man hører jo historierne om udsætnings-jagter hvor få mand skyder vanvittig mange fugle - bruges fuglene og er jagten etisk så har jeg intet problem med det(de har haft et bedre liv end kyllingerne som er indspærret), men jeg har bare ikke selv den lyst til at "masse-skyde" på den måde - bruges fuglene ikke og de graves ned så har det ikke ret meget med jagt at gøre i min optik. Men kigger vi udover alle de udsætninger som der er i DK, så er det min opfattelse at der ikke er mange af disse "skydetelts"-jagter, så kan ikke se det udgør et reelt problem hvis det er det man ønsker at slå ned på.

Men at jægere er negative offentlig om udsætninger gavner på ingen måde jægerstanden - vi skal kunne være kritiske internt og tage snakken om ting - men finder man på f.eks. støtte forbud så vil det bide os så meget i røven da mere vil have mere. Følger man lidt med i hvad der sker i det store udland på hvor aktive og desværre også succesfulde antijagt-grupper er, så er der ingen grund til at give dem en eneste håndsrækning da det bare vil aflede mere. Vi skal værne om det vi har, holde den etiske fane højt, og være yderst strategiske og kommunikative for at beholde vores goodwill i samfundet - og det kræver sgu at vi i første omgang står sammen uanset hvad der er jagt for den ene ikke er jagt for den anden.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar