Vildsvinebestanden er skrumpet

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Lassescout » 10. aug 2020, 09:48

Regulering af vildsvin i Sønderjylland virker:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vilds ... _mode=true

Man kan ikke sige med sikkerhed om hegnet virker, men jeg er overbevist om at det gør. Det kan ikke forhindre at vi får svinepest slæbt ind, og det kan heller ikke stoppe alle vildsvin. Det er heller ikke meningen med hegnet.

Meningen er, at det skal bremse trafikken af vildsvin over den dansk/tyske grænse, og det er jeg sikker på det gør. Det gør det nemmere at regulere vildsvinene på den danske side, så vi får bestanden så langt ned som muligt. Måske til nul. Kommer der så en enkelt orne i ny og næ, klarer jægerne nok det.

Ideen er, at den dag en eller anden klovn af en chauffør, en turist eller en medarbejder på et landbrug får fodret en gris med en inficeret madpakke, så kan vi slå den smittede besætning ned. Det bliver dyrt for eksporten, men når al balladen har lagt sig, kommer salget i gang igen. Hvis vi har en bestand af vildsvin bliver sagen en helt anden. Så vil svinepesten kunne overleve i vildsvinebestanden i måneder og måske år, og så lang tid er der ikke mange svineavlere der vil kunne klare fraværet af kunder.

Så hegnet forhindrer ikke svinepest i at komme, det gør det bare meget nemmere og billigere at håndtere den dag det er her.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Kenned » 10. aug 2020, 11:20

Ærgerligt at det virker, men tak for input :smile:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af NWF » 10. aug 2020, 11:37

Synes det lyder ret voldsomt at der kun er 25 tilbage - men har reelt ingen ide om hvor meget jagt/regulering der har været på dem i området.

Men når jeg har talt med folk fra Sønderjylland, synes jeg at jeg får nogle andre meldinger end en bestand som er næsten slået ned.

Har vi nogle lokalkendte herinde som kan belyse dette nærmere, og om de er enig i påstanden?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Marc » 10. aug 2020, 12:32

NWF skrev:
10. aug 2020, 11:37
Har vi nogle lokalkendte herinde som kan belyse dette nærmere, og om de er enig i påstanden?
Som pro-vildsvin handler det om at gå stille med dørene.

Men ud fra mine personlige observationer, virker tallet i artiklen lavt. Også for lavt. Så har jeg vidst ikke sagt for meget.

Jeg er bosiddende 20km nord for grænsen.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Sortseer » 10. aug 2020, 18:40

Det er da en gang forvrøvlet sludder, de skriver. Ingen kan afgøre om det er 25, 40 eller 100 for den sags skyld.

Nogen skulle måske have læst lidt om Kalø og deres optælling af råvildt...

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af KKA » 10. aug 2020, 20:59

Sortseer skrev:
10. aug 2020, 18:40
Det er da en gang forvrøvlet sludder, de skriver. Ingen kan afgøre om det er 25, 40 eller 100 for den sags skyld.

Nogen skulle måske have læst lidt om Kalø og deres optælling af råvildt...
Dengang havde de ikke fx vildtkamera eller majsmarker hvis du hentyder til de formodede 70, der blev til 213.....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Lassescout » 13. aug 2020, 19:08

Vildsvin lever meget anderledes end råvildt.

Voksne orner er solitære, men resten af vildsvinebestanden lever i familiegrupper. Hvis man inden for et overskueligt område har styr på familiegrupperne, så har man ret godt styr på bestanden.

...så jeg er oprigtigt i tvivl om, hvem der skriver noget forvrøvlet sludder :smile: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Bjarne41 » 13. aug 2020, 22:56

Lassescout skrev:
13. aug 2020, 19:08
Vildsvin lever meget anderledes end råvildt.

Voksne orner er solitære, men resten af vildsvinebestanden lever i familiegrupper. Hvis man inden for et overskueligt område har styr på familiegrupperne, så har man ret godt styr på bestanden.

...så jeg er oprigtigt i tvivl om, hvem der skriver noget forvrøvlet sludder :smile: .
Èn fra Odense eller Naturstyrelsen ? :nolisten:

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af P.K.Hansen » 14. aug 2020, 07:54

Der er opstillet kameraer med MMS ved foderpladserne, og skytterne rykker ud i døgndrift. Der er temmelig godt styr på hvor mange der er, og om der komme nye til.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Marc » 14. aug 2020, 11:23

P.K.Hansen skrev:
14. aug 2020, 07:54
Der er opstillet kameraer med MMS ved foderpladserne, og skytterne rykker ud i døgndrift. Der er temmelig godt styr på hvor mange der er, og om der komme nye til.
Det er rigtigt nok. Men det er dog mit indtryk at mange private lodsejere vælger at holde hånden over grisene.

Der går i øjeblikket vedholdende rygter om, at Naturstyrelsen for nyligt har fanget 12-14 grise på én gang i en stor indhegningsfælde.
Og efterfølgende aflivet deres fangst. Det skulle være i området omkring Sønderskov på sydsiden af Aabenraa.

Jeg har hørt det fra andenhånd, og den skulle være god nok, men har ikke kunnet få det bekræftet nogen steder..
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af P.K.Hansen » 14. aug 2020, 11:52

Det er rigtigt nok. 14 stk. De fleste lodsejere samarbejder gerne, men der er vel altid nogle som ikke vil :???:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Lassescout » 14. aug 2020, 12:04

Jeg forstår godt de der ønsker vildsvin i den danske natur. Jeg nyder selv vildsvinejagt i både Sverige og Polen, og synes som jæger at det kunne være fedt at se vildsvin i de danske skove.

Men som professionel dyrlæge mener jeg samtidig at det eneste rigtige af hensyn til landbruget, er at få de vildsvin væk. Det er bare en helt anden situation at stå i, når vi får svinepest, hvis vi ikke har en bestand af vildsvin. Vi taler om så mange milliarder kr. i forskel at det vil kunne ses på BNP.

Naturstyrelsen har med held inviteret lodsejerne til at samarbejde om reguleringen. De er landmænd og har nemt ved at gennemskue problematikken. Landmændene er enten jægere selv, eller også lejer de jagten ud. Så de kan enten selv eller ved stedfortrædere deltage aktivt i reguleringen. Det er en af hovedårsagerne til at det går så godt. Som jægere har vi en interesse i, at de landmænd vi skal leje jagten af har en god økonomi, derfor samarbejder mange jægere om det, selvom hjertet måske gerne ville noget andet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Kenned » 14. aug 2020, 12:13

Lassescout skrev:
14. aug 2020, 12:04
Jeg forstår godt de der ønsker vildsvin i den danske natur. Jeg nyder selv vildsvinejagt i både Sverige og Polen, og synes som jæger at det kunne være fedt at se vildsvin i de danske skove.

Men som professionel dyrlæge mener jeg samtidig at det eneste rigtige af hensyn til landbruget, er at få de vildsvin væk. Det er bare en helt anden situation at stå i, når vi får svinepest, hvis vi ikke har en bestand af vildsvin. Vi taler om så mange milliarder kr. i forskel at det vil kunne ses på BNP.

Naturstyrelsen har med held inviteret lodsejerne til at samarbejde om reguleringen. De er landmænd og har nemt ved at gennemskue problematikken. Landmændene er enten jægere selv, eller også lejer de jagten ud. Så de kan enten selv eller ved stedfortrædere deltage aktivt i reguleringen. Det er en af hovedårsagerne til at det går så godt. Som jægere har vi en interesse i, at de landmænd vi skal leje jagten af har en god økonomi, derfor samarbejder mange jægere om det, selvom hjertet måske gerne ville noget andet.
Tænker på du en situation hvor vildsvinene er årsagen til svineinfluenza i tambesætningen? For den risiko er så ringe at jeg synes den er værd at tage.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af AHSV » 14. aug 2020, 12:22

Kenneth Jensen skrev:
14. aug 2020, 12:13
Lassescout skrev:
14. aug 2020, 12:04
Jeg forstår godt de der ønsker vildsvin i den danske natur. Jeg nyder selv vildsvinejagt i både Sverige og Polen, og synes som jæger at det kunne være fedt at se vildsvin i de danske skove.

Men som professionel dyrlæge mener jeg samtidig at det eneste rigtige af hensyn til landbruget, er at få de vildsvin væk. Det er bare en helt anden situation at stå i, når vi får svinepest, hvis vi ikke har en bestand af vildsvin. Vi taler om så mange milliarder kr. i forskel at det vil kunne ses på BNP.

Naturstyrelsen har med held inviteret lodsejerne til at samarbejde om reguleringen. De er landmænd og har nemt ved at gennemskue problematikken. Landmændene er enten jægere selv, eller også lejer de jagten ud. Så de kan enten selv eller ved stedfortrædere deltage aktivt i reguleringen. Det er en af hovedårsagerne til at det går så godt. Som jægere har vi en interesse i, at de landmænd vi skal leje jagten af har en god økonomi, derfor samarbejder mange jægere om det, selvom hjertet måske gerne ville noget andet.
Tænker på du en situation hvor vildsvinene er årsagen til svineinfluenza i tambesætningen? For den risiko er så ringe at jeg synes den er værd at tage.

Hilsen Kenneth
Jeg tror Lasse tænker på at hvis vi får svinepest i en besætning og slår den ned så er det nemmere efterfølgende at få status fri for svinepest hvis man ikke har en population af vilde svin med i ligningen.

Jeg er personligt ligeglad og pro-vildsvin.

Mvh.
Anders

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Lassescout » 15. aug 2020, 20:18

Korrekt. Jeg tror ikke at vildsvin i Danmark vil smitte tamsvin i Danmark. Men jeg ved, at så længe der er svinepest i Danmark, vil Kina og andre tredjelande ikke købe dansk svinekød, og de er ligeglade med om svinepesten er i tamsvin eller vildsvin.

Hvis vi har en vildsvinebestand når pesten kommer, vil det tage meget meget lang tid før vi kan erklære os fri igen. Hvis der ikke er vildsvin i Danmark vil vi kunne bekæmpe sygdommen effektivt og erklære landet frit på meget kort tid. Det er den forskel i tidshorisont der kommer til at betyde liv eller død for de danske svineproducenter. Lande som Tyskland, Sverige og Polen vil have vildsvin altid. Men Danmark har et valg. Vi har valgt at vi ikke skal have vildsvin, og det ser ud til at gå den rigtige vej med den beslutning.

(Skrevet mens jeg venter på vildsvin i Sverige. I morgen skyder jeg forhåbentlig en stor råbuk. :razz:)
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2115
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Greyberd63 » 11. sep 2020, 19:31

Så er Tyskland, ramt af eksport stop til Kina + flere lande, vedrørende svinekød, da der tæt på grænsen til Polen, er fundet et vildsvin med svine pest.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhverv ... se/8286761

Mvh
Grey

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af NWF » 27. feb 2021, 08:14

Så tyder det på målet kun er 2 kugler fra at være nået hvis tallet er korrekt.

https://landbrugsavisen.dk/udryddelse-a ... live-skudt?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Marc » 27. apr 2021, 12:48

Slettet
Senest rettet af Marc 29. apr 2021, 08:49, rettet i alt 2 gange.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Vildsvinebestanden er skrumpet

Indlæg af Marc » 27. apr 2021, 12:51

Slettet
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Besvar