Højde på skydetårn

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kajakroeren
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. maj 2013, 17:40
Interesser: Fasanjagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Højde på skydetårn

Indlæg af Kajakroeren » 11. jul 2020, 14:36

Jeg påtænker at lave et skydetårn. I den forbindelse vil jeg høre om nogen har et godt råd til højden.
Jeg har lige træ nok liggende til at lave et, hvor sædehøjden over jorden vil blive 2 m. Det er som jeg ser det, nok til at komme over terræn, og dermed kunne afgive et sikkert skud.
Min jagtmakker mener dog, at jeg bør lave det højere, af hensyn til at rådyret alt for let kan få fært af mig. Mine ben vil jo kun være lidt over en meter over jorden.
Hvad tænker I?

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af Peter » 11. jul 2020, 16:17

Mht. fært, har din jagtkammerat ret. Om du sidder på en stol på jorden eller en god meter højere, ændrer ikke på noget. Uanset hvad, skal du jo også frem til tårnet, hvor du jo også vil afgive fært, selvom tårnet var højere.

Kan du ikke placere tårnet, så du har god vind i vestenvind?
Uanset om jeg sidder i tårn eller på jorden, tager jeg samme forholdsregler mht. vind.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af Bjarne41 » 11. jul 2020, 18:02

Lav gerne tårnet så højt du vil - dog maks. gulvhøjde i 5 m højde
Godt overblik i den højde :blink:

Pebr
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2016, 07:42
Interesser: Ammuniton
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af Pebr » 12. jul 2020, 20:54

Laver mange skydetårne, og totalhøjde 300 cm og opefter giver ikke problemer. Totalhøjden på skydetårnet er relateret til om området er kuperet

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af LJ » 12. jul 2020, 23:35

Jeg ville lave det højere. Det kommer selvfølgelig an på terrænet men umiddelbart vil et højere tårn give bedre overblik og bedre skudchancer ift vinkel.
Hvis terrænet kan bære det ville jeg satse på min. 2,5 meter gulvhøjde...helst omkring 3,0 meter.

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af Brian88 » 13. jul 2020, 19:54

Jeg har fire, med sædehøjde mellem 2,0 og 2,4 meter og jeg synes det fungere ganske udemærket. Jeg vælger dog også stige udfra vinden og hvor jeg forventer dyrene har sin gang.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af TheDarkSide » 14. jul 2020, 09:44

Jeg foretrækker at lave skydestiger af 3,6 m reglar. Det giver en sædehøjde på ca. 3 meter. Når jeg har siddet i den højde har jeg aldrig oplevet at råvildt eller ræv har fået fært af mig, selvom vinden har været ugunstig. Med det sagt så har jeg nu også skudt mange rådyr og ræve, hvor jeg har siddet på jorden og haft vinden lige i ryggen og hvor vildtet burde hav fået fært af mig, men åbenbart ikke har alligevel. Måske når jeg bare at skyde inden vinden får båret min stank ud til vildtet :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af Lassescout » 14. jul 2020, 11:10

Lad nu være med at tro, at et højere tårn giver mere sikkert skud. Det gælder kun indenfor 20 meter fra tårnet. Er bukken 100 m ude, er det fløjtende ligegyldigt om du sidder 2 eller 4 meter over jorden.

Det du skal overveje er, at et godt velplaceret tårn holder i mange år, og giver stor glæde i form af overblik og stabilt fast anlæg for sikker skydning. Så lad være med at spare nogle få hundredekronesedler på træ.

Overvej først hvor højt et tårn der vil være passende for den aktuelle placering. Er der halvhøj bevoksning som du skal kunne kigge over? Eller mindre træer som i løbet af de næste 10 år bliver generende for udsynet ? Du bør også overveje tårnets synlighed i terrænet, det ser ikke godt ud med et voldsomt højt tårn der rager op over alt andet. Jeg foretrækker et tårn med frit udsyn ca. 180 grader rundt, men dækket af bevoksning på "bagsiden" så det ikke rager højere op end de bagvedliggende træer. Tænk også på, at det kan være hyggeligt at have konen/kæresten, en kammerat eller et barn/barnebarn med på jagt i tårnet, så der må gerne være plads til to.

Når du har besluttet højde og størrelse kan du anskaffe det træ du mangler. Det bliver du gladest for i længden. Hvis du har billig adgang til tømmer som er "for kort" kan du sagtens sætte benene sammen af flere stykker, det bliver det bare stærkere og mere stabilt af, men lav den højde du har besluttet dig for.

Edit: Jeg kan se at det ovenstående kan misforstås, så lad mig præcisere: Hvis du vil have både konen og kæresten med i tårnet, så tag dem ikke med samtidig. Gør du det, bliver det ikke særlig hyggeligt !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af TheDarkSide » 14. jul 2020, 13:10

Enig med Lasse!

Et tårn med mere end 2 m til gulv bør laves med ben i 4x4 stolper, samt gulvstrøer, anlæg mv. bør laves i 2x4 reglar. Husk at sætte skråstivere, så tårnet ikke bliver vakkelvorn.
Alt skal naturligvis være trykimprægneret og uden større knaster. Gode, kraftige udendørsskruer. Jeg foretrækker 6 mm skruer i passende længde og med rigeligt indgreb til alt hvad der skal holde noget vægt af betydning.
Gode tykke imprægnerede terassebrædder til gulv, sæde og ryglæn. De koster ingenting alligevel, holder meget længere og knirker ikke, modsat forskallingsbrædder og andet skrammel.

Tårnet bliver tungt og måske også besværligt at stille op med den opskrift, men også meget mere stabilt og holdbart. Hellere det end at skulle reparere eller bygge et nyt efter 5 år.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Højde på skydetårn

Indlæg af Bjarne41 » 14. jul 2020, 19:43

Lassescout skrev:
14. jul 2020, 11:10
Lad nu være med at tro, at et højere tårn giver mere sikkert skud. Det gælder kun indenfor 20 meter fra tårnet. Er bukken 100 m ude, er det fløjtende ligegyldigt om du sidder 2 eller 4 meter over jorden.
Det er jeg ikke enig med dig i, men det kan man jo tæske langhalm på resten af sommeren :blink:
Jeg er personlig glad for at komme så højt op som muligt - bedre oversigt
Edit: Jeg kan se at det ovenstående kan misforstås, så lad mig præcisere: Hvis du vil have både konen og kæresten med i tårnet, så tag dem ikke med samtidig. Gør du det, bliver det ikke særlig hyggeligt !
Noget du har personlig erfaring med, Lasse ? :nolisten:

Besvar