Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 23. dec 2022, 16:56

C-X skrev:
23. dec 2022, 09:19
Tip: Køb en knælepude, at typen man bruger til havearbejde, i fast skum. Den er behagelig og lun at sidde på.

Jeg har tilpasset min, så den kan gå i rygsækken og samtidig stive den lidt af.
Skumgummipuder blev udleveret efter ønske af NST, men ellers er det obligatorisk medbragt udstyr sammen med thermokande, regnslag og div varmeelementer, afstandsmåler, og xtra batterier til høreværnet.
Desværre anvender NST ikke WeHunt, så det er muligt st følge drivernes færden.
Ja, WeHunt virker også i vores konsortiet, selvom vi selvfølgelig bruger jagtradioer, grundet mgl pletvis mobildækning.

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 76 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af ilden_fri » 23. dec 2022, 17:03

Kasper HK skrev:
23. dec 2022, 14:58
det lyder godt nok super spændene det i fortæller... hilsen en der ikke har været på jagt endnu.... har da helt lyst til at opgive at tage på jagt :???:
Man skal aldrig give op :razz:

- men det er jagt; kommer dyrene ikke forbi den post, man har fået, så får man let den følelse, at det er en bekostelig dag i skoven.

Dagsjagterne er en mulighed for at komme på hjortejagt i Danmark, og da der hurtigt bliver udsolgt, tror jeg ikke, at der er ikke et generelt misforhold mellem prisen og produktet (oplevelsen).

Der vil være nogen, som har gode oplevelser - og nogen, som blot ender med at sidde og fryse uden at se noget som helst. Risikoen for det sidste skal man være bevidst om.

Rettelse: Der skulle ikke stå ikke :freak: - altså ikke noget misforhold .....
Senest rettet af ilden_fri 23. dec 2022, 22:50, rettet i alt 2 gange.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 23. dec 2022, 19:06

JNielsen skrev:
23. dec 2022, 17:03
Kasper HK skrev:
23. dec 2022, 14:58
det lyder godt nok super spændene det i fortæller... hilsen en der ikke har været på jagt endnu.... har da helt lyst til at opgive at tage på jagt :???:
Man skal aldrig give op :razz:

- men det er jagt; kommer dyrene ikke forbi den post, man har fået, så får man let den følelse, at det er en bekostelig dag i skoven.

Dagsjagterne er en mulighed for at komme på hjortejagt i Danmark, og da der hurtigt bliver udsolgt, tror jeg ikke, at der er ikke et generelt misforhold mellem prisen og produktet (oplevelsen).

Der vil være nogen, som har gode oplevelser - og nogen, som blot ender med at sidde og fryse uden at se noget som helst. Risikoen for det sidste skal man være bevidst om.
Dertil kommer at skydeevne og jagtlig erfaring er væsentlige faktorer på sådan en dagsjagt. Er man velskydende (særligt til løbende vildt), kender sine evner og begrænsninger og man er klar på at udnytte chancerne når de opstår, er der langt, langt større chance for man nedlægger vildt. Desuden spiller erfaring og rutine en stor rolle i forhold til at læse de situationer der evt. måtte opstå og udnytte dem bedst muligt.
Normalt skal der tages en beslutning på et splitsekund ellers er chancen passeret - Man skal ikke forvente at vildtet stiller sig op og venter på at blive nedlagt!

Jeg vil nok ikke anbefale en nyjæger at tage på en dagjagt med NST som det første..

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 23. dec 2022, 19:25

Jeg har været på rigtigt mange betalingsjagter, og det er min erfaring, at der sker noget de første 30-40min, så sørg for at stå op i tårnet dér, inden man slår bagen i sædet!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af Boryx » 24. dec 2022, 00:00

KKA skrev:
23. dec 2022, 19:25
Jeg har været på rigtigt mange betalingsjagter, og det er min erfaring, at der sker noget de første 30-40min, så sørg for at stå op i tårnet dér, inden man slår bagen i sædet!
Det er pudsigt, jeg står ALDRIG op i et tårn. Jeg sørger for at få en kugle i kammeret så snart jeg er oppe i tårnet - så ligger riflen klar mens jeg finder siddeunderlag, ekstra patroner osv. frem.
Derfra sidder jeg stille og roligt hele drevet/såten igennem.
Når man står op, drejer man sig mere og kronvildtet ser en før de er fremme i tykningen eller ved sporet - og derved krydser de i bevægelse.

Hvis man sidder uset, så er chancen for skud til vildt som står stille meget større.

Jeg skyder praktisk talt aldrig til vildt i bevægelse, da jeg mener risikoen for dårlige skud er for stor.

“Kunsten ved at skyde til vildt i bevægelse - er at vente til det står stille”

Jeg dømmer ikke hvad andre gør, men mine evner med en riffel har gang på gang vist sig (på banen) at skud på stillestående mål er langt overlegne sammenlignet med skud til vildt i bevægelse.
Og jeg har stadig til gode at se nogle hvor det forholder sig anderledes.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af KKA » 24. dec 2022, 08:10

Man står selvfølgelig stille med riffelkolben hvilende mod brystværnet og respekterer nogle fornuftige skudafstande.
Man skyder ALDRIG til råvildt i bevægelse: jeg var med i Stenbjerg VestKonsortiet år tilbage, og der var denne manøvre bortvisningsgrund!
Har været i Kærgaard Plantage på betalingsjagt et par gange, og her blev der anvendt store hunde. Det rejser vildtet uden tvivl; men vildtet kommer også forbi i en gevaldig fart. Her er man bedre stillet med en stående skydestilling.
I mandags var kanten af brystværnet dækket af skorpesne, hvilket umuliggjorde et lydløst skydeanlæg fra siddende skydestilling……

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Så er datoerne for dagjagter i NSTregi offentliggjort...med en pæn prisstigning!

Indlæg af TheDarkSide » 25. dec 2022, 18:08

Boryx skrev:
24. dec 2022, 00:00
KKA skrev:
23. dec 2022, 19:25
Jeg har været på rigtigt mange betalingsjagter, og det er min erfaring, at der sker noget de første 30-40min, så sørg for at stå op i tårnet dér, inden man slår bagen i sædet!
Det er pudsigt, jeg står ALDRIG op i et tårn. Jeg sørger for at få en kugle i kammeret så snart jeg er oppe i tårnet - så ligger riflen klar mens jeg finder siddeunderlag, ekstra patroner osv. frem.
Derfra sidder jeg stille og roligt hele drevet/såten igennem.
Når man står op, drejer man sig mere og kronvildtet ser en før de er fremme i tykningen eller ved sporet - og derved krydser de i bevægelse.

Hvis man sidder uset, så er chancen for skud til vildt som står stille meget større.

Jeg skyder praktisk talt aldrig til vildt i bevægelse, da jeg mener risikoen for dårlige skud er for stor.

“Kunsten ved at skyde til vildt i bevægelse - er at vente til det står stille”

Jeg dømmer ikke hvad andre gør, men mine evner med en riffel har gang på gang vist sig (på banen) at skud på stillestående mål er langt overlegne sammenlignet med skud til vildt i bevægelse.
Og jeg har stadig til gode at se nogle hvor det forholder sig anderledes.
Jeg synes man er bedre stillet på nogle poster, hvis man står op og har riflen i hænderne. Jeg skyder også klart bedst med fast anlæg og på stillestående vildt og jeg er ikke specielt dygtig til fritstående skydning og til løbende vildt. Men jeg kender mine grænser og ved nogenlunde hvornår jeg kan ramme tilstrækkeligt godt til at forsøge mig på chancer til løbende vildt og/eller uden fast anlæg.
Ja, jeg ville generelt ramme bedre hvis dyret stod stille og hvis jeg havde fast anlæg, men kan jeg ramme godt nok, så er det jo fint :smile:

Jeg må indrømme jeg kan godt lide den ekstra udfordring og spænding ved skydning til løbende vildt med riffel, men det skal ske på en måde så vildtet leveres og ikke anskydes eller sønderskydes. Og evt. påskudt vildt skal altid eftersøges, selv når det ligner en ren forbier. Et krondyr kan rende så forbandet langt, selv med en god kugle..

Besvar