Dådyr påkørt.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af PSindrup » 27. maj 2020, 10:52

Jeg oplevede engang et rådyr der kom springende ind over motorvejen fra højre set I forhold til min kørselsretning.

Det skete vel 100-200 foran min bil og jeg havde frit udsyn til dyret. Da det nåede autoværnet i midten af motorvejen sprang det let og elegant over men lige ud foran en bil der kom kørende i dem modsatte retning. Bilisten havde ikke en chance for at reagerer, eller måske endda bare se hvad der skete.

Rådyret bliver ramt på bagerste halvdel af kroppen og jeg tror at den drejer 3 gange rundt i luften om sin egen højdeakse - så voldsomt var mødet med bilen.

Bilen blev også godt og grundigt trynet, så meget så motorhjælmen lavede det klassiske knæk midt på, som den gør for at man undgår at man får en motorhjælmen ind igennem forruden, og fronten var også godt og grundigt smadret.

Jeg tør slet ikke tænke på hvilket chok den stakkels bilist har fået, men så vidt jeg kunne nå at se I bakspejlet, fik han bragt bilen til standsning uden yderligere ulykker.

Peter

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 27. maj 2020, 11:45

TheDarkSide skrev:
25. maj 2020, 21:40
Så trafik og landbruget koster med andre ord ca. 400-600 tons rent vildtkød om året (forudsat lammene som landbruget hakker, ville vokse sig store) :shock:
Jeg får ikke mere end 6 kg rent kød ud af en buk, så det regnestykke går slet ikke op.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af TheDarkSide » 27. maj 2020, 13:12

GåsPåGaffelen skrev:
27. maj 2020, 11:45
TheDarkSide skrev:
25. maj 2020, 21:40
Så trafik og landbruget koster med andre ord ca. 400-600 tons rent vildtkød om året (forudsat lammene som landbruget hakker, ville vokse sig store) :shock:
Jeg får ikke mere end 6 kg rent kød ud af en buk, så det regnestykke går slet ikke op.
Så er det for små bukke du skyder :twisted:

Ej det var måske også lidt overdrevet. Det kræver i hvert fald at der er tale om 50-60.000 voksne dyr i normal/sund stand.

Jeg er kommet frem til at jeg får ca. 40-50 % af dyret brækkede vægt i rent kød. Så et normalt lam på 13-14 kg (i vinterpels) brækket giver ca. 5-6 kg rent kød, mens en normal, voksen buk på ca. 20 kg brækket (i sommerpels) giver 9-10 kg rent kød.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af GåsPåGaffelen » 27. maj 2020, 15:54

TheDarkSide skrev:
27. maj 2020, 13:12
GåsPåGaffelen skrev:
27. maj 2020, 11:45
TheDarkSide skrev:
25. maj 2020, 21:40
Så trafik og landbruget koster med andre ord ca. 400-600 tons rent vildtkød om året (forudsat lammene som landbruget hakker, ville vokse sig store) :shock:
Jeg får ikke mere end 6 kg rent kød ud af en buk, så det regnestykke går slet ikke op.
Så er det for små bukke du skyder :twisted:

Ej det var måske også lidt overdrevet. Det kræver i hvert fald at der er tale om 50-60.000 voksne dyr i normal/sund stand.

Jeg er kommet frem til at jeg får ca. 40-50 % af dyret brækkede vægt i rent kød. Så et normalt lam på 13-14 kg (i vinterpels) brækket giver ca. 5-6 kg rent kød, mens en normal, voksen buk på ca. 20 kg brækket (i sommerpels) giver 9-10 kg rent kød.
Er du sikker på at du får så meget rent kød? Er den vægt ikke med ben i køller og ryg? Og måske med indvolde inkluderet?

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af Bjarne41 » 27. maj 2020, 16:14

Så er det for små bukke du skyder :twisted:
Han har ingen kummefryser, kun køle/fryseskab
Og fanger han en fisk over 30 cm, ryger den ud da stegepanden kun er 28 i diameter
.
Men, så er der de store til andre :giggle:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af TheDarkSide » 28. maj 2020, 12:48

GåsPåGaffelen skrev:
27. maj 2020, 15:54
TheDarkSide skrev:
27. maj 2020, 13:12
GåsPåGaffelen skrev:
27. maj 2020, 11:45
TheDarkSide skrev:
25. maj 2020, 21:40
Så trafik og landbruget koster med andre ord ca. 400-600 tons rent vildtkød om året (forudsat lammene som landbruget hakker, ville vokse sig store) :shock:
Jeg får ikke mere end 6 kg rent kød ud af en buk, så det regnestykke går slet ikke op.
Så er det for små bukke du skyder :twisted:

Ej det var måske også lidt overdrevet. Det kræver i hvert fald at der er tale om 50-60.000 voksne dyr i normal/sund stand.

Jeg er kommet frem til at jeg får ca. 40-50 % af dyret brækkede vægt i rent kød. Så et normalt lam på 13-14 kg (i vinterpels) brækket giver ca. 5-6 kg rent kød, mens en normal, voksen buk på ca. 20 kg brækket (i sommerpels) giver 9-10 kg rent kød.
Er du sikker på at du får så meget rent kød? Er den vægt ikke med ben i køller og ryg? Og måske med indvolde inkluderet?
Ja, det er jeg rimelig sikker på. Dog er det da sjældent at alt kød kan bruges pga. kødskade og bakteriespredning. F.eks. så ryger slagene tit ud og jeg skærer ikke kødet mellem ribbene af. Desuden ryger der en del afpuds og nyrefedtet bliver heller ikke altid brugt.
Men på f.eks. et hovedskudt dyr, der er brækket hygiejnisk og slagtes med det samme, er der forbavsende meget mere kød til fryseren end et der er blevet griset til.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af TheDarkSide » 29. maj 2020, 00:37

Jeg slagtede en buk i dag. Den vejede 19,0 kg brækket og der blev 7,7 kg kød til fryseren. Derudover var der ca. 800 gram fraskær. Desuden vil jeg anslå der sad mindst 200 gram kød på ribben, hals mm. som jeg skar uden om. Så det giver i hvert fald 8,7 kg kød uden knogler og indmad, svarende til 46 % af dyrets brækkede vægt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af PSindrup » 19. apr 2021, 12:34

Hvordan er reglerne egentlig i forhold til hvem road-kill tilfalder?

Må man bare samle dem op og smide dem i bagagerummet, eller bør man forsøge at finde ud af hvem der ejer/forpagter markerne ud til vejen?

Jeg ved godt at det måske ofte ikke er praktisk muligt at kontakte nogen, men hvordan forholder det sig egentligt?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af C-X » 19. apr 2021, 12:38

Regler eller lovgivningen?

Der findes en regel, der siger "finders keepers", men loven siger vist noget andet.

Jeg kører altid med en ekstra 90 liter balje i bilen. Gratis kød er også kød.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af PSindrup » 19. apr 2021, 12:49

C-X skrev:
19. apr 2021, 12:38
Regler eller lovgivningen?

Der findes en regel, der siger "finders keepers", men loven siger vist noget andet.

Jeg kører altid med en ekstra 90 liter balje i bilen. Gratis kød er også kød.
Begge dele faktisk.

Peter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af Kortmentyk » 19. apr 2021, 13:07

PSindrup skrev:
19. apr 2021, 12:34
Hvordan er reglerne egentlig i forhold til hvem road-kill tilfalder?

Må man bare samle dem op og smide dem i bagagerummet, eller bør man forsøge at finde ud af hvem der ejer/forpagter markerne ud til vejen?

Jeg ved godt at det måske ofte ikke er praktisk muligt at kontakte nogen, men hvordan forholder det sig egentligt?

Peter
Min søster ringede panisk til mig i går eftermiddags, da hun stod med et rådyr med brækkede bagben nær Stenlille. Bilisten, der kørte dyret over fortsatte bare :mob: . Jeg smed skyder og hund i bilen og hastede afsted, men en jæger der boede nær ved kom og aflivede dyret inden jeg nåede ud af indkørslen. (Var det dig der klarede den sag)?
Jeg ville have ringet til politiet og spurgt om lov til aflivningen og ligeledes have hørt dem om hvad jeg skulle stille op med rådyret efter aflivningen.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af PSindrup » 19. apr 2021, 13:19

Kortmentyk skrev:
19. apr 2021, 13:07
PSindrup skrev:
19. apr 2021, 12:34
Hvordan er reglerne egentlig i forhold til hvem road-kill tilfalder?

Må man bare samle dem op og smide dem i bagagerummet, eller bør man forsøge at finde ud af hvem der ejer/forpagter markerne ud til vejen?

Jeg ved godt at det måske ofte ikke er praktisk muligt at kontakte nogen, men hvordan forholder det sig egentligt?

Peter
Min søster ringede panisk til mig i går eftermiddags, da hun stod med et rådyr med brækkede bagben nær Stenlille. Bilisten, der kørte dyret over fortsatte bare :mob: . Jeg smed skyder og hund i bilen og hastede afsted, men en jæger der boede nær ved kom og aflivede dyret inden jeg nåede ud af indkørslen. (Var det dig der klarede den sag)?
Jeg ville have ringet til politiet og spurgt om lov til aflivningen og ligeledes have hørt dem om hvad jeg skulle stille op med rådyret efter aflivningen.
Nej, det var det ikke.
(Men Stenlille er så lille, at jeg sikkert hører hvem det var) :giggle:

Hvor bor du og hvor præcis fandt påkørslen sted?

Peter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af Kortmentyk » 19. apr 2021, 13:38

Jeg bor ved Mørkøv og tænker jeg kunne have været fremme på 20-25 min. Jeg nåede ikke at få at vide hvor det præcist var, da jeg skulle pakke gevær og hund og ville vente med detaljerne til jeg var kommet afsted, men hun snakkede om både Stenlille og Bromme, så det har sikkert været på 57'eren nær E20 hvor vejen går ud til Bromme hvis det giver mening?

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Dådyr påkørt.

Indlæg af Greyberd63 » 19. apr 2021, 14:27

Vildt tilhøre den der ejer jorden, har jagtretten.

Så hvis du ikke er en af ovennævnte, så er det
ulovlig omgang med hittegods.
https://www.netnatur.dk/hvem-tilhoerer- ... det-vildt/

Mvh
Grey

Besvar