Schweisshundefører pris

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Skovskaden
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. jul 2018, 07:30
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time

Schweisshundefører pris

Indlæg af Skovskaden » 9. maj 2020, 09:33

Lad mig starte med at sige, at jeg har stor respekt for schweisshundeførere og det arbejde de udfører.

Nu har jeg så selv fået mulighed for at komme på bukkejagt. Jeg har øvet på banen og føler mig klar, men det kan jo gå galt.
Mit spørgsmål er hvad synes I andre er rimeligt at give i “benzinpenge” til en schweisshundefører?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af TheDarkSide » 9. maj 2020, 10:44

Det som de forlanger.
Det plejer at være 200 kr ved de schweisshundefører jeg har brugt.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af 1900 » 9. maj 2020, 11:40

kmpengene + 200,-

Skovskaden
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. jul 2018, 07:30
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af Skovskaden » 9. maj 2020, 12:06

Jeg siger tak

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af Oscar123 » 9. maj 2020, 12:38

Schweisshundeførerne og deres hunde yder en formidabel indsat med stor respekt herfra… :bowdown:

Hele systemet er ganske unikt og utrolig fornemt for jægerne, idet schweisshundeførerne i princippet yder deres service gratis og kun kan kræve at få dækket deres udgifter til kørsel (ud og hjem) efter statens takster, som pt. er 3,52 kr./km for den høje sats.

Om man så vælger at smide lidt ”drikkepenge” oveni er naturligvis helt i orden – og givet også velset. Men det er ikke et must. Og f.eks. 200 kr. ”oveni” er vel et OK beløb.

Schweisshundeførere har i øvrigt en helt særlig ret, som ikke er os andre dødelige tildelt (eller almindelig kendt), idet de uden retskendelse har lovmæssig ret til at bevæge sig ind på privat ejendom i eftersøgningen på nødstedt vildt. Men det er en helt anden snak...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Skovskaden
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. jul 2018, 07:30
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af Skovskaden » 9. maj 2020, 15:20

Tak til dig Oscar123.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af TheDarkSide » 9. maj 2020, 19:21

Det er jo individuelt, men jeg synes det er alle pengene værd, uanset om man finder dyret eller ej - Man får vished for hvad der er sket med dyret.

F.eks. skød jeg i efteråret til et dyr med hagl på 10-12 meters afstand uden at der umiddelbart skete noget. De "kloge" sagde at man enten skyder helt forbi eller også ruller dyret i knaldet på den afstand, så at tilkalde en schweisshund var naturligvis spildt. Jeg tvivlede også selv på at en eftersøgning ville give resultat. Men en schweisshund blev tilkaldt og fandt dyret stendød (og havde været forendt længe) 100 meter fra skudstedet. To hagl havde ramt dyret, et i lungerne og et i maven.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af KKA » 10. maj 2020, 08:17

Schweisshundeførere er volontører; men de skal selvfølgelig honoreres efter fortjeneste + km.taksten, så den ekstra bonus på 200kr virker fornuftigt.
Hvorvidt de skal have kontanter(i disse koronatider) eller mobilpay( beskatningsmulighed)må aftales individuelt.

Til Oscar123: Det er korrekt, at schweisshundeførere må krydse skel; men det er min opfattelse, at der så vidt muligt skal tilstræbes kontakt til grundejeren( også for det gode naboskabs skyld) samt til Politiet.....

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Schweisshundefører pris

Indlæg af Boryx » 10. maj 2020, 08:39

I det konsortie jeg er med i, brugte vi gentagne gange den samme hundefører. Han fik selvfølgelig kørepenge, men derudover blev han inviteret med på årets julejagt - selvfølgelig med riffel som os andre.
Det udartede sig til et kammeratskab og idag har han en konsortieplads på lige fod med os andre, og vi har selv en fast, privat og personlig schweisshund (han er også i registeret og tilgængelig for andre).

Besvar