Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af NWF » 8. apr 2020, 21:07

Der har herinde på det seneste været lidt snak om hvorvidt afrikanske dyr krævede mere eller mindre power, samt del snak om blyfri ammo - så nu kaster jeg det lidt ud en pærevælling

Der var tidligere på året denne artikel i mitjagtblad.dk

https://magasin.mitjagtblad.dk/dk_DK/18 ... ad%3f.html

Jeg læste den med stor interesse, og min egen konklusion var det var interessant, men måske også et for lille data grundlag.

Jeg falder her til aften så over denne video som jeg er temmelig sikker på relatere sig til artiklen.

https://www.youtube.com/watch?v=XApBliVbH8s

Synes den sætter artiklen lidt i relief.... og jeg er ikke helt imponeret...

Hvad tænker i? Er det ok skydning? Er kuglen og kaliberne tilstrækkelige?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Kortmentyk » 8. apr 2020, 21:46

Altså jeg tænker at den kuglekonstruktion ikke afsætter nok energi i dyrene og heller ikke laver en voldsom nok sårkanal.
Og mht kaliberstørrelse så er grundlaget alt for lille til at fælde en dom, han slutter jo af med at skyde en impala med en 9,3x62 og den går 70 meter.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Lars M. L. » 8. apr 2020, 23:08

Jeg har ikke forstand på afrikansk vildt, men der er en test af blyfrie projektiler i JÆGER 4/2020. Testen blev udført med hjælp fra forsvaret og med en 308 win.-pibe leveret af A. H. Larsen. Der blev skudt på gelatineblokke med et fersk skind udenpå på 100 m, 200 m og 300 m.
Jeg synes, at artiklen giver mulighed for at sammenligne nogle af de etablerede produkter (fx TTSX) med andre - for mig - mindre kendte muligheder leveret af S&B, PRVI, DRT med flere.
Min egen lille konklusion er, at de danske fragmenterende projektiler sammen med RWS Evolution Green (som nu fåes i 9,0 gram) ligner gode valg til bevægelsesjagte i Tyskland, hvor skudafstandene er korte og kort flugtafstand ønskes.
Mvh Lars

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af TheDarkSide » 9. apr 2020, 12:11

Skydningen jo ikke videre imponerende. De få situationer med 0 meters flugtafstand skyldes efter min bedste overbevisning træf i centrallnervesystemet (enten direkte eller ned en af de afbrækkede flige). Det er jo ikke noget man kan regne med vil ske hver gang, så lige netop de situationer med knald/fald bør efter min mening ikke bruges ved beregning af gennemsnits flugtafstand.

Jeg kender ikke afrikansk vildt, men skudtegnene er for mig besynderlige og ligner ikke skudtegnene ved europæisk hjortevildt (lidt svært at vurdere da en del af skuddene jo sidder dårligt). Jeg tror flugtstrækningerne vil være længere hvis det var krondyr man skød. Flere af dyrene i videoen er jo på benene i lang tid efter træf og kunne derfor nok tilbagelægge flere hundrede meter, hvis det var det de ville.

Jeg synes heller ikke effekten er overbevisende for nogle af kalibrene og jeg ville da på baggrund af den video slet ikke vælge de kugler.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Sierra13 » 9. apr 2020, 13:06

ca 20 dyr fordelt på 3 forskellige kalibrer ikke just en imponerende datamængde
Dernæst er ønsket træfområde jo nærmest religion. Om man laver et skud med mindre kødspild eller man som nogen vælger at lave skud med højere øjeblikkelig virkning med det kompromis at det kan koste lidt kød, eller det forreste af ryggen

Men jeg har ærligt svært ved at se hvad de kan som anden ammu ikke allerede kan? Udover at være dyr og blyfri.
Så længe der ikke er blyforbud, er det ikke andet end en niche gruppe jeg umiddelbart ser der klart vil vælge dyr, blyfri, med tvivl om performance fremfor det klare valg, blot at pumpe noget bly i dyrene

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af NWF » 9. apr 2020, 13:54

Sierra13 skrev:
9. apr 2020, 13:06
ca 20 dyr fordelt på 3 forskellige kalibrer ikke just en imponerende datamængde
Dernæst er ønsket træfområde jo nærmest religion. Om man laver et skud med mindre kødspild eller man som nogen vælger at lave skud med højere øjeblikkelig virkning med det kompromis at det kan koste lidt kød, eller det forreste af ryggen

Men jeg har ærligt svært ved at se hvad de kan som anden ammu ikke allerede kan? Udover at være dyr og blyfri.
Så længe der ikke er blyforbud, er det ikke andet end en niche gruppe jeg umiddelbart ser der klart vil vælge dyr, blyfri, med tvivl om performance fremfor det klare valg, blot at pumpe noget bly i dyrene
Testen omfattede 30 dyr - men er stadig ikke en stor datamængde

Blyfri kan vel i princippet vel intet nyt - handler vel konkret om følgende 2 ting når det handler om riffeljagt:

1.
Den fauna forurening der kommer videre i systemet qua de efterladte indvoldene, efter et brækket dyr, som spise af andre dyr - samt blyindholdet i de anskudte dyr vi ikke finder og som spises senere af andre dyr

2.
At vi minimere vores eget indtag af blyforurening når vi spiser vildtkødet

Og jeg skal blank erkende at jeg pga især punkt 1 er begyndt at gå imod at bruge blyfri - men det skal virke optimalt, jeg ønsker ikke lange flugtafstande og dyr som står på benene i lang tid på effektiviteten ikke er god nok.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af NWF » 9. apr 2020, 14:00

Lars M. L. skrev:
8. apr 2020, 23:08
Jeg har ikke forstand på afrikansk vildt, men der er en test af blyfrie projektiler i JÆGER 4/2020. Testen blev udført med hjælp fra forsvaret og med en 308 win.-pibe leveret af A. H. Larsen. Der blev skudt på gelatineblokke med et fersk skind udenpå på 100 m, 200 m og 300 m.
Jeg synes, at artiklen giver mulighed for at sammenligne nogle af de etablerede produkter (fx TTSX) med andre - for mig - mindre kendte muligheder leveret af S&B, PRVI, DRT med flere.
Min egen lille konklusion er, at de danske fragmenterende projektiler sammen med RWS Evolution Green (som nu fåes i 9,0 gram) ligner gode valg til bevægelsesjagte i Tyskland, hvor skudafstandene er korte og kort flugtafstand ønskes.
Mvh Lars
Fik lige pløjet artiklen igennem efter du skrev om det - synes dog der mangler noget i den, og at de burde være gået dybere og lave mere sammenligning imellem kuglerne - men den gav bestemt et indblik. Af de danske ville jeg nok hælde til DK Bullets hvis jeg skulle vælge
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af NWF » 9. apr 2020, 14:08

TheDarkSide skrev:
9. apr 2020, 12:11
Flere af dyrene i videoen er jo på benene i lang tid efter træf og kunne derfor nok tilbagelægge flere hundrede meter, hvis det var det de ville.

Jeg synes heller ikke effekten er overbevisende for nogle af kalibrene og jeg ville da på baggrund af den video slet ikke vælge de kugler.

Hæftede mig også ved netop at de blev på benene, og er bestemt ikke imponeret over de 2 blesbuks som skal have skud nr 2. - jeg har det som dig, jeg ville faktisk også fravælge den kugle ud fra den video.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Lassescout » 9. apr 2020, 15:12

Man kan da ikke fravælge en kugle ud fra den video. Det svarer til at fravælge at læse en bog fordi man ikke kan lide farven på omslaget.

Det eneste den video viser er hvor enorm forskel det gør hvor du rammer. Du kunne have lavet præcist de samme optagelser med blyholdige projektiler.Når jeg har skudt hjortevildt eller vildsvin i Dk og Sverige sker der én af to ting: enten falder de hvor de er ramt, eller også forsvinder de i skoven. Hvis de forsvinder i skoven venter jeg nogle minutter, og så kan jeg følge blodsporet til der hvor dyret ligger.

Da jeg skød min moskus i Grønland, syntes jeg at den løb langt og længe før den faldt om. Men det var kun fordi jeg mod sædvane kunne se den i det åbne terræn. Havde der været skov, var den faldet i kategori to af de ovenstående, og alt havde føltes godt.

Det eneste usædvanlige ved den video er, at man kan se alt hvad der foregår. Jeg tror der bliver skudt tusinder af krondyr i Danmark der opfører sig på præcist samme måde. Det kan du bare ikke se, fordi de er dækket af træer mens det sker. Når så du genser dyret ligger det forendt med en perfekt placeret kugle, og ingen ved hvordan det så ud i minuttet efter der var skudt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af TheDarkSide » 9. apr 2020, 16:17

Lassescout skrev:
9. apr 2020, 15:12
Man kan da ikke fravælge en kugle ud fra den video. Det svarer til at fravælge at læse en bog fordi man ikke kan lide farven på omslaget.

Det eneste den video viser er hvor enorm forskel det gør hvor du rammer. Du kunne have lavet præcist de samme optagelser med blyholdige projektiler.Når jeg har skudt hjortevildt eller vildsvin i Dk og Sverige sker der én af to ting: enten falder de hvor de er ramt, eller også forsvinder de i skoven. Hvis de forsvinder i skoven venter jeg nogle minutter, og så kan jeg følge blodsporet til der hvor dyret ligger.

Da jeg skød min moskus i Grønland, syntes jeg at den løb langt og længe før den faldt om. Men det var kun fordi jeg mod sædvane kunne se den i det åbne terræn. Havde der været skov, var den faldet i kategori to af de ovenstående, og alt havde føltes godt.

Det eneste usædvanlige ved den video er, at man kan se alt hvad der foregår. Jeg tror der bliver skudt tusinder af krondyr i Danmark der opfører sig på præcist samme måde. Det kan du bare ikke se, fordi de er dækket af træer mens det sker. Når så du genser dyret ligger det forendt med en perfekt placeret kugle, og ingen ved hvordan det så ud i minuttet efter der var skudt.
Jeg fravælger heller ikke kuglen, men videoen overbeviser mig ikke om at jeg skulle vælge kuglen.

Jeg har yderst sjældent set hjortevildt stå stille efter skuddet. Typisk så løber det så længe det kan stå på benene. Derfor vil jeg tro flugtafstanden vil være temmelig lang hvis det f.eks var krondyr der blev skudt i videoen (med de "varierende" træfpunkter der er).
Som eksempel kan en kronhind der rammes i hjerte og begge lunger med en 6,5x55, sagtens tilbagelægge 250 meter uden synlige skudtegn (udover blod der fosser ud).

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af 1900 » 9. apr 2020, 18:52

den er også rimelig ny for mig
har i de 2 sidste sæsoner skudt 25 stk kronvildt med danske fragmenterende kugler, de fleste lige bag bovbladet
kort flugtafstand og ringe kødødelæggelse
meget tilfreds med skiftet fra TTSX

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Lars M. L. » 9. apr 2020, 23:08

1900 skrev:
9. apr 2020, 18:52
den er også rimelig ny for mig
har i de 2 sidste sæsoner skudt 25 stk kronvildt med danske fragmenterende kugler, de fleste lige bag bovbladet
kort flugtafstand og ringe kødødelæggelse
meget tilfreds med skiftet fra TTSX
Hej Michael
Hvilket kaliber bruger du?
Vh Lars

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af TheDarkSide » 9. apr 2020, 23:10

1900 skrev:
9. apr 2020, 18:52
den er også rimelig ny for mig
har i de 2 sidste sæsoner skudt 25 stk kronvildt med danske fragmenterende kugler, de fleste lige bag bovbladet
kort flugtafstand og ringe kødødelæggelse
meget tilfreds med skiftet fra TTSX
:thumbup:

Og hvad er længste flugtafstand du har oplevet (med gode skud/træf)?

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af 1900 » 10. apr 2020, 08:52

30-06 med 160 grains og 308 med 150.
længste flugtafstand 40-50 meter
( det skal så siges at hvor jeg er så heldig at være inviteret, er parolen, at dyret skal stå stille med siden til på en afstand hvor man kan sætte en kugle lige bag bovbladet )

og jo, jeg har også fundet flige lidt rundt omkring når vi forlægger, men oftest sidder de i ribbenene på udgangssiden 10 - 20 cm fra midterhullet

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af 2duer » 11. apr 2020, 21:02

Jeg mangler at få oplyst hvilke hastigheder ammunitionen er ladet til. Det ser ud som om der ikke er nogen schok virkning. Tyder på lav hastighed.
Når jeg skyder med 180 grain TSX i .300 wea ladet til 940 m/s er der tydelig skudtegn på de afrikanske dyr jeg har nedlagt. Små antiloper såsom springbukke og blesbok falder på stedet. Gnuer indenfor 15 m og man er ikke i tvivl om at de er dødelig ramt.
Kan iøvrigt anbefale bogen. The Perfect Shot af Kevin Robertson
Vedhæftede filer
F780B6C5-10B4-4972-A110-05778B59E3B3.jpeg
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Raptor357 » 11. apr 2020, 22:24

Nu er jeg ikke den mest erfarne jæger, men jeg har altid set skudtegn i det jeg har skudt et pattedyr.
Handler det ikke "blot" om at have en fornuftig placering af skuddet?
Jeg skyder enten hjertet eller hjernen og jeg har altid set dyret miste balancen. Jeg tror aldrig jeg har ramt et dyr med mere end 800m/s og det ene rådyr jeg har skudt med 400m/s ish lagde sig også bare ned som var det blevet slukket (.458 400gr fladnæset bly).
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Kortmentyk » 11. apr 2020, 22:42

2duer skrev:
11. apr 2020, 21:02
Jeg mangler at få oplyst hvilke hastigheder ammunitionen er ladet til. Det ser ud som om der ikke er nogen schok virkning. Tyder på lav hastighed.
Når jeg skyder med 180 grain TSX i .300 wea ladet til 940 m/s er der tydelig skudtegn på de afrikanske dyr jeg har nedlagt. Små antiloper såsom springbukke og blesbok falder på stedet. Gnuer indenfor 15 m og man er ikke i tvivl om at de er dødelig ramt.
Kan iøvrigt anbefale bogen. The Perfect Shot af Kevin Robertson
Jeg tror der er god fart på kuglerne. Selvsamme producent reklamerer med højere hastighed på hans messingprojektiler i forhold til konventionelle projektiler og da det er en slags reklamefim for kuglerne tænker jeg at man har ønsket mest mulig fart og effekt. Jeg tror derimod ikke kuglerne afsætter så megen energi, men skærer sig igennem vævet frem for at mase og trykke sig vej.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af Sierra13 » 13. apr 2020, 12:05

Kortmentyk skrev:
11. apr 2020, 22:42
2duer skrev:
11. apr 2020, 21:02
Jeg mangler at få oplyst hvilke hastigheder ammunitionen er ladet til. Det ser ud som om der ikke er nogen schok virkning. Tyder på lav hastighed.
Når jeg skyder med 180 grain TSX i .300 wea ladet til 940 m/s er der tydelig skudtegn på de afrikanske dyr jeg har nedlagt. Små antiloper såsom springbukke og blesbok falder på stedet. Gnuer indenfor 15 m og man er ikke i tvivl om at de er dødelig ramt.
Kan iøvrigt anbefale bogen. The Perfect Shot af Kevin Robertson
Jeg tror der er god fart på kuglerne. Selvsamme producent reklamerer med højere hastighed på hans messingprojektiler i forhold til konventionelle projektiler og da det er en slags reklamefim for kuglerne tænker jeg at man har ønsket mest mulig fart og effekt. Jeg tror derimod ikke kuglerne afsætter så megen energi, men skærer sig igennem vævet frem for at mase og trykke sig vej.
Er det kun mig der ikke kan finde hverken ladedata eller data på den færdigrullede Sonic Ballistic Hunt?

Ellers er det billigt at sige de performer bedre, når der ikke engang er data tilgængelige på hjemmesiden :S

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af NWF » 13. apr 2020, 13:18

Der ligger en video på YouTube hvor de skyder i gel med 150gr .308 kuglen - der ligger hastigheden på 870 m/s jf deres oplysninger
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Blyfri, kalibre, afrikanske dyr og lidt video

Indlæg af NWF » 13. apr 2020, 13:32

Kortmentyk skrev:
11. apr 2020, 22:42
2duer skrev:
11. apr 2020, 21:02
Jeg mangler at få oplyst hvilke hastigheder ammunitionen er ladet til. Det ser ud som om der ikke er nogen schok virkning. Tyder på lav hastighed.
Når jeg skyder med 180 grain TSX i .300 wea ladet til 940 m/s er der tydelig skudtegn på de afrikanske dyr jeg har nedlagt. Små antiloper såsom springbukke og blesbok falder på stedet. Gnuer indenfor 15 m og man er ikke i tvivl om at de er dødelig ramt.
Kan iøvrigt anbefale bogen. The Perfect Shot af Kevin Robertson
Jeg tror der er god fart på kuglerne. Selvsamme producent reklamerer med højere hastighed på hans messingprojektiler i forhold til konventionelle projektiler og da det er en slags reklamefim for kuglerne tænker jeg at man har ønsket mest mulig fart og effekt. Jeg tror derimod ikke kuglerne afsætter så megen energi, men skærer sig igennem vævet frem for at mase og trykke sig vej.
Vil den måde kuglen er bygget op på med at den deler sig i 4 stykker med de mindre kalibre(5 ved 9,3x62) - 3 stk flig som skal skære igennem dyret og spidsen som ryger lige igennem og skal skabe gennemskud - være mindre effektiv vedr. chok effekten?

Skal indrømme at jeg ikke aner noget om det - men en kugle som svamper op og skaber en bred sårkanal igennem dyret pga opsvampningen må skabe en anden effekt end 4 mindre sårkanaler selv om de kan skære alt muligt over og skabe indre blødninger.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar