Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Depecheyawl » 10. apr 2020, 22:14

Og jeg faldt i med begge ben og gik totalt off topic.
Jeg lader den ligge her kære bionørd.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af LJ » 11. apr 2020, 00:51

Bionørden skrev:
9. apr 2020, 22:27
Katte gør skade.

Ja min "Pølse" (kat) har i dag taget en mus, som hun åd. Ellers fodrer jeg fugle, og af dem, har kattene taget- ingen. Og hvis de gør, er det syge/unge dyr. Moder Natur ER en dum kælling, så små unge dyr VIL blive ædt/dø på meningsløse måder. Det ER meningen med små unge dyr: De skal ædes.
En del af dem vil blive en del af den naturlige fødekæde, som er ræve, rovfugle mv. Katte er som introduceret dyr, ikke ment som en del heraf.
Men selvfølgelig tager mine katte ikke harekillinger, agerhønsekyllinger mv- fordi: Der er INTET af den slags vildt mere. Og så må man nok lige gå til landbruget, og spørge dem om, hvor alle de insekter, som agerhøns lever af- er blevet af! Og de læhegn og roemarker, de yngler i.
Det er velkendt at landbruget har stor indflydelse på naturen men det betyder ikke at katte ikke har det.

En af kattene (en gammel missemor) tog engang en syg ringdue, og dem må have været syg- ellers ville hun aldrig kunne tage den.
Det er muligt at din/dine gamle fede katte er for sløve til at tage vildt men de er nok næppe sammenlignelige med vildkatte der skal sørge for sig selv, da disse er skarpe på et helt anden plan.

Følelser har jægerne nu nok mange af, men måske de skulle omdirigere dem til, at landbruget råder over 62 % af Danmarks jorde, og man i mange år har nedlagt læhegn, drænet arealer og dyrket arealer, som egentlig ikke giver en god afgrøde- men de får penge for det. Da Anders Fog blev statsminister, opdyrkedes et areal på størrelse med Lolland- som ellers lå brak. Jeg ved ikke med Jer, men på mine kanter røg en markfuld sjældne orkidéer. :mob: Og der var også en del landmænd, der "desværre" kom til at pløje lidt fortidsminder ned.
Emnet var vist katte?

Men selvfølgelig er katte fjenden! Som jægerne førhen (og stadigvæk ser rovfugle- de skal forgiftes!) og ræve- og andet rovvildt. De tager "Deres" Vildt.
Langt de fleste jægere skyder betragtelige mængder penge i deres revirer, fra egen kasse, er store naturelskere og laver mange gode tiltag for at dyrelivet får bedre vilkår. At du slår alle jægere over en kam og beskylder dem alle for at forgifte rovfugle, ræve m.v. er ikke kun decideret usandt men også direkte svinagtigt!

Måske skulle man i stedet for overveje, at se på hvordan man forvalter naturen, så der er blomsterplanter og krudt, der lokker insekter til, og sørger for, at der er fugle, harer og andet, uden man behøver at udsætte vildt, så det kan skydes. Men at dyrene kan formere sig og få deres unger i fred og ro.
Ingen tvivl om at der er nok at tage fat på, det fjerner bare stadig ikke det tryk katte lægger på dyrelivet.

HVIS man har problemer med vilde (ferale) katte, skal man kontakte sin kommune (eller Kattens Værn). Kommunerne har et ansvar for vilde katte, selvom de ikke alle lever op til det!). Det er skutte din fede nabokat, der æder dit vildt!
Det er vist åbenlyst for enhver at fede nabokatte (man siger husdyr kommer til at ligne deres ejere?) der tilbringer en stor del af døgnet indedørs ikke udgør det største problem, selvom de bestemt også tager en fugl, mus, rotte m.v. i ny og næ. Kommuner og værn er stort set inaktive hvad vildkatte angår, så der er der ikke den store hjælp at hente.

I øvrigt er den engelske undersøgelse ikke godt anset videnskabeligt. Det er kun, hvad nogle få katte bragte hjem, det kan ikke opskaleres. Jeg kender fx nogen, hvis katte tog lækatte og bragte dem hjem!
Den står langt fra alene og det er stort set kun de mest faktaresistente der ikke medgiver at der er en problematik der skal tages hånd om.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Bionørden » 11. apr 2020, 01:46

Som jeg skrev: Kontakt kommunen, de bør have en strategi med vilde katte! Hvis der render 20 katte rundt, og du ikke fodrer dem, så skal de jo væk!

Jeg skrev vist ikke, at mine er uskyldige små uldtotter, det er katte- og de er rovdyr! Jeg havde en fhv vildkat, der viste sig at at være et frøhjerneædende monster. Det var i hvertfald ulækkert, at han tog frøer, men i det mindste åd han dem. Øjne og hjernen. ADVBVADR! Resten lå i køkkenet... Føj for den da.

Hvad jeg VILLE have skrevet var: Sørg for at der er hegn/buske/steder fuglene kan søge ly og føde. Min dyrlæge var ekstremt forundret over (under fugleinfluenzaen), at jeg have rigtigt mange katte, men også fodrede på rigtigt mange fugle. Okay en gik tur i tagrenden og "fiskede" små fugle, men dem åd hun også. En ad gangen.
Men det var også dengang, man lige pludselig skulle holde op med at fodre vilde katte. Hvilket til dato er det mest stupide råd, jeg har læst. Så vil de jo sulte eller angribe fugle. Det har de så ændret siden.

Nu ved jeg så ikke, hvem, der har behov for at forgifte rovfugle, men er det ikke nogen, der opdrætter fjerkræ? Til udsætning evt?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Hvem kan hjælpe med ID på roadkill ?

Indlæg af Refraktorius » 11. apr 2020, 10:14

Da trådstarter har fået svar og vi er gået off-topic, er det vist tid at sætte en prop i festlighederne.



Invasivt udyr
Hærger i vores natur
Roadkill var en kat
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst