Tyske jagttegn er sat på stand-by

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Bemoni1 » 3. mar 2020, 21:19

Dårlige nyheder fra vores sydlige nabo:
Udstedelsen af jagttegn er indtil videre stoppet i Tyskland og det er ALLE jagttegn som er ramt!

Jægerforbundet har skrevet dette https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -stand-by/

Jeg har haft fat i et par af mine kontakter og de forstår ingenting, men efter deres bedste overbevisning, så er det et udslag af, at der tilsyneladende er nogle politiske ekstremister, som forsøger at skaffe legale våben, via jagttegnet og det vil de føderale myndigheder have sat en stopper for.

Det er så bare noget skidt, for alle os andre.....!
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 578
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 32 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Dumpe » 3. mar 2020, 22:13

Det kan da kun give problemer. Hvis/når det udløber er der jo bundet nogle våben op på det. Hvad mon der så sker for de jægere der ikke har købt en 3 år jagdschein?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Kalthoff » 3. mar 2020, 23:38

De tyske myndigheder skader de mange, for at ramme de meget få.

Det viser en grad af ligegladhed med konsekvenserne for de mange, som er til at :puke:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Greyberd63 » 4. mar 2020, 06:30

Kalthoff skrev:
3. mar 2020, 23:38
De tyske myndigheder skader de mange, for at ramme de meget få.

Det viser en grad af ligegladhed med konsekvenserne for de mange, som er til at :puke:
Ikke enig, hvis der er huller i systemet, der gør at de få, der misbruger våben, kan få våben lovligt, så skal hullerne lukkes.

Og ja så må jægere vente lidt, mens myndighederne får styr på det, håber at de får styr på det hurtigt.

Mvh
Grey

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af ReneKJ » 4. mar 2020, 07:09

Ud fra artiklen kunne det lyde som om at man hidtil har kunne få jagttegn bare ved at møde op på rådhuset.

Skal tyske jægere ikke vandelsgodkendes?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af PSindrup » 4. mar 2020, 08:04

ReneKJ skrev:
4. mar 2020, 07:09
Ud fra artiklen kunne det lyde som om at man hidtil har kunne få jagttegn bare ved at møde op på rådhuset.

Skal tyske jægere ikke vandelsgodkendes?
Hvis det er tilfældet at de ikke skal vandelsgodkendes, så er der da i den grad behov for en opstramning.

Peter

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 578
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 32 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Dumpe » 4. mar 2020, 08:30

Tysker bliver vandelsgodkendt når man får et tysk jagdschein!!. De bliver undersøgt ved BKA( Bundeskriminalamt). Det nye er, at man skal kontrolleres ved efterretningstjenesten, som jeg har forstået det.
Hvis man som dansker kommer og vil have et tysk jagttegn, er man godkendt via sit danske , og derfor virker det som om der ikke er nogen kontrol.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Bemoni1 » 4. mar 2020, 09:30

Danskere som vil have et såkaldt Tagesjagdschein ( op til 14 dage ), har hidtil skulle komme med deres pas, bevis på betalt tysk jagtforsikring, et gyldigt dansk jagttegn og 25 euro, så var den sag i orden.
Hvis man ( som jeg ) ville have et jahresjagdschein, samme procedure, bortset fra at man her bliver tjekket i BKA ( tager 2 - 3 uger ) og koster 75 euro.

Jeg er meget spændt på, hvordan det bliver fremover.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Taby » 4. mar 2020, 20:33

Bemoni1 skrev:
4. mar 2020, 09:30
Danskere som vil have et såkaldt Tagesjagdschein ( op til 14 dage ), har hidtil skulle komme med deres pas, bevis på betalt tysk jagtforsikring, et gyldigt dansk jagttegn og 25 euro, så var den sag i orden.
Hvis man ( som jeg ) ville have et jahresjagdschein, samme procedure, bortset fra at man her bliver tjekket i BKA ( tager 2 - 3 uger ) og koster 75 euro.

Jeg er meget spændt på, hvordan det bliver fremover.
Vi plejer altså også bare at møde op på rådhuset med 60 euro, og så har vi haft et årstegn 10 minutter efter.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Bemoni1 » 30. mar 2020, 16:59

Er der nogen som har hørt noget nyt i sagen?
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

AndreasHP
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. mar 2020, 12:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af AndreasHP » 31. mar 2020, 12:42

Jeg ved det ikke, men måske Jacob kan hjælpe dig – han har lige skrevet et indlæg om Corona og jagttegn.
Glæder mig til vi er på den anden side...

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Skaði » 19. apr 2020, 22:11

Er der nogen som netværker med Jægerforbundet eller anden jagtpolitisk organisation (eventuelt også betydelige virksomheder som lever af at sælge jagtrejser), og kan placere følgende vinkel hos rette vedkommende:

Jeg har snakket med jagtmyndigheden i Flensborg. De oplyser at problemet er som følger. Man har besluttet at alle indehavere af tyske jagttegn skal tjekkes af indlands-efterretningstjenesten pga. at man mener at højrefløjen er så radikaliseret at privates adgang til våben udgør en sikkerhedsrisiko, som ikke længere kan besvares med den almindelige vandelsgodkendelse ved politiet. Bemærk at det altså er VÅBENE som er målet. Nu kan man argumentere at jagt og våben er en og samme ting, men juridisk er det stadig to ting - våbentilladelsen gives på baggrund af jagttegnet, da jagttegnet ifølge tysk lovgivning begrunder det legitime behov for at eje og bruge våben. Det er dog stadig to forskellige ting.

Efterretningstjenesten er organiseret på to plan: forbundslandene og nationalt. For den enkelte jæger er det som udgangspunkt bopæls-forbundslandet som er ansvarlig for det nye politiske baggrundstjek. Jagtmyndighederne på rådhusene har dog ikke kunnet få dem til at tjekke udenlandske jægere, da der åbenbart ikke er nogen klar procedure for folk som slet ikke figurerer i Tyskland. De har derfor prøvet at få den overordnede nationale efterretningstjeneste til at tage ansvaret for at tjekke udenlandske jægere, men de mener så endnu mindre at skulle klare den opgave. Med andre ord: den nye regel er lavet så praksisfjernt, at det er ingens opgave at lave politisk baggrundstjek på jægere med udenlandsk bopæl. Det er så den ene problematiske side af sagen.

Den anden er (og dette er min egen personlige vinkel): hvis det egentlige mål for hele foretagendet er VÅBENTILLADELSEN som jagttegnet giver adgang til, så mener jeg at det faktisk er en kritisabel indblanding i andre landes anliggender, at kræve udenlandske jægere efterretningsbehandlet. For en tysk Jagdschein er IKKE vores grundlag for at besidde våben. Det er en bonus, en formalitet vi efterkommer for at måtte udøve jagt på tysk territorium. Uden denne ejer og bruger vi dog stadigvæk våben, fordi vores våbentilladelser er udstedt i BOPÆLSLANDET efter gældende regler dér.

Mit spørgsmål er derfor: hvis det ikke er jagtudøvelsen, men besiddelse af våben der er målet for den nye regel, hvad er så grundlaget for, at den rene udøvelses-tilladelse, som Jagdschein i praksis er for udenlandske jægere, kan nægtes udstedt? Hvad er grundlaget for, at en tysk efterretningstjeneste (som ikke engang selv mener at være ansvarlig for politiske baggrundstjek af udenlandske jægere) indirekte skal forholde sig regulerende ift. våbenbesiddelse af personer med bopæl i udlandet, hvis våbentilladelser er udstedt efter disse landes egne love? Hvis det endelig skulle være, ville jeg mene at efterretningstjenesten skal indhente de pågældende vandelsinformationer af bopælslandets myndigheder. Men dét her....er det ikke noget man bør tematisere på et lidt mere overordnet plan?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af ReneKJ » 20. apr 2020, 17:53

Skaði skrev:
19. apr 2020, 22:11
Mit spørgsmål er derfor: hvis det ikke er jagtudøvelsen, men besiddelse af våben der er målet for den nye regel, hvad er så grundlaget for, at den rene udøvelses-tilladelse, som Jagdschein i praksis er for udenlandske jægere, kan nægtes udstedt? Hvad er grundlaget for, at en tysk efterretningstjeneste (som ikke engang selv mener at være ansvarlig for politiske baggrundstjek af udenlandske jægere) indirekte skal forholde sig regulerende ift. våbenbesiddelse af personer med bopæl i udlandet, hvis våbentilladelser er udstedt efter disse landes egne love? Hvis det endelig skulle være, ville jeg mene at efterretningstjenesten skal indhente de pågældende vandelsinformationer af bopælslandets myndigheder. Men dét her....er det ikke noget man bør tematisere på et lidt mere overordnet plan?
Grundlaget er vel at de udenlandske statsborger gerne vil have deres våben med til tyskland?
Det kan jeg principielt ikke se noget galt i, det må vel være en grundlæggende ret for et land at have en hvis kontrol med hvem bringer våben ind i landet.
Mon ikke der er nogen lande der er lidt mindre strikse med deres godkendelser end tyskland? På trods af de nye EU direktiver på våbenområdet så er det i høj grad op til medlemslandede hvordan de implementere dem.

Selv om jeg godt kan se at det er temmelig ubelejligt for dem der rejser med våben.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Greyberd63 » 20. apr 2020, 18:04

ReneKJ skrev:
20. apr 2020, 17:53
Skaði skrev:
19. apr 2020, 22:11
Mit spørgsmål er derfor: hvis det ikke er jagtudøvelsen, men besiddelse af våben der er målet for den nye regel, hvad er så grundlaget for, at den rene udøvelses-tilladelse, som Jagdschein i praksis er for udenlandske jægere, kan nægtes udstedt? Hvad er grundlaget for, at en tysk efterretningstjeneste (som ikke engang selv mener at være ansvarlig for politiske baggrundstjek af udenlandske jægere) indirekte skal forholde sig regulerende ift. våbenbesiddelse af personer med bopæl i udlandet, hvis våbentilladelser er udstedt efter disse landes egne love? Hvis det endelig skulle være, ville jeg mene at efterretningstjenesten skal indhente de pågældende vandelsinformationer af bopælslandets myndigheder. Men dét her....er det ikke noget man bør tematisere på et lidt mere overordnet plan?
Grundlaget er vel at de udenlandske statsborger gerne vil have deres våben med til tyskland?
Det kan jeg principielt ikke se noget galt i, det må vel være en grundlæggende ret for et land at have en hvis kontrol med hvem bringer våben ind i landet.
Mon ikke der er nogen lande der er lidt mindre strikse med deres godkendelser end tyskland? På trods af de nye EU direktiver på våbenområdet så er det i høj grad op til medlemslandede hvordan de implementere dem.

Selv om jeg godt kan se at det er temmelig ubelejligt for dem der rejser med våben.
Kan man så heller ikke køre ind eller igennem tyskland, når man har EU våbenpas, der er der jo også sports våben i.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Senserazer » 20. apr 2020, 18:39

Det er sjovt hvordan deres frygt for deres fortid leder den i nøjagtig samme retning.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af LJ » 20. apr 2020, 19:36

Senserazer skrev:
20. apr 2020, 18:39
Det er sjovt hvordan deres frygt for deres fortid leder den i nøjagtig samme retning.
Har haft samme tanke :thumbup:

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Skaði » 22. apr 2020, 10:49

Uanset personlig holdning til rimeligheden i det, ville jeg stadig være taknemmelig hvis nogen kunne placere problematikken hos Jægerforbundet eller i jagtrejsebranchen. Går næsten ud fra, at de er repræsenteret blandt brugerne her. Dette grundet at der er oprettet en form for systematisk retsusikkerhed for udenlandske jægere, sålænge de pålægges et baggrundstjek på den ene side, som de på den anden side ikke får mulighed for at efterkomme. (Og som efter min personlige overbevisning også rammer ved siden af).

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Mapzter » 22. apr 2020, 10:55

Greyberd63 skrev:
20. apr 2020, 18:04
Kan man så heller ikke køre ind eller igennem tyskland, når man har EU våbenpas, der er der jo også sports våben i.
Mig bekendt har Tyskland ikke sat nye begrænsninger på rejser med hjemmel i EU våbenpas.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Bemoni1 » 1. maj 2020, 11:07

Det lader til, at der er blevet åbnet igen :smile:
MEN, processen er ikke som hidtil! Der skal udfyldes et skema https://www.flensburg.de/Leben-Soziales ... 0836.1.PDF og det skal sendes til Rådhuset i Flensburg, sammen med bilag og betaling.

De er IKKE muligt at få det lavet på stedet længere, behandlingstiden må forventes at være op til fire uger :wall:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tyske jagttegn er sat på stand-by

Indlæg af Skaði » 1. maj 2020, 11:10

Tak for info.

Ud fra formularen ser det ud som om man ikke længere kan søge om 3 års Jagdschein. Kun et år ad gangen.

Besvar