Mårhundetråden!

Her kan alt om jagt & vildtpleje diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 155 times
Been thanked: 371 times

Mårhundetråden!

Indlæg af Boerge » 19. feb 2020, 14:09

Jeg tænker vi har brug for en tråd om bekæmpelse af mårhunde. Til udveksling af erfaringer af enhver art, f.eks. jagtmetoder - fældefangstmetoder - anvendt natudstyr - og ja, kun fantasien sætter grænser. Og så selvfølgelig til fremvisning af bytte.

Jeg har lige fremstillet to fælder i træ, hvor jeg slavisk er gået efter tegníng fra Jægerforbundet, model "Kalø", som i linket. Eneste afvigelse er, at jeg har lavet en hængslet baglåge med træramme og påsat minktråd - i stedet for den "minktrådslåge" der er vist på tegningen.

Synes dog fælden med de anviste tømmerdimensioner blilve umanerelig tung. Tror jeg næste gang vil lave en i 12 mm støbekrydsfiner - samlet om 4 langsgående udvendige lægter, og så måske gå ned til 45 cm i indvendige mål. Knæk og bræk!

https://www.jaegerforbundet.dk/media/12 ... %C3%B8.pdf
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Mårhundetråden!

Indlæg af JS.Petersen » 19. feb 2020, 17:42

Fælden du har lavet er helt eminent til ræv, har fra flere hørt de har svært ved at få mårhunden til at gå i helt lukkede og mørke fælder, hvis jeg skulle gøre forsøget med en mårhundefælde, ville jeg lave den næsten som beskrevet men i stedet for træ sider ville jeg montere minktråd hvilket også ville hjælpe lidt på vægten, og så ville jeg går med en dimension der hedder 35x35x115
Live to Hunt.

Blaser R8 pro 308 win, Swarovski Z6i 2,5-15x56, Ase-utra Jet-z compact lyddæmper.
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Simson-Suhl 12/70 side by side.

HR
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 144 times
Been thanked: 216 times

Re: Mårhundetråden!

Indlæg af HR » 19. feb 2020, 19:29

Jeg har en fælde magen til stående til afdampning ude på jagten. Har en MinkPolice på så den kan passe sig selv når jeg en dag vælger at armere den. Bytte mangler vi ikke. Vi har skudt 3 på fællesjagter og to på gravjagt på stykket.

Jeg var til foredrag med en af de meget aktive mårhundejægere for et par uger siden. Hans erfaring var at det er svært at tage de voksne i fælder men nemt at tage ungerne. Han anbefalede ikke at spilde tiden med fælder her i vinteren hvor bait pladserne virker godt. Og så give den gas med fælderne i foråret når ungerne kommer frem.

HR

Besvar