Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bionørden » 28. mar 2020, 22:37

Nu svarede jeg på, hvad en anden mente, om at det måtte være hårdt, at plukke og rense fuglene. Jeg svarer, det er nok nemmere at skære bryststykkerne ud. Jeg forholder mig overhovedet ikke til jagten. Og hvis det er så hårdt og svært: Hvorfor gør man det så dog?! Især når man plaffer flere hundrede fugle ned- for at sælge røgede bryster. Det må jo være fordi, man kan lide jagten, og synes udfordringen er sjov?

Ellers, og nu må du godt nok have mig meget undskyldt: Hvorfor ellevede går du ellers på havjagt?! Er det pengene alligevel?

Mvh
Tine

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bionørden » 28. mar 2020, 22:52

Nu forholder jeg mig ikke til jagten, som sådan. Jeg forsøger at besvare en anden bruger, der mener, at det må være svært arbejdskrævende at plukke og rense alle de fugle. Hvad jeg ved er, at man åbenbart kan nøjes med at skære bryststykkerne ud på temmelig mange fugle, og smide resten ud. Og sælge dem som røgede. (250 fugle pr år pr jæger mindst!)

Hvis havjagt er så svært og krævende, så burde det vel bære lønnen i sig selv. Eller handler det så også bare om profit? :numberone:

Og så forstår I ikke, at det måske kunne være smart, at skrue en anelse ned for jagten...

Mvh
Tine

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bionørden » 28. mar 2020, 22:55

UNDSKYLD dobbeltposting. :bowdown:
Det var så IKKE med vilje. Jeg kunne bare ikke se, hvad, jeg har skrevet i første omgang. Men jeg står ved det!

Mvh
Tine

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 28. mar 2020, 23:09

Bionørden skrev:
28. mar 2020, 22:37
Nu svarede jeg på, hvad en anden mente, om at det måtte være hårdt, at plukke og rense fuglene.
Det kan man ikke regne ud, når du ikke quoter det du svarer på.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 29. mar 2020, 01:11

Kalthoff skrev:
28. mar 2020, 19:41
Bionørden skrev:
28. mar 2020, 18:52
Nu er dette en gammel tråd, men jeg kender altså til en jæger, der skød opmod halvandet hundrede edderfugle, og solgte (det er vist heller ikke helt lovligt?) røgede edderfuglebryster til alle i omgangskredsen og flere til
Det må han godt. Op til 500 stk pr. år uden registrering hos fødevaremyndighederne:
Landmænd, frugt- og grøntavlere, fiskere, muslingehøstere, biavlere, jægere, samlere m.fl. ("primærproducenter") må sælge små mængder af de primærprodukter, de avler, dyrker, fanger, samler osv. direkte til forbrugere ved stalddørssalg og til lokale butikker og lokale restauranter.

.....

En jæger skal ikke registreres til stalddørssalg af vildt, når den samlede mængde vildt solgt ved stalddøren og direkte til lokale butikker og restauranter ikke overstiger 500 stykker småvildt og 15 stykker storvildt.
https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... anter.aspx
HOLDT HOLDT HOLDT!

Der er omsætningsforbud på (bla.) edderfugle, så de må under ingen omstændigheder sælges videre. Man skyder til eget forbrug - punktum.

Hernæst.

Reglen vedr. stalddørssalg af 500 stykker småvildt gælder hele dyr (primærproduktet) og kun til slagtere, restauranter o.lign., altså ingen salg direkte til private. Bionørden skriver at det sælges som røgede bryster, og det må han ikke uden at være registreret som detailvirksomhed.

Så bare lige for at få alt på det rene:

- Man må ikke sælge edderfugle
- Man må ikke sælge vildt direkte til private eller forarbejdede fødevarer, uden at være en registreret detailvirksomhed.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3335 times
Been thanked: 414 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Kalthoff » 29. mar 2020, 08:33

Ras.Killing skrev:
29. mar 2020, 01:11

Der er omsætningsforbud på (bla.) edderfugle, så de må under ingen omstændigheder sælges videre. Man skyder til eget forbrug - punktum.
Jeg tror på dig, for du plejer at have styr på det her område. Så jeg er indstillet på at lære noget nyt.

Men jeg har svært ved at finde forbuddet omtalt online. Har du et link? Måske et EU fredningsdirektiv eller lignende?

Jeg kiggede forgæves disse steder:
https://www.jaegerforbundet.dk/vildt-og ... edderfugl/
https://mst.dk/natur-vand/natur/artslek ... /ederfugl/
https://dofbasen.dk/ART/art.php?art=02060
https://www.google.com/search?q=ederfug ... rmation.dk
https://www.google.com/search?q=ederfug ... ingsforbud
Ras.Killing skrev:
29. mar 2020, 01:11
Reglen vedr. stalddørssalg af 500 stykker småvildt gælder hele dyr (primærproduktet)
Min fejl. Jeg burde have fremhævet at det jeg linker til kun omtaler hele fugle.

Jeg forsøgte at svare på det jeg opfattede som hovedspørgsmålet: "er det for meget at en jæger skyder 150 jagtbare fugle pr år, når de rent faktisk bliver spist". Det mener jeg er i orden.

Jeg forsøgte så at springe let henover henover emnet "fødevarehygiejne ifbm. videresalg", "godkendelse af fødevarevirksomhed" osv., for det er et stort og kringlet emne.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 29. mar 2020, 08:48

Artsfredsningsbekendtgørelsen.

Edit: det er måske også forkert af mig at kalde det et omsætningsforbud - men edderfugl er ikke på listen over fugle man gerne må sælge af.

2CD11CE4-B60D-496F-9922-5F0F431B1B3C.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af 1407 » 31. mar 2020, 11:44

Ras.Killing skrev:
29. mar 2020, 08:48
Artsfredsningsbekendtgørelsen.

Edit: det er måske også forkert af mig at kalde det et omsætningsforbud - men edderfugl er ikke på listen over fugle man gerne må sælge af.


2CD11CE4-B60D-496F-9922-5F0F431B1B3C.jpeg
Vil give dig ret i man ikke må sælge edderfugle man har skudt,
For fuglevildt gælder det, at der kun må sælges fasan, agerhøne, gråand, krikand, grågås, canadagås, ringdue og skovsneppe.


I øvrigt træls at man ikke begrænser sin afskydning når jagtformen er på nippet til at blive forbudt. Og kender man nogen der ikke er klar over det er forbudt, bør man nok lige minde dem om det, før vores gode venner i DOF eller DN gør det.
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bionørden » 1. apr 2020, 00:06

Tak! til folk, der trods alt har begrundelserne iorden. :clap:

Iøvrig er jeg medlem af DN, og har været det i snart :thumbup: mange år. Det betyder ikke, jeg hader jagt og jægere, jeg høster selv fra naturen, og i de senere år planter jeg, for at få mere insektliv. Men nu kom vi vist langt fra dykænderne.

Mvh
Tine
PS: Jeg er altså ikke nødvendigvis enig med DN i alt.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Timber » 12. apr 2020, 16:46

Der kan stadig gøres indsigelser m.h.t. fredningstiderne, hvis det er...

https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Det ... tImHi3ruKs
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bjarne41 » 12. apr 2020, 19:52

Bionørden skrev:
1. apr 2020, 00:06
Tak! til folk, der trods alt har begrundelserne iorden. :clap:

Iøvrig er jeg medlem af DN, og har været det i snart :thumbup: mange år. Det betyder ikke, jeg hader jagt og jægere, jeg høster selv fra naturen, og i de senere år planter jeg, for at få mere insektliv. Men nu kom vi vist langt fra dykænderne.

Mvh
Tine
PS: Jeg er altså ikke nødvendigvis enig med DN i alt.
Der kan være andre som dig, som ikke er enig med DN om alt :popkorn:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Scout » 12. apr 2020, 20:26

Ras.Killing skrev:
6. dec 2019, 20:08
Vi skal selvfølgelig tage det seriøst, at de pågældende bestande er presset.
Narturligvis

Når det er sagt... så kunne det også virke som om, at nogen har er horn i siden på motorbådsjagten?
Uden tvivl

Personligt er jeg selv tilhænger af et bag limit-system. Altså en begrænsning på hvor mange fugle man må skyde om dagen. Et system der er meget brugt i bla. USA i deres public land hunting. Om det så skal være 1, 3 eller 10 af hver art, det må de kloge finde ud af.
Ditto.

Noget skal der i hvert fald gøres... ellers tror jeg vi kan vinke farvel til havjagten inde for de nærmeste år :thumbdown:
Det kan du sikkert i alle tilfælde på et eller andet tidspunkt.
Den kyniske observatør ville bemærke, at det er ren salami-metode. Jægerne - og ikke mindst lade og aldeles uduelige DJ - sælger glad ud af arveguldet for at tækkes jagtmodstanderne og i et forfængeligt håb om, at man nogle år endnu kan få lov til at dyrke i hvert fald en eller anden jagtform. De jægere, der ikke dyrker (indsæt X jagtform) er ofte flintrende ligeglade, for de mener jo ikke, at det rager dem. Vi har set det før mht jagt.

Lidt teatralsk (okay, meget teatralsk) koncept snuppet fra Martin Niemöller og ikke helt ved siden af:

Da de kom efter strandjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke strandjæger.

Da de kom efter Havjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke havjæger.

Da de kom efter undervandsjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke undervandsjæger.

Da de kom efter godsjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke godsjæger.

Da de kom efter bukkejægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke bukkejæger.

Da de kom efter mig, var der ingen tilbage til at protestere.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Bullitt » 22. apr 2020, 16:22

Scout skrev:
12. apr 2020, 20:26
Ras.Killing skrev:
6. dec 2019, 20:08
Vi skal selvfølgelig tage det seriøst, at de pågældende bestande er presset.
Narturligvis

Når det er sagt... så kunne det også virke som om, at nogen har er horn i siden på motorbådsjagten?
Uden tvivl

Personligt er jeg selv tilhænger af et bag limit-system. Altså en begrænsning på hvor mange fugle man må skyde om dagen. Et system der er meget brugt i bla. USA i deres public land hunting. Om det så skal være 1, 3 eller 10 af hver art, det må de kloge finde ud af.
Ditto.

Noget skal der i hvert fald gøres... ellers tror jeg vi kan vinke farvel til havjagten inde for de nærmeste år :thumbdown:
Det kan du sikkert i alle tilfælde på et eller andet tidspunkt.
Den kyniske observatør ville bemærke, at det er ren salami-metode. Jægerne - og ikke mindst lade og aldeles uduelige DJ - sælger glad ud af arveguldet for at tækkes jagtmodstanderne og i et forfængeligt håb om, at man nogle år endnu kan få lov til at dyrke i hvert fald en eller anden jagtform. De jægere, der ikke dyrker (indsæt X jagtform) er ofte flintrende ligeglade, for de mener jo ikke, at det rager dem. Vi har set det før mht jagt.

Lidt teatralsk (okay, meget teatralsk) koncept snuppet fra Martin Niemöller og ikke helt ved siden af:

Da de kom efter strandjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke strandjæger.

Da de kom efter Havjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke havjæger.

Da de kom efter undervandsjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke undervandsjæger.

Da de kom efter godsjægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke godsjæger.

Da de kom efter bukkejægerne, sagde jeg ikke noget, for jeg var jo ikke bukkejæger.

Da de kom efter mig, var der ingen tilbage til at protestere.
"
Jeg er ening med dig i, at vi bør stå sammen, men som du selv er inde på - hvordan ? Jeg meldte mig selv ud af DJ i forbindelse med "KR-sagen" for mange år siden. Desuden synes jeg, at det er ALT for dyrt at være medlem af DJ, og usikkerheden på hvad mine penge går til, holder mig stadig ude. Jeg er passivt medlem af en strandjagtforening, fordi jeg ikke ikke stoler på nogen som helst. Hvis jeg skal være fuldgyldig medlem og have stemmeret, så kræver det medlemsskab af DJ. For at rette blikket tilbage i denne tråd, så tror jeg stadig, at vi hver især kan gøre en forskel, ved at FORSØGE at undgå at provokere nogen, selv om man naturligvis har ret til at være stolt af sine jagtfærdigheder.

Venlig hilsen Bullitt

Brugeravatar
NaChO-LiBrE
Banned
Banned
Indlæg: 45
Tilmeldt: 11. mar 2020, 19:58
Interesser: Jagt/skydning/røgning
Geografisk sted: VestOnTheJylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af NaChO-LiBrE » 22. apr 2020, 22:49

DJ kunne lære meget af DOF .. ihvertfald med tanke på hvordan de arbejder, de har eddermame styr på sagerne og de er absolut heller ikke bange for at banke hårdt i bordert .

Jeg tror vi går en meget stram tid i møde.. ikke bare på motorbådsjagt men på det hele .. der er ved at være alt for mange våben/jagt modstandere som lykkeligt protestere uden de egentlig ved hvad det er de protestere imod
og når det er nødvendigt i nyhedsbrevet fra miljøstyrelsen at nævne at det nok ikke er så skide smart en ide at smide billeder på facebook af mårhunde med maven skåret op hvor folk lykkeligt viser hvor mange hvalpe den havde i sig.. ja så invitere man altså til ballade i sådan en grad at selv folk der normalt ikke ville sige noget får morgenkaffen galt i halsen ..

Jægere HAR det bare med at få gjort sig selv extremt uheldig bemærket også selvom det er i en godhjertet henseende .

Og så skal man bare heller ikke glemme at der sidder rigeligt med politiske kræfter i DK og EU der MEGET gerne ser befolkningen TOTALT afvæbnet og alt jagt lukket og slukket

Jægerne skal 100% stå sammen , men det bliver godt nok en svær en og løfte.. især når man tænker på at DJ for det meste holder sig passive eller gladeligt bare acceptere at tingene bliver lukket ned lidt efter lidt ..
En prut lugter for at de døve også kan ha glæde af den

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2021, 22:29

Jeg var ellers sikker på, at edderfuglen ville være blevet fredet i denne omgang, men det lader til at de nøjes ned en reduktion i jagten, og freder edderfuglen i EF-fuglebeskyttelsesområderne.


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -o1SFirLYw
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Tralle » 6. dec 2021, 22:55

Ras.Killing skrev:
6. dec 2021, 22:29
Jeg var ellers sikker på, at edderfuglen ville være blevet fredet i denne omgang, men det lader til at de nøjes ned en reduktion i jagten, og freder edderfuglen i EF-fuglebeskyttelsesområderne.


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -o1SFirLYw
"Nøjes"
De kunne sgu lige så godt have fredet den helt

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2021, 23:18

Tralle skrev:
6. dec 2021, 22:55
Ras.Killing skrev:
6. dec 2021, 22:29
Jeg var ellers sikker på, at edderfuglen ville være blevet fredet i denne omgang, men det lader til at de nøjes ned en reduktion i jagten, og freder edderfuglen i EF-fuglebeskyttelsesområderne.


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -o1SFirLYw
"Nøjes"
De kunne sgu lige så godt have fredet den helt
Som sagt havde jeg forventet de ville frede den helt. Deraf nøjes.

Min spådom! Nu bliver den fredet to år i fuglebeskyttelsesområderne… Når det ikke ændre positivt på bestanden (og det gør det næppe), så freder de den totalt efter de to år.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Tralle » 6. dec 2021, 23:25

Ras.Killing skrev:
6. dec 2021, 23:18
Tralle skrev:
6. dec 2021, 22:55
Ras.Killing skrev:
6. dec 2021, 22:29
Jeg var ellers sikker på, at edderfuglen ville være blevet fredet i denne omgang, men det lader til at de nøjes ned en reduktion i jagten, og freder edderfuglen i EF-fuglebeskyttelsesområderne.


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... -o1SFirLYw
"Nøjes"
De kunne sgu lige så godt have fredet den helt
Som sagt havde jeg forventet de ville frede den helt. Deraf nøjes.

Min spådom! Nu bliver den fredet to år i fuglebeskyttelsesområderne… Når det ikke ændre positivt på bestanden (og det gør det næppe), så freder de den totalt efter de to år.
Alle de steder jeg jager edderfugle bliver fredet.

Så det er godt nok en lortedag i dag for at sige det mildt.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Går motorbådsjagten en hård tid imøde?

Indlæg af Peter » 7. dec 2021, 07:10

Ja, det bliver ikke nemmere at være motorbådsjæger fremadrettet. Mon ikke vi i de kommende år vil se en del motorbåde til salg.

Besvar