Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af MMC » 21. aug 2019, 12:42

Hej - beklager den lange overskrift, men kunne ikke komme på noget bedre.

BAGGRUND
Jeg har sammen med en kammerat overtaget en jagt i Sverige på et knap 80ha område med fri jagt på alt minus elg. På området har vi overtaget to gamle campingvogne. Den ene er “gutted” og indeholder kun to boksmadrasser, den anden har stadig indretning med komfur osv.

Vi har således gas-komfur og gasovne, men INGEN el eller vand. Vand medbringer vi selv i en 20l dunk fra gang til gang.

Det fungerer egentlig ok hvis vi bare skal derop i en weekend, men jeg har gået med tanker om, hvordan vi kunne gøre det lidt mere anvendeligt uden at gå all-in og opføre en hytte osv.

Det kommer sig af, at vi i weekenden VIRKELIG kunne have brugt mere vand, da vi skød et lille vildsvin som valgte at forende i en stor mudderpøl. Derudover lugtede vi af død gnu efter tre dage på jagt og var nok ikke de mest hygiejniske væsner der kunne findes til at arbejde med svinet. Og så tog den ene tanke den anden...

Kort og godt:
Nogen gode råd, ideer eller erfaringer til hvordan vi - for en fornuftig mønt - kan øge kvaliteten lidt og gøre opholdet “nemmere” så vi kan nyde jagten endnu mere? Bøde komfort og indretning af foderpladser så de bliver så vedligeholdelsesfri som muligt.

Mine tanker
- camping-solcelle anlæg m. batteri, så vi kan oplade mobiler og har strøm til lidt lys (nogen erfaringer med den slags?)
- Regnvandstønde; men kan ikke lure hvordan vi får overflade nok til at få samlet vandet? En presenning spændt ud eller?
- Batteridrevet pumpe så vi kan få vand til et hurtigt brusebad osv.
- Kan man (nemt) grave en brønd og hvad vil det kræve?
- Vores tre foderpladser kører med 110Ah batterier til grønt lys + lille batteri til spreder. Vi har skumringsrelæ monteret på lys, så det tænder hver nat = vi skal skifte batteri cirka en gang om måneden. Nogen som har bedre/mindre strømslugende forslag til en fungerende belysning? Har kigget på kill-light, men kan godt lide det permanente lys. Der er noget (u)hyggeligt over at sidde og spejde ind i den grønne tåge hele natten :-)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Langenge » 21. aug 2019, 13:02

MMC skrev:
21. aug 2019, 12:42
Hej - beklager den lange overskrift, men kunne ikke komme på noget bedre.

BAGGRUND
Jeg har sammen med en kammerat overtaget en jagt i Sverige på et knap 80ha område med fri jagt på alt minus elg. På området har vi overtaget to gamle campingvogne. Den ene er “gutted” og indeholder kun to boksmadrasser, den anden har stadig indretning med komfur osv.

Vi har således gas-komfur og gasovne, men INGEN el eller vand. Vand medbringer vi selv i en 20l dunk fra gang til gang.

Det fungerer egentlig ok hvis vi bare skal derop i en weekend, men jeg har gået med tanker om, hvordan vi kunne gøre det lidt mere anvendeligt uden at gå all-in og opføre en hytte osv.

Det kommer sig af, at vi i weekenden VIRKELIG kunne have brugt mere vand, da vi skød et lille vildsvin som valgte at forende i en stor mudderpøl. Derudover lugtede vi af død gnu efter tre dage på jagt og var nok ikke de mest hygiejniske væsner der kunne findes til at arbejde med svinet. Og så tog den ene tanke den anden...

Kort og godt:
Nogen gode råd, ideer eller erfaringer til hvordan vi - for en fornuftig mønt - kan øge kvaliteten lidt og gøre opholdet “nemmere” så vi kan nyde jagten endnu mere? Bøde komfort og indretning af foderpladser så de bliver så vedligeholdelsesfri som muligt.

Mine tanker
- camping-solcelle anlæg m. batteri, så vi kan oplade mobiler og har strøm til lidt lys (nogen erfaringer med den slags?)
- Regnvandstønde; men kan ikke lure hvordan vi får overflade nok til at få samlet vandet? En presenning spændt ud eller?
- Batteridrevet pumpe så vi kan få vand til et hurtigt brusebad osv.
- Kan man (nemt) grave en brønd og hvad vil det kræve?
- Vores tre foderpladser kører med 110Ah batterier til grønt lys + lille batteri til spreder. Vi har skumringsrelæ monteret på lys, så det tænder hver nat = vi skal skifte batteri cirka en gang om måneden. Nogen som har bedre/mindre strømslugende forslag til en fungerende belysning? Har kigget på kill-light, men kan godt lide det permanente lys. Der er noget (u)hyggeligt over at sidde og spejde ind i den grønne tåge hele natten :-)
Som svar på de to markerede:

Campingsolceller og et batteri virker fortræffeligt :smile: Du kan købe færdige sæt, men med en ganske lille smule fingersnilde kan du selv stykke det sammen af enkeltdele og gøre det langt billigere.

Jeg ville ikke bruge en pumpe til et brusebad, men bare fylde en dunk og placere den højt, så klarer tyngdekraften resten. Evt. en sort dunk, der bliver varmet op af solen.

De øvrige spørgsmål er jeg ikke kompetent til at svare på, men de to ovennævnte har jeg personlig erfaring med.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Ras.Killing » 21. aug 2019, 13:45

Jeg ville personligt ikke prioritere bad, hvis vand i forvejen er en mangelvare. Man kan komme langt med vådservietter o.lign.

En regntønde var dog nok ikke en dum tanke. Fin en lukket beholder, lav en stor tragt til den med noget net over. Bum :smile:

Mht. til lys, så havde vi bevægelsessensor på vores. Der er jo ingen grund til at det æder strøm når der ikke er aktivitet på pladsen. Desuden er det nemt at se når der så er aktivitet :biggrin:
Senest rettet af Ras.Killing 21. aug 2019, 16:46, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Ingsorsi » 21. aug 2019, 13:58

Ras.Killing skrev:
21. aug 2019, 13:45
Jeg ville personligt ikke prioritere bad, hvis vand i forvejen er en mangelvare. Man kan komme langt med vådservietter o.lign.

En regntønde var dog nok ikke en dum tank. Fin en lukket beholder, lav en stor tragt til den med noget net over. Bum :smile:

Mht. til lys, så havde vi bevægelsessensor på vores. Der er jo ingen grund til at det æder strøm når der ikke er aktivitet på pladsen. Desuden er det nemt at se når der så er aktivitet :biggrin:
Måske dumt spørgsmål. Men skræmmer lyset ikke dyrene hvis det tænder mens de er der?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Kalthoff » 21. aug 2019, 14:01

MMC skrev:
21. aug 2019, 12:42
Vand medbringer vi selv i en 20l dunk fra gang til gang.
Nem løsning: køb flere/større dunke til bilen.

Lidt mere indviklet:

Sæt et lågfad eller en palletank på jeres øde-camping.

Tag væsentligt mere vand med derop i bilen end I regner med at bruge på turen og hæld det overskydende på tanken. Efter nogle ture vil I have opbygget et lager af vand i tanken.

Hold det oplagrede vand frit for bakterier osv. ved at placere tanken i skyggen og tilsætte klorin eller lignende - us-doomsday-prepper-style.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Kortmentyk » 21. aug 2019, 15:11

Jeg har købt natkikkert, da jeg ikke gider besværet med batterier og lys på pladsen. Desuden tænker jeg at grisene hellere vil være på en mørk plads end en med lys. Forstået på den måde at hvis naboen har en mørk plads med rigelig og stabil fodring så vil de hellere være der end stå under en gadelampe. Mht. bolig er jeg blevet for gammel og magelig til at sove i en fugtig campingvogn med en beskidt hund uden mulighed for et bad eller for at få mit våde tøj tørret. Jeg ville helt klart kigge efter et lille havehus, der var til at leje på weekendbasis af en lokal. Man kan evt. sætte en seddel op i den lokale ICA.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Ras.Killing » 21. aug 2019, 15:35

Mit indtryk at grisene er fuldstændig ligeglad med lys på pladsen også selvom det er med bevægelsessensor. Dog ville jeg da også fortrække en natkikkert :biggrin: men mest fordi det bare er lækkert grej (og unægteligt giver et bedre sigtebillede).
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Raptor357 » 21. aug 2019, 16:16

Grisene hvor jeg jager kan absolut bedst lide mørke. Bevægelses sensor skræmmer dem og bruger overraskende meget strøm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Sortseer » 21. aug 2019, 17:33

Helt enig med Raptor357. Vores grisebasser kan bestemt heller ikke lide lys. Alle mulige sindrige indretninger blev prøvet, men uden større succes.

Natkikkert skal der til - det øger i hvert fald succesraten betragtelig - og da afstanden normalt er kort, kan en billig russer fint klare opgaven.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Raptor357 » 21. aug 2019, 22:01

Sortseer skrev:
21. aug 2019, 17:33
Helt enig med Raptor357. Vores grisebasser kan bestemt heller ikke lide lys. Alle mulige sindrige indretninger blev prøvet, men uden større succes.

Natkikkert skal der til - det øger i hvert fald succesraten betragtelig - og da afstanden normalt er kort, kan en billig russer fint klare opgaven.
Russer, hvad findes der der ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Sortseer » 21. aug 2019, 22:16

Yukon Photon er produceret i Hviderusland, så vidt jeg husker.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af Kortmentyk » 21. aug 2019, 23:12

Jeg har haft en photon. Den er ganske udemærket. Der er så mange ærgelser sparet ved at droppe lys på pladsen og i stedet bruge en natkikkert.
For tyve år siden gad jeg godt bo bag i min hiace i frostvejr og leve en weekend af en ramme blå royal, 2 formbrød og en spand hindbærmarmelade.
Det gider jeg ikke mere. Man kører sur i det og det er bestemt ikke umuligt at finde billig overnatning lokalt, er min erfaring. Der er desuden også hytter på mange campingpladser.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af MMC » 22. aug 2019, 17:59

1000 tak alle sammen! Fedt med så mange gode, kvalificerede input.

Det lyder som om solcelle+batteri ideen skal forfølges. Ved ikke om det kan stykkes sammen billigere end de færdige kit, men når jagtmakker er elektriker, skal det da undersøges :-)

Så kan jeg også lure at vores “permanente grønne lys” måske skal genovervejes. Grunden til, at det er permanent (altså tænder ved skumring) er netop en ide om, at grisene vænner sig til det i modsætning til bevægelsessensor-styret lys. Meeen må indrømme jeg har siddet og googlet natkikkerter siden vi overtog jagten, så måske er det bare den vej vi skal gå. Så slipper vi også for de store, tunge batterier der skal skiftes. Eller vi kan bruge dem i vores solcelle setup. Dog er pladser uden lys EB begrænsning i forhold til at tage gæster med som ikke alle har en natkikkert. Nå, den tænker jeg over. Kikkerten skal jeg jo have, det er grej!!

Vandtank skal vi have lavet. Om ikke for at kunne bade, så for at have vand (nok) til at spule grisene hvis de har leget i mudder osv.

...så kommer det store spørgsmål om HVILKEN natkikkert, men jeg tror jeg bruger søgefunktioner og eventuelt laver en ny tråd til det. Ellers får jeg med battet!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Forbedringsforslag/ideer til jagt i Sverige (mere brugervenligt)?

Indlæg af NWF » 22. aug 2019, 18:55

Når man idag kan få en natkikkert til under 4000 så vil jeg slet ikke rode med lys. Har ikke haft succes med lys på pladserne... men første jagt med min pulsar og der blev skudt 2 grise 😎
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar