Min havesø er bundvendt :-(

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af PSindrup » 3. aug 2019, 10:09

Vores lille havesø på 100x50 meter og 75cm dyb er bundvendt, og alle vores fisk er døde, inklusiv 3 store flotte (og formodentlig dyre) koikarper. :cry:

Er der nogen der har erfaringer med om sådan en lille sø "retter sig" af sig selv, eller om man skal gå all-in og betale sig fra at få oprenset det slam der ligger på bunden og "gærer"?

Peter

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af Bobo » 3. aug 2019, 14:36

Sådan en relativ lille sø er meget sårbar hvis der kommer for stor bestand af fisk (og karper er virkelig slemme), eller for mange vandfugle, ænder og gæs.
Jeg har en der tørrede ud sidste år - for første gang i min tid, men det var også meget tørt - og der døde alle karperne, og i år er den meget renere/klarere. Vi har en anden lille sø der var meget søgt af ænder til at raste i og den er meget grøn i år.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af ESAF » 3. aug 2019, 15:38

Er der ikke et gammelt trick med at smide en halmballe ud i søen, så cellulosen i halmen binder kvælstoffet i søen under nedbrydningsprocessen?
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af C-X » 3. aug 2019, 16:29

Halm eller strå og damme, har en sammenhæng i forbindelse med vinter og is, hvor et neg i vandspejlet lader dammen ånde, trods islåget.
Kan det være det gamle husråd du tænker på?
Eller kommer der en klam opskrift med fordærv... fermenteret karpe i halm? :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af ESAF » 3. aug 2019, 17:00

C-X skrev:
3. aug 2019, 16:29
Halm eller strå og damme, har en sammenhæng i forbindelse med vinter og is, hvor et neg i vandspejlet lader dammen ånde, trods islåget.
Kan det være det gamle husråd du tænker på?
Eller kommer der en klam opskrift med fordærv... fermenteret karpe i halm? :giggle:
Nej, jeg er helt sikker på at have hørt eller læst det i sammenhæng med for meget kvælstof.
Jeg vil prøve at finde en kilde. (Altså en kilde til informationen)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af C-X » 3. aug 2019, 17:04

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af C-X » 3. aug 2019, 17:05

Jeg ville nok få søen drænet og gravet ud, nu den alligevel er helt gal. Hvordan er mulighederne for det?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af HR » 3. aug 2019, 17:34

Grav eller sug slamlaget ud, det er det eneste der fjerner det fosfor der skaber dit problem. Alluminium kan virke mens bakterier er humbuk. Halm binder kvælstof og fosfor fra vandet for en periode, så det skal fjernes igen før det bliver nedbrudt. Og det fjerner ikke noget af den pulje der ligger i slammet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af HR » 3. aug 2019, 18:02

... lige en strøtanke. Hvad var det egentligt der skete?

1: En klassisk bundvending hvor metan bobler op fra bunden og river slam med sig på. Slammet bruger alt ilt hvorefter planter og dyr dør og det hele bliver en stinkende pøl af død. Root cause her er et tykt slamlag kombineret med høj temperatur der sætter gang i mikrobiologien. Slamlaget stammer som fra års belastning med døde planter og alger eller massiv forurening fra fks. fiskefoder. Løsning er opgravning for at få slammet væk og så stoppe med ny tilførsel af fiskefoder og næringssalte.

2: Overload af planter der får søen til at boble af ilt om dagen, men som bruger ilt om om natten. Pludselig en varm nat så løber søen tør for ilt. Så begynder planterne at dø, hvilket bare gør det hele værre. Og så bliver det hele til en stinkende pøl af død. Root cause er for mange planter på grund af for mange næringsstoffer. Løsningen er at være på forkant og opfiske planterne, samt at stoppe med ny tilførsel af....

3: Skybrud efter en lang tør periode. I tørvejr stagnerer vandet i drænene og det bliver iltfrit og fuld af stoffer der ville have brugt ilten hvis det havde været der. Når skybruddet kommer så skubbes det døde vand ud i søen. Her suger drænvandet det den ilt ud der var i søen og dyr og planter dør. Og så bliver det igen til en pøl af død. Root cause er drænene.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af PSindrup » 3. aug 2019, 20:31

Bobo skrev:
3. aug 2019, 14:36
Sådan en relativ lille sø er meget sårbar hvis der kommer for stor bestand af fisk (og karper er virkelig slemme), eller for mange vandfugle, ænder og gæs.
Jeg har en der tørrede ud sidste år - for første gang i min tid, men det var også meget tørt - og der døde alle karperne, og i år er den meget renere/klarere. Vi har en anden lille sø der var meget søgt af ænder til at raste i og den er meget grøn i år.
Med til historien hører at vi også har 10 moskusænder og 4 løbeænder der boldrer sig i søen og bidrager til næringsstofferne.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af PSindrup » 3. aug 2019, 20:32

HR skrev:
3. aug 2019, 18:02
... lige en strøtanke. Hvad var det egentligt der skete?

1: En klassisk bundvending hvor metan bobler op fra bunden og river slam med sig på. Slammet bruger alt ilt hvorefter planter og dyr dør og det hele bliver en stinkende pøl af død. Root cause her er et tykt slamlag kombineret med høj temperatur der sætter gang i mikrobiologien. Slamlaget stammer som fra års belastning med døde planter og alger eller massiv forurening fra fks. fiskefoder. Løsning er opgravning for at få slammet væk og så stoppe med ny tilførsel af fiskefoder og næringssalte.

2: Overload af planter der får søen til at boble af ilt om dagen, men som bruger ilt om om natten. Pludselig en varm nat så løber søen tør for ilt. Så begynder planterne at dø, hvilket bare gør det hele værre. Og så bliver det hele til en stinkende pøl af død. Root cause er for mange planter på grund af for mange næringsstoffer. Løsningen er at være på forkant og opfiske planterne, samt at stoppe med ny tilførsel af....

3: Skybrud efter en lang tør periode. I tørvejr stagnerer vandet i drænene og det bliver iltfrit og fuld af stoffer der ville have brugt ilten hvis det havde været der. Når skybruddet kommer så skubbes det døde vand ud i søen. Her suger drænvandet det den ilt ud der var i søen og dyr og planter dør. Og så bliver det igen til en pøl af død. Root cause er drænene.

HR
90% model 1

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af HR » 3. aug 2019, 21:00

... så skal du nok have slammet ud.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af Bobo » 4. aug 2019, 22:08

HR skrev:
3. aug 2019, 18:02
... lige en strøtanke. Hvad var det egentligt der skete?

1: En klassisk bundvending hvor metan bobler op fra bunden og river slam med sig på. Slammet bruger alt ilt hvorefter planter og dyr dør og det hele bliver en stinkende pøl af død. Root cause her er et tykt slamlag kombineret med høj temperatur der sætter gang i mikrobiologien. Slamlaget stammer som fra års belastning med døde planter og alger eller massiv forurening fra fks. fiskefoder. Løsning er opgravning for at få slammet væk og så stoppe med ny tilførsel af fiskefoder og næringssalte.

2: Overload af planter der får søen til at boble af ilt om dagen, men som bruger ilt om om natten. Pludselig en varm nat så løber søen tør for ilt. Så begynder planterne at dø, hvilket bare gør det hele værre. Og så bliver det hele til en stinkende pøl af død. Root cause er for mange planter på grund af for mange næringsstoffer. Løsningen er at være på forkant og opfiske planterne, samt at stoppe med ny tilførsel af....

3: Skybrud efter en lang tør periode. I tørvejr stagnerer vandet i drænene og det bliver iltfrit og fuld af stoffer der ville have brugt ilten hvis det havde været der. Når skybruddet kommer så skubbes det døde vand ud i søen. Her suger drænvandet det den ilt ud der var i søen og dyr og planter dør. Og så bliver det igen til en pøl af død. Root cause er drænene.

HR
God betragtning på episoden :thumbup:
en anden mulighed er PH - ikke at jeg har en forklaring på denne lille sø for jeg har ikke kendskab til den - men jeg har en lille sø (dam) min far gravede for ca. 50 år siden i et væld der var lidt som en lille højmose. Det er i et lavbunddområde med meget tørvemos og meget sur klima så der kunne knap gro et bette birketræ og i mange år var det et dejlig klarvandet vandspejl.
Og for ca. 10 år siden var PH steget så meget at der kunne gro pil og vandplanter og i løbet af ca 2 år var vandhullet tømt for fisk og i dag er det helt tilgroet med planter og grøde.
Og hvis ikke jeg gør noget kan man gå over den om 10 år (på hængedynd)
Bobo ------ Igen uden billeder

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af Parfait » 8. aug 2019, 16:06

Peter, fik du gjort noget ved havesøen?

Mvh Jakob

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af PSindrup » 8. aug 2019, 16:09

Parfait skrev:
8. aug 2019, 16:06
Peter, fik du gjort noget ved havesøen?

Mvh Jakob
Ikke endnu.
Huset står på den anden ende, pga. fruens 50 års fødselsdag og mit murrenoveringsproject som der kan læses om andetsteds her på NVF

Peter

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af Bionørden » 9. aug 2019, 02:36

Den er nok desværre overgødsket, og så er den for lav. I varme år vil søen simpelthen blive iltfattig pga af varme (iltopløsningen bliver lav i varmt vand i sig selv), og der vil gro alger, der godt nok udnytter overskydende kvælstof, men de skygger for anden plantevækst, der så vil dø (og nedbrydningsprocesserne vil forbruge MERE ilt, ellers er den anäerob i bunden, hvor der ikke mere er ilt men, så til gengæld findes masser af bakterier, der kan udvinde energi (svovlbakterier), der danner metan (CH4) og HS (Svovlbrinte)).

Og så vender bunden, når gasserne bobler op. Svovlbrinte stinker af rådne æg- og er giftig, det er tungere end luft, (ligesom CO), så det lægger sig lavt og fortrænger O2- så man kan dø af det.

Du kan evt sørge for at ilte søen med springvand, lade være med at overfodre fiskene, og grave den dybere nogle steder. Man kan grave sin havedam ned i 2,50 meters dybde og så sætte betonringe med klodser i mellem- og låg oven på. Så har man dybt vand så fiskene går frostfrit- og børn ikke drukner. Man kan også plante på låget, så det ikke ser grimt ud.

Koikarper på 75 cm vand? Hiver du dem da op om vinteren?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Min havesø er bundvendt :-(

Indlæg af PSindrup » 9. aug 2019, 08:15

Bionørden skrev:
9. aug 2019, 02:36
Den er nok desværre overgødsket, og så er den for lav. I varme år vil søen simpelthen blive iltfattig pga af varme (iltopløsningen bliver lav i varmt vand i sig selv), og der vil gro alger, der godt nok udnytter overskydende kvælstof, men de skygger for anden plantevækst, der så vil dø (og nedbrydningsprocesserne vil forbruge MERE ilt, ellers er den anäerob i bunden, hvor der ikke mere er ilt men, så til gengæld findes masser af bakterier, der kan udvinde energi (svovlbakterier), der danner metan (CH4) og HS (Svovlbrinte)).

Og så vender bunden, når gasserne bobler op. Svovlbrinte stinker af rådne æg- og er giftig, det er tungere end luft, (ligesom CO), så det lægger sig lavt og fortrænger O2- så man kan dø af det.

Du kan evt sørge for at ilte søen med springvand, lade være med at overfodre fiskene, og grave den dybere nogle steder. Man kan grave sin havedam ned i 2,50 meters dybde og så sætte betonringe med klodser i mellem- og låg oven på. Så har man dybt vand så fiskene går frostfrit- og børn ikke drukner. Man kan også plante på låget, så det ikke ser grimt ud.

Koikarper på 75 cm vand? Hiver du dem da op om vinteren?
Tak for fint bionørd-indlæg :numberone:

Både koilarper, græskarper og guldfisk overlevede fint de tidligere år, selv med 10 cm is på søen.

Vi anskaffede netop græskarper for på en "bæredygtig" måde at få has på noget af al den vegetation der var i søen, og det virkede også fint i 4 år, men så tror jeg at det hele endte med at "tippe". Vi har aldrig fodret fiskene. De har klaret fint med hvad søen har kunne tilbyde.

Peter

Besvar