Rå, med bukserne nede

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3328 times
Been thanked: 414 times

Rå, med bukserne nede

Indlæg af Kalthoff » 17. jun 2019, 02:11

Man siger at vildtet kender jagttiderne og gerne viser sig for jægeren udenfor sæsonen.

Her forleden sad jeg en varm aften i en træstige i et skovbryn og ventede på råbukken.

Efter nogle timer i stigen skulle jeg tisse.

Jeg kravlede ned fra stigen, åbnede bukserne og vandede vegetationen til højre for stigen.

Da jeg var færdig, trådte jeg et skridt ud fra skovbrynet for at se til venstre langs med bevoksningen.

Der kom en rå imod mig langs skovbrynet, afstand ca. 15 meter.

Jeg gled hurtigt tilbage bag kanten af vegetationen og trådte op ad stigens nederste trin.

Råen havde vinden i ryggen, men havde den set mig?

Uanset hvad ville råen få færten af mig om få sekunder når den var ud for stigen. Jeg regnede med at den så ville sætte i flugt.

Jeg nåede to trin op af stigen, da råen kom til syne udfor stigen, afstand 2 meter
raa_under_stige_0.jpg
Jeg stod helt stille på 3. trin på stigen, med ryggen til råen.

Råen ænsede mig ikke.

Jeg listede telefonen op af lommen og tog første foto. Det er mit ærme øverst og min overkrop nederst til højre i fotoet. Fotoet er taget i en akavet vinkel under armhulen med ryggen til råen.

Råen krydsede foran stigen og gik hen til lige der hvor jeg havde vandet vegetationen.

Der gav råen sig til at æde. Afstand til stigens fod 3 meter

Det saftige våde på det grønne må have bekommet råen vel, for den åd i flere minutter på netop det sted.

Mens råen havde ryggen til mig, drejede jeg rundt så jeg havde front mod den og trådte endnu to skridt op af stigen.

Her tog jeg et foto af råen mens den åd der hvor jeg havde vandet.
raa_under_stige_1.jpg







Råen forlod stedet ved at smyge sig forbi stigen jeg nu stod oppe i. Den gik ind i skoven bag mig stille og roligt.
raa_under_stige_2.jpg



Nu var det en rå og den havde tydeligvis helt styr på at jeg ikke måtte skyde den her om sommeren i bukkejagtssæsonen.

Eller også var den svagtseende, uden lugtesans og generelt dårligt begavet.

Men havde det nu været en buk, eller havde det været indenfor jagttiden på råer, hvad havde så været den korrekte fremgangsmåde for at nedlægge den under disse forhold?

Vi taler om en vandret afstand på 1-3 meter og en lodret på stigens højde. Et skud med riflen ville være ovenfra og ned, 45 grader eller stejlere.

Hvad skulle man vælge som sigtepunkt i den situation?

Det er oplagt at man i denne situation skal korrigere for afstanden imellem riffelpibe og kikkertens centerlinje.

Sigtekikkerten stod på 2X i situationen, Jeg prøvede bagefter nogle sigteøvelser og det kunne godt have ladet sig gøre både at se ordentligt i kikkerten og få riflen nogenlunde skuldret, selvom det var nogle lidt akavede og uvante skydestillinger.

Slettet bruger

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af Slettet bruger » 17. jun 2019, 10:20

Råvildt kigger ikke opad - deres fjender er omkring 1,8 m høje - derover er det ikke nødvendigt at kigge op efter.
Jeg har prøvet det mange gange - prøvet at vifte med arme og ben - de ser ikke opad.
Prøvede engang med en rå der lige havde lagt sit lam dæk, få meter fra stigen. Snakkede til hende - viftede med arme og ben - ingen reaktion udover hun farede forvildtet rundt, pga jeg snakkede til hende. Rykkede en løs tråd ud af min trøje og bandt i en tom coladåse og sænkede gradvis nedad i ryk, stadig mens jeg snakkede til hende. Da den var i "menneskehøjde" fik hun øje på bevægelsen og stak af.
Kronvildt er noget HELT andet.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1034 times

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af HR » 17. jun 2019, 10:31

Den korrekte måde (for mig) i de situationer er at nyde øjeblikket og så måske skyde den en anden god dag. Jeg havde en meget lignende oplevelse med en knobbuk for et par uger siden, med den forskel at han til sidst lagde sig til at sove 3 meter fra hvor jeg sad på min jagtstol. Det er nok bare mig der er en softie, men når de først er så tæt på og helt i ro så bliver de lidt fredede. Og oplevelsen ved at lade dem gå overstiger for mig langt oplevelsen ved at skyde.

Hvis du vil skyde skal du bare holde lige på. Vinklen har ingen betydning (edit: for relationen mellem sigtepunkt og træfpunktet) da der ikke er noget kuglefald på så tæt hold. Skuddet kommer til at sidde 3-4 cm for lavt på grund af afstanden fre løbet op til kikkerten, men den afstand har ingen betydning på bladet.

Det undre mig ikke at den ikke så dig. De ser intet hvis du ikke bevæger dig, heller ikke hvis du er nede på jordniveau. Men de plejer at få fært når de er så tæt på.

/HR
Senest rettet af HR 17. jun 2019, 13:16, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af TheDarkSide » 17. jun 2019, 11:45

Man skal altid sigte så kuglen går gennem midten af dyret. Ligesom når man skyder et dyr der står i 45 grader med røven til, så skyder man lidt længere bagud, så kuglen går gennem midten af dyret og dermed igennem hjerte og lunger. I en situation som din skal man sigte meget højt for at komme igennem midten af dyret. Personligt ville jeg skyde på halsen på så kort hold, men man skal virkelig være obs på at holde ca. 3 cm højere pga. afstand mellem kikkert og løb.

Jeg vil dog klart foretrække at dyret kommer ud på mindst 20-30 meter, da der ikke skal meget skramlen med riflen til for at skræmme dyret væk på så kort hold. Et ungt dyr vil nok ikke blive så skræmt, men en gammel buk kan være hurtig til at stikke af ved den mindste lyd.

Slettet bruger

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af Slettet bruger » 17. jun 2019, 13:00

Jeg ville ikke skyde. Det vil være for tæt på og nærmere en likvidering end en jagtlig situation!

Mht at forrette ens nødtørft: Jeg har for år tilbage set mig nødsaget til at skulle nr. 2 mens jeg sad i et skydetårn. Da jeg havde gjort det, nedenfor tårnet vel at mærke, kom en smalrå forbi. Den snusede lidt rundt, som rådyr gør og fortsatte lidt efter videre i samme tempo som den var kommet.
Den gjorde ikke tegn til at der var noget mystisk noget på dens vej.
Senest rettet af Slettet bruger 17. jun 2019, 21:09, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af Refraktorius » 17. jun 2019, 16:36

:offtopic:

... men den overskrift fik godt nok alle moderatoralarmklokkerne til at ringe.
:smile:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af Slettet bruger » 17. jun 2019, 17:32

“Men havde det nu været en buk, eller havde det været indenfor jagttiden på råer, hvad havde så været den korrekte fremgangsmåde for at nedlægge den under disse forhold?“

I min optik havde det slet ikke været korrekt at skyde - nyd dog sådan en situation.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af Sierra13 » 17. jun 2019, 20:30

Havde der været jagttid.
Så holdt således man forestiller sig ind lige linje der går ind i dyrets hjerte.
Helt oppefra, lidt mellem skulderbladene aigtigt
Skråt oppefra, en smule højt fra bladet.
Forfra, lige på spidsen af brystet (og det er noget rigtigt grisseri bagefter kan jeg godt fortælle!)

Men hold da op en fed oplevelse!
Senest rettet af Sierra13 17. jun 2019, 21:07, rettet i alt 1 gang.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Rå, med bukserne nede

Indlæg af LJ » 17. jun 2019, 21:06

HR skrev:
17. jun 2019, 10:31
Den korrekte måde (for mig) i de situationer er at nyde øjeblikket og så måske skyde den en anden god dag. Jeg havde en meget lignende oplevelse med en knobbuk for et par uger siden, med den forskel at han til sidst lagde sig til at sove 3 meter fra hvor jeg sad på min jagtstol. Det er nok bare mig der er en softie, men når de først er så tæt på og helt i ro så bliver de lidt fredede. Og oplevelsen ved at lade dem gå overstiger for mig langt oplevelsen ved at skyde..

/HR
:thumbup:

Besvar