Jagt fra kano?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Jagt fra kano?

Indlæg af M ikael » 26. maj 2019, 17:17

Hejsa eksperter.

Så jeg er ny jæger (bestod i sidste uge :rock: ) og kigger lidt efter noget havjagt. Jeg har nemlig en Furesøkano liggende samt en 13 fods motorbåd med en 12 hk. motor, så jeg kan komme nogenlunde billigt i gang.
Kanoen var nok den jeg ville kigge på først, da jeg selv kan bære den, men jeg kan ikke finde meget om jagt fra kano. Der er en del fra kajak og jagtpram.

Der er ingen sæder i kanoen, so mit tyngepunkt kan ned i nærheden af vandoverfladen og jeg ville smide lidt penge efter en halvautomatisk og at undgå så meget rekyl.

Er det en god idé??
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Rulab » 26. maj 2019, 18:24

Jeg har drevet pram jagt 10 år, men har ingen erfaring med jagt fra kano og har heller ikke hørt om andre, der har gjort det.
Som jeg ser det, er der to udfordring, sløring og stabilitet,
En kano er lang og meget åben, du er derfor meget synlig og vil nok have størst succes med jagt fra rørskov hvor der er naturlig sløring, på åbent vand tror jeg det bliver et meget begrænset udbytte.

Jeg købte selv en kajak, som jeg opgav til jagt grundet manglende stabilitet og har nu to pramme, en boble til lavt vand og en "hav" pram.

Mit kedelige og lidt konservative råd er: Køb en rigtig skydepram, de koster ca. 2500-4000 kr. brugt inkl. udstyr og både sikrere og vil give dig mere succes på jagt.

Din motorbåd bør du uden problemer kunne bruge til motorbådsjagt, vær dog forsigtig med vejret, med tanke på det kun er en 13 fods båd og havjagt foregår langt fra kysten.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Ras.Killing » 26. maj 2019, 21:36

Med lidt sløring og evt. maling (hvad farve har den) tænker jeg det godt kan fungere. Ville holde mig fra åbent vand.

Jeg jager selv fra en lille sit-on-top kajak.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af F U B A R » 26. maj 2019, 22:09

Paddle faster!
I hear banjos :rolf:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af M ikael » 27. maj 2019, 06:48

Rulab skrev:
26. maj 2019, 18:24
Jeg har drevet pram jagt 10 år, men har ingen erfaring med jagt fra kano og har heller ikke hørt om andre, der har gjort det.
Som jeg ser det, er der to udfordring, sløring og stabilitet,
En kano er lang og meget åben, du er derfor meget synlig og vil nok have størst succes med jagt fra rørskov hvor der er naturlig sløring, på åbent vand tror jeg det bliver et meget begrænset udbytte.

Jeg købte selv en kajak, som jeg opgav til jagt grundet manglende stabilitet og har nu to pramme, en boble til lavt vand og en "hav" pram.

Mit kedelige og lidt konservative råd er: Køb en rigtig skydepram, de koster ca. 2500-4000 kr. brugt inkl. udstyr og både sikrere og vil give dig mere succes på jagt.

Din motorbåd bør du uden problemer kunne bruge til motorbådsjagt, vær dog forsigtig med vejret, med tanke på det kun er en 13 fods båd og havjagt foregår langt fra kysten.
Ja, mit problem er også at jeg ikke kan finde nogen med erfaring. Jeg bor i nærheden af Holbæk, Vestsjælland; nogen der ved om man kan øve skydning på vandet a'la som på flugtskydningsbanerne? Og ja, en skydepram er ikke dyr.
Ras.Killing skrev:
26. maj 2019, 21:36
Med lidt sløring og evt. maling (hvad farve har den) tænker jeg det godt kan fungere. Ville holde mig fra åbent vand.

Jeg jager selv fra en lille sit-on-top kajak.
Den er lidt mørker end mintgrøn. Den har en lille utæthed, så den skal lappes og derfor nok også males. Tænkte hvid, den er jo til at dække over halvt med noget sejl/lærred.
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Flugteren » 27. maj 2019, 08:05

Der er et forum om hav og strandjagt her: https://strandoghavjagt.dk

Du kunne eventuelt forhøre dig derinde, om nogen kan hjælpe dig med at komme i gang.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af HappyNanoq » 27. maj 2019, 11:54

F U B A R skrev:
26. maj 2019, 22:09
Paddle faster!
I hear banjos :rolf:
:razz: :rolf: Deliverance :biggrin:


Der burde ikke være noget i vejen for at jage fra kano - det eneste skulle da lige være balancen i det.
En kajak/havkajak stikker vist en smule dybere grundet V-formen - mod kanoens fladbundede design, samt man sidder lavere i kajak. (Pardon my ignorance - men det er sådan jeg lige ser dem :smile: )

Læste (eller så en udsendelse?) engang om en der havde brugt kajak i mange år, og som udtalte at det var nær umuligt at drive jagt fra dem andet end i en smal forskel fra sejlretningen, da rekylen ville sende jægeren i baljen.
Indtil han så kom til Grønland for at sejle rundt og så en fanger skyde flere skud i ca 90 grader fra sejlretningen med pumpgun, for så at ændre sejlretning og hente byttet.

Så tror bestemt det er muligt, og "bare" kræver teknik.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Greyberd63 » 27. maj 2019, 12:22

Rekylpåvirking af mindre fartøj


youtu.be/U_zaa_uqBSE

Mvh
Grey

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af M ikael » 27. maj 2019, 12:42

HappyNanoq skrev:
27. maj 2019, 11:54
F U B A R skrev:
26. maj 2019, 22:09
Paddle faster!
I hear banjos :rolf:
:razz: :rolf: Deliverance :biggrin:


Der burde ikke være noget i vejen for at jage fra kano - det eneste skulle da lige være balancen i det.
En kajak/havkajak stikker vist en smule dybere grundet V-formen - mod kanoens fladbundede design, samt man sidder lavere i kajak. (Pardon my ignorance - men det er sådan jeg lige ser dem :smile: )

Læste (eller så en udsendelse?) engang om en der havde brugt kajak i mange år, og som udtalte at det var nær umuligt at drive jagt fra dem andet end i en smal forskel fra sejlretningen, da rekylen ville sende jægeren i baljen.
Indtil han så kom til Grønland for at sejle rundt og så en fanger skyde flere skud i ca 90 grader fra sejlretningen med pumpgun, for så at ændre sejlretning og hente byttet.

Så tror bestemt det er muligt, og "bare" kræver teknik.
Også derfor jeg ville bruge en semi-automatisk, den burde sluge en del af rekylet til genladningen.
Greyberd63 skrev:
27. maj 2019, 12:22
Rekylpåvirking af mindre fartøj


youtu.be/U_zaa_uqBSE

Mvh
Grey
Jeps, så slipper man også for at bruge en motor, når bare man sidder med ryggen til :biggrin:
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af HR » 27. maj 2019, 15:34

På havogstrandjagt ligger der en guide skrevet af en bruger et par år efter han startede (kan desværre ikke huske hans brugernavn mere). Den blev læst og kommenteret af mange garvede strandjægere, og efterfølgende blev guiden opdateret. Den endte således med at være den ultimative begynderguide til trækjagt fra pram i Danmark. Hvis det er noget du vil prøve så læs guiden!

Bemærk at strandjagt ved første øjekast ser gratis ud, men i realiteten koster lige så meget som alt andet jagt. Specielt sikkerhedsudstyret er dyrt, og det er ikke her en begynder skal spare. Du behøver ikke at gå all inn med tørdragt og EPIRB fra dag et, men det betyder også at det rigtig fede (dykænder om vinteren) til en start er uden for fornuftig rækkevidde.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af M ikael » 27. maj 2019, 19:31

Flugteren skrev:
27. maj 2019, 08:05
Der er et forum om hav og strandjagt her: https://strandoghavjagt.dk

Du kunne eventuelt forhøre dig derinde, om nogen kan hjælpe dig med at komme i gang.
Og der var bonus :biggrin: Der var en med lidt erfaring og en artikel, så her er et link, hvis det skulle have interesse.


https://strandoghavjagt.dk/forum/tema-t ... t-fra-kano

HR skrev:
27. maj 2019, 15:34
På havogstrandjagt ligger der en guide skrevet af en bruger et par år efter han startede (kan desværre ikke huske hans brugernavn mere). Den blev læst og kommenteret af mange garvede strandjægere, og efterfølgende blev guiden opdateret. Den endte således med at være den ultimative begynderguide til trækjagt fra pram i Danmark. Hvis det er noget du vil prøve så læs guiden!

Bemærk at strandjagt ved første øjekast ser gratis ud, men i realiteten koster lige så meget som alt andet jagt. Specielt sikkerhedsudstyret er dyrt, og det er ikke her en begynder skal spare. Du behøver ikke at gå all inn med tørdragt og EPIRB fra dag et, men det betyder også at det rigtig fede (dykænder om vinteren) til en start er uden for fornuftig rækkevidde.
/HR
Nej, jeg ved godt at det ikke er gratis, men det virker nemmere. Man skal jo heller ikke have hunde med og sådan. Og så igen; så ser det ud til at man alligevel skal have en hel del med, når man kigger på YouTube.
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Raptor357 » 27. maj 2019, 19:46

Man skal ikke gøre det være end det er.
Meld dig ind i en forening hvor du kan låne pram og lokker til en start. så finder du ud af hvad du vil.
jeg har brugt under 10.000kr på mit grej eksklusiv skyder :biggrin:
en selvoppustelig redningsvest til åbent hav. den store opdrift er særlig nødvendig for at kunne rette dig op når man har vaders på. jeg mener jeg gav omkring 4000kr for den.
et sæt raketter og blus ca 1000kr
vaders med filtsåler 1800kr
så har jeg købt lidt lokker, snor osv.
og så er der det årlige kontingent til foreningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Greyberd63 » 27. maj 2019, 19:49

Ellers kan du prøve at kontakte bruger Luluelsker, han kan skaffe det meste, ofte til billig penge, og holder til omkring Vordingborg, så ikke så lang fra dig.

Mvh
Grey

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af M ikael » 27. maj 2019, 19:54

Raptor357 skrev:
27. maj 2019, 19:46
Man skal ikke gøre det være end det er.
Meld dig ind i en forening hvor du kan låne pram og lokker til en start. så finder du ud af hvad du vil.
jeg har brugt under 10.000kr på mit grej eksklusiv skyder :biggrin:
en selvoppustelig redningsvest til åbent hav. den store opdrift er særlig nødvendig for at kunne rette dig op når man har vaders på. jeg mener jeg gav omkring 4000kr for den.
et sæt raketter og blus ca 1000kr
vaders med filtsåler 1800kr
så har jeg købt lidt lokker, snor osv.
og så er der det årlige kontingent til foreningen.
Jeg har det meste, har fisket en del; sågar en 12 volt propelmotor et eller andet sted. Mangler nogle lokkeænder, lidt sløring, nødblus og sådan; så burde jeg være sejlende. Og kanoen skulle renoveres alligevel, så der er ikke meget ekstra arbejde der.
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Raptor357 » 27. maj 2019, 20:03

Jeg glemte den vigtigste.
man tager altid afsted med en makker i en anden båd, ellers tager man ikke afsted.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af Ras.Killing » 27. maj 2019, 20:26

HR skrev:
27. maj 2019, 15:34
Bemærk at strandjagt ved første øjekast ser gratis ud, men i realiteten koster lige så meget som alt andet jagt. Specielt sikkerhedsudstyret er dyrt, og det er ikke her en begynder skal spare.
Nu skal vi ikke gøre det værre end det er :smile:

Jeg købte for at komme igang:

- Kajak inkl. pagaj, udstyr osv. ca. 2.500kr.
- Akkar 12/76 motorbøsse 3.000kr.
- 12 lokkere 360kr.
- Neopren waders ca. 1.200 - 1.000kr.
- Redningsvest 200kr.
- Lidt sløringsnet ca. 100kr.
- Et lokkekald 250kr. (Det er guld værd!)

Så i runde tal ca. 7.500kr. og så er der adgang til (stort set) ubegrænset jagt fra September til Januar.

Det beløb køber dig ikke meget mere end en enkelt sæson på landjorden.

Mit setup er helt sikkert sat op efter at lidt er også godt og egner sig bestemt kun til kystnær strandjagt på lavt vand, men selv der er der mange områder at tage fat på.

Som total nybegynder på kysten skød jeg sidste år 8 ænder fordelt på 5-6 ture. Jeg syntes det var skøn jagt :smile:
Senest rettet af Ras.Killing 27. maj 2019, 22:24, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af ESAF » 27. maj 2019, 22:03

Greyberd63 skrev:
27. maj 2019, 12:22
Rekylpåvirking af mindre fartøj


youtu.be/U_zaa_uqBSE

Mvh
Grey
Det giver jo begrebet motorbøsse en helt ny betydning :rolf:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af HR » 27. maj 2019, 22:43

Hvis at komme igang det er at trække kanoen på plads i rørene i september og oktober så skal man ikke bruge meget andet end almindeligt jagttøj, waders en håndfuld lokkere, et gråandekald og en bøsse man ikke er for øm over. Køb ordentlige lokkere fra starten af, alt andet er spild af penge. Hellere 4 fra sportsplast end 12 Kinafugle (og en hund hvis man vil have skudte fugle med hjem). Hvis man vil mere senere på sæsonen når dykkerne er kommet og gråbasserne er kommet ud på saltvand så bliver listen hurtigt dyr selv for en minimalist.

@ raptor. Man kan sagtens drive jagten alene på dybt vand om natten og i frost med et acceptabelt sikkerhedsniveau hvis det er tænkt ordentligt igennem.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af KKA » 30. maj 2019, 17:04

ESAF skrev:
27. maj 2019, 22:03
Greyberd63 skrev:
27. maj 2019, 12:22
Rekylpåvirking af mindre fartøj


youtu.be/U_zaa_uqBSE

Mvh
Grey
Det giver jo begrebet motorbøsse en helt ny betydning :rolf:
For ikke at tale om de i forne tider anvendte punt guns, der udover masser af nedlagte(og anskudte!) fugle, næsten kunne sende en båd tværs over Limfjorden i ét skud:

https://youtu.be/EzwbcVbE9rw

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af HappyNanoq » 30. maj 2019, 17:32

Der er enkelte døde og mange kvæstede jægere, efter skyd med de puntguns der ikke var fastgjort i båden i fjederophæng...
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jagt fra kano?

Indlæg af ESAF » 30. maj 2019, 17:50

KKA skrev:
30. maj 2019, 17:04
ESAF skrev:
27. maj 2019, 22:03
Greyberd63 skrev:
27. maj 2019, 12:22
Rekylpåvirking af mindre fartøj


youtu.be/U_zaa_uqBSE

Mvh
Grey
Det giver jo begrebet motorbøsse en helt ny betydning :rolf:
For ikke at tale om de i forne tider anvendte punt guns, der udover masser af nedlagte(og anskudte!) fugle, næsten kunne sende en båd tværs over Limfjorden i ét skud:

https://youtu.be/EzwbcVbE9rw
Ja, det er en af mine våde drømme at prøve at trykke på knappen på sådan en djævel
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar