Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af PSindrup » 21. maj 2019, 08:40

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-05-0 ... a-villavej

Naturstyrelsen går nu også all-in I deres ønske om hjælp fra de danske jægere :thumbup:

Jeg kom til at tænke på om det ville hjælpe på antallet af nedlagte mårhunde, hvis man udlovede en dusør for hver nedlagt dyr?

Eller om andre tiltag ville kunne virke, så som at alle matte jage/regulerer den I statsskove m.m. uden videre?

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Bofhenator » 21. maj 2019, 09:18

Måske det kunne give mening at frigive natobs til brug ved regulering af invasive arter, hvis man mener de er et reelt problem.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af C-X » 21. maj 2019, 10:03

Ikke for at være en ball buster, men det tror jeg simpelthen ikke den samlede pulje af jagttegns løsere kan administrere. Vi et mange dygtig og selvbeherskede jægere, men der er også både de udygtige og de brådne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Bofhenator » 21. maj 2019, 10:10

C-X skrev:
21. maj 2019, 10:03
Ikke for at være en ball buster, men det tror jeg simpelthen ikke den samlede pulje af jagttegns løsere kan administrere. Vi et mange dygtig og selvbeherskede jægere, men der er også både de udygtige og de brådne.
Måske har du ret, men feks er lys på riflen tilladt til regulering af invasive arter uden det har betydet massiv ulovlig nat jagt. Det er naturligvis ikke helt det samme.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af PSindrup » 21. maj 2019, 10:32

C-X skrev:
21. maj 2019, 10:03
Ikke for at være en ball buster, men det tror jeg simpelthen ikke den samlede pulje af jagttegns løsere kan administrere. Vi et mange dygtig og selvbeherskede jægere, men der er også både de udygtige og de brådne.
Hvad tænker du specifikt på? Natkikkerter eller fri regulering I statsskovene?

Peter

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af ESAF » 21. maj 2019, 10:56

Mon ikke en skydepræmie for indsendte haler eller lignende kunne hjælpe på det? Med de midler har man da tidligere, effektivt, udryddet ellers hjemmehørende og, i dag, ønskede arter såsom rød glente.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af C-X » 21. maj 2019, 12:38

Fri regulering på offentlige arealer - nej tak. Selv reguleret regulering kan gå nok galt. Det vil ikke tjene jægernes sag, med bevæbnede tosser i fri dressur.

Men det var nu natsigter uden tilladelse jeg mente, jeg havde overset dit forslag.
Jeg kan faktisk godt se det nyttige i, at man kan søge i nogle registre, når en nordmand er blevet bortreguleret, på den fri vildtbane. Der er også stadig en del krybskytteri rundt omkring. Det kan godt være de allerede har natoptik, men vi behøver ikke friste flere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af TheDarkSide » 21. maj 2019, 13:59

Det kræver nok en lidt mere koordineret indsats at bekæmpe mårhunde end blot at slippe jægere løs i statsskovene. Den foretrukne metode blandt mårhundejægere er nedskydning på foderpladser om natten og det kræver jo planlægning og arbejde. Umiddelbart tror jeg blot den bedste løsning er flere jægere der laver foderpladser og sørger for at skyde de mårhunde der kommer. Helst i en koordineret indsats i jagtforeninger og blandt naboer.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Sierra13 » 21. maj 2019, 16:14

ESAF skrev:
21. maj 2019, 10:56
Mon ikke en skydepræmie for indsendte haler eller lignende kunne hjælpe på det? Med de midler har man da tidligere, effektivt, udryddet ellers hjemmehørende og, i dag, ønskede arter såsom rød glente.
Med fare for at folk begynder at avle dem hjemme for derefter at sende haler ind?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af PSindrup » 21. maj 2019, 17:06

Morten273 skrev:
21. maj 2019, 16:14
ESAF skrev:
21. maj 2019, 10:56
Mon ikke en skydepræmie for indsendte haler eller lignende kunne hjælpe på det? Med de midler har man da tidligere, effektivt, udryddet ellers hjemmehørende og, i dag, ønskede arter såsom rød glente.
Med fare for at folk begynder at avle dem hjemme for derefter at sende haler ind?
Det ER set før, men mon dog? :argue:

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Sierra13 » 21. maj 2019, 18:02

PSindrup skrev:
21. maj 2019, 17:06
Morten273 skrev:
21. maj 2019, 16:14
ESAF skrev:
21. maj 2019, 10:56
Mon ikke en skydepræmie for indsendte haler eller lignende kunne hjælpe på det? Med de midler har man da tidligere, effektivt, udryddet ellers hjemmehørende og, i dag, ønskede arter såsom rød glente.
Med fare for at folk begynder at avle dem hjemme for derefter at sende haler ind?
Det ER set før, men mon dog? :argue:

Peter
Nu ved jeg ikke hvordan priserne har ligget førhen? Og kan desværre ikke lige finde noget.
Men tænker hvis det er et beløb højt nok til man gider bruge tid på at indsende eks. halen. Så er der nok ikke ret langt op til den grænse hvor folk ville avle på dem.

Det kan ikke koste meget at avle sådan en, den spiser jo alt næsten.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Bofhenator » 21. maj 2019, 22:14

C-X skrev:
21. maj 2019, 12:38

Men det var nu natsigter uden tilladelse jeg mente, jeg havde overset dit forslag.
Jeg kan faktisk godt se det nyttige i, at man kan søge i nogle registre, når en nordmand er blevet bortreguleret, på den fri vildtbane. Der er også stadig en del krybskytteri rundt omkring. Det kan godt være de allerede har natoptik, men vi behøver ikke friste flere.
Ah ja, men sigtet kunne jo godt stadig være tilladelsespligtigt, men "bare" også tilladt til regulering.

Om der ville blive flere eller færre krybskytter (eller nordmænd der har været træls gennem en længere periode) er vist et gæt, det kan være du har ret, jeg tror det ikke, jeg tror dem der har tænkt sig at bryde loven oftest vil være ligeglade med at bryde loven, men det er bare mit gæt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Thors24 » 22. maj 2019, 01:12

Ifølge nedenstående artikel så mangler Miljøstyrelsen at udarbejde en forvaltningsplan for mårhunden. Derfor er det ikke muligt at anvende metoder der kunne have en effekt, bla. brug af roadkills som lokkemad, fælder og natjagt. Planen burde have været udarbejdet for flere år siden. :wall: Så offentlig slendrian, eller hvad det nu er, er en del af årsagen til den fejlslagne bekæmpelse.

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... Udn3ZasL6E

Mauser M03
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 1. aug 2019, 13:44
Interesser: jagt -gendladning -LR
Geografisk sted: RINGKØBING
Has thanked: 1 time

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Mauser M03 » 2. aug 2019, 16:30

er det sansynligt at en mårhund vil bryde ind i hønsehuset ligså som ræven og er det ik noget med at de godt kan lide ost i fælden

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Rulab » 2. aug 2019, 18:55

Thors24 skrev:
22. maj 2019, 01:12
Ifølge nedenstående artikel så mangler Miljøstyrelsen at udarbejde en forvaltningsplan for mårhunden. Derfor er det ikke muligt at anvende metoder der kunne have en effekt, bla. brug af roadkills som lokkemad, fælder og natjagt. Planen burde have været udarbejdet for flere år siden. :wall: Så offentlig slendrian, eller hvad det nu er, er en del af årsagen til den fejlslagne bekæmpelse.

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... Udn3ZasL6E
Indtil nu er indsatsen næsten også kun gået den forkerte vej. Jo, regulering om natten er blevet tilladt, samme er night vision, men næsten vigtigere, kørepenge til frivillige regulerings jægere er fjernet. Selve rygraden i hele i den frivillige indsats.
Så er det opad bakke at finde folk, når det ligefrem skal koste penge at gøre en indsats.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Tikka B93 » 2. aug 2019, 21:23

Jeg synes det ville være fint med flere muligheder for mårhunde jæger også gerne natsigte MV . Forstå ikke den danske mentalitet hvor man altid skal tro det værste om alle andre ,det vil da. Muligvis/sikkert blive misbrugt men de der vil gøre det gør det alligevel

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af ESAF » 3. aug 2019, 00:20

Tikka B93 skrev:
2. aug 2019, 21:23
Jeg synes det ville være fint med flere muligheder for mårhunde jæger også gerne natsigte MV . Forstå ikke den danske mentalitet hvor man altid skal tro det værste om alle andre ,det vil da. Muligvis/sikkert blive misbrugt men de der vil gøre det gør det alligevel
Sandsynligheden for at det ville blive misbrugt, er sandsynligvis, omtrent lige så lille som den er i dag.
Moralen blandt danske jægere er generelt høj, bl.a. grundet de mulige konsekvenser ved at gå over grænsen, men også en relativt grundig uddannelse i de moralske, etiske og juridiske aspekter.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Mårhund spreder sig som epidemi – her er den filmet på villavej

Indlæg af Peter » 3. aug 2019, 04:14

ESAF skrev:
3. aug 2019, 00:20
Tikka B93 skrev:
2. aug 2019, 21:23
Jeg synes det ville være fint med flere muligheder for mårhunde jæger også gerne natsigte MV . Forstå ikke den danske mentalitet hvor man altid skal tro det værste om alle andre ,det vil da. Muligvis/sikkert blive misbrugt men de der vil gøre det gør det alligevel
Sandsynligheden for at det ville blive misbrugt, er sandsynligvis, omtrent lige så lille som den er i dag.
Moralen blandt danske jægere er generelt høj, bl.a. grundet de mulige konsekvenser ved at gå over grænsen, men også en relativt grundig uddannelse i de moralske, etiske og juridiske aspekter.
Og sådan er reglerne i dag - der lovgives altid efter laveste fællesnævner. Bare tænk på de fjollede generelle regler om hvornår man tidligst må have sit våben med i skydestigen, målene for skydetårne osv. osv.

Besvar