Årets mindste buk - Top 10

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Slettet bruger

Re: Årets mindste buk - Top 10

Indlæg af Slettet bruger » 18. jul 2019, 08:48

Det er da en god slank og godt udrustet buk, Bof!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Årets mindste buk - Top 10

Indlæg af Krung » 5. aug 2019, 08:52

Jeg var heldig på premieredagen. Jeg havde siddet en time, da han besluttede sig for at spille lidt op til damerne. Han kom ud af krattet 25 m fra mig. Prustede, skrabede og spillede stor. Min første tanke var at han var alt for spinkel til at skyde, men det så lidt bedre ud da jeg fik set ham fra flere sider.

Opsatsen var bedre end kroppen lagde op til, så pludselig lokkede han lidt. Jeg ved ikke hvad der fik mig til at trykke på aftrækkeren, for jeg var lidt stolt over at min første tanke var at lade ham gå. Han havde valgt at sove og lave circusplads 100 m fra det drivhus, jeg gerne ville holde dyrene ude af, så jeg tænkt han ville blive lidt problematisk, hvis han trak andre til sig og de opdagede madkilden. Jeg ville hellere tage denne buk, som jeg nærmest havde ene-ret til (pga. af geografien) end at tage et dyr i den anden ende af jagtmarkerne, hvor der er andre der kunne komme på skudhold. Igen, om det var en kløende aftrækkerfinger eller lidt mere velovervejet kan jeg ikke helt skelne i mellem, men jeg valgte at skyde. Det var nok ikke en rationel beslutning, men mere baseret på mavefornemmelse/følelser.

Jeg havde godt anlæg til riflen, men skuddet endte lidt for langt tilbage. Han stak af, men i halvt tempo, og jeg kunne ikke længere se ham. Jeg kom hen til stedet, hvor der var rigeligt med schweiss. Jeg kiggede rundt og kunne ikke se sporet. Jeg tjekkede i nærheden og kunne se hvor han havde sovet de sidste par nætter.

Jeg besluttede mig for at ringe til en hundefører. Jeg har tidligere snakket med ham og han havde været en stor hjælp rent mentalt. Jeg regnede med han var travlt optaget, men det var ikke tilfældet. Jeg sagde jeg havde et dyr som var stukket af. Halvt tempo og jeg havde en god fornemmelse med skudplacering, og der var ok med schweiss. Da han ikke havde andet at lave, kunne han godt kigge forbi. Han kom efter 25 min, og fandt dyret efter 10 sekunder :oops: . Den ruhårede fulgte sport snorlige og gav det et par imponerede bid i halsen. Det var afgrøden på marken, som skjulte dyret så godt. Jeg følte mig lidt dum over at have tilkaldt bare for det, men han virkede glad for at jeg gjorde det. Jeg betalte ham dobbelt af det meget lille beløb han ønskede. Fantastisk service. Jeg kan ikke sige nok godt om deres arbejde.

Her er han. Ikke den mindste opsats, men heller ikke for meget kød på ham. Maven er større end ved skudtidspunktet, pga af tiden der er gået.
nillert.jpg
nillert.jpg (147.08 KiB) Vist 1815 gange
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar