Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af KKA » 15. apr 2019, 06:52

Har en ældre buk(endnu) gående med DIARRÉ.
Den går sammen med andre rådyr, der alle har ,,hvide” agterspejl, så et primærstadium på Den fynske Syge, tror jeg nu ikke det er.

Den er ikke! afmagret eller afvigende i adfærd; men det er klart, at tilstanden vil medføre dehydrering på sigt- selvom, der bogstaveligt esses rundt om et vandhul.

Mit spørgsmål er nu, skal jeg se det an som noget forbigående og ellers få den ud af avlen fra 16.5. eller kontakte den lokale politimyndighed og få en aflivningstilladelse ud fra devisen at dette er irreversibelt?
Det sidste ser jeg som et ultium refugium!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Wildlife » 15. apr 2019, 07:40

1) Det kan være forbigående og er ikke nødvendigvis livstruende for den. Ellers vil det være en del af naturens gang hvis den ikke klarer den. Vi skal ikke lege gud. (ihvertfald ikke udenfor jagttiden)

2) Politiet kan ikke give dig tilladelse til at afskyde den udenfor jagttiden.

3) Hvis den ser skidt ud når du lovligt kan jage den, så tag den ud af genpølen hvis det giver mening til den tid.

Læs eventuelt mere her: https://www.jaegerforbundet.dk/media/40 ... opslag.pdf
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Kleth » 15. apr 2019, 08:32

Du kan også kontakte din lokale vildtkonsulent og forhøre dig
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... konsulent/
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Bemoni1 » 15. apr 2019, 10:13

Lad den være og lad naturen passe sit eget forløb. Skulle den den dø af det, er der noget nemt foder til ræven og hvis den klarer sig, er den sikret mod det fremover. Nogle gange skal man vælge, blot at observere, selv om det er lidt svært.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Bobo » 15. apr 2019, 11:08

Bemoni1 skrev:
15. apr 2019, 10:13
Lad den være og lad naturen passe sit eget forløb. Skulle den den dø af det, er der noget nemt foder til ræven og hvis den klarer sig, er den sikret mod det fremover. Nogle gange skal man vælge, blot at observere, selv om det er lidt svært.
Jeg har de 2 sidste år haft diarre dyr på denne årstid, de dør gerne efter et par dage, og det mærkelige er at ræven eller andre rovdyr/ådselædere ikke vil røre dem, så de ligger indtil maddikerne er mætte. De lugter nok forkert til at de vil spise dem :???:
Min teori går lidt på at de spiser noget kraftig mad/let omsætteligt, eller noget raps eller lign. eller at de ganske simpelt foræder sig. Det ser ikke ud til at det smitter andre dyr
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af TheDarkSide » 15. apr 2019, 12:07

På denne årstid kan det sagtens bare være en gang forbipasserende diarre, pga. ændring i fødeindtag.
Hvis du møder et dyr med diarre og der er jagttid på det, så skyd. Hellere være på den sikre side; det er jo ikke sikkert man lige får chancen igen. Om dyret så reelt er sygt eller bare har overædt er, efter min mening, lidt ligemeget, da diarre ikke kan være et sundhedstegn..

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Ingsorsi » 15. apr 2019, 13:48

Ville I turde spise et dyr med diarre?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af KKA » 15. apr 2019, 14:14

Takker for inputs og talt med vildtkonsulenten:
Såvidt muligt se det an og selvfølgelig regulere den ud efter 16.5.
Skulle den være afkræftet inden, vil der aldrig blive givet aflivningstilladelse fra Etaten, men tilgivelse såfremt der sørges for dokumentation ifa fotos evt indsendelse til DTU. Dette under dække af nødværge af et sygt dyr.
Jeg har måske et selvforskyldt problem, idet der fodres ned roer året rundt for hjortevildtet for at undgå bidskader i nyplantninger, og deres stofskifte er nok ikke gearet højt nok pt til dette, selvom jeg også har grønne vildtagreåret rundt.
Sådan et dyr er urgnet til menneskeføde, og bør destrueres eller nedgraves for at undgå evt smittespredning!

Slettet bruger

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Slettet bruger » 15. apr 2019, 15:02

Ingsorsi skrev:
15. apr 2019, 13:48
Ville I turde spise et dyr med diarre?
Ja

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Bobo » 15. apr 2019, 16:33

KKA skrev:
15. apr 2019, 14:14
Jeg har måske et selvforskyldt problem, idet der fodres ned roer året rundt for hjortevildtet for at undgå bidskader i nyplantninger, og deres stofskifte er nok ikke gearet højt nok pt til dette, selvom jeg også har grønne vildtagreåret rundt.
Det er svært at sige - jeg kender nogen der fodre råvildt med hvede og lignende sager, hvilket jeg synes er helt forkert, men de har ingen syge dyr, siger de. Eller osse ser de dem bare ikke fordi de kun kommer på terrænet 16.5- 15.7
Hos mig er det blevet værre efter der er sået sletgræs med højt sukker indhold, men det kan være en tilfældighed.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Wildlife » 15. apr 2019, 21:24

Her havde vi seks sunde rådyr i hestefolden (uden heste) her til aften. En flot buk og fem råer :)

Vi fodrer så også kun med græs
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af TheDarkSide » 15. apr 2019, 22:15

Fodring giver mulighed for at svage dyr kan overleve vinteren eller at man måske ikke ser at et dyr er svagt fordi det har nemt til føden og derfor ser sundt ud. Fodrer man råvildt bør man være mere opmærksom på hvilke dyr man skyder, så man ikke "gemmer" dårlige dyr, der normalt ville blive frasorteret på naturlig vis. At dyr dør af sult eller sygdom er ikke nødvendigvis skidt, men derimod godt ift. at fremme sunde og store dyr.
Jeg vil mene fodermarker er en god ide, mens fodring med "fastfood" (korn, majs, roer, kraftfoder osv) bør gøres med største omtanke. Det er alt for nemt for et rådyr at gå hen til en foderplads og fylde vommen unaturligt hurtigt med højenergi føde.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er der en råvildtkyndig veterinær i forummet?

Indlæg af Kleth » 15. apr 2019, 22:17

Bobo skrev:
15. apr 2019, 11:08
Jeg har de 2 sidste år haft diarre dyr på denne årstid, de dør gerne efter et par dage, og det mærkelige er at ræven eller andre rovdyr/ådselædere ikke vil røre dem, så de ligger indtil maddikerne er mætte. De lugter nok forkert til at de vil spise dem :???:
For et par år siden skød jeg en smalrå med akut lungebetændelse (iflg. Vildtsundhed.dk).
Allerede da jeg slæbte den op ad marken syntes jeg der var noget som lugtede, men jeg tilskrev det min nye ECWCS jakke for det var nærmest en kemisk lugt.
EC846413-0EC2-49EC-947A-C5937D50A7C0.jpeg
Da vi fik den lukket op var der dog ingen tvivl. Den havnede efter nærmere undersøgelse på kadaverpladsen, men selv under frost flere måneder senere havde der kun været smådyr i den; ræv, grævling, mår og rovfugle holdt sig fra den men åd gladeligt trafikdræbt vildt o.a.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar