Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Krung » 25. mar 2019, 13:51

Jeg har mulighed for at komme til jage på 30 tønder land i Sverige i nærheden af Markaryd.

Der er 2 problemstillinger, jeg gerne vil høre mere om:

1) Hvad skal der til for at jagten giver noget (foderpladser, naboaftaler, hundefører, ...) og
2) Hvad er rimeligt at betale for det?

En kollegas have og skov bliver jævnligt hærget af vildsvin. Der er tale om have plus frugttræer, og så blandet (men primært) bøgeskov. Jeg synes der er lidt mange grusstier og naboer, men der er godt bakket, så der er kuglefang. Er det helt umuligt at få grise på kornet uden at etablere foderpladser? Kan man nøjes med lidt bøgetjære? Vildkamera er velkomment. Hvilken indsats giver mest 'valuta' for indsatsen i tid?

Det bliver kun jagt på svin. Rådyr er vi dækket ind på.

Hvad er rimeligt at betale for sådan et areal i det område?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Lars M. L. » 25. mar 2019, 16:50

Jeg ville give en flaske god rødvin og ikke mere!
Du skal være opmærksom på, at svensk jagtlovgivning kun tillader, at du jager den vildtbestand, som er bæredygtig i forhold til dit eget jagtareal og vildt må ikke lokkes ind med foderpladser eller lign.
Det betyder i praksis, at du ikke må anlægge en foderplads nærmere end 200 meter fra naboskel.
Hvis arealet kan indgå i et større område, hvor vildtet forvaltes og jages i fællesskab, kan du muligvis flotte dig og give en flaske whiskey som betaling i stedet.
Mvh Lars

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Krung » 25. mar 2019, 17:46

Tak for svar.

Hvor meget er rimeligt at skyde på 30 tønder, når vi snakker vildsvin? Er foderplads en nødvendighed?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

MS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12. apr 2005, 17:00
Interesser: Alt vedrørende riffelskydning
Geografisk sted: Tune - Sjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af MS » 25. mar 2019, 20:10

Mmm... vel 1-2 stk, vil jeg tro.
Prøv evt. at google-søge på "bæredygtig/korrekt afskydning af vildsvin"- eller noget i den retning.
Med tanke på at arealet ikke er større, kan det godt tænkes, at du vil blive upopulær, hvis du bare skyder løs :oops:
Et godt og velmenende råd - tal med nabo-lodsejere/nabojægere, det er - som i lille DK - super vigtigt med gode naboaftaler. Også ifm evt eftersøg :blink:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Krung » 25. mar 2019, 20:41

Det er nemmere at spørge herinde, end at Google :fun: Sagt pænere, så tror jeg at jeg får bedre svar herinde.

Er det 1 til 2 pr år? Det kunne godt være ok. Jeg vil gerne se mere end 1 til 2 om året, men jeg tror ikke det ville blive til meget end det alligevel.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Raptor357 » 25. mar 2019, 22:25

Krung skrev:
25. mar 2019, 17:46
Tak for svar.

Hvor meget er rimeligt at skyde på 30 tønder, når vi snakker vildsvin? Er foderplads en nødvendighed?
Lige den er simpel. Vildsvin betragtes som skadedyr og så er mange døde svin noget svenskerne er glade for.
Foderpladser med lys virker helt ok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Mister.30-06 » 26. mar 2019, 13:07

Snak med naboerne og du kan måske lave en aftale om en foderplads (åtel) inden for 200m fra markgrænsen.
Jeg går selv på noget jagt (70Ha), ikke så langt fra Markaryd, hvor naboerne imellem har en aftale med foderpladser ret tæt på markgrænserne (50m).
200m er en fiktiv grænse, der ikke er lavet en lov på. Det hedder sig, du må ikke tiltrække vildt fra anden mands jaktmark, og så er der nogle der er kommet med en anvisning på 200 meter.
Der burde ikke være noget problem med mængden af afskydning af vildsvin, da de betragtes som skadedyr, men igen, snak med naboerne.
Jeg skyder så mange jeg kan, men det bliver normalt vis kun til et par stykker eller tre om året.
Mit eget sommerhus ligger på 5300m², et godt stykke inde i skoven, og har snakket med Svensk Jægerforbunds jurister, da min lille græsplæne er gravet op tre gange af vildsvin.
Jeg må "regulere" de vildsvin der kommer på min grund, bare de ikke er mere end ca. et år gamle.
Det er blevet til et par stykker på denne konto.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Mister.30-06 » 26. mar 2019, 13:10

Normal pris i disse områder ligger omkring SEK100-150/Ha/år

Der skal en foderplads til for at få en chance til at nedlægge vildsvin.
Ellers kan driv/trykjagt også gøre det, men det gør man typisk over et ret stort område.

Jeg vil gerne hjælpe dig igang, hvis det har interesse, send en PM.
Har 12 års erfaring med åteljakt i Sverige.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Lassescout » 28. mar 2019, 11:57

Lige den er simpel. Vildsvin betragtes som skadedyr og så er mange døde svin noget svenskerne er glade for.
Det kan man ikke automatisk gå ud fra. Nogle svenskere betragter vildsvinet som en ressource på linie med rådyr og andet vildt, og de lejer måske endda vildsvinejagt ud.
Der var en sag for ikke så længe siden hvor en dansker blev dømt for at have skudt mere end hans terræn kunne bære. Måske kan nogen finde et link til sagen? Så vidt jeg husker var det netop vildsvin han havde været meget effektiv overfor.

Så igen: det gode råd er at tale med naboerne om det. Hvis naboerne sige go ahead og skyd så mange du kan, så er det fint. Siger de noget andet, er det klogt at lytte til det og indrette sig efter det. Måske kan du endda komme med på nogle fællesjagter mm. Det kan sagtens blive til fælles bedste at have et godt naboskab.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Krung » 28. mar 2019, 12:10

Tusind tak for input, især til Mr 30-06.

Jeg har 2 store bekymringer, der skal på plads, før jeg når til mængden af vildt.

1) Det er min kollegas jord og jeg har fra starten sagt at der skal snakkes med naboerne. Jeg vil ikke ødelægge hans oase.
2) Er der kuglefang nok? Jeg har ikke været der oppe endnu, og Google maps viser ikke hvor bakket der er. Photos af grunden og vildskaderne er dog lovende.

Svigerfar og jeg vil tage derop og kigge efter, når arbejdet tillader det. Det er en lille grund og jeg er ikke sikker på at vi vil søbe den ind i åtel og bøgetjære, så måske går det hele i sig selv igen. En lille tur med riflen skader dog ikke.

Hvis min kollega synes vi skal gå all in (og naboerne er med på det), så vil jeg tage kontakt til Mr 30-06.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hjælp til opstart af jagt i Sverige

Indlæg af Lassescout » 28. mar 2019, 15:33

Hvis du ikke er klar til den store pakke med en timerstyret spreder der giver majs, så brug en lille 40-50 l fodertønde med huller i, lænket til en pløk. Hvis der er vildsvin, så vil de rulle rundt med tønden og så stiger chansen for at træffe dem når I kommer forbi. En stor bevægelsesstyret lampe er selvfølgelig rar, men heller ikke strengt nødvendig. Der kan fås mindre garderobeskabslamper med LED lys og bevægelsescensor der kører på batterier. De giver forbavsende meget lys når man sidder og glor en mørk nat, og øjnene har vænnet sig til mørke. De kan bindes fast på undersiden af en gren i passende højde, så er du pludselig meget bedre kørende for et par hudredekronesedler, end hvis du ikke havde gjort noget.

Da jeg havde jagt i Sverige brugte vi ofte garderobeskabsmodellen i udkanterne af åtelen, og så en større solcelleopladet lampe i midten. Det betød at man ofte blev opmærksom på vildtet når en af de små lamper tændte, og så kunne man nærstudere detaljerne når grisene gik ind under den store lampe. Men da det ikke går an at skyde ind i en flok, blev det ofte en enkeltstående gris i udkanten der blev nedlagt, og den kunne godt være belyst udelukkende af en lille lampe.

Det er sindssygt spændende, og man bliver lige pludselig helt vågen når lyset tænder.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar