Håndtering og behandling af pels

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Håndtering og behandling af pels

Indlæg af SBO » 10. dec 2018, 23:31

Jeg har i et stykke tid været fascineret af Pelsjægere og set en masse videoer, feks. "The Last Trapper" og "Happy People" og fået interesse i at lege med pelsværk, så når jeg falder over et dødt pelsdyr tager jeg chancen og øver mig, kun for at lære noget om det. Roadkill er der jo masser af hvis man er lidt frisk, men katte springer jeg over.

Første forsøg var et Egern der lå splattet ud på vejen hvor jeg bor, det gik okay, men jeg fik revet halen af pelsen. Fik garvet det, men det blev stivt som et brædt og halen er knækket.

En sommerdag kom min Bror med en Husmår, desværre var den allerede fyldt med Spy, så den var kun til at øve sig på, og det gik faktisk fint med at flå den, og jeg fik prøvet at trække den på et brædt, men jeg smed det hele ud bagefter.

I dag lå der så en Mår på vejen herhjemme (ja det er åbenbart et farligt sted) og den var lun og frisk, så jeg har flået den og det gik perfekt med halen. Desværre var hovedet helt fladt så der var hjerne og knoglestumper overalt, men fra ørene og bagud er den rigtig fin. Jeg har skåret pelsen ved poterne, for det er mest pelsen jeg er interesseret i. Nu ligger skindet så i en pose med Alun & salt og så kommer jeg i tvivl om jeg skal flække halen eller om man kan vende den om så den kan blive garvet ?

Min tanke er at garve og skrabe det rent, og få det blødgjort, så kan jeg prøve at sy et eller andet af det man kan tage på hovedet i en brandert :razz:

Frisk fætter klar til at smide frakken
IMG_0219.jpg

Nøgen fætter med frakken i armene
IMG_0221.jpg
Det var en Han, og jeg fik pillet lidt ved Penisknoglen, men slap for at der var noget der lugtede grimt :giggle:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af Lassescout » 11. dec 2018, 10:45

Du skal flække halen for at kunne tørre haleskindet ordentligt. Når pelsen er flået af, skal du fjerne alt fedt, for hvis der sidder fedt på skindet kan det nemt blive fordærvet der. Det nemmeste er at trække pelsen på en rafte så lædersiden vender udad. Så kan du skrabe den med en sløv kniv, og også pile hinder af så skindet bliver så rent som muligt. Derefter kan det tørres med hårsiden udad. Hvis du kender en minkavler kan du måske få nogle brugte taner af ham til at tørre på. De findes i størrelse hun, han og stor han, så der skal nok være en størrelse der passer nogenlunde. Der findes også taner til ræv, men de er nok efterhånden svære at finde, så du må nok snitte en selv. Du kan finde målene på taner her:http://ideverkstaden.com/matt-pa-tanor/

Hvad kemien til konservering og garvning angår kan jeg ikke rigtigt hjælpe. Jeg har selv konserveret med salt og alun blanding 50/50. Det virker fint, men skindet bliver stift. Jeg er aldrig kommet så langt, at jeg ved hvordan man får det blødt igen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af Slettet bruger » 11. dec 2018, 12:01

Skind kan gøres bløde igen, ved at tromle dem.
Jeg gjorde det i en betonblander og så nogle træklodser i, som tumblermiddel.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af Great Dane » 11. dec 2018, 14:58

Off tonic :giggle:

SBO, de 2 hjul man kan se det andet billedet, hvad er det? og nej jeg mener ikke din kværn
Mvh Great Dane

Slettet bruger

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af Slettet bruger » 11. dec 2018, 16:34

Hvad med at prøve at hjernemasse-garve? Selv har jeg en gammel, og tilbagevendende, idé om at prøve at garve rådyrskind.
Søg på 'hjernemassegarvning' eller følg dette link: https://bushcraftdk.websitetoolbox.com/ ... øg-9705762
Jeg har læst om en tilsvarende opskrift brugt af Ribes vikinger.

kh Svend

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af Bobo » 11. dec 2018, 17:46

Great Dane skrev:
11. dec 2018, 14:58
Off tonic :giggle:

SBO, de 2 hjul man kan se det andet billedet, hvad er det? og nej jeg mener ikke din kværn
Ligner en petroleumsmotor :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af TheDarkSide » 11. dec 2018, 18:03

Bobo skrev:
11. dec 2018, 17:46
Great Dane skrev:
11. dec 2018, 14:58
Off tonic :giggle:

SBO, de 2 hjul man kan se det andet billedet, hvad er det? og nej jeg mener ikke din kværn
Ligner en petroleumsmotor :smile:
Det er vel det man kalder en "Hit 'n miss" motor.

Jeg har garvet en rævebælg med 50/50 salt og alun. Den er blevet strukket og maseret på en træpæl efter garvning og er rigtig blød og lækker.
Man kan vel også blødgøre skind med læderfedt?

Brno
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13. feb 2014, 12:45
Interesser: Jagt fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 18 times

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af Brno » 11. dec 2018, 19:54

Prøv og søg garvning på Youtube, der kommer en med en dame der garver og blødgør nogle kaninskind, der viser hun rimelig grundigt hvordan man kan gøre. Har ikke selv prøvet det men synes informationen om blødgøringen er go.

Jakob

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Håndtering og behandling af pels

Indlæg af SBO » 11. dec 2018, 22:28

Tak for de gode input, det var lige hvad jeg manglede for at komme videre, så nu har jeg skåret halen op og smidt skindet i en spand med salt & alun, som "Kanindamen", og prøve rat gøre som hende. Jeg har godt læst om at garve med hjernemasse eller urin, men jeg tænker at det nok går at være en smule moderne.
Jeg prøvede at lave en Tane sidst, det er jo bare et stykke brædt der er skåret lidt til, og det virkede fint.


Som flere har opdaget så er det en gammel stationær petroleumsmotor jeg er ved at få gang i, en 4 hk fra 1934, lavet af Brdr. Larsen Asaa (B.L.A) og solgt af Brdr.Bendix i København. Den er en kopi af den amerikanske Witte, og blev brugt i landbrug og industri til at trække tærskeværk og andre maskiner. Det er en gammel interesse jeg har arvet fra min far der elskede gamle motorer og havde en stor samling, både af stationære motorer, men også skibsmotorer. Så siden jeg var lille knægt har jeg været med rundt til træf og udstillinger mange steder, det sætter sine spor :oops:
Pt. er jeg kørt lidt fast pga. en knækket bolt, så jeg skal ha slæbt motoren hen til min bror for at pille den ud, men den skal nok komme i gang i løbet af vinteren.
Hvis der er nogen der er interesseret i at vide mere om gamle motorer, så skal jeg da gerne skive et længere indlæg i et relevant forum hjørne

Besvar