Ville der ske noget med et plademonteret dådyrtrofæ, hvis det blev placeret over en indbygningspejs?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Ville der ske noget med et plademonteret dådyrtrofæ, hvis det blev placeret over en indbygningspejs?

Indlæg af AlexPH » 27. nov 2018, 12:22

Hej Alle.

Et hurtigt spørgsmål. Ville der ske noget med et plademonteret dådyrtrofæ, hvis det blev placeret over en indbygningspejs. Umiddelbart er det primært varmen, jeg vil være bange for, da murstenene bliver opvarmet meget, da skorstenen bliver en slags masseovn, efter et par timer. Men vil det påvirke trofæet?
Der vil selvfølgelig også komme sod, men det er begrænset, da pejsen jo kun er åben, når der skal brænde i.

Alex
Senest rettet af Refraktorius 27. nov 2018, 13:08, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift skiftet til den fremragende linje fra indlægget.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Trofæ over indbygningspejs

Indlæg af Cpt » 27. nov 2018, 13:00

Jeg har ikke erfaringer med trofæer og varme.. Men jeg har også en lukket indbygget pejs, og jeg ville være lidt betænkelig ved at hænge noget lige over den, der kommer kraftig varme ud fra konvektions rørene på min, faktisk så meget at jeg med en del års mellemrum er nødt til at reparere mørtelfugerne da det arbejder en del i varmen..

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ville der ske noget med et plademonteret dådyrtrofæ, hvis det blev placeret over en indbygningspejs?

Indlæg af Great Dane » 28. nov 2018, 07:50

En tidligere kollega har en halsmonteret wapitihjort hængende på den måde, der er åbent op til kip, for sådan en basse fylder altså lidt i landskabet :biggrin: Han har ikke nogen problemer med det, og det tror jeg heller ikke at du får.
Mvh Great Dane

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Ville der ske noget med et plademonteret dådyrtrofæ, hvis det blev placeret over en indbygningspejs?

Indlæg af AlexPH » 1. dec 2018, 21:20

Cpt skrev:
27. nov 2018, 13:00
Jeg har ikke erfaringer med trofæer og varme.. Men jeg har også en lukket indbygget pejs, og jeg ville være lidt betænkelig ved at hænge noget lige over den, der kommer kraftig varme ud fra konvektions rørene på min, faktisk så meget at jeg med en del års mellemrum er nødt til at reparere mørtelfugerne da det arbejder en del i varmen..
Jeg har samme problem, bare med vandskuringen, men ville der ske noget med knogle marteriale som bliver opvarmet?
Great Dane skrev:
28. nov 2018, 07:50
En tidligere kollega har en halsmonteret wapitihjort hængende på den måde, der er åbent op til kip, for sådan en basse fylder altså lidt i landskabet :biggrin: Han har ikke nogen problemer med det, og det tror jeg heller ikke at du får.
Men hænger den så også højt over, for jeg har kun 2,40 til loft?

Har lavet en lille test, og hvor kraniet skal hænge og der varbliver omkring 50 grader, når jeg fyrre godt op, målt med stegetermometer. Billedet er godt mørkt, men man kan lige ane hvor det skal hænge.
IMG_20181201_204417.jpg

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ville der ske noget med et plademonteret dådyrtrofæ, hvis det blev placeret over en indbygningspejs?

Indlæg af Great Dane » 2. dec 2018, 08:39

Jeg ville finde et andet sted, for den strålevarme er voldsom.
Mvh Great Dane

Besvar