Flere kvindelige jægere

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Flere kvindelige jægere

Indlæg af KKA » 7. okt 2018, 17:57

Godt at flere af “Dianas” døtre er begyndt at gå på jagt og dermed afspejler samfundsstrukturen i jægerstanden. Ekstra imponerende når basen er en 2 værelses på Nørrebro:
https://jyllands-posten.dk/premium/livs ... eget-koed/

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Great Dane » 7. okt 2018, 18:35

Ja det er dejligt at se, og der burde være væsentligt flere, mit indtryk er at en del går i stå hvis ikke de har nogen der kan hive dem med. I går var jeg på årets første fællesjagt ved Hindsig nær Varde, og der var en dame med, det var helt rart at se, og det lægger altså ingen dæmper på selskabet. Jeg har dog også oplevet diverse internetkrigere virkeligt hælde galde ud, over at kvinder kunne finde på at gå på jagt, det er sgu trist.
Jeg tror og håber med de tendenser der er i samfundet med økologi, og hjemmeskaffet mad, om det er dyrket eller opdrættet til formålet, så vil der nok være flere kvinder der opdager jagtens glæder.
Mvh Great Dane

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af C-X » 7. okt 2018, 18:41

Indenfor de mere mandsdominerede hobbyer er kvinderne som regel inddelt i to kategorier; dem der kan lide hobbyen og dem der kan lide opmærksomheden. Hvis de er med pga førstnævnte, så :rock: on :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Lassescout » 9. okt 2018, 10:30

Jeg har tidligere arbejdet på deciderede mandearbejdspladser (forsvaret, kreaturslagterier) og på deciderede kvindearbejdspladser (Postgiro, fjerkræslagteri). Jeg synes, at der i begge tilfælde nemt opstår en temmelig grov tone med tendens til det lumre. Og ja, det gælder også kvindearbejdspladserne. Man skal ikke være sart som mand sådan et sted :oops: .

Så jeg har siden foretrukket arbejdspladser med en bedre balanceret kønsfordeling. Omgangsformerne blive bare en smule mere civiliserede, ikke fordi man går og retter på hinanden, men nok nærmere fordi man lige bremser sig selv fra at køre alt for langt ud ad en tangent.

Så jeg hilser det velkomment at der kommer flere kvinder med på jagt, det er bare hyggeligt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Kleth » 9. okt 2018, 17:11

Hos os, der var det fruen som meldte ud at hun ville have jagttegn og det ville jeg så også :biggrin: hun undskylder ... :oops:

Det er ikke helt skævt med dem der kan lide jagt og dem som kan lide opmærksomheden. Der er dog mange forskellige ambitionsniveauer for jægergerningen.
Vi har dog mødt nogle få i den anden kategori og jeg er ked af at at de ikke altid gavner kvinders anseelse i jægerkredsene, især hvis de skal kompensere for et eller andet. Den holdning deler jeg med fruen.
En kvinde som vil, tør og kan gå igennem, skyder og i det hele taget deltager aktivt i alle jagtaspekterne får en del mere respekt.

Når vi er på jagt med ung- og ny-jægere ender de første jagter ofte med at fruen står med blodige hænder og viser hvordan man brækker harer og/eller ordner fasaner. Og det samme gælder hvis vi er med når en skyder det første rådyr.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Gryphon » 9. okt 2018, 19:21

Jeg synes det er fantastisk med kvindelige jægere. Har mødt en del engagerede, yderst kompetente og velskyde eksemplarer.

Men jeg oplever også at nogle jagtselskaber ødelægges eller ihvertfald ændres når kvinder deltagere.

Det er de fællesskaber hvor man bedst kan sammenligne relationen mellem jægerne, med et fodboldhold, der nyder en øl eller to efter kampen.

Og ligesom stemningen ville være anderledes i omklædningsrummet efter kampen, bliver den det også nå kvinderne er med på jagt i disse fællesskaber.

Men vi mænd ville nok også kunne forplumre en hel del kvindelige fællesskaber hvis vi blandede os.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af LJ » 28. nov 2018, 09:16

Er der nogen der har kendskab til konsortier kun bestående af kvinder?

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Skaði » 28. nov 2018, 10:18

Jeg kender tre svenske kvinder som har udgjort et konsortie (ikke aktiv længere), men det var så også lejet af en bedstefar på meget favorable vilkår. Ellers kender jeg INGEN kønsfæller som har helt egen jagt hverken i konsortier eller som ene indehaver af jagtretten. De er alle sammen med som "kone/datter af X" eller får lov (af mandlige indehavere, oftest familie) at jage uden formel status ift. jagtretten. På nær én kvindelig skovejer som jeg ikke kender ret godt, men det er igen "en mands skov" (hun er enke efter en skovejer).

Tror helt u-empirisk at det er a.) økonomi, både disponible penge men også hvem arver jord b.) suverænt ejerskab over egen tid (tilstedeværelseskrav i familie/parforhold) og c.) at disse ting gør det så ualmindelig at planen ikke rigtig dukker op i kvinders hoveder. Der er bare socialt og praktisk set meget længere vej til ejerskab/råderet over jagt, mens det til gengæld kan være langt nemmere at få del i en mands jagt. Så det er typisk den vej det går.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Kleth » 28. nov 2018, 10:36

Der var på et tidspunkt at der gennem facebook blev arrangeret "kvindejagt" hvor et større antal kvinder mødtes og afholdt fællesjagt på et gods eller lignende. Fruen blev et par gange inviteret, men hun havde nu ikke den store lyst til at gå på jagt med udelukkende andre kvinder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Aratan » 28. nov 2018, 10:50

På Vestsjælland findes “Team Tøs” som er er jagtklub for kvinder, men det er en “vi laver ting sammen ud over vores egne ting”-klub, mig bekendt har de ikke en fælles jagt, de laver bare arrangementer sammen...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af LJ » 28. nov 2018, 11:05

Skaði skrev:
28. nov 2018, 10:18
Jeg kender tre svenske kvinder som har udgjort et konsortie (ikke aktiv længere), men det var så også lejet af en bedstefar på meget favorable vilkår. Ellers kender jeg INGEN kønsfæller som har helt egen jagt hverken i konsortier eller som ene indehaver af jagtretten. De er alle sammen med som "kone/datter af X" eller får lov (af mandlige indehavere, oftest familie) at jage uden formel status ift. jagtretten. På nær én kvindelig skovejer som jeg ikke kender ret godt, men det er igen "en mands skov" (hun er enke efter en skovejer).

Tror helt u-empirisk at det er a.) økonomi, både disponible penge men også hvem arver jord b.) suverænt ejerskab over egen tid (tilstedeværelseskrav i familie/parforhold) og c.) at disse ting gør det så ualmindelig at planen ikke rigtig dukker op i kvinders hoveder. Der er bare socialt og praktisk set meget længere vej til ejerskab/råderet over jagt, mens det til gengæld kan være langt nemmere at få del i en mands jagt. Så det er typisk den vej det går.
Ok. Mht. at leje en jagt og skabe et konsortie er det jo en mulighed der er åben for alle. Jeg har forhørt mig lidt og der var heller ikke nogen der umiddelbart havde kendskab til det.
I vores konsortie var det også kun en kone af og til der fik sneget sig med.

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Skaði » 28. nov 2018, 11:10

Ja, det er formelt åbent for alle, men tænker der er mange "bløde faktorer" som så ikke er ens alligevel. Kvinder jager gennem mænd, helt overvejdende, er mit indtryk.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af LJ » 28. nov 2018, 11:15

Kleth skrev:
28. nov 2018, 10:36
Fruen blev et par gange inviteret, men hun havde nu ikke den store lyst til at gå på jagt med udelukkende andre kvinder.
Hvordan kan det være?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Kleth » 28. nov 2018, 12:11

LJ skrev:
28. nov 2018, 11:15
Kleth skrev:
28. nov 2018, 10:36
Fruen blev et par gange inviteret, men hun havde nu ikke den store lyst til at gå på jagt med udelukkende andre kvinder.
Hvordan kan det være?
Måske det også har haft noget at gøre med dem der har inviteret eller deltaget . . . . . .
Jeg ved at hun ofte føler sig bedre tilpas blandt ligesindede og at hun ofte ikke føler sig på bølgelængde med ret mange andre kvinder.
Det er vigtigere for hende at det er sjovt og spændende at gå på jagt end at gå på jagt med udelukkende andre kvinder. Fruen er for ligestilling og ikke "feminist" og hun gider ikke "hønse-fnidder".
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af LJ » 28. nov 2018, 13:52

Kleth skrev:
28. nov 2018, 12:11
LJ skrev:
28. nov 2018, 11:15
Kleth skrev:
28. nov 2018, 10:36
Fruen blev et par gange inviteret, men hun havde nu ikke den store lyst til at gå på jagt med udelukkende andre kvinder.
Hvordan kan det være?
Måske det også har haft noget at gøre med dem der har inviteret eller deltaget . . . . . .
Jeg ved at hun ofte føler sig bedre tilpas blandt ligesindede og at hun ofte ikke føler sig på bølgelængde med ret mange andre kvinder.
Det er vigtigere for hende at det er sjovt og spændende at gå på jagt end at gå på jagt med udelukkende andre kvinder. Fruen er for ligestilling og ikke "feminist" og hun gider ikke "hønse-fnidder".
Lyder absolut fornuftigt :smile:
Selvfølgelig er der et vist socialt moment (i varierende omfang) men fokus skal stadig være jagt når man er på jagt. På de jagter jeg har deltaget i hvor der har været kvinder med, har det været en eller to, hvor resten af os har været hankøn, så der har ikke rigtig været basis for tøse-hønse-fnidder.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Kleth » 28. nov 2018, 14:29

LJ skrev:
28. nov 2018, 13:52
På de jagter jeg har deltaget i hvor der har været kvinder med, har det været en eller to, hvor resten af os har været hankøn, så der har ikke rigtig været basis for tøse-hønse-fnidder.
Jeg har nu også oplevet at mænd kan lave hønse-fnidder, det står både fruen og jeg af på. Det er så måske ikke så meget person-centreret hønse-fnidder; men mere småligt brok :oops:
For tiden er vi i en gruppe med både unge og knapt så unge jægere og der er jævnligt børn med på jagten og den gruppe er en fornøjelse at gå på jagt med - for der drejer det sig nemlig om jagt :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Starling » 29. nov 2018, 16:54

Jeg er glad for at antallet af kvindelige jægere er stigende - nu mangler vi bare at der bliver flere kvindelige pistolskytter. Hvorfor mon kvinderne bliver væk når det kommer til pistol/revolver ?
De danske skytteforeninger burde gøre en indsats for at fremme antallet af kvindelige medlemmer.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Taby » 13. dec 2018, 19:22

I det konsortie jeg er med i er der 3 kvindelige medlemmer og oftest er der 4-6 kvinder med på jagt. De er alle engagerede og dygtige jægere og det er en fornøjelse at de er med. Men som andre har været inde på er de 3 medlemmer 2 koner og en datter. Blandt de ofte inviterede er der så nogle singlepiger, men alle er drevet af jaget og ikke opmærlsomheden.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Sierra13 » 25. jan 2019, 14:06

Det mest irriterende ved kvindelige jægere, er hvis de skyder bedre med hagl end jeg gør :rolf:


Bortset fra det, så de kvindelige jægere og ikke mindst hundeførere jeg har mødt, været super kompetente! og over den gennemstitlige mandlige jæger :smile:

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Halvautomat » 26. jan 2019, 00:06

Det er værre hvis de skyder bedre med riffel :giggle:
Kvinder er gennemgående gode til at koncentrere sig.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af KKA » 26. jan 2019, 10:26

Halvautomat skrev:
26. jan 2019, 00:06
Det er værre hvis de skyder bedre med riffel :giggle:
Kvinder er gennemgående gode til at koncentrere sig.
De er nok snarere mere bevidste om dét ansvar, der følger med licensen til at tage et liv!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Refraktorius » 27. jan 2019, 16:37

Halvautomat skrev:
26. jan 2019, 00:06
Det er værre hvis de skyder bedre med riffel :giggle:
Kvinder er gennemgående gode til at koncentrere sig.
Jeg har lært både mænd og kvinder at skyde pistol, og det virker klart som om at kvinderne er bedre til både at koncentrere sig og har en bedre finmotorik.
(og så er de ofte også markant bedre til at høre og følge instruktionerne)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Langenge » 27. jan 2019, 16:43

Refraktorius skrev:
27. jan 2019, 16:37
…….det virker klart som om at kvinderne er bedre til både at koncentrere sig og har en bedre finmotorik.
(og så er de ofte også markant bedre til at høre og følge instruktionerne)
Så har du fandme aldrig mødt min kone :rolf:
Du bør møde hende en dag, og det vil trække hele din statistik den stik modsatte vej :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af Refraktorius » 27. jan 2019, 18:53

Nej, nej.
Hun får bare stemplet "outlier" og så passer pengene igen.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Flere kvindelige jægere

Indlæg af 100Radsbar » 28. jan 2019, 13:08

Starling skrev:
29. nov 2018, 16:54
Jeg er glad for at antallet af kvindelige jægere er stigende - nu mangler vi bare at der bliver flere kvindelige pistolskytter. Hvorfor mon kvinderne bliver væk når det kommer til pistol/revolver ?
De danske skytteforeninger burde gøre en indsats for at fremme antallet af kvindelige medlemmer.
Min datter har udvist interesse i pistolskyding, da jeg går til det. Hun er p.t. 12 år gammel, så det varer lidt før hun kan komme til det. :smile:

Vi har også investeret i en del bueskytte udstyr, så det skal lige "tjenes hjem" før hun kaster sig over en ny fritidsinteresse. :blink:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar