Husk lige at sikre tårn og stiger

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2018, 20:16

Her til aften var jeg gået ned i mosen og havde sat mig i mit ældste tårn som ca er 10 år gammelt. I sommer lappede jeg bunden med et nyt bræt og mente at det nok holdt et år til ...... not :nutkick: mens jeg sad i ro og mag og spejdede ud over stubben efter Mikkel eller en mårhund, lige der hvor tankerne var allerfjernest, forsvandt bunden af tårnet, og jeg lå på ryggen ovenpå den ene vange og famlede febrilsk efter noget at få fat i. Det gik lige, jeg røg ikke med ned, men for hulen jeg kom et par hjerteslag bagud. Jeg må lige finde en pind i morgen, nu skal jeg finde noget at styrke mig på og skifte underbukser :rolf:

Jeg er i tvivl om hvorledes man egentligt står rent forsikringsmæssigt, men nu gør jeg selv en indsats for at sikre mine tårne og stiger og råder jer til det samme, da man jo hurtigt kan blive skadet for livet.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Bofhenator » 24. sep 2018, 20:17

Great Dane skrev:
24. sep 2018, 20:16
Her til aften var jeg gået ned i mosen og havde sat mig i mit ældste tårn som ca er 10 år gammelt. I sommer lappede jeg bunden med et nyt bræt og mente at det nok holdt et år til ...... not :nutkick: mens jeg sad i ro og mag og spejdede ud over stubben efter Mikkel eller en mårhund, lige der hvor tankerne var allerfjernest, forsvandt bunden af tårnet, og jeg lå på ryggen ovenpå den ene vange og famlede febrilsk efter noget at få fat i. Det gik lige, jeg røg ikke med ned, men for hulen jeg kom et par hjerteslag bagud. Jeg må lige finde en pind i morgen, nu skal jeg finde noget at styrke mig på og skifte underbukser :rolf:

Jeg er i tvivl om hvorledes man egentligt står rent forsikringsmæssigt, men nu gør jeg selv en indsats for at sikre mine tårne og stiger og råder jer til det samme, da man jo hurtigt kan blive skadet for livet.
Fy for pokker! Ja, det kan da hurtigt blive en grim oplevelse!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Ingsorsi » 24. sep 2018, 20:29

Det er mit store mareridt det der. Har nogle gange siddet i et tårn i temmelig hård blæst og været en smule nervøs.

Godt der ikke skete noget med dig. Hvad med våben og optik?

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2018, 20:32

Sakoen ligger altid oppe på rækværket, så der skete intet udover stoltheden fik et knæk :wall:
Mvh Great Dane

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af DB89 » 24. sep 2018, 20:44

Måske du skal se på, hvor rådne stolperne er nede ved jorden, så det hele en dag ikke helt vælter?

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2018, 22:58

DB89 skrev:
24. sep 2018, 20:44
Måske du skal se på, hvor rådne stolperne er nede ved jorden, så det hele en dag ikke helt vælter?
Den står på fliser og vandet render af
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Great Dane » 24. sep 2018, 23:03

Nå ja, et billede får i også....
Vedhæftede filer
received_290380664903201.jpeg
Mvh Great Dane

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af KKA » 25. sep 2018, 07:05

Du har været heldig, trods alt! Det er et wake up call til os alle.
Vil det være en ide at investere i fugtmåler( fåes vistnok i Biltema) inden tårnet tages i brug? Jeg har i vores tårne fået sat tage på, og fået boret drænhuller så evt overfladevand kan løbe af.
Ellers er det en gylden regel at tage fat i vangerne og ikke trinene, når tårnet bestiges!
Held og lykke med restaureringsarbejdet!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af 10-22 » 25. sep 2018, 08:05

Great Dane skrev:
24. sep 2018, 22:58
DB89 skrev:
24. sep 2018, 20:44
Måske du skal se på, hvor rådne stolperne er nede ved jorden, så det hele en dag ikke helt vælter?
Den står på fliser og vandet render af
Du skulle vist have spillet lotto den dag 🙂
Brug en spids skruertrækker og så lave prikke testen på resten af træet.

Istedet for alm trykket træ som bund, så køb nogle terrasse bræder og læg dem i to lag, hver sin vej.

Hvis din forsikring dækker under jagt, så er du nok også dækket her.
Det er bare vigtig at du skriver at det er en pludselig “udefrakommende hændelse”
10-22

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Boerge » 25. sep 2018, 08:07

Usikre skydetårne er altså ikke til at spøge med. For nogle år siden: Skytten på Frijsenborg havde forbudt sine folk at benytte et bestemt skydetårn, da det var ved at være for dårlig. Der skete så det, at han selv kravlede op i det. Tårnet kollapsede, og han kom gevaldig til skade med ryggen. Min erfaring er, at man skal være særlig omhyggelig med fastgørelse af trinene. En enkelt spunskrue er ikke sikker nok - kan have forbavsende lille "tværkraft" - den kan simpelthen knække ved belastning!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Kleth » 25. sep 2018, 08:56

Vedligehold samt produktion af skyde-tårne, -stiger og -platforme er altid interessant, for det er en afvejning mellem pris, tid og holdbarhed.
Personligt er min erfaring at kvaliteten af træet opvejer om det er trykket. Det oplevet at kravle op i en helt ny stige af trykkede regler og så knækkede det ene ben p.g.a. en knast.
Skydestiger.JPG
Engang hang jeg i min vest 1m over jorden efter at et trin på en gammel stige af rafter knækkede og min vest fangede et af de andre trin - Derfor har jeg heller ikke ting om halsen når jeg kravler op eller ned af tårne og stiger.

Jeg er enig i betragtningen om at vandet skal kunne løbe af/væk, det mindsker også algevækst og dermed hvor glatte gulve bliver.
Når jeg vedligeholder, så skruer jeg gerne nogle brædder eller lægter på, så at hvis et brædt knækker, falder jeg ikke ned. Trin til stiger er sværere for hvis der kommer to skruer i en lægte/regel uden at der forbores, så er der meget stor sandsynlighed for at endetræet flækker. Til det formål bruger jeg gerne forzinket hulbånd, som også er godt til en del hurtige reparationer, sikringer og afstivninger.

I et konsortie jeg var med i, der var det altid mig som skulle op i alle stigerne, fasttøjre, forstærke m.v. selv om jeg ikke havde en riffelplads :giggle:

@Great Dane, det kunne være endt meget værre! Godt du ikke kom noget til :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Wildlife » 25. sep 2018, 13:06

Great Dane skrev:
24. sep 2018, 23:03
Nå ja, et billede får i også....
Godt du slap levende fra det.

Jeg ville forstærke med nogle lægter under, så de ikke skal spænde så langt uden understøtning på midten.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af TheDarkSide » 25. sep 2018, 14:40

Boerge skrev:
25. sep 2018, 08:07
En enkelt spunskrue er ikke sikker nok - kan have forbavsende lille "tværkraft" - den kan simpelthen knække ved belastning!!
Nej og på mange af de tårne og stiger som private sælger bruges der alt for tit for små skruer til bærende dele. Skruer er normalt i meget hårdt, men sprødt stål, så de kan virke meget stærke, men når de knækker, så sker den uden advarsel.

Til trin bruger jeg helst 6*120mm skruer, da trinnene nok er det der får aller mest tæsk. Til resten er 5 mm skruer ok, sålænge der kommer nok i.

I trådstarters tårn bør der sættes minimum en 50x100 mm imp. spærtræ i gulvet, så spændet halveres for brædderne.
Jeg brugte 32 mm terassebrædder fra jem og fix og ca. 60 cm mellem understøtning, sidste gang jeg lavede et tårn og det er i hvert fald solidt og holder i hvert fald fint til 3 mand/300 kg :blink:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Great Dane » 25. sep 2018, 15:11

Da jeg i sin tid lavede tårnet var det af genbrugstræ, det vil sige vingeleje paller fra vindmølleindustrien. Brædderne er 40 mm tykke og fejler intet, jeg vil vove at påstå at man kan køre en kampv....

Fejlen er den på siden påskruede vange der bærer brædderne, skruerne er simpelt hen rustet over, jeg tager det som en god anledning til lige at modernisere tårnet lidt :biggrin:

Ved nærmere eftertanke, så er jeg glad for at det var mig selv det gik ud over og ikke en kammerat jeg havde inviteret, for hulen en ballade det kunne skabe med en brækket ryg og smadret riffel :nolisten:
Mvh Great Dane

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af 10-22 » 25. sep 2018, 18:55

Great Dane skrev:
25. sep 2018, 15:11
Da jeg i sin tid lavede tårnet var det af genbrugstræ, det vil sige vingeleje paller fra vindmølleindustrien. Brædderne er 40 mm tykke og fejler intet, jeg vil vove at påstå at man kan køre en kampv....

Fejlen er den på siden påskruede vange der bærer brædderne, skruerne er simpelt hen rustet over, jeg tager det som en god anledning til lige at modernisere tårnet lidt :biggrin:

Ved nærmere eftertanke, så er jeg glad for at det var mig selv det gik ud over og ikke en kammerat jeg havde inviteret, for hulen en ballade det kunne skabe med en brækket ryg og smadret riffel :nolisten:
Husk at bruge udendørs skruer :smile:
10-22

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Husk lige at sikre tårn og stiger

Indlæg af Sortseer » 25. sep 2018, 19:19

Og rustfri hvis det er i trykket træ. De såkaldte udendørsskruer har det ikke godt med imprægneringsvæske, og holder ikke nær så længe som man skulle tro.

Besvar