"Pop up" skjul, erfaring søges

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

"Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Rulab » 19. aug 2018, 18:48

Hej
Er der nogen i forummet, der har erfaring med skjul, der blot skal foldes ud og derefter er klar?
Jeg har f. eks kig på denne https://www.xxl.dk/mackenzie-camouflage ... 96_1_style

Jeg tænker især på hvor robust skjulet er og hvor let op- og nedtagning er.
Skjulet skal primært bruges til andejagt på eng, hvor faste skjul ikke er tilladt.

Slettet bruger

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 20:19

Hvis det er til andejagt efter ænder på træk, foregår det jo typisk i skumringen - der mener jeg sket ikke et skjul er nødvendigt. Hvis blot du har fornuftigt camuflerende tøj på og tilhørende hat m ansigtsmaske og handsker, er det rigeligt - ænder er ikke særligt årvågne. Hvis du vil skjule dig lidt mere, kan du tage en kraftig/ busket gren med og stikke i jorden.
Det viste skjul finder jeg slet ikke anvendeligt til andejagt på en eng. Det er beregnet til at opstille i forbindelse med et hegn.

En helt anden snak hvis det også gælder gæs ( ikke at skjulet er mere anvendeligt hertil), så skal der anvendes helt andre metoder.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Bobo » 19. aug 2018, 21:04

Jeg har sådan et skjul man ligger ned i, og når så gæs eller ænder kommer på skudhold sætter man sig op og skjulet folder sig ud så du har frit skud.
Det virker fint og er rigtig hyggeligt at ligge når det blæser eller er koldt. Jeg har ingen gåsejagt mere så du kan købe det billigt.
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 21:15

Bobo skrev:
19. aug 2018, 21:04
Jeg har sådan et skjul man ligger ned i, og når så gæs eller ænder kommer på skudhold sætter man sig op og skjulet folder sig ud så du har frit skud.
Det virker fint og er rigtig hyggeligt at ligge når det blæser eller er koldt. Jeg har ingen gåsejagt mere så du kan købe det billigt.
Dem har jeg også nogle af - rigtig fine til gåsejagt - total overkill til andejagt + ikke særlig “ skydevenlig” til andejagt.
Ved gåsejagt ligger man jo typisk så gæssene kommer “ ind i hovedet på en, det er sgu svært med ænder på en eng

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af TheDarkSide » 19. aug 2018, 22:03

Til andejagt sidder jeg bare på en jagtsstol eller stiller mig op, hvis der virkelig er gang i det (for at kunne skyde bedre). Har tit bare siddet på eng med 5-10 cm høj græs og skudt masser af ænder. Nogle gange lander de 5-10 meter væk, så de ser ikke noget, hvis man bare sidder nogenlunde stille.
Er der lidt lysesiv man kan sidde i så sætter jeg mig dog gerne der.
Men det er ikke unomalt at især brunnakkerne kommer og lander, selvom man går ude i vandet og samler nedlagte ænder op. Jeg bruger ikke camouflage, masker eller handsker, bare almindelig jagttøj.
Vi snakker her aftentræk på primært brunnakker og nogle gange gråænder og krikænder. Morgentræk har jeg ikke meget erfaring med..

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Rulab » 19. aug 2018, 23:23

Liggeskjul er ikke lige det jeg søger, det skal være et skjul af slå op typen, hvor både jeg selv samt hunden kan være bag.
På aftentræk er jeg ganske enig i at et skjul normalt ikke er nødvendigt, men på morgentræk ½ time før solopgang og frem, kan der sagtens stadig være et træk, men samtidig så lyst at et skjul havde været en fordel.
Senest rettet af Rulab 20. aug 2018, 17:07, rettet i alt 1 gang.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Lassescout » 20. aug 2018, 13:51

Bobo skrev:
19. aug 2018, 21:04
Jeg har sådan et skjul man ligger ned i, og når så gæs eller ænder kommer på skudhold sætter man sig op og skjulet folder sig ud så du har frit skud.
Det virker fint og er rigtig hyggeligt at ligge når det blæser eller er koldt. Jeg har ingen gåsejagt mere så du kan købe det billigt.
Jeg talte for nylig med en jæger der skyder rigtig mange gæs. Han har tidligere brugt liggeskjul af den type du nævner, men han sagde at det er de gået væk fra. Istedet tager de bare en hvid malerdragt på og sætter sig på en jagtstol. Så tror gæssene du er en svane, og den er de helt tryg ved.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: "Pop up" skjul, erfaring søges

Indlæg af Slettet bruger » 20. aug 2018, 17:43

Lassescout skrev:
20. aug 2018, 13:51
Bobo skrev:
19. aug 2018, 21:04
Jeg har sådan et skjul man ligger ned i, og når så gæs eller ænder kommer på skudhold sætter man sig op og skjulet folder sig ud så du har frit skud.
Det virker fint og er rigtig hyggeligt at ligge når det blæser eller er koldt. Jeg har ingen gåsejagt mere så du kan købe det billigt.
Jeg talte for nylig med en jæger der skyder rigtig mange gæs. Han har tidligere brugt liggeskjul af den type du nævner, men han sagde at det er de gået væk fra. Istedet tager de bare en hvid malerdragt på og sætter sig på en jagtstol. Så tror gæssene du er en svane, og den er de helt tryg ved.
Ja ja Lasse - det bruger vi andre, der skyder mange gæs, også.
Dog først fra omkring november, når svanerne begynder at trække, inden da kan du ikke rigtig narre gæssene med den metode

Besvar