Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af JyskJæger » 23. jul 2018, 11:13

Jeg læste forleden på TV2's hjemmeside at det blev antaget at der findes ca. 2-3.000 mårhunde i Jylland. (1)
Jeg så også på tvsyd (2) at man alene I/omkring Varde havde skudt 63 mårhunde (der er skudt flere sidenhen). Her på egnen bliver der også skudt rgtigt mange, men jeg gad godt vide hvor mange, der totalt er blevet dræbt.

Er der nogen der ved noget konkret?
Hvor mange Judas-dyr er for tiden og kan man evt. følge deres færden et sted?
Er der nogen der har nogle røverhistorier at fortælle? :biggrin:


(1) http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-02-2 ... hund-truer

(2) https://www.tvsyd.dk/artikel/jaegere-vi ... -maarhunde
Senest rettet af Refraktorius 23. jul 2018, 11:36, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: intetsigende overskrift udskiftet. læs opslaget i small talk

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2018, 11:38

Ja underligt at det ikke er åbenlyst på DJ og MST.

Det bedste man kan gøre i sådan en situation er at give alle midler fri.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af JyskJæger » 23. jul 2018, 13:08

LapuaMagnum skrev:
23. jul 2018, 11:38
Ja underligt at det ikke er åbenlyst på DJ og MST.

Det bedste man kan gøre i sådan en situation er at give alle midler fri.

mvh
Der er jo lempet lidt på reglerne. Mårhunden må reguleres året rundt og døgnet rundt. Men det var jo ikke af vejen, hvis man kunne gå ned til kommunen og få en skilling for hvert nedlagt dyr, ligesom i de gode gamle dage med muldvarpen.

man kunne jo fx få DKK 100,- og så kalde det "En Hund for en Hund"

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af C-X » 23. jul 2018, 13:17

Måske din lokale vildkonsulent kan give dig nogle lokale oplysninger?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Mapzter » 23. jul 2018, 13:22

JyskJæger skrev:
23. jul 2018, 13:08
Der er jo lempet lidt på reglerne. Mårhunden må reguleres året rundt og døgnet rundt. Men det var jo ikke af vejen, hvis man kunne gå ned til kommunen og få en skilling for hvert nedlagt dyr, ligesom i de gode gamle dage med muldvarpen.
Hvis det blev indført, så skulle man i hvert fald håbe på at det ikke blev offer for "kobra effekten". Men ok, det er nok begrænset hvor meget opdrætsarbejde en dansker ville påtage sig for 100,-
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af FBN » 23. jul 2018, 13:55

Der står da lidt i den rapport herpå mst.

https://mst.dk/media/146156/mst-maarhun ... 130218.pdf
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af JyskJæger » 23. jul 2018, 14:32

C-X skrev:
23. jul 2018, 13:17
Måske din lokale vildkonsulent kan give dig nogle lokale oplysninger?
Jeg får løbende de lokale oplysninger. Jeg er mere ude efter nationale resultater

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af JyskJæger » 23. jul 2018, 14:40

Mapzter skrev:
23. jul 2018, 13:22
Hvis det blev indført, så skulle man i hvert fald håbe på at det ikke blev offer for "kobra effekten". Men ok, det er nok begrænset hvor meget opdrætsarbejde en dansker ville påtage sig for 100,-
Helt rigtigt. Det ville være noget skidt. Mig bekendt er det ulovligt at avle på dyrene eller i det hele taget eje dem, men man jo heller ikke køre for stærkt.
Kommunerne kunne jo slå sig sammen med et garveri og få lavet nogle sjove hatte til den årlige julefrokost (Ironi kan have sneget sig ind)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af HR » 23. jul 2018, 18:40

Status er at kampen er tabt og siruationen ude af kontrol. Da judasorojektet ikke virkede da der var 100 dyr er der ingen grund til at tro at det virker nu da der er tusinder. Tid til at bruge pengene på noget andet. Og tid til at finde en sjov eller spændende måde at jage dem på. De er fra nu af en del af vores fauna hvad enten vi ønsker dem eller ej. Jeg har set 3 levende mårhunde på den frie vildtbane siden 1. Juni.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Great Dane » 23. jul 2018, 20:12

HR skrev:
23. jul 2018, 18:40
Status er at kampen er tabt og siruationen ude af kontrol. Da judasorojektet ikke virkede da der var 100 dyr er der ingen grund til at tro at det virker nu da der er tusinder. Tid til at bruge pengene på noget andet. Og tid til at finde en sjov eller spændende måde at jage dem på. De er fra nu af en del af vores fauna hvad enten vi ønsker dem eller ej. Jeg har set 3 levende mårhunde på den frie vildtbane siden 1. Juni.
HR
Sikken en gang vrøvl, når PB fra Naturstyrelsen kan køre ud og hive et forældrepar op af en grav med 11 hvalpe grundet et judasdyr, så rykker det. Er der mårhund på vildtkameraet så meld det til naturstyrelsen, er der fine grå uldhår ved indgange til grave, så er der mårhund, meld det. Opret foderpladser, der er allerede mulighed for gratis foder ved mårhundekonsulenterne. Her i Varde kommune er vi nu oppe på 68 mårhunde på under 3 måneder, så fingeren ud og hjælp til :Agents:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2018, 21:09

Kan man, hvis man har pengene til det købe et super godt natsigte udelukkende til regulering af Mårhund, jeg tror det ikke :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af HR » 24. jul 2018, 11:26

Lad mig lige præcicere. Meningen med jusasdyrene var at udrydde mårhunden/undgå at den etablerede sig. Den kamp er 100 procent tabt, og bestanden er hastigt stigende. Hvilken del af det er noget vrøvl.

Mit indlæg var absolut ikke en opfordring til ikke at holde mårhundene nede.

Jeg snakkede med en bekendt fra netop Varde i går. Jeg tror at i er væsentligt over 68 i år. Men i en population på nogen tusende så rykker 11 valpe ikke en skid. Set der rykker er hvis Danmarks 100.000 aktive jægere gør en indsats.
[Edit. De to sidste sætninger skrevet til]

HR
Great Dane skrev:
23. jul 2018, 20:12
HR skrev:
23. jul 2018, 18:40
Status er at kampen er tabt og siruationen ude af kontrol. Da judasorojektet ikke virkede da der var 100 dyr er der ingen grund til at tro at det virker nu da der er tusinder. Tid til at bruge pengene på noget andet. Og tid til at finde en sjov eller spændende måde at jage dem på. De er fra nu af en del af vores fauna hvad enten vi ønsker dem eller ej. Jeg har set 3 levende mårhunde på den frie vildtbane siden 1. Juni.
HR
Sikken en gang vrøvl, når PB fra Naturstyrelsen kan køre ud og hive et forældrepar op af en grav med 11 hvalpe grundet et judasdyr, så rykker det. Er der mårhund på vildtkameraet så meld det til naturstyrelsen, er der fine grå uldhår ved indgange til grave, så er der mårhund, meld det. Opret foderpladser, der er allerede mulighed for gratis foder ved mårhundekonsulenterne. Her i Varde kommune er vi nu oppe på 68 mårhunde på under 3 måneder, så fingeren ud og hjælp til :Agents:
Senest rettet af HR 24. jul 2018, 11:36, rettet i alt 2 gange.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Great Dane » 24. jul 2018, 11:32

At bestanden er voldsomt stigende er sandt, men at skrive at det ikke virker er noget vrøvl, det er i min og mange andres optik det mest effektive.
Mvh Great Dane

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af TheDarkSide » 24. jul 2018, 11:59

Jeg har ikke set en eneste mårhund. Har jagt i Midt, Vest og Nordjylland. Har 5 vildtkameraer ude, men ingen mårhund.
Jeg ville da gerne gøre en indsats for at bekæmpe dem, men det er jo svært når de ikke er der :blink:

Derimod er grævlingerne ved at blive en regulær plage på mit midtjyske jagt. I bukkejagten så jeg 4-5 stykker næsten hver gang jeg var ude, også flere timer før solnedgang. De larmer virkeligt meget og skræmmer nogen gange rådyrene. Især grisene slås meget og hyler og skriger.
De færdes langt omkring og støvsuger marker og hegn for alt der kan ædes. Sætter man et vildtkamera op et tilfældigt sted og smider en håndfuld majs, så er der grævlinger på kameraet inden for et døgn med 99% sikkerhed. Så tror sgu det er op af bakke for agerhøns og fasaner at få udruget et hold kyllinger :mad:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Great Dane » 24. jul 2018, 13:19

Grævlingen er naturligt hjemmehørende og ikke en trussel mod jordrugende fugle i samme grad som en mårhund. Tjek nu jeres grave for fin uld omkring.
Mvh Great Dane

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af JyskJæger » 24. jul 2018, 13:30

HR skrev:
24. jul 2018, 11:26
Lad mig lige præcicere. Meningen med jusasdyrene var at udrydde mårhunden/undgå at den etablerede sig. Den kamp er 100 procent tabt, og bestanden er hastigt stigende. Hvilken del af det er noget vrøvl.

Mit indlæg var absolut ikke en opfordring til ikke at holde mårhundene nede.

Jeg snakkede med en bekendt fra netop Varde i går. Jeg tror at i er væsentligt over 68 i år. Men i en population på nogen tusende så rykker 11 valpe ikke en skid. Set der rykker er hvis Danmarks 100.000 aktive jægere gør en indsats.
[Edit. De to sidste sætninger skrevet til]

HR

Uanset hvad udgangspunktet var, så må det da stadig betyde noget på slutresultatet. Jeg har svært ved at finde opdaterede tal på Judasdyr-resultater. Det seneste officielle jeg kan finde er fra 2012 hvor der var blevet fanget og dræbt 200 mårhunde. Hvis man går ud fra at hvert mårhundepar får 11 hvalpe (og ingen dør pga. sygdom eller andet) har det da reddet os fra 177 millioner mårhunde.
Ja, jeg ved godt at det er en fuldstændig surrealistisk beregning, der ikke holder i praksis, men en del færre mårhunde har det vel givet - og lidt har også ret.


Jeg ville jo mene at, staten burde gå ind og støtte uddannelse af hunde, der er trænet i at spore og opsøge mårhunde.
Samtidigt skulle man give hundeføreren samme bemyndigelse som sweisshundeførere, så de må krydse alt terræn, uanset, hvem der ejer dette.
"Reguleringshundeførere".
Det er da høsttid nu. Mårhunde bliver jaget ud fra marker, så det kan ikke undgås at landmænd rundt omkring i landet må spotte nogle stykker. Alle registrerede landmænd har selvfølgeligt fra deres regioner/kommuner forinden fået en skrivelse om mårhunden med et telefonnummer til den lokale "reguleringshundefører", som de straks bedes ringe til ved syn af mårhund.
Det ville da være et perfekt bijob til en pensioneret/passioneret jæger, hvor han kunne tjene en skilling ekstra og samtidigt gøre en god gerning. De småpenge betyder ikke en skid i det store spil

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af HR » 24. jul 2018, 22:46

Så der er “nogen” der skal betale for indsatsen, og der skal tilskud til fra “et sted”. Hvad om at os der har en interesse i at slippe af med dem klarer det selv? Vi behøver ingen indberetning da de er på alle revirer i Jylland nu.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Rulab » 25. jul 2018, 00:03

JyskJæger skrev:
23. jul 2018, 13:08

Der er jo lempet lidt på reglerne. Mårhunden må reguleres året rundt og døgnet rundt. Men det var jo ikke af vejen, hvis man kunne gå ned til kommunen og få en skilling for hvert nedlagt dyr, ligesom i de gode gamle dage med muldvarpen.

man kunne jo fx få DKK 100,- og så kalde det "En Hund for en Hund"
Det startede indsatsen mod mårhunden jo også med - 500 kr. for hver nedlagt mårhund. Det virkede, knap 2 måneder senere var hele årets "dusørbudget" opbrugt og ideen stoppede der.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Great Dane » 25. jul 2018, 07:32

HR skrev:
24. jul 2018, 22:46
Så der er “nogen” der skal betale for indsatsen, og der skal tilskud til fra “et sted”. Hvad om at os der har en interesse i at slippe af med dem klarer det selv? Vi behøver ingen indberetning da de er på alle revirer i Jylland nu.
HR
Der er mårhundekoordinatorer der giver den en ekstra skalle og samler informationer om mårhund for at forstærke indsatsen, de er stærkt afhængige af indberetninger fra jægerne. At du skriver som du gør er decideret dumt og viser at du slet ikke har forstået hvad tingene handler om.
Mvh Great Dane

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af KKA » 25. jul 2018, 09:39

HR skrev:
24. jul 2018, 22:46
Så der er “nogen” der skal betale for indsatsen, og der skal tilskud til fra “et sted”. Hvad om at os der har en interesse i at slippe af med dem klarer det selv? Vi behøver ingen indberetning da de er på alle revirer i Jylland nu.
HR
Vi bor nord for Varde, og mårhundene er ikke spottet her endnu, hvor grævlinge endnu holder skanserne, så kampen er vel ikke tabt endnu.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af JyskJæger » 25. jul 2018, 09:58

HR skrev:
24. jul 2018, 22:46
Så der er “nogen” der skal betale for indsatsen, og der skal tilskud til fra “et sted”. Hvad om at os der har en interesse i at slippe af med dem klarer det selv? Vi behøver ingen indberetning da de er på alle revirer i Jylland nu.
HR
"os der har en interesse i at slippe af med dem" må jo ikke gå, hvor vi vil.
I øvrigt går jeg på arbejde hver dag, så selv om jeg ville og måtte, har jeg ikke tid.
Og blot fordi man sidder og råber højt kommer mårhunden jo ikke farende. Tvært imod.
Det er den slags firkantede tankegang, der har gjort at vi er ved at drukne i mårhunde nu. Der må nye ideer på banen. Hvis vi bliver ved som vi altid har gjort, får vi de resultater vi altid har fået og det har jo tydeligvis ikke udryddet mårhunden.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Great Dane » 25. jul 2018, 11:42

KKA skrev:
25. jul 2018, 09:39
HR skrev:
24. jul 2018, 22:46
Så der er “nogen” der skal betale for indsatsen, og der skal tilskud til fra “et sted”. Hvad om at os der har en interesse i at slippe af med dem klarer det selv? Vi behøver ingen indberetning da de er på alle revirer i Jylland nu.
HR
Vi bor nord for Varde, og mårhundene er ikke spottet her endnu, hvor grævlinge endnu holder skanserne, så kampen er vel ikke tabt endnu.
Så er du blind :biggrin:

Jeg bor ved Outrup og der er de, senest var jeg med PB fra Naturstyrelsen ude og grave en Judas tæve op, magen slap desværre væk. De er ved Nybro og Blaksmark ligeledes. Bedste tegn er hvis der hænger fin uld omkring gravene, med mindre du selvfølgeligt får dem på kamera. Hvis du har lyst til en uddybende snak, så kan vi mødes til kaffe eller en kold :razz:
Mvh Great Dane

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af KKA » 25. jul 2018, 12:28

Great Dane skrev:
25. jul 2018, 11:42
KKA skrev:
25. jul 2018, 09:39
HR skrev:
24. jul 2018, 22:46
Så der er “nogen” der skal betale for indsatsen, og der skal tilskud til fra “et sted”. Hvad om at os der har en interesse i at slippe af med dem klarer det selv? Vi behøver ingen indberetning da de er på alle revirer i Jylland nu.
HR
Vi bor nord for Varde, og mårhundene er ikke spottet her endnu, hvor grævlinge endnu holder skanserne, så kampen er vel ikke tabt endnu.
Så er du blind :biggrin:

Jeg bor ved Outrup og der er de, senest var jeg med PB fra Naturstyrelsen ude og grave en Judas tæve op, magen slap desværre væk. De er ved Nybro og Blaksmark ligeledes. Bedste tegn er hvis der hænger fin uld omkring gravene, med mindre du selvfølgeligt får dem på kamera. Hvis du har lyst til en uddybende snak, så kan vi mødes til kaffe eller en kold :razz:
Blind er jeg nu ikke....endnu og vores plantage er vildtkameraovervåget, så udover en ulv, naboens gedebuk har det ikke fanget nogle eksotiske dyr.
Desuden bor jeg midt i skoven, har særdeles opvakte jagthunde, så mon ikke de ville have reageret, som de gør på vildtfært såvel som det vildt, der er inden for deres synshold, selvom vi har indhegnet 1/2 ha til “have” og hundehold.

Hvis jeg ser en, giver jeg besked - under forudsætning af, at evt yngel lokaliseres, inden den “reguleres”

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af Sierra13 » 4. aug 2018, 17:08

Mapzter skrev:
23. jul 2018, 13:22
JyskJæger skrev:
23. jul 2018, 13:08
Der er jo lempet lidt på reglerne. Mårhunden må reguleres året rundt og døgnet rundt. Men det var jo ikke af vejen, hvis man kunne gå ned til kommunen og få en skilling for hvert nedlagt dyr, ligesom i de gode gamle dage med muldvarpen.
Hvis det blev indført, så skulle man i hvert fald håbe på at det ikke blev offer for "kobra effekten". Men ok, det er nok begrænset hvor meget opdrætsarbejde en dansker ville påtage sig for 100,-
Nu ved jeg ikke lige hvor hurtigt en mårhund formere sig, eller hvor mange unger den får af gangen..

Men det er vel langtfra utænkeligt, især hvis de 100kr er skattefrie

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Status på mårhund: Er der nogen der ved noget konkret?

Indlæg af C-X » 4. aug 2018, 17:11

Arten er forbudt at holde, for private, i hele EU.

Det samme gælder bl.a. vaskebjørn og næsebjørn :wall:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar