Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2018, 19:30

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... den-nytaar#!/

Har de i DB slet ikke fattet at vildsvin skal sidestilles med rotter, og bekæmpes med alle tilrådighedværende midler?

Der er vel heller ikke nogen der forarges over at jeg napper en rotte i en fælde, uagtet at den måske har unger i reden.

Peter

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Bobo » 3. jul 2018, 20:58

PSindrup skrev:
3. jul 2018, 19:30
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd ... den-nytaar#!/

Har de i DB slet ikke fattet at vildsvin skal sidestilles med rotter, og bekæmpes med alle tilrådighedværende midler?

Der er vel heller ikke nogen der forarges over at jeg napper en rotte i en fælde, uagtet at den måske har unger i reden.

Peter
? Det synes jeg heller ikke - reference til overdkriften - undskyld mit iPhone tommeltot
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af FBN » 3. jul 2018, 21:55

Hvorfor skal de sidestilles med rotter ?

Skal alle vildfugle så også sidestilles med rotter ?
(Fugleinfluenza)

Tror nok lige man overreagerer lidt meget imø.

Vildsvin er imø en mindst lige så stor gevindst for
den danske natur som bæver olg dyr, ja faktisk kunne
man fristes til at sige den måske har mere sin ret end
ulve :giggle:

Men det bliver man nok heller aldrig enige om :???:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af 1900 » 3. jul 2018, 22:16

Hvorfor skal de sidestilles med rotter ?.
det skal de heller ikke: hysterisk reaktion og lovgivning !

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2018, 08:18

1900 skrev:
3. jul 2018, 22:16
Hvorfor skal de sidestilles med rotter ?.
det skal de heller ikke: hysterisk reaktion og lovgivning !
JEG mener personligt at de er skadedyr der skal bekæmpes.


Min holdning er nok præget af at jeg lige har set to dokumentarfilm om hvordan de er ved totalt at overtage store dele af det sydlige USA. DER sidestilles det næsten med en rotteplage.

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kenned » 4. jul 2018, 08:24

Som en kommentar til DB's frygt for at man skyder soen fra smågrisene, så mener jeg ikke man skal frygte det. Der er da forhåbentlig ingen jæger der vil kunne leve med at skyde en so med grise (med vilje).

Gør man det bevidst, så er man efter min mening måske nok jagttegnsberettiget, men man er absolut ikke jæger.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2018, 08:34

Jeg tror ikke vi skal sidestille os med USA eller Sverige for den sags skyld. USA har jo kilometer lange marker og krat hvor grisene øffer rundt uden at blive forstyrret. Det blev vel kun et problem i USA fordi de satte tam grise ud der så lavede et orgie med de vilde svin.

I Sverige har de problemer fordi de ikke fik en afskydningspolitik i tide, og afskød de forkerte, det mener jeg bestemt at vi har i Danmark.

Om den skal udryddes eller der bare skal være jagt på den, kan jeg ikke udtale mig om endnu. Men jeg syntes da at det er fint at vi kan afskyde gris hele året undtaget søer med grislinger.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2018, 09:41

LapuaMagnum skrev:
4. jul 2018, 08:34
Jeg tror ikke vi skal sidestille os med USA eller Sverige for den sags skyld. USA har jo kilometer lange marker og krat hvor grisene øffer rundt uden at blive forstyrret. Det blev vel kun et problem i USA fordi de satte tam grise ud der så lavede et orgie med de vilde svin.
Ja, jeg læste/hørte et sted at krydsningen mellem tamsvin og vildsvin er hovedårsagen til at vildsvinene nu "yngler som rotter" (undskyld udtrykket). Som jeg forstod det, fik de oprindelige "rene" vildsvin kun et kuld unger om året, hvorimod krydsningen har vildsvinets overlevelsesevne men formerer sig som tamsvin.

Peter

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2018, 09:50

PSindrup skrev:
4. jul 2018, 09:41
LapuaMagnum skrev:
4. jul 2018, 08:34
Jeg tror ikke vi skal sidestille os med USA eller Sverige for den sags skyld. USA har jo kilometer lange marker og krat hvor grisene øffer rundt uden at blive forstyrret. Det blev vel kun et problem i USA fordi de satte tam grise ud der så lavede et orgie med de vilde svin.
Ja, jeg læste/hørte et sted at krydsningen mellem tamsvin og vildsvin er hovedårsagen til at vildsvinene nu "yngler som rotter" (undskyld udtrykket). Som jeg forstod det, fik de oprindelige "rene" vildsvin kun et kuld unger om året, hvorimod krydsningen har vildsvinets overlevelsesevne men formerer sig som tamsvin.

Peter
Ja, det er bestemt et stort/kæmpe problem i USA. Selvom man sætter 100.000 skytter strategiske steder tror jeg ikke man vil komme dem til livs.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af TheDarkSide » 4. jul 2018, 11:05

PSindrup skrev:
3. jul 2018, 19:30
Har de i DB slet ikke fattet at vildsvin skal sidestilles med rotter, og bekæmpes med alle tilrådighedværende midler?

Der er vel heller ikke nogen der forarges over at jeg napper en rotte i en fælde, uagtet at den måske har unger i reden.

Peter
Sikke da en dårlig sammenligning!

Uanset hvor selektiv man forsøger at være, så vil det være aldeles umuligt at undgå at der ryger en nybagt rottemor engang i mellem.

Det er ingen sag at se om en so har smågrise med, da de jo normalt kommer lige i hælene på soen.

Derudover så udgør rotter en direkte sundhedstrussel, hvilket vildsvin ikke gør. Svinepesten er ikke nået Tyskland endnu (forskere siger der går 4 år*) og er dermed rimeligt langt fra Danmarks grænser. Derudover så skal smitten lige overføres fra vildsvin til tamsvin. Det sker ikke lige hver dag, selv ikke i de baltiske lande hvor svinepesten "raser" **.

* https://landbrugsavisen.dk/svin/tysklan ... om-fire-år
** https://foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/ ... Polen.aspx

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kleth » 4. jul 2018, 11:10

Er det kun mig som er forbandet af en god hukommelse? :oops:
Bl.a. viewtopic.php?f=2&t=64279
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Bofhenator » 4. jul 2018, 11:19

Kleth skrev:
4. jul 2018, 11:10
Er det kun mig som er forbandet af en god hukommelse? :oops:
Bl.a. viewtopic.php?f=2&t=64279
Nej, dobbeltmoralen og naiviteten når fantastiske højder ind i mellem...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kleth » 4. jul 2018, 11:31

Bofhenator skrev:
4. jul 2018, 11:19
Kleth skrev:
4. jul 2018, 11:10
Er det kun mig som er forbandet af en god hukommelse? :oops:
Bl.a. viewtopic.php?f=2&t=64279
Nej, dobbeltmoralen og naiviteten når fantastiske højder ind i mellem...
Det er jo fair nok at blive klogere, mere erfaren og der igennem ændre synspunkter! Og ind i mellem kan det virke til at være fra den ene yderlighed til den anden.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Centurion » 4. jul 2018, 11:47

Jeg er bange for, at vi kører af sporet. Sagen er, at smittede vildsvin med tiden kan komme til at udgøre en risiko for dansk svineavl, og da landbrugslobbyen er langt mere slagkraftig end Dyrenes Beskyttelse, så bliver det som det bliver, uanset diskussioner og protester.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Bofhenator » 4. jul 2018, 12:18

Kleth skrev:
4. jul 2018, 11:31
Bofhenator skrev:
4. jul 2018, 11:19
Kleth skrev:
4. jul 2018, 11:10
Er det kun mig som er forbandet af en god hukommelse? :oops:
Bl.a. viewtopic.php?f=2&t=64279
Nej, dobbeltmoralen og naiviteten når fantastiske højder ind i mellem...
...blive klogere...
Jeg stiller mig tvivlende ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af HappyNanoq » 4. jul 2018, 12:50

Der er jeg nok af lidt divergerende mening.

Jeg er faktisk lidt ligeglad med om et skadedyr der skal afskydes, har en rede et sted.
Der har jeg det fint med at ræven i givet fald får en godbid, og risikoen for svinepest er fortsat minimeret her og nu.

Selvfølgelig vil jeg da helst undgå at skyde en so med grislinger set fra et dyreetisk synspunkt, hvilket ligger mig meget på sinde.
Men hvordan hulen skal jeg kunne vide det med sikkerhed i hvert enkelt tilfælde før afskydning.?

Jeg ved udmærket hvordan man identificerer et vildsvin, men må indrømme at jeg nok ikke er verdensmester i at dissekere et vildsvin, og derfor næppe med sikkerhed kan sige om den er drægtig, hvor længe den har været det, om den har født, om den dier, eller er ved at være færdig med at die. Specielt hvis grislingerne ikke er med soen.

Hvis dét pludselig kræves af én, så vægter jeg min nattesøvn højere og undlader helt at lave noget galt.
Hvis nogen spørger, så elsker jeg bare Pumba og kalder mig Disneyficeret.


Min tankegang er bare :
Vil man have løst problemet eller ej.?
Er det skadedyr eller ej.?
Hvis det ER et problem (og det er der lovgivet at der er), og er det dermed skadedyr (det må de så være, fremfor jagtbar vildtbestand).

Så skal skadedyrene også bekæmpes uden hensyntagen til de ting vi værner om for jagtbart vildt og opretholdelse af jagtbar vildtbestand.
Jeg ser ingen grund til at vente til grislingerne er store nok til at soen ikke længere passer på dem, før skadedyrene skydes.

Det er bare mig, men ok, vi har heller ikke så mange af dem heroppe (Grønland, og typisk nordjylland).

Dog kan man være sikker på at hvis jeg har mistanke om at soen har grislinger, så skal der nok blive sat en eftersøgning i gang. Men det ud fra mit dyreetiske synspunkt.

Eks. med rensdyrjagt, der er cal .222Rem mindste lovlige kaliber. Jeg bruger nu fortsat minimum .308W, da jeg syntes den giver et bedre drab, dog med en smule mere kødødelæggelse. Men dét vil jeg hellere have, fremfor at dyret skal lide.

Og det er da netop nu hvor tendensen for vildsvin er opadgående i retning af at blive et problem, at problemet skal håndteres.
Slaget er formodentlig tabt mht. sæler i danske farvande, som tager en mængde fisk, ødelægger garn/ruser m.v. Skal vildsvineplagen virkelig have lov at udvikle sig, før nogen stiller sig tilfreds med at vildsvin pludselig ikke er at betragte som "jagtbart vildt"/"jagtbar vildtbestand", men som "skadedyr".?


Det er med garanti en upopulær holdning at have, men vi kan nok ikke alle være enige. Det har jeg det fint med. :razz:

Forskellen er nok bare at min skillelinie er at når der er tale om jagtbar vildtbestand, så definerer jeg det som "dyr" der skal værnes om, og som der kan forbedres revir for, samt dyreetikken er en stor del af jagten.
Når der er tale om skadedyr, så bortfalder min betragtninger omkring "dyr" og de skal nu effektivt bekæmpes, men tager selvfølgelig fortsat hensyn til effektivt drab af dyreetiske årsager og for min egen sindsros skyld.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af PSindrup » 4. jul 2018, 13:46

Bofhenator skrev:
4. jul 2018, 12:18
Kleth skrev:
4. jul 2018, 11:31
Bofhenator skrev:
4. jul 2018, 11:19
Kleth skrev:
4. jul 2018, 11:10
Er det kun mig som er forbandet af en god hukommelse? :oops:
Bl.a. viewtopic.php?f=2&t=64279
Nej, dobbeltmoralen og naiviteten når fantastiske højder ind i mellem...
...blive klogere...
Jeg stiller mig tvivlende ;-)
Jeg ER blevet klogere ... :oops:

Udsendelserne fra USA har virkelig sat nogle tanker i gang vedr. vildsvin (på de kanter)

Jeg blev også vildt forarget da jeg første gang så at de skød vildsvin fra helikoptere, men nu forstår jeg bedre. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Kleth » 4. jul 2018, 13:55

PSindrup skrev:
4. jul 2018, 13:46
Jeg blev også vildt forarget da jeg første gang så at de skød vildsvin fra helikoptere, men nu forstår jeg bedre. :thumbup:
Det var primært den der kom min hukommelse i hu, men den var vist small-talk, så jeg måtte nøjes med den reference.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Sortseer » 4. jul 2018, 16:37

Jeg er for så vidt enig i, at man er nødsaget til at skyde råt for usødet fra en ende af, hvis man vil uønskede nytilkomne til livs. Ubehageligt men nødvendigt.

Hvad vildsvinen angår, tror jeg ikke missionen lykkes - det er kloge og meget agtpågivende dyr, der ikke er nemme at jage. Det er muligt, at det fine hegn vil have en effekt, og i kombination med fri regulering, frie jagtmetoder og skydepræmier, vil man måske kunne forsinke udbredelsen.

Personligt glæder jeg mig til grisejagt under hjemlige himmelstrøg, og begræder at være bosat i en landsdel, der næppe får fornøjelsen af disse prægtige skabninger.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Bemoni1 » 4. jul 2018, 17:16

Jeg har jaget vildsvin ved mange lejligheder og på en del forskellige måder, men fælles for disse ting er, at de er forbandet svære at jage, selv med alle de hjælpemidler, som man har til rådighed i dag ( hvilket selvfølgeligt gør det meget mere udfordrende ).

Men, en ting, som mange ikke er klar over, eller endnu værre, ignorerer, er at hvis man skyder en førerso i en flok og ikke samtidig får has på de unge søer, så bliver de lige pludselig kønsmodne og parrer sig med den nærmeste orne, hvorefter de danner en ny flok, hver især.
Jeg var for nogle år siden, inviteret på en jagt, nede ved Hannover, hvor der året i forvejen, var blevet skudt et antal førersøer, med det strålende resultat, at området formeligt vrimlede med vildsvin, med nogle massive markskader til følge og vi 15 jægere skød tilsammen 54 grise, over tre dage, heraf INGEN førersøer.

Læren af dette er, at man skal være meget varsom med, hvordan man afskyder, for gøres det forkert, så bliver det eventuelle problem bare MEGET større og meget hurtigere end man skulle tro.

Vildsvin er relativt stationære, sålænge der er foder nok til dem, men når en flok når en hvis størrelse, eller førersoen bliver gammel, så splittes den op og der dannes nye flokke, af de søer som er udvandret og disse søger så til områder, som ikke er besatte i forvejen og vandløb og hegn, er ikke noget problem at forcere, hvilket også betyder, at det kommende hegn ved grænsen nok ikke får den store betydning.

Vildsvineproblemer kan man ikke skyde sig ud af, dem må man lære at leve med og så prøve at holde bestanden nede, med en balanceret afskydning.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af LapuaMagnum » 4. jul 2018, 18:54

Bemoni1 skrev:
4. jul 2018, 17:16

Men, en ting, som mange ikke er klar over, eller endnu værre, ignorerer, er at hvis man skyder en førerso i en flok og ikke samtidig får has på de unge søer, så bliver de lige pludselig kønsmodne og parrer sig med den nærmeste orne, hvorefter de danner en ny flok, hver især.
Det var netop en af grundene til at det tog overhånd i Sverige :smile: Man afskød simpelthen de forkerte dyr, og det eskalerede ude af hænder på alle.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Bemoni1 » 4. jul 2018, 20:39

Tager man dem i denne størrelse, så er det nærmest perfekt.
To års hun, med en vægt på 73 kg
Vedhæftede filer
Vildgris 1.jpg
Vildgris 2.jpg
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af C-X » 4. jul 2018, 22:32

PSindrup skrev:
4. jul 2018, 08:18
1900 skrev:
3. jul 2018, 22:16
Hvorfor skal de sidestilles med rotter ?.
det skal de heller ikke: hysterisk reaktion og lovgivning !
JEG mener personligt at de er skadedyr der skal bekæmpes.


Min holdning er nok præget af at jeg lige har set to dokumentarfilm om hvordan de er ved totalt at overtage store dele af det sydlige USA. DER sidestilles det næsten med en rotteplage.

Peter
Det er vigtigt, i denne sammenhæng, at huske på, at grisen ikke er oprindeligt hjemmehørende på de amerikanske kontinenter. Derfor er det både faunaforfalskning og en regulær invasion. De amerikanske svin er altså "feral" (og jeg mener altså øffebasserne) og det stiller dem i en noget anden retsstilling, når den lokale flora og fauna skal beskyttes. På samme vis som man ser i Australien og lign. egne.
Herhjemme er vildsvinet jo ret beset hjemmehørende, uanset om det er ønsket eller ej.

Hvad ville du forresten mene, hvis det var Trump der deklarerede svinene krig? :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af Refraktorius » 5. jul 2018, 10:42

At gå i gang med at lave noget der bare minder om "jagt" som det primære forsøg på at kontrollere (i betydningen udrydde) vildsvin er IMHO en forfejlet tilgang.

Det er iboende i jagt (og de love der regulerer den), at det skal være bæredygtigt. Og så holder man i bedste fald status quo eller får en moderat tilbagegang.

De skal efterstræbes overalt, hele tiden og med en bred palet af redskaber hvis der skal være en reel effekt.
Og "hyggejagt" er nok det mindst effektive.
Målrettet udfodring og fælder (der tager en hel flok ad gangen) vil jeg tro er markant mere effektivt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Dyrenes beskyttelse mener ikke at det er i orden at vildsvin bortskydes "betingelsesløst"

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2018, 10:59

Centurion skrev:
4. jul 2018, 11:47
Jeg er bange for, at vi kører af sporet. Sagen er, at smittede vildsvin med tiden kan komme til at udgøre en risiko for dansk svineavl, og da landbrugslobbyen er langt mere slagkraftig end Dyrenes Beskyttelse, så bliver det som det bliver, uanset diskussioner og protester.
Samme danske svineavlere hvor 88% af besætningerne er inficerede med MRSA?
Måske skulle der fokuseres lidt mere på de selvskabte problemer frem for at forsøge at regulere naturen?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/88-pr ... t-med-mrsa

Det er ikke fordi jeg er fra stenbroen, men jeg har efterhånden svært ved at se Dansk landbrug som andet end en industri. Og deres meninger om naturpleje bør ses i det perspektiv.

Besvar