Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Bionørden » 20. jun 2018, 00:56

Jeg blev noget overrasket, da de på TV (DR1) påviste at sådan nogle plasticfætre var mere end, det kunne forventes, at finde på strande (hver 35. meter). Det er da meget...

Men jeg troede da, at man som jæger, (også!), tager sit skrald med hjem. Det er måske nok et problem, for folk, der driver pramjagt og den slags. Men I må vel også have en interesse i, at fugle og dyr - ikke går til i plast?

Mvh
Tine- ting forsvinder jo ikke bare, selvom man taber dem på den blå hylde.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af HappyNanoq » 20. jun 2018, 03:02

Da jeg gik på jagt i danmark, og hvor jeg som oftest brugte halvautomat, samt gerne med kraftige patroner som desværre også bliver smidt langt væk (2-5m væk fra standpladsen).
Der sørgede man altid at komme hjem med lige så mange patroner/hylstre som man havde med.
Jeg kender ingen der bare smider om sig med hylstre, men som nærmest religiøst leder efter alle hylstre efter en jagt.
Vælger gerne gode patroner, som desværre ofte er i plast, hvilket er årsagen til at jeg er grundig med oprydningen - bruger meget gerne patroner med paphylstre. Samler naturligvis også disse op, men skulle der gå én tabt, har jeg ikke nær så store samvittighedskvaler.
Min største bekymring er plasthaglskålen som man jo aldrig kan få fat i igen, da den følger haglene ud i hvert fald 10-15m og tit længere.

Der er rigtig mange miljøbevidste jægere og skytter, men desværre skal der kun gå en portion til på måske 100 skud (4 pakker patroner) til at fylde 3.5km strand, med et hylster hver 35m.
Det kan sagtens være en der er røget i baljen eller en kasse der er snublet over og rget i vandet.


Jægere er ofte aktive i revirpleje, med oprensning af søer, fjernelse af planter og udplantning af nye - til store summer, så dyrene har nogle gode steder at skjule sig når de skal føde og hvile sig. M.v.
Det er ikke unormalt at der bruges 2-5-10-25.000kr i revirpleje over en kort årrække, for at skabe bedre forhold for dyrene. Enkelte steder jeg kender til har ligget i nærheden af 50-100k over en årrække.

Det gør vi af egen fri vilje, fordi vi bekymrer os for naturen og dyrene. Vi har ikke nogen som helst grund til at ville smide om os med plastichylstre.
Det gavner ingen steder.

Det er så lidt træls at blive mødt med, at det gør man jo kun for at skyde dyrene der og at så ved man at man har dem der. Men nej, det er langt fra garanteret og ændrer kun chancen til det positive i et fåtal af tilfldene, og desuden er jagttiden så kort, så det bestemt er i dyrenes favør i hele resten af året.

Desværre ser almenheden ikke alle de positive ting jægerne også gør, men ser kun de negative.


Det kan være fra havjagt (åbenlyst), og folk der bruger halvauto/pumpgun fordi knæklåsvåben måske ikke er praktiske i eks havkajak.
Der smides hylstrene ud til siden, eller nedenud af geværet. Der findes en lille gummigadget der kan sættes på, som blokerer for hylsteret, så man selv lige skal fjerne det før man kan genlade. Men det er nok de færreste der benytter det.
Har dog set eksempler på at jægeren er røget i vandet med en lommefuld af tomme hylstre på den ene side, og et bælte eller lommefuld patroner på den anden. Eller at en lille stofpose i bæltet til hylstre er røget af. Så går der hurtigt 10-20-50 hylstre tabt.

Selvfølgelig kan der være enkelte som skyder og er ligeglade, det vil der nok altid være. Men jeg tror på at de som hovedregel forsøger at få så mange hylstre med hjem, men at nogen så smutter fra dem.
Hylstre der smutter fra os jægere/skytter, er meget synlige da de gerne er i ret flotte farver og dermed iøjnefaldende. Omvendt bliver der også kigget skævt til os, hvis vi er kendt som miljøsvin og det er heller ikke et image man ønsker.

Derfor vil jeg gerne tro at miljø er noget vi alle bærer med os i et vist omfang, nogle mere religiøst end andre.
Men at alle gør hvad de kan, men der vil være smuttere - og der ER smuttere, det kan vi se på strandene.

Nu behøver hylstrene heller ikke stamme fra dk jægere.
Der kommer utroligt meget plastaffald med havstrømmene, men ligemeget hvad, så er det heller ingen undskyldning hvis de skulle stamme fra england, tyskland eller sydligere. Hvis en dk jæger smider et hylster i vandet, ender det ikke nødvendigvis på en dk strand. Det gør det hverken bedre eller værre.
Det er eksempelvis påvist at affald mv fra japan/fukushima er landet på strande rundt om i verden her nogle år efter tidevandsbølgen.


Men helt korrekt, hylstrene skal kort og godt bare ikke ende i havet, men der vil være smuttere og tror alle vil vægte våbensikkerhed og våbenhåndtering højere - og i enkelte tilfælde miste et hylster eller to,


Kan bare se mentaliteten blandt de jægere jeg har i min omgangskreds. Der er altid hylstre med hjem til skraldespanden.

Nu skriver du selv "den blå hylde" som jo er et generelt kendt sømandsudtryk, hvor utrolige mængder affald er smidt i havet (den blå hylde) fremfor at gemme det og tage det med hjem til næste havn eller køre det i incinerator.
Kender enkelte skibe der har lerduekaster ombord og ved det er en fornøjelse at kunne skyde lerduer ud over agterstævnen. Skal ikke kunne sige om der er røget en spand overbord dér i ny og næ. Der er mentaliteten nok anderledes mht "den blå hylde".
Og ja, er selv maritimt uddannet, omend jeg er ansat landbaseret.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Ras.Killing » 20. jun 2018, 03:37

Jeg tager i hvert altid selv mine afskudte hylstre med hjem igen (både fra hagl og riffel)... om ikke andet dem der er til at finde. Det kan jo smutte et enkelt eller to i kampens hede.

Det er værre med haglskålen, som bliver blæst af h.. til.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af ESAF » 20. jun 2018, 05:31

Ja, haglskåle overalt var en utilsigtet bivirkning af blyforbuddet og indførelsen af stålhagl i ildkæppene... et blyforbud man i øvrigt har ophævet (næsten helt) i mere fornuftige lande som Norge, da det ingen reel effekt havde.
HappyNanoq skrev:Der sørgede man altid at komme hjem med lige så mange patroner/hylstre som man havde med.
Var det ikke irriterende at skulle forbi jagtbutikken på vej hjem for at få regnestykket til at gå op?! :moon: :giggle:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Kleth » 20. jun 2018, 05:48

Der sker heldigvis en del på udviklingen af haglskåle, der er nu både haglskåle i papir/pap/fibre, uld og bionedbrydelig plast altså ikke bare fotonedbrydelig plast.

Selve hylsteret er der nogle problemer med at gøre rigtig nedbrydeligt og stadig rimeligt vandtæt samt give nok modtryk til forbrændingen af krudtet.
Jeg tror ikke jeg kender nogen som bevidst efterlader deres hylstre! I hvert fald ikke når de er sammen med andre og hvad der sker når de er alene i skjulet eller prammen ved jeg jo ikke.

Når jeg er på jagt har jeg et system hvor jeg kommer de afskudte hylstre i en lomme og har patronerne i en anden, så er det kun når jeg fumler at det hænder at noget midlertidigt rører jorden.

De jægere jeg kender tager gladeligt flere hylstre med hjem end de havde patroner med ud :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Bofhenator » 20. jun 2018, 07:34

Kleth skrev:
20. jun 2018, 05:48

De jægere jeg kender tager gladeligt flere hylstre med hjem end de havde patroner med ud :thumbup:
Ja! De skal jo fyldes op igen :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af 458hunter » 20. jun 2018, 07:53

Hylstrene er faktisk hovedgrunden til at jeg foretrækker pump, hvor jeg selv styrer udsmidningen, frem for halvauto på vandet.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Langenge » 20. jun 2018, 08:22

Bofhenator skrev:
20. jun 2018, 07:34
Kleth skrev:
20. jun 2018, 05:48

De jægere jeg kender tager gladeligt flere hylstre med hjem end de havde patroner med ud :thumbup:
Ja! De skal jo fyldes op igen :-D
:thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Lassescout » 20. jun 2018, 08:53

Ja, jeg tager altid de afskudte patroner med hjem.

Først og fremmest fordi det er det rigtige at gøre, og jeg går på jagt for min fornøjelses skyld, så jeg vil ikke luske rundt med dårlig samvittighed. Men også fordi de jægere jeg går på jagt med, kan finde på at sætte det på dagsordenen, sådan så man kan blive spurgt hvad man har oplevet på jagten, hvad man har skudt på osv. og så til slut kan man blive bedt om at fremvise de tomme hylstre. Der skal meget gerne være lige så mange som antallet af skud man har oplyst :oops: . Det foregår som venskabeligt drilleri, men det virker befordrende at sætte det på dagsordenen.

Men haglskålen er det aldrig lykkedes mig at finde, og det piner mig lidt. Jeg synes det ser frygteligt ud når de ligger langs stranden, det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Så jeg håber det går hurtigt med at lave gode patroner med haglskåle af papir, pap eller filt. Dem vil jeg helt sikkert bruge hvis jeg kan.

(edit:stavefejl)
Senest rettet af Lassescout 22. jun 2018, 07:47, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af ESAF » 20. jun 2018, 08:56

Kleth skrev:
20. jun 2018, 05:48
Der sker heldigvis en del på udviklingen af haglskåle, der er nu både haglskåle i papir/pap/fibre, uld...
Hej Kleth.
Har du ikke et forhandlernavn eller lignende. Jeg leder efter ovenstående i både kaliber 16 og 12.
Vedrørende hylstre eksperimenterer jeg med at imprægnere og forsegle paphylstre med voks, men min tid er desværre splittet mellem en masse andre projekter og ALT for meget arbejde. Hele 37 timer om ugen af min tid går med det lort :shock:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Krung » 20. jun 2018, 09:27

Er jeg den eneste, der bliver lidt stødt over tonen i indlægget? Jeg er måske også lidt pirrelig for tiden.
Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?
Ja da. Hvem rydder ikke op efter sig selv?
(hver 35. meter). Det er da meget...
Det er da alt for meget.
Men jeg troede da, at man som jæger, (også!), tager sit skrald med hjem.
Ja da. Hvem rydder ikke op efter sig selv?
I må vel også have en interesse i, at fugle og dyr - ikke går til i plast?
Selvfølgelig, hvem har ikke det?
Tine- ting forsvinder jo ikke bare, selvom man taber dem på den blå hylde.
Selvfølgelig ikke.

Ikke et eneste af dine spørgsmål/anklager har et interessant svar. Hvad havde du håbet på at få? Er det ikke bare et surt opstød? Det virker lige så konstruktivt som at åbne døren ind til kirken og så råbe at nu må de hedninge tage sig sammen. Her finder du ingen, der synes det er ok at svine naturen til.

Hvis vi skal grave et eller andet at snakke om, hvad er så alderen på de plastikfætre? Kan de være fra en gang man ikke tænkte det var et problem? Kan de komme fra andre lande? Jægerforbundet prøver virkeligt at profilere sig som grønne med en kamp for nedbrydelige haglskåle netop nu. Jeg ser problemet som et der er på vej væk.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Kleth » 20. jun 2018, 09:28

ESAF skrev:
20. jun 2018, 08:56
Kleth skrev:
20. jun 2018, 05:48
Der sker heldigvis en del på udviklingen af haglskåle, der er nu både haglskåle i papir/pap/fibre, uld...
Hej Kleth.
Har du ikke et forhandlernavn eller lignende. Jeg leder efter ovenstående i både kaliber 16 og 12.
Vedrørende hylstre eksperimenterer jeg med at imprægnere og forsegle paphylstre med voks, men min tid er desværre splittet mellem en masse andre projekter og ALT for meget arbejde. Hele 37 timer om ugen af min tid går med det lort :shock:
Jeg har taget de umiddelbare jeg kunne huske
https://www.landogfritid.dk/Jagt/Green- ... stk/952154
https://www.landogfritid.dk/Jagt/Green- ... stk/974466
https://gamebore.com/uk/cartridge/game/12g-silver-steel
https://www.huntinglife.net/webshop/190 ... 45-26gram/
http://jaguargruppen.com/wp-content/upl ... ktober.pdf

Det kan til tider være vanskeligt at finde ud af sammensætningen af de produkter vi kan købe i Danmark p.g.a. vores blyforbud der kræver mere end en simpel udskiftning af blyhagl med stålhagl.
Jeg har ikke set noget 16ga, men jeg har heller ikke ledt efter det :oops:

Gamebore skriver
Bio-Wad FSC
Exclusive, innovative fibre wad technology designed specifically for steel shot which utilises a fibre driving wad and a protective collar to enclose the shot and deliver outstanding patterns where the standard plastic wad normally required for steel loads is undesirable.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Refraktorius » 20. jun 2018, 10:43

Krung skrev:
20. jun 2018, 09:27
Er jeg den eneste, der bliver lidt stødt over tonen i indlægget? Jeg er måske også lidt pirrelig for tiden.

......

Hvis vi skal grave et eller andet at snakke om, hvad er så alderen på de plastikfætre? Kan de være fra en gang man ikke tænkte det var et problem? Kan de komme fra andre lande? Jægerforbundet prøver virkeligt at profilere sig som grønne med en kamp for nedbrydelige haglskåle netop nu. Jeg ser problemet som et der er på vej væk.
Når man er del af et problem, så skal man søge at løse det, ikke blive fornærmet over at man kommer ud i lyset.
:smile:


Jeg tager altid mine hylstre med hjem, men haglskåle er som det allerede er sagt, et problem.

Derudover er det væsentlige netop nedbrydeligheden.
Indtil det punkt hvor sådan et problem kommer frem i lyset, skal man ikke forvente at nogen gør noget ved det, og deprimerende ofte er den første reaktion en masse gode intentioner og meget lidt handling, fordi det reelt ikke kan betale sig.
Så kommer der et forbud, og pludseligt kan det "umulige" alligevel lade sig gøre.


Haglpatroner er nok særligt "gode", fordi deres massefylde er en smule større end vands, så tomme haglpatroner synker til bunds og er "væk".
Så vidt jeg ved er hylstrene lavet af HDPE der har en densitet på 0,93-0,97 (muligvis med nogle få af LDPE, densitet ~0,92).
Det gør, at når metallet er rustet væk, så stiger hylstrene op til overfladen og skyller i land.

Polyethylen er stort set udødeligt i naturen, så vi kommer til at se hylstrene i laaaaaaang tid med en stadig kilde til at levere dem.

Man skal reelt ikke ret mange år tilbage i tiden, for at man ukritisk smed hvad som helst i havet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Refraktorius » 20. jun 2018, 10:50

Billede fra DR:Billede

Læg mærke til, at der ikke er metal på de patroner der ligger på bordet.



Jeg kan til min glæde se, at han har samme konklusion om "lageret af hylstre" der ligger og venter på at ruste fri og drive i land.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/d ... gtpatroner
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Havkat » 20. jun 2018, 11:25

Nu er jeg selv en af de havjæger der har skudt med både halvautomat og pump,ja der er røget nogen hylstere overbord og nej ikke alle er kommet med hjem og påstå det vil man være fuld af løgn. :blink:
Det er vigtiger at få den evt anskudte edderfugl aflivet end at fjumse rundt efter hylster der ligger i vandet,de kan samles op bagefter og så mangler der helt sikkert nogen :blink:
Jeg er så gået over til at bruge enten s/s eller o/u på vandet bare for det samme,fuglene falder ned alligevel og tomme hylstere ender i båden. :biggrin:
" Latter er indre jogging"

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Raptor357 » 20. jun 2018, 13:27

Jeg hører til de skyldige.

Jeg samler alt op jeg kan komme til, på land får jeg vel 99% med mig hjem, jeg vil ikke kunne sige mig fri for at have misset en enkelt i ny og næ.
Men på havet fra pram, der mister jeg en hel del. Det er desværre de færreste hylstre der flyder, det er også møg uhandy at samle dem op, da en lille bølge fra pram eller vaders kan få dem til at synke, jeg tror jeg får over halvdelen med mig hjem igen. En del af løsningen for mig er et kosteskaft med magnet på enden. teleskop modellerne ruster hurtigere end det er sjovt.

Jeg tror egentligt ikke at vi strand og hav jægere sviner med hylstre af ond vilje, det er bare sådan det er, det har vi altid gjort (ikke overvejet om vi kunne lade være). selv yngre generationer virker lidt lige glad. I den forening jeg var medlem til jeg fik nok var vi en håndfuld som eksperimenterede lidt med at fange hylstrene fra en halv automat. Det er bare ikke så let som på f.eks. en walther GSP.
Kommercielt til salg kan jeg ikke finde noget der kan fange 2 hylstre. kun en clip der kan fange en enkelt og giver funk fejl på nummer to.
Jeg ser ingen anden mulighed for at få haglskålene væk end at skifte til nogle af et matriale der "forsvinder" hurtigt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Refraktorius » 20. jun 2018, 13:40

Jeg surfede lidt, og det er ikke noget nyt eller dansk emne. Der er masser af artikler om "jagtskrald" ude på nettet, og der er faktisk en hel del bionedbrydelige haglskåle på markedet allerede.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 20. jun 2018, 13:54

Havkat skrev:
20. jun 2018, 11:25
Nu er jeg selv en af de havjæger der har skudt med både halvautomat og pump,ja der er røget nogen hylstere overbord og nej ikke alle er kommet med hjem og påstå det vil man være fuld af løgn. :blink:
Det er vigtiger at få den evt anskudte edderfugl aflivet end at fjumse rundt efter hylster der ligger i vandet,de kan samles op bagefter og så mangler der helt sikkert nogen :blink:
Jeg er så gået over til at bruge enten s/s eller o/u på vandet bare for det samme,fuglene falder ned alligevel og tomme hylstere ender i båden. :biggrin:
Jeg er i samme båd angående havjagt. Jeg er gået fra ½auto til S/S for at undgå hylstre andre steder end i båden.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af TheDarkSide » 20. jun 2018, 14:06

Har haft en halvauto. Udover at den for mig virkede ekstremt klodset, så irriterede det mig virkeligt også meget at skulle samle hylstre op. Så den er solgt for længst. Jeg syntes faktisk ikke der var nogen fordele ved den, hverken på land eller i prammen.

På andetræk har jeg mistet mange hylstre, da min foretrukne plads er en plovfure i kanten af engen. Det er ikke nemt lige at få samlet alt op, når man sidder i midt i et godt andetræk i næsten total mørke. Jeg samler dog gerne op morgenen efter. Jeg har før fundet både afskudte og uafskudte patroner, andekald, hundesnor og ænder der er tabt på vej hjem eller simpelthen ikke blevet apporteret :oops:
Desuden så kan man typisk samle en del haglskåle op, da jeg normalt skyder i nogenlunde samme retning hver gang.

På fællesjagter skyder jeg ikke så mange skud, så der er rigeligt med plads i lommerne til både nye patroner og hylstrene.

Hvis ellers de nye miljøpatroner er af god kvalitet, så vil jeg da bestemt bruge dem.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af 100Radsbar » 20. jun 2018, 15:05

Kort og godt: Ja :smile:

Samler så meget op jeg kan finde, falder jeg over noget som ikke er mit, tager jeg det med.

Prøver at lære mine børn det samme, håber det hænger ved.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af C-X » 20. jun 2018, 18:36

Som jæger og lystfisker, fjerner jeg gerne det skrald jeg passerer (med rimelighed), som vedrører min passion og kan stille denne i dårligt lys. Det skal ikke ligge til skue. Lige så fjerner jeg effekter, der udgør en fare for faunaen.
Sådan agerer de fleste jægere, som jeg kender. Jeg kender vist ingen der gør modsat - gjorde jeg, blev det påtalt!

En gang imellem støder jeg på en improviseret flugtskydningsbane, og så kan jeg godt blive harm og forstå at andre også bliver det. Det pyntet bare ikke, uanset de flotte farver :evil:

Egentlig tror jeg, at jægere er repræsenteret mindre i mængden af skovsvin, end den almindelige dansker. Vi er der, vi ser det og vi væmmes ved det.
Hvad jeg derudover finder af skrald, inkl. det farlige, det er bestemt ikke småting!

Vi jægere, som helhed, har intet at skamme os over, trods der altid vil være potentiale til forbedring, og, at vi også har en andel idioter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af ESAF » 20. jun 2018, 19:50

Kleth skrev:
20. jun 2018, 09:28
ESAF skrev:
20. jun 2018, 08:56
Kleth skrev:
20. jun 2018, 05:48
Der sker heldigvis en del på udviklingen af haglskåle, der er nu både haglskåle i papir/pap/fibre, uld...
Hej Kleth.
Har du ikke et forhandlernavn eller lignende. Jeg leder efter ovenstående i både kaliber 16 og 12.
Vedrørende hylstre eksperimenterer jeg med at imprægnere og forsegle paphylstre med voks, men min tid er desværre splittet mellem en masse andre projekter og ALT for meget arbejde. Hele 37 timer om ugen af min tid går med det lort :shock:
Jeg har taget de umiddelbare jeg kunne huske
https://www.landogfritid.dk/Jagt/Green- ... stk/952154
https://www.landogfritid.dk/Jagt/Green- ... stk/974466
https://gamebore.com/uk/cartridge/game/12g-silver-steel
https://www.huntinglife.net/webshop/190 ... 45-26gram/
http://jaguargruppen.com/wp-content/upl ... ktober.pdf

Det kan til tider være vanskeligt at finde ud af sammensætningen af de produkter vi kan købe i Danmark p.g.a. vores blyforbud der kræver mere end en simpel udskiftning af blyhagl med stålhagl.
Jeg har ikke set noget 16ga, men jeg har heller ikke ledt efter det :oops:

Gamebore skriver
Bio-Wad FSC
Exclusive, innovative fibre wad technology designed specifically for steel shot which utilises a fibre driving wad and a protective collar to enclose the shot and deliver outstanding patterns where the standard plastic wad normally required for steel loads is undesirable.
Tak for links :)
Det var egentlig haglskåle til genladning i de nævnte materialer jeg tænkte på, men det kunne da være man skulle prøve er par kasser af de der til efteråret :thumbup:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Kleth » 21. jun 2018, 06:42

ESAF skrev:
20. jun 2018, 19:50
Tak for links :)
Det var egentlig haglskåle til genladning i de nævnte materialer jeg tænkte på, men det kunne da være man skulle prøve er par kasser af de der til efteråret :thumbup:
Jeg faldt over lidt her:
https://www.claygame.co.uk/12ga-fibre-s ... -55mm-pd82
https://www.grafs.com/downrange-wads
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af ESAF » 21. jun 2018, 07:36

Kleth skrev:
21. jun 2018, 06:42
ESAF skrev:
20. jun 2018, 19:50
Tak for links :)
Det var egentlig haglskåle til genladning i de nævnte materialer jeg tænkte på, men det kunne da være man skulle prøve er par kasser af de der til efteråret :thumbup:
Jeg faldt over lidt her:
https://www.claygame.co.uk/12ga-fibre-s ... -55mm-pd82
https://www.grafs.com/downrange-wads
Sejt!
Tak for det :razz:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?

Indlæg af Lassescout » 21. jun 2018, 08:14

Er jeg den eneste, der bliver lidt stødt over tonen i indlægget? Jeg er måske også lidt pirrelig for tiden.


Tager I så Jeres afskudte patroner med hjem?
Ja da. Hvem rydder ikke op efter sig selv?


(hver 35. meter). Det er da meget...
Det er da alt for meget.


Men jeg troede da, at man som jæger, (også!), tager sit skrald med hjem.
Ja da. Hvem rydder ikke op efter sig selv?


I må vel også have en interesse i, at fugle og dyr - ikke går til i plast?
Selvfølgelig, hvem har ikke det?


Tine- ting forsvinder jo ikke bare, selvom man taber dem på den blå hylde.
Selvfølgelig ikke.

Ikke et eneste af dine spørgsmål/anklager har et interessant svar.
Det interessante er jo, hvor fanden alle de patronhylstre så kommer fra ? Jeg synes spørgsmålene er helt berettigede, og at de bliver stillet i det rigtige forum.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar