Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2018, 22:43

På en 45 min køretur her til aften så jeg 8-9 bukke og ca. dobbelt så mange råer, samt et krondyr og et par dådyr. Det var også noget køligere, så der er måske noget om snakken med det varme vejr. Men jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag for området..

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KKA » 8. jun 2018, 06:43

Du ser sikkert yngre bukke i juni; men for mig er selve bukkejagtens ånd livtaget med den gamle buk, uanset opsatsens str!
Jeg har dog intet imod, at andre har glæde ved at skyde en ung spids-eller gaffelbuk! De smager bedre;-)

Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 8. jun 2018, 06:47

[/quote]
Varmt i vejret :giggle:
[/quote]

:fun:

De andre grunde giver også mening, tænker jeg.

Jeg kørte i øvrigt igennem Frijsenborg-skovene på vej hjem fra jagten i fredags og måtte på et tidspunkt holde tilbage så ca. 30 dådyr kunne krydse vejen - det var LIGE før jeg måtte have gang i viskerne for at få dem af bilen. Suk.
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af TheDarkSide » 8. jun 2018, 21:22

KKA skrev:
8. jun 2018, 06:43
Du ser sikkert yngre bukke i juni; men for mig er selve bukkejagtens ånd livtaget med den gamle buk, uanset opsatsens str!
Jeg har dog intet imod, at andre har glæde ved at skyde en ung spids-eller gaffelbuk! De smager bedre;-)
Man kan nu sagtens skyde en voksen buk i juni. Mine to største bukke er faktisk skudt i juni.
Men der er da mange årsbukke der traver hvileløst rundt nu hvor deres mor har smidt dem væk. Jeg fik selv en mager afskudsbuk på netop den konto i går aftes..

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KKA » 9. jun 2018, 13:17

TheDarkSide skrev:
8. jun 2018, 21:22
KKA skrev:
8. jun 2018, 06:43
Du ser sikkert yngre bukke i juni; men for mig er selve bukkejagtens ånd livtaget med den gamle buk, uanset opsatsens str!
Jeg har dog intet imod, at andre har glæde ved at skyde en ung spids-eller gaffelbuk! De smager bedre;-)
Man kan nu sagtens skyde en voksen buk i juni. Mine to største bukke er faktisk skudt i juni.
Men der er da mange årsbukke der traver hvileløst rundt nu hvor deres mor har smidt dem væk. Jeg fik selv en mager afskudsbuk på netop den konto i går aftes..
Korrekt; men de har et uforudsigeligt adfærdsmønster her midt i sæsonen, så det kræver indtil flere heldagspürscher/anstande omkring deres formodede home range for evt at få dem i tale.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af 2duer » 9. jun 2018, 19:37

Efter 22.00 ser vi bukkene langs hegnene. Men også dejligt at se råer med lam
Vedhæftede filer
61C68AF6-25D1-4A7C-B019-37BD87A30893.jpeg
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Refraktorius » 9. jun 2018, 22:49

løbetur kl 19 i dag. Så tre dyr ude midt på marken.
(samme sted som sidst)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af TheDarkSide » 10. jun 2018, 00:23

Fra kl. 20-22 i dag:
To råer med 3-4 lam, samt et smaldyr på markerne. Desuden en rå med lam i skoven (hørte kun lammet).

Det er nærmest mere råvildt end hvad jeg ellers har set hele bukkejagten på det revir :shock: Utroligt at bukkene ikke lige skulle frem.
Men pyt, jeg er nu tilfreds med de bukke jeg har fået. Men man håber jo altid lige den rigtig store eller den abnorme buk træder frem en smuk aften..

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Depecheyawl » 10. jun 2018, 16:59

4 bukke og 3 råer med 4 lam kl. 3.50 i morges.
Skød den ene buk kl.5.03.
Alt sammen på 15Ha.
Det har været sådan hele weekenden og de forgangne 3 uger i følge mine forældre på gården.
Hele paraden var der hele dagen i går, kun afbrudt af et par timer hvor de lå lidt.
Godt nok er der hestebønner på lige den mark, men jeg har sgu aldrig set så meget action før.
Tommel op for varmen herfra.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Lars M. L. » 10. jun 2018, 17:31

Idag har det regnet, så jeg kører ud til reviret i håb om mere aktivitet til aften.
Knæk og bræk
Mvh Lars

Sisulu
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 16. okt 2015, 08:56
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Sisulu » 11. jun 2018, 06:42

Lars M. L. skrev:
10. jun 2018, 17:31
Idag har det regnet, så jeg kører ud til reviret i håb om mere aktivitet til aften.
Knæk og bræk
Mvh Lars
Fik du noget?

Jeg landede en fin buk i går aftes, 10 minutter i lukketid. Køligt og efter en god skylle (hele dagen) :numberone:
Etik er at gøre det rigtige, selvom ingen ser det.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Lars M. L. » 11. jun 2018, 11:09

Tillykke! Må vi se et billede?
Jeg trak (endnu) en nitte. Så dog en flot rød buk på naboens mark ca 400 m fra min post.
Måske er jeg heldig tirsdag eller onsdag, hvor jeg satser på at kunne komme afsted igen.
Mvh Lars

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af SKBHunter » 11. jun 2018, 13:18

De sidste par gange jeg har været på reviret, har det været VARMT, og jeg ser rigtig meget råvildt for tiden. Så enten er bestanden eksploderet siden sidste år, eller også har varmen i hvert fald ikke en negativ effekt.
Jeg synes vind har den største effekt på, om dyrene er i det åbne landskab eller ej. Jeg ser dem typisk i læ af hegn, skov, tagrør eller bakker på marken. Regnvejr gider de helst ikke medmindre det regner det meste af dagen og de har behov for føde. Et rigtig godt tidpunkt at komme ud, er lige efter en ordentlig regnskylle. Der er der masser af liv på reviret!

Iceman50
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. jun 2018, 10:13
Interesser: jagt
Geografisk sted: Greve

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af Iceman50 » 23. jun 2018, 10:43

Min erfaring er at de først kommer ud når det er blevet køligere.
De varme dage hvor jeg har været på bukkejagt, der er dyrene først kommet ud efter solnedgang.
Så konklusionen er fra min side at varmen holder dem inaktive til senere på dagen.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KKA » 23. jun 2018, 16:08

Et vejrskifte= ændret adfærd; men som tidligere beskrevet, er de gamle bukke uforudsigelige i deres adfærd( derfor de er gamle!)
I denne pt stærke vind, trykker de hårdt, er min erfaring.
Ellers skyd bukken i juli, hvis ikke du nåede det inden Grundlovsdag!

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KK-308 » 24. jun 2018, 11:54

Et lille indspark fra egne erfaringer. Jeg har igennem hele juni været på jagt 3-4 gange ugentligt på eget revir, dog kun hjemvendt med en buk. Dette skyldes de lange afstande og at jeg har ladet de fleste gå. Jeg udvalgte mig en, som var mit første mål, som jeg fik i torsdags.

For mig er det bestemt ikke tilfældet, at det varme vejr de første 14 dage i det nordjyske og den hårde vind den sidste uge har haft et negativt udfald for råvildtet. Jeg har gået på jagt morgen, middag og aften igennem hele måneden, og jeg har set masser af råvildt på alle tider af dagen. Selve bevægelsen på dyrene var en smule nedsat, som jeg så det under de meget varme dage midt på dagen, men de var bestemt ude, de tog den bare med ro. Jeg så både råer og bukke på markerne og i remisser på reviret. Jeg må sige den hårde vind den sidste uge, heller ikke har gjort noget negativt for aktivitetsniveauet. Jeg skød en pladsbuk i torsdags i 10 sekundmeter vind i 12 graders varme. Et meget fornuftigt jagtvejr i mine øjne, da lyd og bevægelse fra jægeren ikke er nær så stor en negativ faktor. Jeg har sågar siddet i silende regn og kigget på dyr midt på markerne midt juni.

Min teori er, at dyrene har deres helt faste rutiner og ruter, som de passer uanset vejret. Jeg tænker temperaturen og vinden kun har en negativ faktor hvis der er koldt. Kold vind og regn i efteråret/vinter og tidlig maj tror jeg ikke de er store tilhængere af, ligesom jeg bestemt ikke er. Men regn og vind i fornuftig varme har jeg erfaret de sidste mange sæsoner, været lige så godt som de tørre lune dage.
Det skal siges de fleste bukke jeg har på væggen er skudt midt i juni omkring denne tid. For mig er juni minimum lige så god som maj og juli, da det er her jeg oplever mange strejfere der leder efter pladser til brunsten i juli/august.

Om dette KUN gælder mit revir, skal jeg ikke kunne sige, da jeg kan læse mange har andre erfaringer og holdninger til emnet.;)

Så mit råd til nyjægere er: kom ud og oplev reviret, uanset vejr og måned. Jeg tænker dyrene passer deres faste rutiner dagligt, og jeres chancer er minimum lige så gode en varm, bæsende regnfuld juni aften som en tør stille maj morgen.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af TheDarkSide » 24. jun 2018, 15:29

Koldt vejr kan nu også være godt.. På et af mine jagtrevirer er der højt jagttryk i området og dyrene er meget nataktive. Ofte kan det være svært at finde et dyr med riflen om efteråret/vinteren, fordi de står i tæt skov om dagen. Men kommer der hård frost og sne, så skal de ud på markerne og esse om dagen, for at få opfyldt deres energibehov. Man skal selvfølgelig tænke sig om inden man udnytter det for meget. Hvis dyrene bliver for stressede af jagt og færdsel på terrænet kan de ikke få nok føde og vil i værste fald dø. Men hvis der lige går et dyr man gerne vil have skudt, så kan det være effektivt at tage ud i koldt vejr.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Er der ingen Rådyr i VARMT vejr ?

Indlæg af KK-308 » 24. jun 2018, 15:39

TheDarkSide skrev:
24. jun 2018, 15:29
Koldt vejr kan nu også være godt..
Helt enig. Hård frost er lækkert, men vinden og regnen har jeg erfaret kan have en effekt om vinteren, på om dyrene stod ude. Om det er tilfældigt, eller om dyrene er selektive i forhold til hvilket vejr, de vælger at stå ude i, kan jeg ikke spå om. Jeg taler kun ud fra, hvad jeg har oplevet igennem sæsonerne. :)
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Besvar