Bukke jagten 2018

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Speedman » 22. maj 2018, 19:19

Sort skrev:
22. maj 2018, 19:01
Jeg lover hermed at fortælle næste gang jeg laver noget dumt med skydevåben og så at tage evt skideballe næsten så pænt som Speedman gjorde her.
Tjaa, selvom manden var unødvendig grov og ubehøvlet har han delvis ret i nogle af de ting han skrev og det tager jeg til mig og lærer af, ret skal være ret trods alt.. jeg kan tåle kritik når der grundlag for det, men bryder mig ikke om og blive svinet til, hvilket han ikke gjorde, men var unødvendig ubehøvlet, jeg er ikke NY jæger og en uerfaren skytte hvilket jeg synes han hentydede til, men vi er alle forskellige til og formulerer os, og fred være med det.. Sagen endte jo lykkeligt heldigvis og jeg har forsvaret mig og sån er det uanset hvad han så mener om det...Prut slut 😉
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Sort » 22. maj 2018, 20:20

Jeg mente ret ordret hvad jeg skrev uden ironi eller andet skummelt, betragt det som et skulderklap for at fortælle historien.

Jeg kan i øvrigt godt huske dig og din AR fra Ulfborg shootout engang for alt for længe siden. Så noget må du have skudt før.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Slettet bruger » 22. maj 2018, 20:51

Sort skrev:
22. maj 2018, 19:01
Jeg lover hermed at fortælle næste gang jeg laver noget dumt med skydevåben og så at tage evt skideballe næsten så pænt som Speedman gjorde her.
Du siger bare til - skal nok give dig en ordentlig sviner :blink:

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af SKBHunter » 22. maj 2018, 21:52

Speedman skrev:
20. maj 2018, 23:41
Skudt på kun 32 meter med kaliber 223 Rem. 55 grain kugle, men den løb sgu ca 60 - 80 meter ind i skoven og efterlod INGEN sweiss😲😲😲så vi troede jeg havde skudt forbi, hvilket jeg overhovedet ikke forstå, da jeg havde fast anlæg og ingen bukke feber og holdt riflen helt stille, så vi fandt den faktisk ikke i går og tog til Ulfborg og kontrol skyde alle vores rifler og havde det skønt derude , men det nagede mig jeg måske havde skudt forbi men efter jeg havde set skud videoen 40 gange på 55 tommer tv fladskærm i morges kunne jeg fornemme lidt forandring på pelsen på bladet i skudsøjeblikket og besluttede så og eftersøge den i dag her ved 17 tiden og så fandt vi den heldigvis, men delvis ædt af ræven, så jeg genvandt med selvtillid men kødet gik til spilde desværre😟men vi lærte på den hårde måde, og lave en grundig eftersøgning trods ingen sweiss 20180520_174231.jpg
De fejl vi begår kan vi kun lære af, hvis vi erkender dem som fejl.

Da jeg læste din historie, undrede jeg mig også over, at du ikke tilkaldte sweisshund med det samme? Vi har en flok meget dedikerede mennesker der stiller en gratis (bortset fra lidt kørepenge) tjeneste til rådighed. Læren af din historie må være, at ringe efter hunden næste gang?!

Jeg har selv haft en meget positiv oplevelse med sweisshund. Jeg kunne ikke finde min buk i tagrørene i tusmørket (skudt 5 min i lukketid) og besluttede at ringe efter en hund i stedet for at "forurene" sporet. Sweisshunde-føreren kom efter en halv time og fandt bukken på 30 sekunder. Bukken var ramt med et fint bladskud og var løbet 30m. Aldrig har jeg været så lettet og lykkelig i mit jægerliv.

Giv nu Speedman lidt kredit for at dele sin øv-historie i stedet for at gøre ham dum og dårlig. Jeg synes det er super sejt at han deler sin historie, så vi andre også har muligheden for at lære af den!
:rock:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Ras.Killing » 23. maj 2018, 05:08

HR skrev:
21. maj 2018, 22:01
Er der nogen der har erfaring for at noget lignende sker ved de små hurtige kugler fra 222 og 223 på råvildt og at skud på klods hold ikke giver gennemskud?
HR
Jeg har skudt en pæn portion bukke med 223. Så jeg vil godt dele ud af lidt erfaringer :thumbup: For mig at se handler det i stor stil om valg af projektil.

Da jeg lige havde fået min 223. riffel købte jeg bare det første og bedste ''bukke ammunition'' de havde nede i butikken. Remington accutip. Den første buk jeg skød herefter, blev skudt på ca. 60-70m afstand og der var ikke gennemskud... hvilket jeg på daværende tidspunkt var svært utilfreds med og egentlig også en smule bekymret over.
accutip.jpg
Accutip 223.
accutip.jpg (27.04 KiB) Vist 13145 gange
Så pakken røg ind bagerst i skabet og der blev istedet købt en gang Remington core lokt ultra. Den brugte jeg efterfølgende i flere år og den har leveret flere fine bukke, altid med gennemskud (den tætteste har jeg skudt på 10-15m... og der var hul igennem).
core lokt ultra.jpg
Core lokt ultra
core lokt ultra.jpg (33.36 KiB) Vist 13145 gange
Engang nogle år efter skulle vi til Vingsted sammen med en lokale jagtforeningen, for at give den gas på 100, 200 og 300 meter banerne. I samme omgang fik jeg tømt skabet for div. rester af ammunition. Her fandt jeg ud af, at min riffel lavede væsentligt pænere grupper med accutip'en frem for core lokt'en - hvorfor at denne pludselig blev lidt interessant igen :biggrin:

Jeg har igen efterfølgende skudt flere bukke med accutip'en med gennemskud. Det handler blot om at tænke lidt mere over sin placering af kuglen.

Ligeledes har jeg prøvet Hornadys V-Max (...da der ikke var Remington på lager), som jeg faktisk også er blevet ret glad for - trods det jo egentlig er en varmint ammunition. Igen handler det om placering af kuglen... og med skud på halsen eller hjerte, så er et varmint projektil uhyre effektive! Og med begrænset kødspild :thumbup: Jeg ved at mange jægere bander varmint projektilerne langt væk... men jeg tænker selv at det er fordi de skyder de klassiske bladskud/lungeskud, og der kan det altså være lidt noget rod, med enorm kødskade og sjældent (aldrig) med gennemskud. Projektilet eksplodere jo stort set når det træffer.
V-Max.jpg
V-Max
V-Max.jpg (44.15 KiB) Vist 13145 gange
Så lang historie kort. Vil man være sikker på gennemskud med de små kalibre, så vælg en god bonded kugle.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Slettet bruger » 23. maj 2018, 08:23

Hej alle

Lige et lille input omkring bukkejagt og rekvirering af schweisshund. I den forgangne pinse var jeg på Samsø og nedlagde her to bukke.
Først en mager seksender d. 18 og siden et decideret bette skravl af en bastbuk d.20. De blev begge skudt til på ca. 70 meter. Som det ofte er med rådyr,
dukker de bare op mere eller mindre ud af det blå eller i disse tilfælde fra en rugmark.

Seksenderen blev ramt højt lige bag venstre blad og lagde sig ned uden et spjæt. Bastbukken, derimod, ramte jeg desværre lidt lavt, men den tegnede for et ramt hjerte med det typiske hop og cyklen med benene for derefter at stikke af i samme retning som den kom fra, nemlig ind i naboens rug.
En nabo var vidne til hvad der hændte og han var, ligesom jeg, sikker på at den var dødskudt, men blot stukket af. Vi rekvirerede en af de lokale schweisshunde, som fandt bukken på under et halvt minut. Den lå forendt ca. 30 meter inde på rugmarken.
Jeg har før, hvor jeg har været i tvivl om hvad der skete og om der i det hele taget skete noget, haft en schweisshund ude. Det har givet en god fornemmelse at få tjekket tingene af. Denne gang var jeg sikker i min sag, men ville ikke begynde at, som en skrev tidligere, forurene sporet ved at gå efter dyret. Heller ikke selvom markens ejer ville give lov til det. Brug schweisshunderegistret så snart et dyr er forsvundet! Det er ingen skam til.

Knæk og bræk derude!

kh Svend
Senest rettet af Slettet bruger 23. maj 2018, 15:42, rettet i alt 2 gange.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af TheDarkSide » 23. maj 2018, 09:28

Ras.Killing skrev:
23. maj 2018, 05:08
HR skrev:
21. maj 2018, 22:01
Er der nogen der har erfaring for at noget lignende sker ved de små hurtige kugler fra 222 og 223 på råvildt og at skud på klods hold ikke giver gennemskud?
HR
Så lang historie kort. Vil man være sikker på gennemskud med de små kalibre, så vælg en god bonded kugle.
Eller vælg en 222 i stedet for 223 :blink:

Jeg har ikke skudt så mange dyr med min 222, men der har da været gennemskud hver gang. Har skudt på 50-120 meter. Max flugtafstand 40 meter med tilstrækkelig schweiss til at følge sporet. Men skuddet skal sidde rimelig godt. Der er ikke den samme margen som ved f.eks. en 6,5'er.

Jeg skyder med 55 gr Sako Gamehead, som bare er en gammeldags blødnæset kugle.
Der bliver nok ikke afsat lige så meget energi i dyret, som med en 223, men det er nok. Den lidt lavere udgangshastighed gør at kuglen ikke eksploderer.
Har prøvet 50 gr på en ræv og der var ikke gennemskud! Så den blev kasseret.

Ham jeg købte riflen af havde brugt den næsten hele sit jægerliv, også til rensdyr. Han sagde der var gennemskud hver gang på råvildt.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Marius » 23. maj 2018, 19:46

Sort skrev:
22. maj 2018, 19:01
Jeg lover hermed at fortælle næste gang jeg laver noget dumt med skydevåben og så at tage evt skideballe næsten så pænt som Speedman gjorde her.
Ja, jeg er faktisk imponeret over, hvor konstruktivt den blev håndteret af Speedway. Det er eddermaneme sjældent at folk kan gøre det - men når det tilmed er på internettet, så må man lige knibe sig i armen.
Respekt!

Og tillykke til alle jer andre lystmordere, jeg er heldigvis ikke SPOR misundelig
:NVFrules:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2018, 19:47

Da frakken kom af min buk afsløredes et perfekt bladskud med gennemskud. Jeg troede egentlig at jeg havde ramt lidt højt. Men, det jeg troede var udgangshullet (som ses på foto), viste sig at være fra enten et fragment af projektilet eller en bensplint.

Der forklarer også hvorfor både det meste af lungerne og hjertet var noget nær fars da dyret blev brækket. Hvilket jeg ikke kunne få til at harmonere med hvor jeg indledningsvist troede at dyret var truffet.

Det passer mig glimrende at hvad jeg troede blot var et "ok skud" viste sig at være et rigtig godt skud.
Resultatet havde nok været det samme, men det passer mig fint at vide at kuglen sad 100% hvor jeg sigtede og ikke 10 cm for højt og skråt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Elbæk » 6. jun 2018, 18:24

FoersteBuk20052018.jpg

Så fik jeg ham hjem :eek:

Det er sjovt at opleve hvor meget større opsatsen pludselig ser ud, efter afkogning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Bobo » 7. jun 2018, 21:02

Tilykke med den 😀
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Slettet bruger » 8. jun 2018, 11:03

“Så fik jeg ham hjem”
Teksten indikerer for mig, at du ikke selv har ordnet opsatsen ???
Det synes jeg er synd. Især da det er din den første - er da det da en del af oplevelsen.

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Sixpence » 8. jun 2018, 12:08

Tja, det kan godt være at det er en del af oplevelsen for nogen, men det betyder jo ikke alle er med på den.
Jeg bor selv i lejlighed, så det vil være noget bøvl selv at skulle afkoge og skære en opsats inde i lejligheden. Dertil kommer der jo lugten når man gør sådan noget.

Pointen er: Nogle tager det med og andre lader en dygtig mand/kvinde gøre det for dem :smile:
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af TheDarkSide » 8. jun 2018, 13:19

Slettet bruger skrev:
8. jun 2018, 11:03
“Så fik jeg ham hjem”
Teksten indikerer for mig, at du ikke selv har ordnet opsatsen ???
Det synes jeg er synd. Især da det er din den første - er da det da en del af oplevelsen.
Kan man få lavet så fint arbejde som der er afbilledet til en fornuftig pris, så ville jeg nu heller ikke selv til at finde grejerne frem, for at ordne en enkelt opsats.

Jeg plejer at samle 5-10 bukke før jeg går igang. Jeg gider ikke afkoge andres bukke for penge, men jeg ordner gerne jagtkammeraternes opsats. Så får jeg nok lidt jagtinvitationer og nogle gode poster til efteråret :smile:


Spørgsmål til eksperterne: Hvornår bør en årsbuk være fejet?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af KKA » 8. jun 2018, 19:21

Elbæk skrev:
6. jun 2018, 18:24
FoersteBuk20052018.jpg


Så fik jeg ham hjem :eek:

Det er sjovt at opleve hvor meget større opsatsen pludselig ser ud, efter afkogning.
Tillykke!
Din antagelse er tildels rigtig, idet man med sikkerhed ved, at det eneste, der vokser på en buk efter, at den er forendt, er ørerne;-)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Elbæk » 15. jun 2018, 00:03

Tanken om at ordne den selv har ikke strejfet mig. Jeg har pt. hverken remedierne, den nødvendige viden om processen - endsige tiden - til min rådighed. Men, mangler nogen en hånd og vil lære fra sig, så kunne det være spændende at lære en dag.

Jeg tvivler oprigtigt på at jeg ville blive mere glad for en buk blot fordi jeg selv havde kogt trofæet af. Måske ville jeg? Jeg ved det ikke - og det er en oplevelse jeg pt. er villig til at gå glip af, især set i lyset af at jeg ville være blevet pænt knust hvis jeg havde formået et ødelægge trofæet af min første buk.

Jeg fik den ordnet hos en som jeg, gennem kollegaer, ved leverer et godt stykke arbejde for en pris jeg finder absolut rimelig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Doole » 15. jun 2018, 01:27

Så lykkedes det endelig for mig at få skudt en fin buk i Danmark. skudt på Sejerø 11 Juni med 6.5x47L 120 grains Nosler BT på ca 15 meter.
Vedhæftede filer
20180611_201604.jpg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Bofhenator » 15. jun 2018, 08:17

Elbæk skrev:
15. jun 2018, 00:03

Jeg tvivler oprigtigt på at jeg ville blive mere glad for en buk blot fordi jeg selv havde kogt trofæet af. Måske ville jeg? Jeg ved det ikke - og det er en oplevelse jeg pt. er villig til at gå glip af, især set i lyset af at jeg ville være blevet pænt knust hvis jeg havde formået et ødelægge trofæet af min første buk.
Jeg har selv kogt mine bukke af, mest fordi da jeg skød de første ikke vidste det var en mulighed at betale sig fra det. Og følelsen af at man måske kommer til at ødelægge noget var nærmest alt-overskyggende, mest på den første (det og så lugten, var glad for jeg havde et fysiklokale at gøre det i, en almindelig emhætte havde ikke været nok ;-) ), men jeg får stadig sommerfugle i maven, på den trælse måde, over om jeg mon kommer til at splitte noget ad og på en af mine bukke mangler de der helt tynde stykker knogle nede ved snuden da også...

Om man er mere eller mindre rigtig jæger hvis man gør det selv (eller man kun er rigtig jæger hvis man bor på landet, som en skrev...) gider jeg ikke forholde mig til, men jeg kan godt lide tanken om at jeg nu kan selv, men jeg kunne sagtens have ventet med at skulle øve mig til efter den første var klaret, af en der 100% vidste hvad han lavede :-)

Fik jeg nævnt det stinker?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af KK-308 » 21. jun 2018, 17:44

-
Senest rettet af KK-308 24. sep 2018, 15:10, rettet i alt 4 gange.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Elbæk » 21. jun 2018, 17:49

Tillykke og :welcome:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af KK-308 » 21. jun 2018, 17:51

Elbæk skrev:
21. jun 2018, 17:49
Tillykke og :welcome:
Mange tak :NVFrules:
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Ras.Killing » 21. jun 2018, 19:25

KK-308 skrev:
21. jun 2018, 17:44
Jeg vil hermed forsøge mig med mit første indlæg på NVF.
Tillykke med bukken og :welcome: :NVFrules:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettet bruger

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af Slettet bruger » 22. jun 2018, 11:47

Havde en rigtig spændende oplevelse i aftes.

Sidste år - lidt efter bukkejagtens afslutning, så jeg en meget speciel buk. En meget høj, rimelig kraftig og flot symmetrisk seksender, stort udlæg og flot perlet.
Bukken var i konstant bevægelse og rimelig kraftig hals - jeg vurderede ham til at være omkring 3-4 år. Han kom sydfra ind på mit terræn og forsvandt samme vej - jeg betragtede ham lidt som en "strejfer" i brunsten (han var lige inde og hilse på en smalrå der gik fast på stykket) og jeg var spændt på om jeg nogensinde fik ham at se igen. Det meget specielle ved ham, var den hvide næseplet. Aldrig har jeg set så stor og markant hvid næseplet på et stykke råvildt.
Det var kridthvidt og så stort, at det næsten "hang" ned på siderne af snuden også - rigtig flot.

I aftes observerede jeg et dyr på samme areal (stykket udenfor køkkenvinduet) hvor vi stort set ser dyr hver dag. Jeg kunne ikke se hovedet, men jeg var med det samme klar over det var en buk, det kan man se på dyrets statur og holdning hvis man har set mange dyr. Jeg snuppede en kikkert og ventede på at bukken skulle løfte hovedet. Opdagede med det samme, at det var bukken med den hvide næseplet, men hov - ved godt der findes returbukke men returen gælder da vist ikke alder. Det her var en ung buk, 2 år gætter jeg på - tynd hals, høj men spinkel, symmetrisk flot seksender.
Og så den helt fantastisk flotte hvide næseplet - den er simpelthen så flot og unik man ikke tager fejl

Jeg har nogle slørede billeder af bukken fra sidste år - meget slørede, da de er taget med mobiltelefon gennem en håndkikkert, man kan dog godt se at det er en rigtig god seksender og se den hvide næseplet. Fandt billederne igen i aftes og sad og studerede dem, ingen tvivl om det var to familiemedlemmer jeg havde set - enten far og søn eller to brødre. Dejligt at det kan gå i arv og spændende om jeg ser det på flere bukke i fremtiden.
buk - hvid næseplet.jpg

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af TheDarkSide » 29. jun 2018, 10:54

Efter en god pürsch så faldt en buk jeg havde kigget længe efter.. Jeg spottede ham 350 meter ude og pürschede mig ind på 25 meters afstand.

For to år siden gik der en lille, lovende ulige seksender, som fik lov at gå. Sidste år gik der en pæn, høj, men spinkel seksender, som jeg var lige ved at kunne skyde et par gange, men han trak det længste strå. Enten gik solen ned eller også gik bukken til skovs inden jeg kunne komme på skudhold. I år har jeg kun set et glimt af en god buk før bukkejagten, men atypisk for stedet var der ikke andre bukke, så der måtte være en territoriehævdende buk i nærheden, der har holdt området fri af andre bukke..

Ca. 24 cm høj og spinkel i opsatsen, men med gode rosenkranse. Vejede lige over 20 kg brækket. Måske er det den samme buk der har gået der de sidste par år..
20180628.jpg

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Bukke jagten 2018

Indlæg af GåsPåGaffelen » 6. jul 2018, 23:12

Lille gaffelbuk skudt lidt uden for Næstved her til aften.

Ca. 20 minutter i luk kunne jeg høre ham komme nærmere i de knastørre bøgeblade, de er virkeligt som chips lige nu. De næste 10 minutter brugte han på at feje kraftigt i noget lavt bøgebuskads, så jeg stort det kun kunne se hovedet en gang i mellem. Jeg prøvede at ophidse ham lidt med mit Nordik Predator Mini, der godt kan bruges som bukkekald, men han var ret luge glad. Da han var færdig med at voldtage den stakkels busk, kom han frit frem på ca. 30m afstand og jeg satte en lidt spids kugle. Den gik igennem maskinrummet og han løb ca. 30m ind i skoven.

Skudt med Tikka M55. 308Win ladet med en Hornady GMX 150 grain kobberstift over 41,5 grain N202.

I morgen sætter jeg mig ud i samme stige, for at se om ikke involdene kan trække en rævehvalp til.
Vedhæftede filer
DSC_0592.JPG

Besvar