Kaliber til afskydning af vildkatte

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 408 times
Been thanked: 202 times

Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af NWF » 26. mar 2018, 21:46

"Regulering" af vildkatte, hvad er folks erfaringer med katte og kaliber?

Er en .22LR CCI Standard Velocity patron nok eller er de så sejlivet med de 9 liv at vi skal satse på noget lidt mere hardcore og evt op i 17hmr?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21639
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Refraktorius » 26. mar 2018, 22:02

Erfaringen er, at dette er et emne som skal omgås med stor varsomhed, og som vil have en moderators opmærksomhed fra det øjeblik det åbnes.
:modbat:


Fang dem i fælder og afliv dem i fælden, når du har slået fast med sikkerhed, at det enten er en af dine egne katte eller virkeligt er en vildkat, og ikke en eller anden uansvarlig katteejers løsgående kræ.
I det sidstnævnte tilfælde indleverer du den på et internat i stedet.

Når den sidder i fælden er en korrekt placeret .22 standardpatron rigeligt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af TheDarkSide » 26. mar 2018, 22:27

Katte kan være usandsynligt sejlivede. Ligesom en ræv så er de praktisk taget umulige at slå ihjel med andet end et skud i hovedet, hvis de først er anskudt. Et haglskud slår dem enten ihjel momentant eller sårer dem og kræver derfor ofte et skud på klods hold for at dræbe humant. Det samme gælder med jagtriffel. Skuddet skal sidde præcist, ikke for langt tilbage. Selv med en 6,5 mm V-max kugle kan en kat godt løbe 10-20 meter med et godt "bladskud". Jeg har aflivet en del katte for min jagtudlejer og snakken om kattens ni liv har hold i virkeligheden. Det sikreste er at fange dem i fælde og skyde dem i hovedet med salonriffel.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af C-X » 26. mar 2018, 23:30

Hvis du skyder den på klods hold og i hovedet, så er .22 LR rigeligt. Med .17 HMR kan det godt blive noget snask.

Mit erfaringsgrundlag er ikke enormt, men jeg har da aflivet katte med begge kalibrer (regulære nødaflivninger).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Sort » 27. mar 2018, 00:10

Katte er ikke flugtdyr ligesom de fleste typer vildt vi jager, de er heller ikke rigtigt store nok til at opsvampe en kugle fra riffel.
Dvs for det første dør katte ikke af chock eller stress, for det andet har de redundant organkapacitet, så en lunge kan godt undværes noget tid.

Sidst men ikke mindst så handler det jo altid om hvor meget energi der afsættes og ikke nødvendigvis om hvor meget der kommer fra mundingen. Varmint kugler i alle kalibrer skal nok virke, men en kugle beregnet til at gennemskyde kron eller råvildt med relativt lidt energi afsætning undervejs når jo dårligt nok at vokse før den er igennem en kat (medmindre man skyder den på langs og så er det vist akademisk med overlevelse).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af PSindrup » 27. mar 2018, 13:01

Refraktorius skrev:
26. mar 2018, 22:02
Erfaringen er, at dette er et emne som skal omgås med stor varsomhed, og som vil have en moderators opmærksomhed fra det øjeblik det åbnes.
:modbat:


Fang dem i fælder og afliv dem i fælden, når du har slået fast med sikkerhed, at det enten er en af dine egne katte eller virkeligt er en vildkat, og ikke en eller anden uansvarlig katteejers løsgående kræ.
I det sidstnævnte tilfælde indleverer du den på et internat i stedet.

Når den sidder i fælden er en korrekt placeret .22 standardpatron rigeligt.
Og skal man være helt sikker på at det ikke er en huskat (der har lov at løbe ude) bør man vel egentlig også have en chip-læser, for man kan jo ikke umiddelbart se om katten er "chippet"

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Bofhenator » 27. mar 2018, 13:58

PSindrup skrev:
27. mar 2018, 13:01
[ikke er en huskat (der har lov at løbe ude) bør
Peter
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med ovenstående? Man har vel styr på om det er ens egen huskat, naboens har kun lov at løbe ude, på hans egen grund.

Ikke dermed sagt man skal skyde naboens kat, men der er ikke forskel på om det er en kat en hund eller en ko, den må ikke rende væk fra egen grund.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af PSindrup » 27. mar 2018, 14:07

Bofhenator skrev:
27. mar 2018, 13:58
PSindrup skrev:
27. mar 2018, 13:01
[ikke er en huskat (der har lov at løbe ude) bør
Peter
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med ovenstående? Man har vel styr på om det er ens egen huskat, naboens har kun lov at løbe ude, på hans egen grund.

Ikke dermed sagt man skal skyde naboens kat, men der er ikke forskel på om det er en kat en hund eller en ko, den må ikke rende væk fra egen grund.
Her hvor jeg bor løber naboens hund ind på vores grund og vores kat ind på deres - og vi skyder ikke hinandens husdyr/kæledyr af den grund.

"I gamle dage" - for ikke så længe siden - var det tilladt at skyde naboens hund og kat på egen grund (under nærmere givne omstændigheder) - det er det ikke længere.

DET var min pointe.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Bofhenator » 27. mar 2018, 14:54

PSindrup skrev:
27. mar 2018, 14:07
Bofhenator skrev:
27. mar 2018, 13:58
PSindrup skrev:
27. mar 2018, 13:01
[ikke er en huskat (der har lov at løbe ude) bør
Peter
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med ovenstående? Man har vel styr på om det er ens egen huskat, naboens har kun lov at løbe ude, på hans egen grund.

Ikke dermed sagt man skal skyde naboens kat, men der er ikke forskel på om det er en kat en hund eller en ko, den må ikke rende væk fra egen grund.
Her hvor jeg bor løber naboens hund ind på vores grund og vores kat ind på deres - og vi skyder ikke hinandens husdyr/kæledyr af den grund.

"I gamle dage" - for ikke så længe siden - var det tilladt at skyde naboens hund og kat på egen grund (under nærmere givne omstændigheder) - det er det ikke længere.

DET var min pointe.

Peter
At i har en fin aftale med naboen er da fedt. Men som jeg skrev, alle kæledyr/husdyr skal holdes på egen matrikel. At man ikke må skyde dem længere ændre ikke på det.

Så når du skriver en "kat har lov" så er pointen måske at DIN kat har lov, loven for alle de andre katte i kongeriget har nogle andre end du og din nabo bestemt ;-)

Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg, jeg mener ikke man skal skyde andres husdyr, men husdyr skal kun færdes der hvor de bor. Uanset hvilken slags de er.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af NBP » 27. mar 2018, 15:03

Som nytilflyttet blev jeg mødt af naboen med kommentaren: 'Konen har en stor rød kat, hvis du kommer til at skyde den, vil jeg ikke høre om det'.
Selv om jeg opfattede det som en opfordring, har hun stadig sin røde kat :shame:
Jeg har dog, på opfodring fra ejeren, skudt et par katte for en kollega. Kaliber 22 LR i hovedet på klods hold. De døde momentant.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af C-X » 27. mar 2018, 15:12

En stor rød kat, kan sikkert forveksles med en ræv, når den kommer i høj hastighed, foran en ruhår.

Derudover kan man ofte godt se, om en kat er vild eller ej. De har det altså med, at se noget nussede ud og de agerer også anderledes, især når de jager er de mere dedikerede, end velfodrede tamkatte.
Hvor de antræffes kan også give en et hint. En stor del af gårdkatte er mere eller mindre vilde - man kan evt rådføre sig med naboerne, om hvad de mener er vildkatte og tamkatte. Er man i tvivl, så er man ikke i tvivl. Det er ikke ens ry, som menneske eller jæger, værd for at befri naturen, fra et skadedyr. De burde dog have samme behandling som mink, mårhund m.fl., men der er vores evnesvage politikere ikke enige.

Skulle jeg skyde en sådan, på afstand, så ville det kun blive med deciderede varmint projektiler og under optimale omstændigheder. Alt andet er uforsvarligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 408 times
Been thanked: 202 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af NWF » 27. mar 2018, 15:40

Grunden til mit spørgsmål er at min kammerat har forleden overtaget en gl. gård med 10 hektar land omkring som er super til jagt. Men den tidligere ejer har fodret alle vildkattene så der er en ret stor bestand - så han vil gerne have dem fjernet både pga jagtområdet hvor der er en del hare og agerhøns, og bare fordi at man generelt ikke gider at have alle de katte rundt om huset osv.

Der er helt styr på reglerne med hvad man må og ikke må, og der er ingen tvivl om dette er vildkatte. Vi vil bare være sikre på at skyder vi dem så bruger vi de bedste værktøjer til det så det er etisk forsvarlig.

Min første tanke var at bruge min 17hmr med varmint patroner - men lyder nærmest som om at en .223 med varmint patroner er bedre med deres sejlivethed. Jeg tror ikke vi bliver færdig forløbig hvis vi skal fange dem i fælder og skyde dem der - desværre, da det er at fortrække.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2096
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 468 times
Been thanked: 307 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Greyberd63 » 27. mar 2018, 15:56

NWF skrev:
27. mar 2018, 15:40
Grunden til mit spørgsmål er at min kammerat har forleden overtaget en gl. gård med 10 hektar land omkring som er super til jagt. Men den tidligere ejer har fodret alle vildkattene så der er en ret stor bestand - så han vil gerne have dem fjernet både pga jagtområdet hvor der er en del hare og agerhøns, og bare fordi at man generelt ikke gider at have alle de katte rundt om huset osv.

Der er helt styr på reglerne med hvad man må og ikke må, og der er ingen tvivl om dette er vildkatte. Vi vil bare være sikre på at skyder vi dem så bruger vi de bedste værktøjer til det så det er etisk forsvarlig.

Min første tanke var at bruge min 17hmr med varmint patroner - men lyder nærmest som om at en .223 med varmint patroner er bedre med deres sejlivethed. Jeg tror ikke vi bliver færdig forløbig hvis vi skal fange dem i fælder og skyde dem der - desværre, da det er at fortrække.

Hvis i er helt sikre, på at det er vildkatte alle sammen, har du så overvejet haglgevær !

MVH
Grey

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af C-X » 27. mar 2018, 16:07

Et lidt chancebetonet skud med stålhagl og man har en meget sur kat rendende.

.17 HMR ville jeg ikke være bekymret ved at bruge, med forbehold for alt der kan være mellem munding og mål. Vmax er ret destruktive. Selv kragefugle bliver nærmest delt i flere bider. Ellers er .223 Rem. og lign. jo nærmest skabt til formålet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Flugteren » 27. mar 2018, 16:18

Alternativt, hvad med .22-250? Den leverer i alt fald både hastighed og energi, men det er måske lidt overkill til kat, men kaliberen kan også anvendes til rævejagten ud på de lidt længere distancer, men det gælder selvfølgelig også for .223 Rem.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 469
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af FraBjerget » 27. mar 2018, 16:49

Må man egentlig selv skyde kattene

Bekendtgørelse om indfangning og aflivning af herreløse katte


I medfør af § 16 i lov om værn for dyr, jfr. lovbekendtgørelse nr. 335 af 8. juli 1983, fastsættes:

§ 1. Ved indfangning af herreløse katte skal disse behandles forsvarligt, og de må ikke ved vanrøgt, overanstrengelse eller på anden måde udsættes for unødig lidelse, jfr. § 1 i lov om værn for dyr. Den, der vil aflive en herreløs kat, skal sikre sig, at dyret dræbes så hurtigt og så smertefrit som muligt, jfr. § 7 i lov om værn for dyr.

§ 2. Indfangning og aflivning af herreløse katte må kun foretages af en praktiserende dyrlæge eller af personer, som denne har instrueret og fører tilsyn med.

Stk. 2. Dyrlægen skal instruere eventuelle medhjælpere, jfr. stk. 1, om, hvorledes indfangning og aflivning skal ske under iagttagelse af § 1. Dyrlægen skal gennem et løbende tilsyn sikre sig, at hans instrukser bliver efterlevet.

Stk. 3. Indfangning med henblik på aflivning må kun ske efter anmodning fra kommunen, medmindre dyrlægen finder, at aflivning må anses for påkrævet af dyreværnsmæssige grunde. Indfangning med henblik på andre foranstaltninger end aflivning kan ske efter anmodning fra enhver.

§ 3. Bestemmelsen i § 2, stk. 1, gælder ikke for indfangning og aflivning af herreløse katte, der på grund af sygdom eller tilskadekomst befinder sig i en sådan tilstand, at det er åbenbart, at de af dyreværnsmæssige grunde bør aflives straks.

§ 4. Overtrædelse af §§ 1 og 2 straffes efter § 18 i lov om værn for dyr.

§ 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 1984.

Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 541 af 29. december 1942 angående indfangning og aflivning af herreløse katte.

Justitsministeriet, den 17. juli 1984

Erik Ninn-Hansen
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 408 times
Been thanked: 202 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af NWF » 27. mar 2018, 16:50

Greyberd63 skrev:
27. mar 2018, 15:56

Hvis i er helt sikre, på at det er vildkatte alle sammen, har du så overvejet haglgevær !

MVH
Grey
Ja, men nogle af dem er ikke nemme at komme tæt nok på - ville være bange for anskydninger. Og ville gerne minimere larmen fra skuddet mest muligt, og da jeg har dæmper til alle mine kalibere, så ville en salonriffel eller en lille riffelkaliber være at fortrække
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Tonnytot » 27. mar 2018, 17:21

Regulering af katte kan være fint. Kan være.

Hvis en nabo bare begyndte at skyde på min kat fordi den "løb væk fra egen grund" så ville vores gode naboskab omgående være slut.

Jeg ville nok bruge en .22LR stinger eller 17hmr.
Altså ikke til naboen. Til kattene.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Kleth » 27. mar 2018, 20:12

.223Rem med Z-max/V-Max laver måske noget splat af det som den rammer, men uanset arten af småkræ dør det effektivt af en ok-placeret kugle og med varmint-kugler er der begrænset risiko for opspringere (selv om alle skud skal have kuglefang :thumbup: ). Men larmer en del mere end en ..22LR og har en væsentligt fladere ekstern ballistik.

Et alternativ kunne være en bunny-fart ladning til .308w med f.eks. 125gr H&N HP og det kræver nogen mere forberedelse.

Brugen af lyddæmper på en supersonisk ventraltændt kaliber kan nærmest ikke høres på 100m, især ikke i den modtagende ende.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21639
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Refraktorius » 27. mar 2018, 20:24

Hvis kammeraten har overtaget gården med katte, så er det “hans” katte, og han må lade en jæger fange og aflive dem, såfremt det gøres effektivt og humant.

Jeg ville stadig anbefale at tage flest muligt af dem i mårfælder/rævefælder og først bruge riflen til dem der ikke går i fælderne.

Lav en foderplads med et godt kuglefang og indskyd en salonriffel på den aktuelle afstand.
Hovedskud eller bladkugler med et ekspanderende projektil, så vil det virke både med .22 og .17
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af KKA » 27. mar 2018, 21:54

Er det ikke dét vi betaler til over kommuneskatten, eller er det kun rotter?
Eller vil jeg da bede den kommunale skadedyrsbekæmper om at håndtere problemet...på kommunens regning!
Der er jo ingen af os, der bryder sig om at aflive katte!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2096
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 468 times
Been thanked: 307 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af Greyberd63 » 27. mar 2018, 22:04

KKA skrev:
27. mar 2018, 21:54
Er det ikke dét vi betaler til over kommuneskatten, eller er det kun rotter?
Eller vil jeg da bede den kommunale skadedyrsbekæmper om at håndtere problemet...på kommunens regning!
Der er jo ingen af os, der bryder sig om at aflive katte!
Katte er ikke med, ,men mange kommuner har dog et eller andet tiltag, evt. et samarbejde med kattens værn

Det er ikke sikkert, at det er gratis

Hvis jeg havde et omfattende katte problem, ville jeg da lige tjekke med min kommune, og hvad de måtte have af muligheder

MVH
Grey

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 605 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af FrederikF » 27. mar 2018, 22:22

Det bedste jeg har prøvet til små kræ som katte er 25-20wcf. Den slår forbavsende effektivt små dyr hjel uden at efterlade et svineri.
.222 rem (og .223) er også glimrende. (..22LR er for klejn medmindre det er i fælder eller man er sikker på at ramme rygrad eller hjerne (så er den til gengæld også find til svin/menneske/hjort etc - med andre ord der er ikke margin nok til amatører).
Haglgevær er absolut det bedste.

I øvrigt ALLE tamkatte er at forveksle med vildkatte, så lad være. Brug FÆLDER og kontroller for øremærker etc - jeg skyder kun kræ i fælder der er i en elendig foderstand og ser raltede ud.
Men svaret er altså 25-20 :))

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 408 times
Been thanked: 202 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af NWF » 27. mar 2018, 23:16

KKA skrev:
27. mar 2018, 21:54
Er det ikke dét vi betaler til over kommuneskatten, eller er det kun rotter?
Eller vil jeg da bede den kommunale skadedyrsbekæmper om at håndtere problemet...på kommunens regning!
Der er jo ingen af os, der bryder sig om at aflive katte!
Er helt enig, er hellere ikke ellevild for at evt skulle gøre det.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 408 times
Been thanked: 202 times

Re: Kaliber til afskydning af vildkatte

Indlæg af NWF » 27. mar 2018, 23:18

FrederikF skrev:
27. mar 2018, 22:22
Det bedste jeg har prøvet til små kræ som katte er 25-20wcf. Den slår forbavsende effektivt små dyr hjel uden at efterlade et svineri.
.222 rem (og .223) er også glimrende. (..22LR er for klejn medmindre det er i fælder eller man er sikker på at ramme rygrad eller hjerne (så er den til gengæld også find til svin/menneske/hjort etc - med andre ord der er ikke margin nok til amatører).
Haglgevær er absolut det bedste.

I øvrigt ALLE tamkatte er at forveksle med vildkatte, så lad være. Brug FÆLDER og kontroller for øremærker etc - jeg skyder kun kræ i fælder der er i en elendig foderstand og ser raltede ud.
Men svaret er altså 25-20 :))
Rådet er skrevet bag ørerne. Har dog ikke lige den kaliber du beskriver 🙈
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar