Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Boerge » 31. jan 2018, 11:52

Så er det vel på tide med en ny tråd. Har i flere måneder været fri for rotter på foderbræt, men så pludselig i dag var der en satan derude. Har jo tidligere skudt flere rotter på foderbræt, fra køkkenvindue -- med CCI haglpatron i .22LR. Men rotten er meget opmærksom, og i samme øjeblik man forsøger at linde vinduet op, er den væk. Men den plejer jo at komme tilbage, så med vindue på klem ventede jeg i 20 minutter, og så var den der. I dag døde den i knaldet - tidligere gange er den væltet ud over kanten - ikke helt død, og så har vuffer måttet klare resten.
De bruger at kravle op igennem busk, der står lige op ad foderbræt.
Hvis jeg fjernede busken, slap jeg måske for dem på brættet, men de rotter, der bliver lokket op på brættet og bliver skudt, er jo da færdig med at formere sig.
I relation til diskussioner om effekten af CCI haglpatronerne, foretog jeg i dag en nøjagtig opmåling af afstand: 3,75 meter. Foto af rotte - og foto visende udsigt fra skudsted ved vindue
Vedhæftede filer
IMG_0001.JPG
IMG_0003.JPG
Senest rettet af Refraktorius 9. jan 2020, 14:54, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift gjort tidsubestemt :-)
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Bofhenator » 31. jan 2018, 12:46

Der kan blive en flot hat af den pels!

Hvordan med foderbrættet? Bliver det voldsomt medtaget af haglene?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Boerge » 31. jan 2018, 12:49

Man se se en masse små haglanslag i træet - men ellers ingen skade overhovedet! Bofhenator!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Bofhenator » 31. jan 2018, 12:50

Boerge skrev:Man se se en masse små haglanslag i træet - men ellers ingen skade overhovedet! Bofhenator!!
Fedt, det ville være træls hvis det blev mere og mere medtaget.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 1. feb 2018, 09:00

Tak for status af både rotte og CCI haglpatroner.

Jeg er 99,9% sikker på at du er ude på den maksimale afstand her, både på grund af haglspredning men også på grund af anslagsenergi.

Peter

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Boerge » 1. feb 2018, 09:31

Enig Psindrup, men mener så også den er velegnet op til den afstand. Har så den fordel, at man lynhurtigt kan skyde ( det skal nogle gange går stærkt - rotten er kun lige oppe og vende ) og ikke behov for meget sigtning p.g.a. haglspredningen. Og så er der jo også et sikkerhedsmæssigt perspektiv, der taler til fordel for den!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 1. feb 2018, 10:06

Boerge skrev:Enig Psindrup, men mener så også den er velegnet op til den afstand. Har så den fordel, at man lynhurtigt kan skyde ( det skal nogle gange går stærkt - rotten er kun lige oppe og vende ) og ikke behov for meget sigtning p.g.a. haglspredningen. Og så er der jo også et sikkerhedsmæssigt perspektiv, der taler til fordel for den!!
Helt enig.

Jeg kan se på billedet at du "skyder i retning af andre ejendomme" og i den sammenhæng er de små haglpatroner jo helt perfekte.
Selv på en god dag kan haglene ikke nå halvvejs over til naboerne. :giggle:
Helt anderledes ville det jo forholde sig hvis du valgte at skyde rotten med en almindelig salonriffelpatron.

Peter

Brugeravatar
Claws
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 8. apr 2008, 11:39
Interesser: Flugtskydning, småvildtsjagt
Geografisk sted: Syd-østfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Claws » 1. feb 2018, 18:36

Fra vildtkameraet vidste jeg, at jeg havde en rotte på loftet. Jeg ved også fra året før, at de ikke lige er sådan at få i en fælde, så denne gang hævede jeg indsatsen.

Jeg lånte en mårfælde, som ejeren havde fanget to rotter i, jeg satte tre smækfælder beregnet til rotter, tre musefælder i tilfælde af at der også kom en mus og så dryssede jeg lidt lokkemad omkring fælderne.

Så var banen kridtet op.

Kort efter jeg var gået i seng, var der et fandens rabalder på loftet og det var tydelige lyde fra et bur. Fanden tænker jeg, nu er den gået i mårfælden og jeg skal enten gøre en ende på den, eller se om jeg kan sove alligevel.
Lydene stopper efter et par min. og jeg falder i søvn. Næste morgen skal jeg lige op og tjekke om rotten er undsluppet eller accepterede sin skæbne og var krøbet sammen afventende. På afstand kan jeg se rotten i mårfælden, men ingen bevægelse.
Da jeg kommer tættere på, kan jeg så konstatere, at rotten har taget en smækflæde på hovedet og derefter væltet og bøvlet rundt nok til, at den også var gået i mårfælden :rock:

Så fanget, det blev den :numberone:
Billede

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2018, 06:47

Den døde to gange ... :giggle: :biggrin:

Peter

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 719
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 553 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Werecat » 2. feb 2018, 11:41

Claws skrev: jeg havde en rotte på loftet.
:giggle:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Ras.Killing » 2. feb 2018, 14:19

Claws skrev:Da jeg kommer tættere på, kan jeg så konstatere, at rotten har taget en smækflæde på hovedet og derefter væltet og bøvlet rundt...
Jeg binder ofte mine fælder fast af samme grund. Syntes det er træls at skulle rundt i stalden og lede efter en halvdød rotte med en fælde.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 124 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af 1900 » 2. feb 2018, 14:27

jeg skruer dem fast på et tommesbrædt: tror de slår bedre når de står bedre fast

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af PSindrup » 2. feb 2018, 16:22

1900 skrev:jeg skruer dem fast på et tommesbrædt: tror de slår bedre når de står bedre fast
Det kan der måske være noget om :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Claws
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 119
Tilmeldt: 8. apr 2008, 11:39
Interesser: Flugtskydning, småvildtsjagt
Geografisk sted: Syd-østfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af Claws » 2. feb 2018, 17:23

Werecat skrev:
Claws skrev: jeg havde en rotte på loftet.
:giggle:
Sammen med et par løse skruer :blink:
1900 skrev:jeg skruer dem fast på et tommesbrædt: tror de slår bedre når de står bedre fast
Jeg har heldigvis ikke meget erfaring med rotter og smækfælder, så jeg var lidt overrasket over, at den ikke døde i smækket. Jeg tror fælderne får en skrue næste gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af C-X » 4. feb 2018, 11:01

WP_20180130_10_13_24_Pro.jpg
Her 2 mus. Selv om det sikkert var både hot og slog gnister, så var det det forkerte sted at avle...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Rottestatus 2018.

Indlæg af ESAF » 16. feb 2018, 08:52

Lille sødt pelsdyr knaldet i smækfælde med jordnøddesmør her i nat (morakniv for størrelsesforhold).
2EA1149F-E583-4EE1-86C4-9A3E3A0450A8.jpeg
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Refraktorius » 26. feb 2018, 19:38

Jeg har splittet snakken fra i en anden tråd, så vi har denne til at fremvise bytte i.
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af ESAF » 27. feb 2018, 10:37

I nat; een rotte og tre mus...
Har snart nok til en davy crocket-hue
Vedhæftede filer
8601ADCA-EDB9-428F-805B-49BD271A98E5.jpeg
26D7ECEB-A1D6-423B-8083-0ED132922477.jpeg
26D7ECEB-A1D6-423B-8083-0ED132922477.jpeg (240.88 KiB) Vist 26442 gange
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 556
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Hammertime » 10. mar 2018, 21:38

2 Stks rotter på 2 dage. Den ene havde bygget rede under kølerhjelmen på Berlingoen... ja den går sku ikke. Med den nyfaldne sne kunne jeg se den vandrede fra skraldespanden og til bilen.
Ventede på førstesalen med vinduet åbent. Den listede sig frem over sneen, det var fuldmåne så den lyste op som en flue i en skål mælk. Den døde i knaldet.

Nr. 2 fandt jeg hos mine ungers kaniner. Jeg tog en runde på matriklen. Jeg kunne hører gnasken og smasken og pegede kikkerten i nærheden af lyden tændte for lyset under riflen. Rotten stivnede, men desværre var kaninen lige bagved rotten og derfor måtte jeg finde en bedre skudvinkel.
Slukkede lygten, rykkede 3 m til venstre så jeg kunne snuppe rumpen af den. Tændte lyset skøde... skuddet gik gennem bagpartiet og den væltede ud i sneen hvor den fik et skud mere og var død.

Nu er der endnu en som bor i kompost bunken... jeg håber jeg får den en af de nærmeste dage.

Riflen er en MP15-.22LR med en A-TEC dæmper og Elcan optik. Fik den for 1 uge siden og fungere perfekt som rotteriffel. Har overvejet at spare sammen til et Yukon Photon RT kikkert så det er nemmere at skyde rotterne om natten.
Vedhæftede filer
28928178_10156418877548311_1366103580_o.jpg
IMG_0606.jpg
Legends never die

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Kode1303 » 10. mar 2018, 21:58

Har godt nok posted det her billede for et par måneder siden i ‘glad/sur/trist’ men da der er en art vildtparade i tråden her, smækker jeg det på her også!
Har i øvrigt netop i dag sat fire smækfælder med uimodståeligt jordnøddesmør på. Jeg har bukket pinden i fælden, så den er ekstra følsom. Håber på flere billeder snarest!
C1CE10F2-4A4B-4B69-8DBD-2A94D8908418.png
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Refraktorius » 10. mar 2018, 22:05

Flotte eksemplarer!

@ K1303: Er den bukket i facon af fælden? Med den vinkel den har, ser den nærmest levende ud.
(Vrider sig for at komme op og sætte tænderne i hånden)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Kode1303 » 10. mar 2018, 22:13

Refraktorius skrev:Flotte eksemplarer!

@ K1303: Er den bukket i facon af fælden? Med den vinkel den har, ser den nærmest levende ud.
(Vrider sig for at komme op og sætte tænderne i hånden)
Ja, det var voldsomt svært at få den til at kigge i kameraet, så jeg kunne få et ordentligt foto! :fun:

Nej, kulde og/eller rigor mortis gav fyren den akavede stilling. Handskerne er primært for at undgå menneskelugt på fælderne. Plus rotter er ... AD.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Refraktorius » 10. mar 2018, 23:01

:thumbup:

Og ja, en gang Weils syge er ikke lige det mn drømmer om at få foråret til at gå med.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af PSindrup » 11. mar 2018, 09:15

Hammertime skrev:2 Stks rotter på 2 dage. Den ene havde bygget rede under kølerhjelmen på Berlingoen... ja den går sku ikke. Med den nyfaldne sne kunne jeg se den vandrede fra skraldespanden og til bilen.
Ventede på førstesalen med vinduet åbent. Den listede sig frem over sneen, det var fuldmåne så den lyste op som en flue i en skål mælk. Den døde i knaldet.

Nr. 2 fandt jeg hos mine ungers kaniner. Jeg tog en runde på matriklen. Jeg kunne hører gnasken og smasken og pegede kikkerten i nærheden af lyden tændte for lyset under riflen. Rotten stivnede, men desværre var kaninen lige bagved rotten og derfor måtte jeg finde en bedre skudvinkel.
Slukkede lygten, rykkede 3 m til venstre så jeg kunne snuppe rumpen af den. Tændte lyset skøde... skuddet gik gennem bagpartiet og den væltede ud i sneen hvor den fik et skud mere og var død.

Nu er der endnu en som bor i kompost bunken... jeg håber jeg får den en af de nærmeste dage.

Riflen er en MP15-.22LR med en A-TEC dæmper og Elcan optik. Fik den for 1 uge siden og fungere perfekt som rotteriffel. Har overvejet at spare sammen til et Yukon Photon RT kikkert så det er nemmere at skyde rotterne om natten.
Er du tosset der er mange kaniner i den video som linkes til i "reklamevideoen" til den kikkert.


youtu.be/D97kVIxM1IM

Er en natkikkert lovlig i Danmark hvis den kun bruges til skadedyrsbekæmpelse?

Peter
PS: Hvordan i alverden har de optaget de videoer "igennem" kikkerten?

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Rottestatus 2018. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Jensen84 » 11. mar 2018, 10:03

PSindrup skrev:
Hammertime skrev:2 Stks rotter på 2 dage. Den ene havde bygget rede under kølerhjelmen på Berlingoen... ja den går sku ikke. Med den nyfaldne sne kunne jeg se den vandrede fra skraldespanden og til bilen.
Ventede på førstesalen med vinduet åbent. Den listede sig frem over sneen, det var fuldmåne så den lyste op som en flue i en skål mælk. Den døde i knaldet.

Nr. 2 fandt jeg hos mine ungers kaniner. Jeg tog en runde på matriklen. Jeg kunne hører gnasken og smasken og pegede kikkerten i nærheden af lyden tændte for lyset under riflen. Rotten stivnede, men desværre var kaninen lige bagved rotten og derfor måtte jeg finde en bedre skudvinkel.
Slukkede lygten, rykkede 3 m til venstre så jeg kunne snuppe rumpen af den. Tændte lyset skøde... skuddet gik gennem bagpartiet og den væltede ud i sneen hvor den fik et skud mere og var død.

Nu er der endnu en som bor i kompost bunken... jeg håber jeg får den en af de nærmeste dage.

Riflen er en MP15-.22LR med en A-TEC dæmper og Elcan optik. Fik den for 1 uge siden og fungere perfekt som rotteriffel. Har overvejet at spare sammen til et Yukon Photon RT kikkert så det er nemmere at skyde rotterne om natten.
Er du tosset der er mange kaniner i den video som linkes til i "reklamevideoen" til den kikkert.


youtu.be/D97kVIxM1IM

Er en natkikkert lovlig i Danmark hvis den kun bruges til skadedyrsbekæmpelse?

Peter
PS: Hvordan i alverden har de optaget de videoer "igennem" kikkerten?
Den der kikkert model RT har indbygget optager ;)
Og så har den mulighed for 2x digital forstørrelse. Overvejer selv samme kikkert til næste efterår (den med 4,5x) hvis mit hjemmebyg af en natkikkert fejler.

Besvar