Gulerødder som rådyrfoder?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2018, 11:22

Jeg fodrer i dag kun med hvede i min (rådyr)foderstation i haven, men ville gerne supplerer med noget andet/mere.

Er der nogen af jer der har erfaring med gulerødder til rådyr?

Peter

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af BentxBetjent » 18. feb 2018, 11:26

PSindrup skrev:Jeg fodrer i dag kun med hvede i min (rådyr)foderstation i haven, men ville gerne supplerer med noget andet/mere.

Er der nogen af jer der har erfaring med gulerødder til rådyr?

Peter
Keder mig stadig ikke... :rolf:

Sorry.. Jeg KAN bare ikke la'vær når du selv har udnævnt dig til stavenørd.. :Hug:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Crowbar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 19. sep 2012, 00:09
Interesser: Natur & Teknik.
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 25 times
Kontakt:

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af Crowbar » 18. feb 2018, 11:35

Off tropic:

I skriver:
PSindrup skrev:
Jeg fodrer i dag kun med hvede i min (rådyr)foderstation i haven, men ville gerne supplerer med noget andet/mere.

Er der nogen af jer der har erfaring med gulerødder til rådyr?

Peter


Keder mig stadig ikke... :rolf:

Sorry.. Jeg KAN bare ikke la'vær når du selv har udnævnt dig til stavenørd.. :Hug:
En yndet . . .. diskussion fra gymnasietiden er det her med nutids R. . . . .
Tror at PSindrup har ret jvf.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=supplere

Ha' en go' uge !
Mvh. Michael.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af C-X » 18. feb 2018, 11:39

Æbler er altid et hit, til både fugle og hårvildt, men det er nok lettest at sikre til næste sæson. Måske du også skulle ændre strategien lidt og plante mere for vildtet og så fodre mindre.

Råvildt er ikke konstrueret til at æde korn. Det er vi heller ikke. Faktisk egner korn sig bedst øl, whisky og pizzamel.

DLG/Land og fritid sælger div. foderstoffer - bl.a. piller til hjorte. Du kan også finde majs, havre og andet guf, som de sikkert også gerne nyder, nu vi er i gang med de kortsigtede løsninger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af Boerge » 18. feb 2018, 11:41

Nu synes jeg jo ikke man skal håne for lidt fejlstavning - men det tilbagevendende spørgsmål om endelsesR eller ej - en hurtig tommelfingerregel:

Står der at - og - eller lignende foran ordet: altid uden endelsesR: f.eks. han valgte at supplere beholdningen.

Står der jeg, han o.v.s.: altid endelsesR: f.eks. Jeg supplerer beholdningen. :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af BentxBetjent » 18. feb 2018, 11:42

Skizoid skrev:Tror at PSindrup har ret jvf.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=supplere

Ha' en go' uge !
No way...

Hvis det er noget man ønsker.... at supplere.
Hvis det er noget man gør... så supplerer man.

Slå mig blot hvis det er forkert hvad jeg skriver... :moon:

I lige måde... :Hug:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af TheDarkSide » 18. feb 2018, 12:28

Jeg vil anbefale at stoppe med at fodre dyrene med hvede. Rådyrene elsker det, men det gør ikke noget godt for dem og kan være skadeligt. Så hellere byg, men så vil de nok ikke komme forbi så tit, da de ikke er så vilde med det. Havre er, ernæringsmæssigt, endnu bedre, men igen så er råvildt som børn og slikmunde: De æder hellere det usunde, fremfor det sunde.
Jeg har prøvet gulerødder, kålroer, foderroer og jordskokker til råvildt og det gad de ikke æde. Det skyldes nok at nabojægerne fodre med diverse kornprodukter, samt at der er et bredt udvalg i landbrugsafgrøder.
Men jeg kender flere der har god erfaring med de nævnte rodfrugter og råvildt. Det har dog typisk været i områder med meget skov og ingen/meget dårlig landbrugsjord.
Æbler er heller ikke dumt. Generelt så tror jeg ikke der sker det store at fodre med diverse (rod)frugter. Der er meget vand i, så det er ikke så koncentreret/stærkt for maverne. Men fodrer man, så skal man fodre fra oktober til april, som minimum.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2018, 12:41

Lad venligst grammarnazi-aktiviteterne ligge.

(Og er man i tvivl om der skal nutids-r på eller ikke, så kan man altid erstatte udsagnsordet med "prutte/prutter". Så er det ret tydeligt at høre om der skal "r" på eller ikke, når man hører sig selv sige det)

Back on topic, gentlemen!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af Bobo » 18. feb 2018, 13:42

PSindrup skrev:Jeg fodrer i dag kun med hvede i min (rådyr)foderstation i haven, men ville gerne supplerer med noget andet/mere.

Er der nogen af jer der har erfaring med gulerødder til rådyr?

Peter
Hvorfor f....n gør du det?? - jeg er fuldstændig enig med darkside og vi har haft den oppe at vende før herinde. Råvildt har ikke godt af hvede og med det klima vi har nu har de ikke brug for fodring - skulle der komme en hård vinter kan de fodres med kviste fra fældede træer og lignende skånekost.

men det er rigtig at når man først er begyndt skal man blive ved til de ikke spiser af det mere.
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af C-X » 18. feb 2018, 13:54

Når man ikke ved bedre, så gør man nogle gange dumme ting, i den bedste mening. Derfor har vi et forum, hvor man kan stille både gode og dumme spørgsmål og derved blive klogere.

Mange steder er korn-fodertønderne stadig normen. Står de til fasanerne, så burde man skærme dem af for råvildtet, med hegn.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af CasperB » 18. feb 2018, 14:44

Jeg vil give ret i, at fodring af råvildtet med hvede, og fodring generelt ikke er så heldigt. Der er meget lidt nyttig næring for råvildtet i hvede. Foderstationerne er også grund til spredning af evt sygdom. Så selvom man gør det i bedste mening, er det at gøre vildtet en bjørne tjeneste. Som anden skriver så beskær lidt træer og buske, og lad grenene ligge, så de kan gå og nippe skuddene, og ved evt snedække så skrab nogle spor fri for sne, så de kan komme til det grønne.

Ang de forskellige slags foder der sælges til hårvildt har jeg kun begrænset erfaring med kraftfoder, som virker bedre end hvede. Tænker lidt som at sammenligne franskbrød og rugbrød for os mennesker ernæringsmæssigt.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af KKA » 18. feb 2018, 15:01

Gulerødder rører råvildt ikke i DK. Det går bedre i Norge, hvor der er rigtig vinter( og kun i BSEfrie områder)
Har ca 150 æbletræer i en skovrejsning fra 99, de æbler spiser råvildtet ikke, kun foderroer.
Af og til er der dåvildt på strejf( de er uønskede her, da de i modsætning til kronvildtet stresser råvildtet og tillige er en “i mine øjne invasiv art”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af FrederikF » 18. feb 2018, 15:30

Jeg forestiller mig at der er tale om en fodring med samme sigte som foderbrættet til fuglene - placeret med henblik på at beskue kræene medens man selv skræller kartofler/ drikker kaffe (eller for Peters vedkommende aftager vandkalvenes vingedække;)
Som jeg kender Peters økonomiske sans, så forestiller jeg mig ikke foder i maveødelæggende /afhængighedsskabende mængder, men blot til at sikre mete opmærksomhed på foderbræt fremfor havens buske og træer (igen for at holde kræene i “sigtelinje” for beskuerens øje med udgangspunkt fra køkkenbordet).

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af NWF » 18. feb 2018, 20:16

KKA skrev:Gulerødder rører råvildt ikke i DK.
Jeg har med egne øjne igennem mange år set råvildtet på Fanø spise gulerødder der er smidt ud i haven til kaninerne - så det er vist en sandhed med modifikationer at de ikke røre gulerødder :) Og de er også glade for det som ligger på fuglebrættet - han endte med at få fuglebrættet ned i nakken :)
Vedhæftede filer
bræt.jpg
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af TheDarkSide » 18. feb 2018, 22:21

KKA skrev:Gulerødder rører råvildt ikke i DK. Det går bedre i Norge, hvor der er rigtig vinter( og kun i BSEfrie områder)
Har ca 150 æbletræer i en skovrejsning fra 99, de æbler spiser råvildtet ikke, kun foderroer.
Af og til er der dåvildt på strejf( de er uønskede her, da de i modsætning til kronvildtet stresser råvildtet og tillige er en “i mine øjne invasiv art”
Ja, de kan sgu være kræsne. Har i nogle vintre oplevet rådyr gå helt amok i nedfaldne kvæder, mens andre vintre (som i år) ikke rører dem.

Jeg ville i øvrigt nok ikke kalde dådyr invasive. De har trods alt været i landet de sidste 8-900 som minimum og været i store dele af europa siden den sidste istid :blink:
De er i hvert fald velkomne hos mig. Kødet er noget bedre end rådyr og de kan nemt fedes godt op, modsat rådyrene :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af PSindrup » 19. feb 2018, 10:49

Det er måske et spørgsmål om hvor meget føde der er tilgængelig.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke bilder mig selv ind at jeg fodrer for at sikre rådyrernes overlevelse, men kun for at lokke dem til, så vi kan betragte de smukke dur fra stuen. Foderstationen deles med vores moskusænder som egentlig er den primære målgruppe.

Og jo, jeg fodrer hele vinteren igennem ...

Peter

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Gulerødder som rådyrfoder?

Indlæg af Great Dane » 23. feb 2018, 04:58

Første gang frost så er gulerødderne det rene smat, jeg gider ikke bruge dem i dag.
Mvh Great Dane

Besvar