Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Ras.Killing » 11. feb 2018, 20:59

Jeg har netop fået tilladelsen hjem på min ''nye'' riffel. Riflen er tiltænkt som en lille let riffel, til skydning på kort hold (pürch).

Riflen har som den er købt korn og kærv, intet andet.

Med til historien er også, at jeg har solgt en anden riffel jeg havde - netop fordi den var begyndt at ''kede'' mig, det var simpelthen for nemt at gå på jagt syntes jeg. Ikke at det var noget voldsomt (en Rem 700 i 223. med fornuftig kikkert) eller at jeg skyder meget vildt... men det leverede bare varen hver gang, uden nogen udfordringer. Hvilket i sig selv jo egentlig er fint nok... men jeg har bare mistet noget af jagtglæden og spændingen. En ''midtvejskrise'' i mit jægerliv om man vil :smile:

Det er helt målrettet at jeg vil have mig en riffel til skud på kort hold, netop for at ''tvinge'' mig selv til at komme tættere på dyret, samt at der vil være andre skud jeg er nød til at afstå - som jeg uden problemer ville have kunnet tage med det gamle setup.

Man kunne påstå at det kunne man jo selvfølgelig bare have valgt at gøre med den gamle riffel også, afstå nogle ellers oplagte skud på længere hold... men tanken er at det bare ikke skal kunne være muligt, så de chancer man får bliver ''mere værd'', for på den måde at bringe noget mere spænding ind i jagten - vel vidende at det vil give mindre vildt på bordet.

Giver det mening, eller er jeg tosset? :blink:

Jeg har så købt en anden lille riffel nu, enkeltskuds knækløbs riffel i 30-30, men kan ikke rigtig finde ud af om de åbne sigtemidler vil være tilstrækkeligt til opgaven?... Eller om det er er jagtetisk korrekt. Altså at udfordre sig selv, potentielt på dyrets bekostning :what:

Det skal siges, at jeg selvfølgelig ikke vil gå på jagt med et våben jeg ikke er fortrolig med, eller ikke er sikker på om rammer målet - det er ikke den spænding jeg søger.

Det er mere om åbne sigtemidler simpelthen er for upræcist/usikkert, altså om fejlmarginen er for stor og man måske i stedet burde kigge efter noget aimpoint ell. anden mindre optik.

Spørgsmålet skal ses som værende af etisk karakter. Og om man overhovedet bør udfordre sig selv på jagt, hvis en mere nem og sikker løsning er en mulighed.

(Buejagt ER overvejet.. men jeg kan godt lide at det siger bang :oops: )
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettet bruger

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Slettet bruger » 11. feb 2018, 21:07

Spændende.
Selvfølgelig kan du øve dig på bane og finde ud hvad din begrænsning er. Når du har fundet ud af det og ikke tager chancer ud over din sikre grænse - ja så kan jeg virkelig ikke se der skulle være noget etisk i vejen.
Næsten tværtimod - som du selv er inde på, er det jo egentlig ikke skudet der er det sværeste v alm jagt med riffel og kikkert.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Langenge » 11. feb 2018, 21:09

Der er vel ikke noget "usikkert" i korn og kærv.
Jeg er absolut ikke nogen mesterskytte, men jeg kan f.eks. sagtens bestå riffelprøven med mine egne korn/kærv-rifler.
Ikke at jeg ville skyde vildt på mere end 100 meters afstand med korn/kærv, men op til den afstand ser jeg ingen problemer med vildt i rådyrstørrelse, eller større.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af FrederikF » 11. feb 2018, 21:19

Jeg gør lidt det samme. Har (lidt endnu) 2 30-30 rifler. Den mest præcise har jeg netop solgt. Den er boret for til montage :razz:
Riflen skyder godt - jeg ville ikke være det mindste bekymret for at skyde buk ud til omkring 100m.
Aftrækket er overraskende fint. Det eneste der er lidt irriterende er at man skal tage godt fat i toplukke nøglen for at åbne, men ok en speedloader bliver riflen aldrig.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Ras.Killing » 11. feb 2018, 21:31

Langenge skrev:Der er vel ikke noget "usikkert" i korn og kærv.
Nej det har du nok ret i :smile: skyder ikke med andet på mine håndvåben.

Men jeg tænker bare, at hvis man lavede et forsøg med en skytte der skulle afgive 100 skud fra samme stilling med henholdsvis korn/kærv og optik, så ville der være ringere samling og formentlig dårligere skud med korn kærv?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Bobo » 11. feb 2018, 21:36

Jeg synes det er super - men pas på.
jeg skrev i en tråd om selvnivellerende kikkertsigter at jeg syntes det var lidt lovlig moderne og ikke havde meget med jagt at gøre, men der blev jeg sparket til hjørne med at man skulle bruge alle moderne midler for at dræbe vildtet hurtigt og humant.
Hvis du kender din begrænsning er det bare det helt rigtige at gå med "minimalistisk udstyr" og jeg er helt enig med dig i at der er ikke meget jagt i at skyde et stykke råvildt med 12 gange zoom fra et tårn med en afstand på 150 meter, men det er da udmærket skydning :smile:
Det etiske spørgsmål ligger ved dig selv - vil jeg afstå fra at skyde til medaljebukken den 15-7 om aftenen, der står 150 meter ude når jeg kun har mit korn og kærv?
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Refraktorius » 11. feb 2018, 21:38

Selvfølgelig kan du det.

Det var det stort set alle gjorde indtil for ca 100 år siden og langt de fleste gjorde indtil efter anden verdenskrig.

Gå på banen og find ud af, på hvilke afstande/skydestillinger du konsistent kan ramme en øldåse, så ved du hvilken ramme du kan gå på jagt indenfor uden problemer.
:razz:


Folk der skyder konkurrence med faste sigtemidler på 300 meters afstand (diopter, ikke korn og kærv) ville jeg ikke kunne hamle op med med kikkert.

Kikkerten gør det nemmere, fordi der ikke er kærv+korn+mål der skal lines korrekt op og fordi man kan se målet tydeligere (men betaler for det med synsfeltets størrelse).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af C-X » 11. feb 2018, 21:55

Gør som hættemanden, den ultimative straffer, og list op bagved offeret og hak det én i baghovedet, med et velsmurt alubat! :modbat:
Dét er der sport i :getout:

Lidt mere seriøst, så glæder jeg mig til, at få indskudt på 50 meter med Ghost Ring sigte med min .45-70 Govt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Ras.Killing » 11. feb 2018, 21:57

Bobo skrev:jeg er helt enig med dig i at der er ikke meget jagt i at skyde et stykke råvildt med 12 gange zoom fra et tårn med en afstand på 150 meter, men det er da udmærket skydning :smile:
Nu vil jeg ikke kommentere på hvad der er jagt, og hvad der ikke er :blink: men det beskriver meget godt den (lidt sørgmodige) følelse jeg har haft ved nogle af de sidste dyr jeg har skudt... den havde ikke en jordisk chance for at vide hvad der ramte den.

Hvorimod de dyr jeg har skudt inde for en 20-30m har været stik modsat. Det har føltes mere ''velfortjent''

Hvordan andre jager blander jeg mig dog overhovedet ikke i :thumbup:
Bobo skrev:Det etiske spørgsmål ligger ved dig selv - vil jeg afstå fra at skyde til medaljebukken den 15-7 om aftenen, der står 150 meter ude når jeg kun har mit korn og kærv?


Lad mig sige det sådan... alle mine trofæer ligger pt. i kasser, og jeg har en 3-4 i fryseren jeg endnu ikke har fået kogt af :smile: det er ikke det jeg går mest op i - det er oplevelsen :thumbup:

#Edit: og kødet!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Bobo » 11. feb 2018, 22:21

Nu vil jeg ikke kommentere på hvad der er jagt, og hvad der ikke er
Men det vil jeg da gerne :smile: . Vi mangler nogle ord på dansk - feks i england kalder man det shooting når man står og skyder fasaner - ikke hunting. Når man går efter hjort er det stalking osv, herhjemme kalder mange det for bukkepursch at sidde i et tårn og vente og nogle siger sågar det er andejagt at skyde udsatte ænder på opfløj. Jeg siger ikke på nogen måde at noget er finere end andet og jeg skyder selv ænder på opfløj og fasaner og jeg synes det er herligt.
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Centurion » 11. feb 2018, 22:54

Hvis man skyder på levende mål, bør man kende sine begrænsninger (rent skydeteknisk) og kun afgive skud, når man føler sig sikker på at dræbe med det første skud. Det kræver derfor tit, at man er god til at være uset i terrænet. Det er rigtig jagt.

Hvis man bare vil udfordre sig selv (igen rent skydeteknisk) kan man ikke være bekendt at øve sig på levende mål.
Så er skydebanen det rigtige sted, indtil man kan håndtere våbnet sikkert, uanset om det med korn/kærv eller med kikkert.
"In case of panic: don't panic"

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af TheDarkSide » 12. feb 2018, 20:33

Bobo skrev:Jeg synes det er super - men pas på.
jeg skrev i en tråd om selvnivellerende kikkertsigter at jeg syntes det var lidt lovlig moderne og ikke havde meget med jagt at gøre, men der blev jeg sparket til hjørne med at man skulle bruge alle moderne midler for at dræbe vildtet hurtigt og humant.
Hvis du kender din begrænsning er det bare det helt rigtige at gå med "minimalistisk udstyr" og jeg er helt enig med dig i at der er ikke meget jagt i at skyde et stykke råvildt med 12 gange zoom fra et tårn med en afstand på 150 meter, men det er da udmærket skydning :smile:
Det etiske spørgsmål ligger ved dig selv - vil jeg afstå fra at skyde til medaljebukken den 15-7 om aftenen, der står 150 meter ude når jeg kun har mit korn og kærv?
God pointe til sidst!

Jeg ville have det svært ved at skulle lade den eftertragtede buk gå, fordi jeg har bevidst "spændt ben" for mig selv.
En god afslutning på en god jagtsituation for mig, kan være et skud på både 20 og 150 meter. Men at sætte sig ud i et tårn d. 16/5 og skyde bukken efter 20 minutter er aldrig så tilfredsstillende, som at skyde bukken efter flere "omgange". Jeg har ikke så god jagt at jeg kan lade en masse chancer gå fordi, hvis jeg vil have en god buk. De gode bukke er der, men de viser sig jo ikke så tit, så der skal handles hvis man vil have en :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af C-X » 12. feb 2018, 20:40

Så skyd den mindre gode buk, så han ikke indgår i brunsten :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af TheDarkSide » 12. feb 2018, 20:50

C-X skrev:Så skyd den mindre gode buk, så han ikke indgår i brunsten :blink:
Det gør jeg også (lidt ufrivilligt :giggle: ). Det lykkedes nok kun hver 4.-5. år at skyde "den store", så de andre år nøjes jeg med ingen buk eller en lille, hvis jeg er sulten :smile:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Boerge » 13. feb 2018, 00:30

Vi er jo så lige nogle, der forlængst har nået brille+alderen. Vi kan godt glemme korn og kærv. Sigtekikkerten er jo faktisk "guds gave" til os!! :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

SeanLuki
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22. mar 2009, 18:48
Interesser: Jagt, skydning, friluftsliv
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af SeanLuki » 13. feb 2018, 01:14

Man skal kun skyde når man føler sig "sikker" på at ramme. Det gælder skydning med korn og kærv såvel som med sigtekikkert. Sikkerhedsfølelsen kommer af jagtrelevant træning som har gjort en klar på at foretage et skud på et levende væsen. Jeg mener altså at et skud med korn og kærv er præcist lige så etisk korrekt som et skud med en 5-24x80 swarzeiske-bender kikkert såfremt man altså har gjort de nødvendige forberedelser og træning. Faktisk tror jeg at det ville gavne rigtig mange skytter at prøve lidt skydning med korn og kærv en gang imellem. Det stiller nogle særlige krav til ens øvrige "marksman-fundamentals" (i mangel af et bedre dansk udtryk?).

Ligeledes tror jeg at mange burde bruge lidt skydetid på banen med andre stillinger end liggende med sandsæk eller bænk. Fint at man kan skyde hul-i-hul på 250m med stabil støtte og 20x forstørrelse, men for manges vedkommende vil skydning foretages på <75m og stående, siddende eller knælende med skydestok og 3 ganges forstørrelse. Ikke at det nødvendigvis er mere imponerende skydning, men det stiller andre krav og nogle som man må øve sig til. Øvelse gør mester og øvelse skylder vi vildtet, uanset hvilket udstyr vi anvender.
FX-2000 5,5mm m. 3-9x40 Nikko Stirling
Anshütz 1416 lux 22. LR m 3-9x40 Nikon Prostaff EFR
Zafer O/U 12/76
Schultz & Larsen Classic 308. m. 3-12x56 Burris Four X & S&L Superdome dæmper

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Ras.Killing » 13. feb 2018, 02:25

Jeg takker for svarene :thumbup:

Jeg havde frygtet at der ville blive kigget ''skævt til én'' hvis man valgte at skyde korn og kærv, men det er ingenlunde tilfældet kan jeg se :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Bofhenator » 13. feb 2018, 09:09

Ras.Killing skrev:Jeg takker for svarene :thumbup:

Jeg havde frygtet at der ville blive kigget ''skævt til én'' hvis man valgte at skyde korn og kærv, men det er ingenlunde tilfældet kan jeg se :smile:
Det tror jeg næppe der bliver, netop at kende sine begrænsninger, uanset udstyr, er da super cool!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af 100Radsbar » 15. feb 2018, 22:30

Det jagt jeg har er store åbne marker, hvor korn & kærv ikke er en mulighed. Da er kikkert påkrævet.

Men jeg ville gerne pürsche i en skov hvor man kan komme tæt på (max 40-50 meter), med min Mosin 1891/59 Karabin som er en dejlig kort riffel, der fint ville egne sig til den slags jagt.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2018, 23:35

En 45-70 i en ruger no 1 må være vejen frem og hvis det ikke er nok skal du være buejæger.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Kristian_J » 16. feb 2018, 09:58

Simo Haya, den finskytte med flest drab, brugte korn og kærv
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Ras.Killing » 21. apr 2018, 19:50

Så har jeg fået kørt første æske igennem maskineriet. Resultatet virker lovende... meeen der skal stadig høvles et par æsker mere afsted :thumbup: om ikke andet, så fordi det er sjovt :biggrin:

Jeg har testet på lidt forskellige afstande (25-50m) med stående og knælende skud. Skudgrupperne er fine men bøvler lidt med højden.
IMG_20180421_185635.jpg
Målene her er de små paptalerkner. Når jeg holder i bunden af ''skiven'' får jeg træf omkring centrum på 25m. På 50m. strejfer jeg den kun lige i toppen eller skyder over. dvs. jeg skal holde under målet - hvilket jeg ikke syntes er helt optimalt?

Jeg kan ikke stille yderligere på buckhorn sigtet.

Der er skudt med S&B Soft Point 150gr. Vil jeg kunne hente noget med en anden kuglevægt/ladning?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Bofhenator » 21. apr 2018, 20:00

Ras.Killing skrev:
21. apr 2018, 19:50
Så har jeg fået kørt første æske igennem maskineriet. Resultatet virker lovende... meeen der skal stadig høvles et par æsker mere afsted :thumbup: om ikke andet, så fordi det er sjovt :biggrin:

Jeg har testet på lidt forskellige afstande (25-50m) med stående og knælende skud. Skudgrupperne er fine men bøvler lidt med højden.

IMG_20180421_185635.jpg

Målene her er de små paptalerkner. Når jeg holder i bunden af ''skiven'' får jeg træf omkring centrum på 25m. På 50m. strejfer jeg den kun lige i toppen eller skyder over. dvs. jeg skal holde under målet - hvilket jeg ikke syntes er helt optimalt?

Jeg kan ikke stille yderligere på buckhorn sigtet.

Der er skudt med S&B Soft Point 150gr. Vil jeg kunne hente noget med en anden kuglevægt/ladning?
Kunne det give mening at skifte forreste sigtemiddel til et der er højere?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af Ras.Killing » 21. apr 2018, 20:27

Bofhenator skrev:
21. apr 2018, 20:00
Kunne det give mening at skifte forreste sigtemiddel til et der er højere?
Ja det kunne det nok godt :smile: såfremt der kan findes noget som passer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Jagt med korn/kærv - udfordre sig selv på jagten?

Indlæg af FrederikF » 21. apr 2018, 20:34

Hvis du piller den metalfætter der regulerer højden på kærven helt af (så kærven hviler på piben).
Så skyder den bulls eye med de 160 grainere jeg har prøvet (på 100m). Den skyder som den skal.

Besvar