Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Kajsemand » 15. jan 2018, 13:39

Jeg er ny som fodermester i vores konsortie på Sjælland og har brug for lidt hjælp.

Jeg vil gerne have forbedret vores remisser med nogle rækker majs, men hvor meget er det rimeligt at betale for at få sat en ha majs?

Landmanden skal vel forberede jorden, så det til og sprøjte for ukrudt, derudover skal han have jordleje for at han jo ikke kan dyrke den ha selv.

Håber I kan hjælpe.

mvh
kajsemand

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af T-REX » 15. jan 2018, 13:59

Har du spurgt landmanden, hvad han vil have?

Eller er det fordi, du vil give ham et tilbud?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Kajsemand » 15. jan 2018, 14:23

Jeg har spurgt landmanden, men jeg syntes det lyder dyrt, derfor vil jeg gerne høre hvad andre giver. Jeg skal nok afsløre min landmands pris senere, men vil blot gerne høre fra nogen andre hvad de giver og ikke så meget kommentarer på min egen pris.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Greyberd63 » 15. jan 2018, 14:25

Kajsemand skrev:Jeg er ny som fodermester i vores konsortie på Sjælland og har brug for lidt hjælp.

Jeg vil gerne have forbedret vores remisser med nogle rækker majs, men hvor meget er det rimeligt at betale for at få sat en ha majs?

Landmanden skal vel forberede jorden, så det til og sprøjte for ukrudt, derudover skal han have jordleje for at han jo ikke kan dyrke den ha selv.

Håber I kan hjælpe.

mvh
kajsemand
Disse er priser for 2014/2015, men kan måske give dig lidt hjælp

https://www.planteavlsnyt.dk/pdf/priser-maskin.pdf

At få lavet landbrugs arbejde på små stykker jord(1ha), er det rene underskuds forretning for ham der skal udføre det, med mindre han alligevel, dyrker samme afgrøde/skal lave samme arbejde lige ved side af.
Men når det er sagt, har jeg selv haft positive oplevelser med store landbrug, der kom og lavede arbejde på mine små stykker, til yderst fornuftige beløb(fordi de var rare)


MVH
Grey

Økobonden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 13. aug 2013, 14:39
Interesser: Markvildt og fodermarker
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Økobonden » 15. jan 2018, 14:26

Et slag på tasken : 5 af de sorte

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af T-REX » 15. jan 2018, 14:43

Efter at have Googlet lidt, så bliver det noget med 4000-6000 om året, for leje af 1 Hektar.

Derudover kommer pløjning og såning.
Mit Google Fu siger, at dette koster kr. 1000-3000/hektar.

Hvis du skal købe en Hektar, så er prisen i omegnen af kr. 150.000/hektar.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Greyberd63 » 15. jan 2018, 14:51

JRexA skrev:Efter at have Googlet lidt, så bliver det noget med 4000-6000 om året, for leje af 1 Hektar.

Derudover kommer pløjning og såning.
Mit Google Fu siger, at dette koster kr. 1000-3000/hektar.

Hvis du skal købe en Hektar, så er prisen i omegnen af kr. 150.000/hektar.

Han behøver ikke nødvendigvis at leje jorden, bare bestemme hvilken afgrøde der skal står på den(så for landmanden stadig sin hektar støtte)


MVH
Grey

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af CasperB » 15. jan 2018, 15:46

De fleste steder jeg kommer koster leje af jorden fra bondemanden 1kr/m2. Derudover kan du feks gå på landogfritids hjemme side, og finde majs og gødnings priser. Jeg selv regner mellem 140-180kg N/hektar. De priser kan bonden selvfølgeligt gøre billigere, men det giver et overslag på hvad du giver i timeløn. Du skal også medregne lidt ukrudts bekæmpelses midler(ofte Metaxon) og dem kan du ikke købe som privat person. Hvad du vil give kommer vel også an på hvilken effekt du regner med at få ud af de majs. For der kan jo spares lidt på den "normale" fodrings konto, hvis majsen bliver lagt ned eksempelvis. Ellers er der også vildtplejere rundt omkring som laver meget konsortie majs.

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Kajsemand » 15. jan 2018, 22:29

Jeg siger tak for hjælpen selvom svarene går i lidt forskellige retninger. Jeg skal give 12.000, det er jo billigt hvis jordlejen er 1 kr. pr. kvm, men ret dyrt hvis man går ud fra en pris på 5.000 kr. for leje af en ha og så 2000 kr. for såning.

Nå jeg kan ikke gøre så meget andet end prøve at presse ham lidt, måske få 2 ha for 20.000 eller noget lignende.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af T-REX » 16. jan 2018, 00:16

Hvis prisen er inkl. såning, gødning og såsæd, og klipning, så er den vist ikke helt slem.
Regn med, at det koster omkring kr. 1000/HA, hver gang der skal en maskine derud.

Du skal regne med omkring kr. 525 for såsæd, til en ½ HA (Landmandens pris er sikkert billigere)
http://vildtplejeren.dk/shop/majs-jaege ... -239p.html
De foreslår også, at man sår Hirse.

Gødning, der skal du vist regne med kr. 500-1000/HA hvis du kan købe til landmandspriser[uden afgift] (ca. 500-600 kg NPK/HA afhængigt af jordtype og valg af gødning.)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af CasperB » 16. jan 2018, 10:53

Jeg vil også mene at prisen er okay, men det kan variere meget. Man skal huske at modregne mængden af foder man sparer. Men man må samtidig heller ikke tro at en stribe majs er et vidunder middel. Det betyder meget hvor man sår det i forhold til udbytte, og mange steder er det mere eller mindre overflødigt. Personligt ville jeg først kigge på, hvilke forbedringer man ellers kunne få for prisen. For 12kg kan man altså lave en del, også forbedringer som er flerårig imodsætning til majs, som kun står 1 sæson. Men det er bare min personlige mening.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af TheDarkSide » 16. jan 2018, 14:49

CasperB skrev:Jeg vil også mene at prisen er okay, men det kan variere meget. Man skal huske at modregne mængden af foder man sparer. Men man må samtidig heller ikke tro at en stribe majs er et vidunder middel. Det betyder meget hvor man sår det i forhold til udbytte, og mange steder er det mere eller mindre overflødigt. Personligt ville jeg først kigge på, hvilke forbedringer man ellers kunne få for prisen. For 12kg kan man altså lave en del, også forbedringer som er flerårig imodsætning til majs, som kun står 1 sæson. Men det er bare min personlige mening.
Har været flere steder hvor jagtlejer har betalt for at landmanden lader nogle stykker majs stå langs remiser og hegn. Det har ikke kunne svare sig, rent udbyttemæssigt..

Det kan nogen gange være bedre at man så lader nogle meter af den afgrøde der er dyrket på marken være uhøstede, f.eks. hvede. Det er billigere end at skal have majssåmaskine og diverse sprøjtemidler specik til majs. Hvis majs skal give foder til fasanerne, skal de passes godt. Bliver de bare sået og ikke ukrudtbehandlet, kommer der ikke nær så meget foder ud af det.

Men ellers ville jeg gerne betale for efterafgrøder i stubben, såsom olieræddikke. Det er fantastisk først på sæsonen til både rådyr og fasaner, hvis det bliver sået ud tidligt nok, så det kommer op i en meters højde. Man kan også blande turnips og fodermarvkål i, så er der også noget til vinteren.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Bobo » 16. jan 2018, 17:13

Kajsemand skrev:Jeg siger tak for hjælpen selvom svarene går i lidt forskellige retninger. Jeg skal give 12.000, det er jo billigt hvis jordlejen er 1 kr. pr. kvm, men ret dyrt hvis man går ud fra en pris på 5.000 kr. for leje af en ha og så 2000 kr. for såning.

Nå jeg kan ikke gøre så meget andet end prøve at presse ham lidt, måske få 2 ha for 20.000 eller noget lignende.
Hold da op hvor skal i skyde mange fasaner for at det regnestykke går op. Jeg ved ikke hvor meget jagt i lejer og hvad i giver og hvad i skyder, så det kan jo bare være en lille del i et større puslespil, men for mig lyder det voldsomt.
Bobo ------ Igen uden billeder

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Kalthoff » 16. jan 2018, 22:34

Bobo skrev:Hold da op hvor skal i skyde mange fasaner for at det regnestykke går op. Jeg ved ikke hvor meget jagt i lejer og hvad i giver og hvad i skyder, så det kan jo bare være en lille del i et større puslespil, men for mig lyder det voldsomt.
Hvert eneste år når jeg opgør årets vildtudbytte ved jagt, har jeg kunnet konstatere at jeg kunne have købt tilsvarende vildtkød langt billigere hos en vildthandler end hvad jeg betalte for konsortieplads, betalingsjagter, kørsel osv. det år.

Jeg har oplevet at nogle striber tilsået med majs efter alle kunstens regler af en der vidste hvad han havde med at gøre, løftede et jagtområde flere klasser op. Så det kan være godt givet ud. Om det er det der skal til på et givet stykke, kræver erfaring og viden om området at afgøre.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af TheDarkSide » 16. jan 2018, 23:10

Bobo skrev:
Kajsemand skrev:Jeg siger tak for hjælpen selvom svarene går i lidt forskellige retninger. Jeg skal give 12.000, det er jo billigt hvis jordlejen er 1 kr. pr. kvm, men ret dyrt hvis man går ud fra en pris på 5.000 kr. for leje af en ha og så 2000 kr. for såning.

Nå jeg kan ikke gøre så meget andet end prøve at presse ham lidt, måske få 2 ha for 20.000 eller noget lignende.
Hold da op hvor skal i skyde mange fasaner for at det regnestykke går op. Jeg ved ikke hvor meget jagt i lejer og hvad i giver og hvad i skyder, så det kan jo bare være en lille del i et større puslespil, men for mig lyder det voldsomt.
Jah.. Hvis de skyder 200 fasaner, så vil det sige majs for 100,- pr. fugl.
Man da nemt købe 7-8 tons majs for de 20.000,-, men planterne kan jo give noget læ først på sæsonen. Det kan være godt givet ud, men det hjælper næppe meget som enkeltstående initiativ.

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Gryphon » 16. jan 2018, 23:37

Jeg troede kun forpagtningspriserne lå på omkring de 6500 kr pr ha. Og der medfølger støtten endda.

Well fair enough. Det er et frit marked. Men der skal fandme nogle fasaner til for det regnestykke skal passe.

På en god mark er den 11000 kg majs. Så du betaler nærmest samme pris som hvis du købte det høstet.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af TheDarkSide » 17. jan 2018, 10:44

Gryphon skrev:Jeg troede kun forpagtningspriserne lå på omkring de 6500 kr pr ha. Og der medfølger støtten endda.

Well fair enough. Det er et frit marked. Men der skal fandme nogle fasaner til for det regnestykke skal passe.

På en god mark er den 11000 kg majs. Så du betaler nærmest samme pris som hvis du købte det høstet.
Min ene jagtlejer får 3500 kr/ha (bortforpagtet sandjord til økobonde). Så det er ikke en guldrandet forretning.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Hvor meget skal det koste at få sat 1 ha majs

Indlæg af Bobo » 17. jan 2018, 11:48

TheDarkSide skrev:
Bobo skrev:
Kajsemand skrev:Jeg siger tak for hjælpen selvom svarene går i lidt forskellige retninger. Jeg skal give 12.000, det er jo billigt hvis jordlejen er 1 kr. pr. kvm, men ret dyrt hvis man går ud fra en pris på 5.000 kr. for leje af en ha og så 2000 kr. for såning.

Nå jeg kan ikke gøre så meget andet end prøve at presse ham lidt, måske få 2 ha for 20.000 eller noget lignende.
Hold da op hvor skal i skyde mange fasaner for at det regnestykke går op. Jeg ved ikke hvor meget jagt i lejer og hvad i giver og hvad i skyder, så det kan jo bare være en lille del i et større puslespil, men for mig lyder det voldsomt.
Jah.. Hvis de skyder 200 fasaner, så vil det sige majs for 100,- pr. fugl.
Man da nemt købe 7-8 tons majs for de 20.000,-, men planterne kan jo give noget læ først på sæsonen. Det kan være godt givet ud, men det hjælper næppe meget som enkeltstående initiativ.
På en dagsjagt mener jeg man betaler 250- 350 pr fasan.
men hvordan man kan holde så mange fasaner på 2 ha at man kan skyde 200 har jeg ikke noget bud på, det kræver da massiv udsætning og hjem drivning af fasanerne hver dag
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar