Hjælp søges til Plakat med vildtudskæringer?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
MortenLassen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. jan 2018, 14:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København

Hjælp søges til Plakat med vildtudskæringer?

Indlæg af MortenLassen » 10. jan 2018, 14:16

Kære alle,

Jeg driver en plakatvirksomhed og i den forbindelse har jeg lavet en plakat med Slagterens udskæringer (se link: KOMMERCIELT LINK FJERNET, ADMIN ). Jeg kunne godt tænke mig at lave samme plakat i et større format og tilføje vildt og høne.

Men hvilken slags hjortekød spises der mest af i Danmark? Er det rådyr?
Og er der mon nogen der ligger inde med en tegning over hjortens udskæringer? I den forbindelse kunne jeg også godt tænke mig at høre om udskæringerne på et rådyr og krondyr i grove træk er de samme?

Tak på forhånd!
Morten

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Plakat med vildtudskæringer

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2018, 20:40

Velkommen ombord.

Når man går kommerciel i sit første indlæg, så bliver man helt automatisk et diskussionsemne i moderatorgruppen.

Læs meget gerne punktet om reklame i regelsættet.
html/regler.htm

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp søges til Plakat med vildtudskæringer?

Indlæg af HR » 11. jan 2018, 17:07

Jeg vil da hilse sådan en plakat velkommen. Prøv at se på videoerne i The Scott Rae Project. Det er en virkelig dygtig slagter der skærer vildt op.

Det sagt så kan alle pattedyr forlægges på samme måde.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Plakat med vildtudskæringer

Indlæg af Bobo » 11. jan 2018, 17:42

Refraktorius skrev:Velkommen ombord.

Når man går kommerciel i sit første indlæg, så bliver man helt automatisk et diskussionsemne i moderatorgruppen.

Læs meget gerne punktet om reklame i regelsættet.
html/regler.htm

:razz:
Jeg er i det private erhvervsliv og kan næsten regne ud du ikke er forretningsdrivende, men får en form for apanage fra en institution, skole eller anden offentlig virksomhed

Der skal da bare være en klausul om at alle der er medlem af NVF modtager en plakat gratis, så ville det være en win / win

Det er ikke bestikkelse :smile: :oops: :eek: :alcohol: :argue: :shame: :???: :nolisten: :help: :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hjælp søges til Plakat med vildtudskæringer?

Indlæg af Refraktorius » 11. jan 2018, 20:31

12000 plakater?

Det tror jeg ikke reklamen eller informationen ville være værd.

Og moderatorernes kaffestue er allerede overklistret med diverse trofæer (hovedmonterede spammere fylder en hel del!).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hjælp søges til Plakat med vildtudskæringer?

Indlæg af Hønsetyv » 14. jan 2018, 23:14

Lad os starte med at skille skæg og snot!
Et forlagt rådyr (-frakke og fyld samt styrhus) vejer 15-18kg.
Der bliver dæleme ikke mange fine udskæringer, der kan fylde en skive rugbrød, ud af det!
Forpoter, bagpoter, ryg og hals. Det var det.

Langt den overvejende del af de Danske jægere som nedlægger et krondyr vælger at få slagteren til at skille det ad i fryser-egnede portioner. Det er forsvindende få der orker at mokke kræet ind på køkkengulvet for så at gå i gang med kniv og flækøkse!
Svenskerne skamsnitter en elg i småkød så alle får nøjagtig lige meget, så der er heller ikke stor gevinst.
Til sidst svinene som igen typisk går til slagteren.

Så dit forretnings "eventyr" bliver nok ret begrænset.

En elg eller et krondyr skal udskæres som et stykke kvæg.
Grisen giver sig selv og som sagt er et rådyr ikke "egnet" til de finere udskæringer (Jeg kan ikke forestille mig at f.eks. culotterne bliver meget større end et par kødfulde fasanbryster).

Men du skal have ros for initiativet :blink:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hjælp søges til Plakat med vildtudskæringer?

Indlæg af Ras.Killing » 15. jan 2018, 17:41

I grove træk så kan rådyr, dådyr og krondyr udskæres på samme måde... men som Hønsetyven nævner, så er både dåvildt og især kronvildt jo en del større end et rådyr, hvorfor de selvfølgelig også skal finparteres yderligere.

Jeg har ikke erfaring med kronvilt, men en stor dåhjort har vi da i hvert fald parteret selv uden de store problemer. Det kræver ikke nødvendigvis en vildtslagter - omen det er den nemme løsning. Det samme gør sig gældende med vildsvin, dem har vi også altid ordnet selv

Jeg vil godt sætte mine penge på, at det er rådyr der bliver spist mest af her hjemme :smile: den er i hvert fald den mest almindelige, og noget de fleste jægere har adgang/jagt til.

Her hjemme grovparteres et rådyr til hals, bove, køller og ryg. Efterfølgende finpartere jeg stykkerne yderligere. Oftest skære jeg rygfileten fra benet, så man står med to fine fileter - de kan bruges lidt mere varieret end et helt rygstykke på benet. Et andet alternativ kan være 'rådyr'krone (som i lammekrone). Køllerne skære jeg altid underbenet fra og udbener til hak, det samme med bovene. Af og til deler jeg også køllen i 3, igen for at den kan bruges mere varieret (skal vi kigge lidt til et lam igen, så vil jeg tror at det er det man kalder klump, yderlår og lårtunge). Jeg ynder dog også at have mindst én hel kølle i frysren.. sådan en er nu bare god til når der kommer gæster :biggrin: bovene lader jeg gerne side på benet eller udbener til hak/skært kød. Halsen udbenes altid til hak/skært kød.

I det hele taget tror jeg ikke man er helt ved siden af, hvis man kigger på et udskæringer af lam. Det er nok det kommercielle dyr/kød som kommer tættest et stykke råvildt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar